rampioijgewerKt gelost was, verdween het weer. Direct ging ik terug naar de zendpost om te horen of er nog andere vliegtuigen in aantocht waren. De volgende dropping zou om twee uur s'middags komen en dat gebeurde ook. Waterschapsmensen en helpers konden de zakken veilig weghalen en daar brengen waar ze hard nodig waren. De dagen daarop zouden er nog vele droppingen volgen. Een gebeurtenis in Wissenkerke wil ik nog vermelden. In het gemeentehuis in Wissenkerke waren enkele zendamateurs neergestreken die er in waren geslaagd een lading zandzakken in een straat te laten droppen. Dit zou volgens hen het voordeel hebben dat de zakken gemakkelijker konden worden opgeladen dan op een bemodderd sportveld. Dat dit levensgevaarlijk voor de dorpsbewoners was, realiseerden deze lieden zich niet. De gevolgen bleven niet uit. Ik meen dat het donderdagmiddag was dat enkele pakken met zandzakken door de daken van enkele schuren ploften. Toen ik s1 avonds voor enkele opdrachten in het gemeentehuis van Wissenkerke moest zijn, werd ik in contact gebracht met de zendamateurs. Zij vonden het prachtig dat via hun de dropping zo goed was geslaagd. Het werd nog even een verhitte discussie maar ik begreep al vlug dat bij hun meer op het spectaculaire ging dan om werkelijke hulpverlening. Terug in Colijnsplaat rapporteerde ik het voorval aan luitenant Koene. Naar ik later heb vernomen zijn de droppings in Wissenkerke stopgezet of hebben ze op een andere lokatie nog plaatsgevonden Het bleek dat de zender een grote stroomgebruiker was en dat wij mijn neef Bram van der Weele en ik) alles moesten inzetten om de accu's te laden. Via de zender werd er om een grote acculader verzocht en die werd vrij spoedig via een helicopter bezorgd. In een garage in Wissenkerke werden de accu's constant geladen. Wij moesten minstens drie keer per dag met de accu's slepen. Ook v erzorgden wij accu s voor de radioposten op Schouwen-Duiveland Dinsdag avond werd ik bij burgemeester Schuit geroepen. Hij was in gezelschap van de politie-commandant van Noord-Beveland opper F rankeDe burgemeester vroeg mij of ik bereid was en tijd had om mij ter beschikking van de politie te stellen, samen met de auto van mijn vader. De politie had op het eiland geen beschikking over vervoer (alleen fietsen), telefoon of zendontvangersEen beter contact met de politie in de dorpskernen was in die dagen hard nodig. Ik gaf te kennen dat zij over mij en de auto konden beschikken in samenspraak met luitenant Koene, en dat die combinatie wel zou kunnen. Tot het moment dat de militaire hulp werd gestaakt ging ik met opper Franke bijna dagelijks alle dorpsposten langs. In de morgen was dat meestal Kats en eindigde ik altijd in cafe Versprille waar de opper altijd twee cognac kreeg. Hij dronk nooit alleen, hij zei altijd dat zijn chauffeur het koud had en ook wel een cognacje lustte tegen de kou. Betalen gebeurde nooit. In het begin was ik verbaasd, maar vanwege de kou sloeg ik ze niet af. Rond kwart voor twaalf kon ik me weer bij de burgemeester en Pagina 8

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 24