van ons I I I I I I I I I 1 I I I I I I De uitvinder een onfortuinlijke maniak STOUT Modehuis I autobandje en nog veel meer „rubbertjes” CHARLES GOODYEAR 9 Horloger Juwelier Walhout 7 7 JUWELEN IN HAAMSTEDE Zenith Bloedkoraal Paarlen horloges Zilveren souvenirs Gouden sieraden WMF Luxe artikelen Zeeuwsche knopen Oud Hollands Kienzle reiswekkers Gouden sluitingen Junghans Prima service uurwerken Houdt U van gezellig winkelen? Ga dan eens naar STOUT! bad, strand, sport- en vrijetijdskleding handwerken en fournituren huishoud- en woningtextiel Textiel BEZIENS WAARDIGHEDEN Noordstraat 14 - Haamstede - Telefoon (01115) 532 Tevens uw adres voor Polaroid zonnebrillen VOOR DE ZOMER Granaat BODEDIENSTEN SCHOL’WENS BADCOURANT PAGINA 7 ft Want wij brengen een uitgebreide collectie in: Noordstraat 10 HAAMSTEDE Telefoon (01115) 727 Postzakken Een rampzalige zakenovereen komst betekende een contract HAAMSTEDE: Vuurtoren. Dagelijks te bezich tigen (behalve zaterdag en zon dag) van 9.30-11.30 uur en van 14.00-16.00 uur. Toegangskaarten verkrijgbaar in het nabijgelegen woonhuis. Plompetoren. Te bezichtigen da gelijks. Sleutel te verkrijgen bij de nabijgelegen boerderij van de heer M. O. Hanse. Toegangsprijs 25 cent. Uitkijktoren, nabij pompstation „De Blinkert”, A. v. d. Weijde- weg. Toegang gratis. ZIERIKZEE Gemeentemuseum, stadhuis. Van maandag tot en met zaterdag ge opend. Toegangsprijs 50 en 25 cent. ft ft ft ft Rijdt met matige snelheid. Zelfs al zijn de moderne auto banden ontworpen voor hoge snelheden, te hard rijden produ ceert teveel hitte waardoor de banden sneller slijten. ft ft Wilt U een uitgebreide collectie zien? Dan ook naar STOUT, DREISCHOR Herv. Kerk, overleg met de koster, kerk meestal toegankelijk. De toegang is gratis. Er hangt wel een busje. Jonge-Hoekman, Noorddijkstr. nr. 44. Toegang 50 cent. Voor groepen ook buiten bovenver melde uren, in overleg met de kosteres. Tel. (01119) 468. I met de Amerikaanse regering, om waterdichte postzakken te maken van met rubber behan delde canvas. Goodyear was er van overtuigd dat de met sal peterzuur behandelde rubber ditmaal een lange levensduur zou hebben. Hij liet de gefabri- ceere postzakken daarom gedu rende een hele zomermaand in een pakhuis opslaan, terwijl hij met geleend geld zijn familie rustig mee op vakantie nam. Toen hij terug kwam vormden de postzakken als het ware één geheel: gesmolten en in elkaar overgevloeid door de hitte. De eigenlijke uitvinding kwam, zoals dikwijls gebeurt, door toe val tot stand. Tijdens het men gen van rubber met zwavel op een keukenkachel in een ge huurd werkplaatsje, waarvan de deur reeds een bevel van de deurwaarder vertoonde, liet hij per ongeluk een hoeveelheid rubber op de kookplaat vallen. Hij schraapte de substantie van de kachel op de vloer en toen hij het later opruimde, ontdekte hij dat de rubber niet kleverig maar sterk en flexibel was ge worden. Goodyear liet het stukje gekookte rubber ’s nachts bui ten op de drempel liggen en merkte de volgende ochtend dat de vriesnacht geen enkele in vloed erop had uitgeoefend. Het was nog steeds flexibel. Onfortuinlijk zakenman Maar Charles Goodyear bleek een veel betere uitvinder dan zakenman te zijn. Hij verkocht de rechten van zijn gepaten teerde uitvinding (de naam „vul canisatie” leidde hij af van de Romeinse vuurgod „Vulcanus”) voor een luttel bedrag en na een serie schermutselingen in de rechtzaal tegen patent-piraten, overleed hij met meer dan 200.000 dollar aan schulden. De rubberindustrie van vandaag is gegroeid tot een multimiljard dollar onderneming, die werk verschaft aan honderdduizenden mensen in de gehele wereld. Zonder Goodyear’s intensieve geest én de industrie, zou de transportindustrie van vandaag niet hebben kunnen bestaan. ’s Werelds grootste rubbermaat- schappij is de Goodyear Tire Rubber Company met een hoofd- kwartier in Akron en 107 pro- duktievestigingen in de gehele wereld. Hoewel Goodyear werd genoemd naar de uitvinder van de vulcanisatie, heeft