42
maakt van de wijze, waarop de gaten in onze dijken op de meest
wenselijke manier gedicht kunnen worden.
Op 15 Juli 1953 werden de Hoofd-Ingelanden in de gelegenheid
gesteld om de werken zelf tot dichting van onze dijken in ogen
schouw te nemen. Alhoewel het klimaat op deze dag niet mee
werkte (de excursie geschiedde per boot), kon toch enig inzicht
inzake de gigantische arbeid aan de zuidkant van het Waterschap
verkregen worden.
Contactblad. Door de Dienst Dijkherstel Zeeland, afd. Schouwen-
Duiveland te Zierikzee, werd een „Contactblad voor de Werkers
aan de Dijkdichting Schouwen-Duiveland" uitgegeven. De bedoeling
van deze uitgave was, alle werkers zoveel mogelijk op de hoogte
te brengen van wat er zoal op het „waterfront" voorviel: vorde
ringen, successen, tegenslagen, etc.
Van elk nummer werd bij verschijning een exemplaar aan de
Hoofd-Ingelanden toegezonden.
S. Dichting laatste gat in de zeewering van het Waterschap
Schouwen
Op 27 Augustus 1953 vond de dichting plaats van het laats'e
stroomgat in de zeewering van het Waterschap Schouwen, t.w. het
Schelphoekgat.
Naar aanleiding hiervan werd door de Voorzitter J. Klompe het
vogende artikel geschreven in no. 6 van het „Contactblad".
BIJ DE SLUITING VAN „SCHELPHOEK"
Toen in de vroege morgen van 1 Februari j.l. onze dijken op
verschillende plaatsen waren doorgebroken, waren we met lamheid
geslagen en stonden volkomen machteloos.
Alle verbindingen waren verbroken, zodat we niet eens om hulp
konden vragen. De ramp was nationaal. Na enkele dagen ver
namen we, dat verschillende autoriteiten de situatie hadden op
genomen en dat de Minister van Verkeer en Waterstaat opdracht
had versterkt om het herstel ter hand te nemen.
We kunnen niet anders dan Minister Algera dankbaar en er
kentelijk zijn voor deze spontane en directe hulp.
Aanvankelijk meenden we in dezelfde positie te verkeren ais
Walcheren in 1945. De eerste berichten van deskundigen over de