42 maakt van de wijze, waarop de gaten in onze dijken op de meest wenselijke manier gedicht kunnen worden. Op 15 Juli 1953 werden de Hoofd-Ingelanden in de gelegenheid gesteld om de werken zelf tot dichting van onze dijken in ogen schouw te nemen. Alhoewel het klimaat op deze dag niet mee werkte (de excursie geschiedde per boot), kon toch enig inzicht inzake de gigantische arbeid aan de zuidkant van het Waterschap verkregen worden. Contactblad. Door de Dienst Dijkherstel Zeeland, afd. Schouwen- Duiveland te Zierikzee, werd een „Contactblad voor de Werkers aan de Dijkdichting Schouwen-Duiveland" uitgegeven. De bedoeling van deze uitgave was, alle werkers zoveel mogelijk op de hoogte te brengen van wat er zoal op het „waterfront" voorviel: vorde ringen, successen, tegenslagen, etc. Van elk nummer werd bij verschijning een exemplaar aan de Hoofd-Ingelanden toegezonden. S. Dichting laatste gat in de zeewering van het Waterschap Schouwen Op 27 Augustus 1953 vond de dichting plaats van het laats'e stroomgat in de zeewering van het Waterschap Schouwen, t.w. het Schelphoekgat. Naar aanleiding hiervan werd door de Voorzitter J. Klompe het vogende artikel geschreven in no. 6 van het „Contactblad". BIJ DE SLUITING VAN „SCHELPHOEK" Toen in de vroege morgen van 1 Februari j.l. onze dijken op verschillende plaatsen waren doorgebroken, waren we met lamheid geslagen en stonden volkomen machteloos. Alle verbindingen waren verbroken, zodat we niet eens om hulp konden vragen. De ramp was nationaal. Na enkele dagen ver namen we, dat verschillende autoriteiten de situatie hadden op genomen en dat de Minister van Verkeer en Waterstaat opdracht had versterkt om het herstel ter hand te nemen. We kunnen niet anders dan Minister Algera dankbaar en er kentelijk zijn voor deze spontane en directe hulp. Aanvankelijk meenden we in dezelfde positie te verkeren ais Walcheren in 1945. De eerste berichten van deskundigen over de

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 44