de Good- year-familie nooit in enige re latie tot de Goodyear-maat- schappij gestaan. De mens trekt thans veel profijt van Charles Goodyear’s ontdek king en mislukkingen. Goodyear zelf echter zou de mens dit pro fijt niet hebben misgund. Voor zijn dood en op het hoogtepunt van zijn moeilijkheden schreef hij: „Het leven zou niet alleen op geld moeten berusten. Het ligt niet in mijn aard om mijzelf te beklagen over hetgeen ik heb geplant, door anderen wordt ge oogst. Een man heeft slechts dan een reden om iets te be treuren, als hij zaait en niemand oogst”. BROUWERSHAVEN Herv. kerk. Bezichtiging iedere dag (behalve zondag) van 9.30 tot 11.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur, onder geleide. Inlich tingen bij de kosteres mevr. De Schulden Rubber was reeds meer dan 2500 jaar bekend en dit feit had Goodyear altijd gefascineerd. Hij dwong zichzelf de rubber grondig te bestuderen, om te trachten zijn dromen te realise ren. Gedurende de vijf jaar waarin hij met rubber experi menteerde, ging hij als een ma niak te werk. Hij verkocht zijn familiebezittingen om de nodige materialen aan te schaffen. Zijn gezin kon zelfs geen voedsel meer kopen en werd in stand gehouden door medelijdende buren. Zes van zijn twaalf kin deren stierven op minderjarige leeftijd. Vrienden en kennissen waar schuwden hem voortdurend en de autoriteiten zetten hem ach ter de tralies vanwege zijn vele onbetaalde schulden. Hij ver bleef zo dikwijls in gevangenis sen, dat hij ze op den duur „ho tels” noemde. Hij kende korte perioden van betrekkelijke welvaart, toen hij methoden vond om rubber tij delijk te verbeteren, waarbij hij de steun kreeg van fabrikanten. Maar de produkten bleken uit eindelijk toch weer niet te vol doen. Bodedienst Rademaker, Haam stede. Dagelijks (behalve zater dag) vanaf Westenschouwen- Burgh en Haamstede, Scharen- dijke, Brouwershaven naar Zie rikzee en omgekeerd. Bodedienst Hart, Renesse. Op maandag, woensdag en vrijdag vanaf Renesse via Noordwelle, Serooskerke en Moriaanshoofd naar Zierikzee en omgekeerd. De bodediensten staan tevens in contact met de Zeeuwse IJ1- dienst te Zierikzee, Nieuwe Ha ven 147, die de dienst onderhoud tussen Zierikzee en Rotterdam. Verder transporten van goede ren door geheel Nederland, o.a. rechtstreeks naar Amsterdam. Bodedienst Zierikzee-Goes. Een geregelde bodedienst per vracht auto tussen Zierikzee en Goes. Iedere werkdag Ondernemer: Zeeuwse IJldienst. Nieuwe Haven 147. De kolos die de rubberindustrie thans is, staat dit jaar even stil bij het feit dat 130 jaar geleden een ontdekking werd gedaan die een kleverige en onbruikbare substantie veranderde in een produkt, dat thans voor de ge hele mensheid onmisbaar is. Die ontdekking werd in 1839 op een koude februari-dag in Wo burn, Massachusetts, (V.S.) ge daan door een arme, maar fa natieke uitvinder. Zijn naam was Charles Goodyear, uitvin der van de vulcanisatie. Voordat Goodyear zijn ontdek king deed, was rubber een gril lige en onhandelbare substantie die dozijnen zakenlieden en in- dustrieëlen naar een bankroet voerde. Gedurende de zoge naamde „rubberkoorts” om streeks 1830, werden honderden rubberprodukten gefabriceerd. Deze echter smolten echter in de zomer en werden steenhard in de winter. In de zomer van 1834 was Goodyear een arme handelaar in ijzerwaren, die zo’n geloof had in de toekomst van rubber, dat hij een speci aal ventiel had uitgevonden voor rubber reddingsvesten. Hij benaderde hiermede een be langrijke rubberfabrikant die hem echter stapels uit rubber gefabriceerde goederen vertoon de die waardeloos waren gewor den door de invloed van hoge temperaturen. Nadat bijna iedereen het idee had opgegeven om rubber wer kelijk bruikbaar te maken, bleef Goodyear volhouden, gesteund door zijn geloof en vertrouwen én de gedachte dat er waar schijnlijk geen enkele andere substantie bestond die zo’n uit daging betekende. Bezichtiging in maar

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1969 | | pagina 7