Onze bekende geweven SOUVeNr baddoek CABARET-DANSANT DE ARK CORRIE BROKKEN Jl f4,50 fa. A. L. Bakker Zonen AVENUE RENESSE Vermoeidheid een gevaar op de weg har* MET HAAR TOUR DE CHANT oranje, rood, groen en blauw in Kerkstraat 16 en Weeldeweg 1, Burgh ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a VRIJDAGAVOND 12 JULI A.S. GROOT Uitstekende keuken HOOGENBOOMLAAN - RENESSE ■i Selecte wijnen Gezellige sfeer 100 m van duin en strand Punten van belang voor de automobilist b» -«fry SCHOUWENS BADCOURANT PAGINA 7 CAFE RESTAURANT LAONE 32 TELEFOON (01116) 637 Dansorkest: „The Entertainers" te vinden. Als de hemel verkleurt en brede ba- kans; de lading kan gaan schui- funktioneel zijn is niettemin pure romantiek delaar aan Marsman’s regels: „Bij het toeven ven. een vormt gevaar Kocht U reeds een ZANDLOPER WANDELKAART van het Domaniale duingebied? Verkrijgbaar: Boekhandel en bij de V.V.V.-kantoren Geef ze de ruimte Ook vrachtwagens moeten eer zodanige afstand houden dat an dere auto’s kunnen invoegen (Buiten de bebouwde kom is 50 meter zelfs verplicht). Snijden... levensgevaarlijk! Een vrachtwagen „snijden” is levensgevaarlijk. U dwingt de chauffeur op zijn rem te gaan staan. Voor hem levert dat extra Een vermoeide chauffeur bete kent een gevaar op de weg. Wij kunnen rustig aannemen, dat bij een belangrijk aantal verkeers ongevallen vermoeidheid van de chauffeur een rol heeft gespeeld. Dat wij daar weinig van lezen, komt omdat in veel gevallen vermoeidheid niet gemakkelijk aantoonbaar is. Het ongeval wordt dan uitsluitend toege schreven aan een fout van de bestuurder bij de toepassing van de verkeersregels, zoals het niet voorrang verlenen, het rijden met te grote snelheid, een ver keerde inhaalmanoeuvre, slip pen en dergelijke ongevalsoor- zaken. Hoewel de directe oor zaak van het ongeval dan inder daad kan worden gevonden in een fout van de bestuurder, heeft in een aantal gevallen (over vermoeidheid van de bestuur der een min of meer belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan van het ongevail. Het is immers alge meen bekend, dat door ver moeidheid de geestelijke en li chamelijke prestaties van de mens afnemen. Heel veel mensen weten niet, dat de Rij tij den wet iedere be stuurder van een motorrijtuig verbiedt zijn voertuig in een staat van oververmoeidheid te besturen. Hoewel dat verbod moeilijk op zijn naleving is te controleren en de niet-beroeps- chauffeur er in de praktijk dan ook weinig van merkt, doet iedere automobilist er verstan dig aan dit verbod - dat in het belang van hemzelf en zijn me deweggebruikers is - goed in ge dachten te houden en er naar te handelen. Vooral vakantiegangers, han- delsreizigers en in het algemeen Optreden van zakenlieden die lange en ver moeiende dagen maken, bezon- digenzich dikwijls bewust of on bewust aan overtreding van dat verbod. Zij realiseren zich niet welke risico’s zij daardoor lopen. Dikwijls loopt het goed af, maar het kan ook anders gaan, vooral als men in een soort van chro nische vermoeidheidstoestand verkeert. Beroepschauffeurs zijn bovendien onderworpen aan de in het Rijtijdenbesluit opgeno men dienst- en rusttijdenbepa lingen. Zij moeten de door hen gemaakte tijden naar waarheid in het voor hen verplichte werk boekje invullen. Blijven doorrij den terwijl men vermoeid is, is bijzonder gevaarlijk en da voor iedere automobilist verbod. Vermoeidheid dreigend gevaar, een waarmee door velen helaas te weinig rekening wordt gehou den. Entree f3,50. Aanvang 20.00 uur, zaal open 19.30 uur. Van dit gezellige vakantiefeest kunt U meegenieten in problemen op: verhoogde slip- Aan de zeedijken - zij het dat zij zo duidelijk nen licht werpt over het water, denkt de wan- 1J 1 J t1 1 F o i on nn 1 o r» -v> i zi F F zdooo ó-vt 'nl/vn yv» rt on F1 O rlplnov zn zi on r» n on irtOmntn lan deze reede; ben ik van vrede vervuld". ..iW i

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1968 | | pagina 7