ramplbij gewerkt twee melde ik mij in Cafe Coomans, waar in een achterzaaltje de burgemeester Schuit, Bom (loco-burgemeester wethouder en de secretaris zich aan het installeren waren. De chaos was groot. De spanningen en vermoeidheid waren vanaf hun gezichten te lezen. Papier en schrijfgerei was er niet, daar moest nog voor gezorgd worden. Ongeveer de zelfde tijd arriveerde er een verbindingsman in burger van de politie uit Utrecht met een mobilofoon installatie. Hij stelde zich voor als de heer van TuylIk stelde mij direct beschikbaar met goedvinden van de burgemeester en ging met hem op verkenning uit om de meest geschikte plaats voor de zender te vinden. Dat werd op de vliering bij dominee van Dalen, de hervormde predikant recht tegenover cafe Coomans. Wat belangrijk was voor het gemeentebestuur. Wat later melden zich nog twee militairen; Piet Verburg van de luchtmacht en Bram van de r Weele van Menno van Coevoorn. Beiden waren niet onbekend met militaire verbindingen en zouden de volgende dagen voortreffelijk werk verrichten. Zelf nam ik de stroomvoorziening op mijDe zender werd gevoed door twee 12- volts accu's die in betrekkelijk korte tijd weer leeg waren. De electriciteit was uitgevallen en een aggregaat hadden we niet. Om de accu's op te laden, moest ik naar Wissenkerke of Kamperland. Daar was een beperkte mogelijkheid om op te laden. Na alles op de vliering gebracht te hebben, en een antennen gericht was, kwamen we rond kwart over twee in de lucht en werd verbinding met Middelburg gemaakt. Gemeentebestuur, waterschap, en politie gaven hun berichten door. Verzoeken om hulp werden vlug uitgevoerd. Op maandag al werden rub ber boten in het wilde weg met vliegtuigen uitgeworpen. Dinsdag morgen kregen wij het verzoek een droppingsplaats te markeren. Een soldaat die voorhanden was en een gemeentelijke werkman, werden naar het voetbalveld aan de rand van het dorp gestuurd, om er een kruis op het veld te kalken (langste poot noord-zuid)Na ongeveer twintig minuten werd er over de radio gemeld dat er over enkele minuten laarzen en zandzakken zouden worden gedropd. Ik werd direct er op uitgestuurd om de mensen op het veld te waarschuwen. In de buurt van het droppingsveld stonden tientallen nieuwsgierige mensen te kijken naar het veld. Ze stonden precies in de droppinsgrouteZe waren nog maar net gewaarschuwd of een vrachtvliegtuig kwam laag over de Scheldedijk aanvliegen en liet een deel van haar lading vallen. Naar we later vernamen, waren het pakketten rubberlaarzen, maar jammergenoeg waren ze te vroeg uitgeworpen en verdwenen ze in het water van de Oosterschelde Misschien was het commando om af te werpen te vroeg gegeven, omdat er zoveel mensen aan het eind van het droppingsveld stonden Met moeite kreeg ik de mensen uit het verlengde van de baan. Het vliegtuig was inmiddels weer in aantocht en dropte nu een partij zandzakken op de aangegeven plaats. Wij zwaaiden naar de mensen die in de geopende laadruimte stonden en staken onze duimen op om aan te geven dat het goed gegaan wasNog enkele malen cirkelde het vliegtuig over ons heen en nadat de lading Pagina 7

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 22