van ons
I
I
I
I
I
I
I
I
I
1
I
I
I
I
I
I
De uitvinder
een onfortuinlijke
maniak
STOUT Modehuis
I
autobandje
en nog veel meer „rubbertjes”
CHARLES GOODYEAR
9
Horloger
Juwelier
Walhout
7 7
JUWELEN IN HAAMSTEDE
Zenith
Bloedkoraal
Paarlen
horloges
Zilveren
souvenirs
Gouden
sieraden
WMF
Luxe artikelen
Zeeuwsche
knopen
Oud Hollands
Kienzle
reiswekkers
Gouden
sluitingen
Junghans
Prima service
uurwerken
Houdt U van gezellig winkelen?
Ga dan eens naar STOUT!
bad, strand, sport- en vrijetijdskleding
handwerken en fournituren
huishoud- en woningtextiel
Textiel
BEZIENS
WAARDIGHEDEN
Noordstraat 14 - Haamstede - Telefoon (01115) 532
Tevens uw adres voor Polaroid zonnebrillen
VOOR DE ZOMER
Granaat
BODEDIENSTEN
SCHOL’WENS BADCOURANT PAGINA 7
ft
Want wij brengen
een uitgebreide collectie in:
Noordstraat 10
HAAMSTEDE
Telefoon (01115) 727
Postzakken
Een rampzalige zakenovereen
komst betekende een contract
HAAMSTEDE:
Vuurtoren. Dagelijks te bezich
tigen (behalve zaterdag en zon
dag) van 9.30-11.30 uur en van
14.00-16.00 uur. Toegangskaarten
verkrijgbaar in het nabijgelegen
woonhuis.
Plompetoren. Te bezichtigen da
gelijks. Sleutel te verkrijgen bij
de nabijgelegen boerderij van de
heer M. O. Hanse. Toegangsprijs
25 cent.
Uitkijktoren, nabij pompstation
„De Blinkert”, A. v. d. Weijde-
weg. Toegang gratis.
ZIERIKZEE
Gemeentemuseum, stadhuis. Van
maandag tot en met zaterdag ge
opend. Toegangsprijs 50 en 25
cent.
ft
ft
ft
ft
Rijdt met matige snelheid.
Zelfs al zijn de moderne auto
banden ontworpen voor hoge
snelheden, te hard rijden produ
ceert teveel hitte waardoor de
banden sneller slijten.
ft
ft
Wilt U een uitgebreide collectie zien?
Dan ook naar STOUT,
DREISCHOR
Herv. Kerk,
overleg met de koster,
kerk meestal toegankelijk. De
toegang is gratis. Er hangt wel
een busje.
Jonge-Hoekman, Noorddijkstr.
nr. 44. Toegang 50 cent. Voor
groepen ook buiten bovenver
melde uren, in overleg met de
kosteres. Tel. (01119) 468.
I
met de Amerikaanse regering,
om waterdichte postzakken te
maken van met rubber behan
delde canvas. Goodyear was er
van overtuigd dat de met sal
peterzuur behandelde rubber
ditmaal een lange levensduur
zou hebben. Hij liet de gefabri-
ceere postzakken daarom gedu
rende een hele zomermaand in
een pakhuis opslaan, terwijl hij
met geleend geld zijn familie
rustig mee op vakantie nam.
Toen hij terug kwam vormden
de postzakken als het ware één
geheel: gesmolten en in elkaar
overgevloeid door de hitte.
De eigenlijke uitvinding kwam,
zoals dikwijls gebeurt, door toe
val tot stand. Tijdens het men
gen van rubber met zwavel op
een keukenkachel in een ge
huurd werkplaatsje, waarvan de
deur reeds een bevel van de
deurwaarder vertoonde, liet hij
per ongeluk een hoeveelheid
rubber op de kookplaat vallen.
Hij schraapte de substantie van
de kachel op de vloer en toen
hij het later opruimde, ontdekte
hij dat de rubber niet kleverig
maar sterk en flexibel was ge
worden. Goodyear liet het stukje
gekookte rubber ’s nachts bui
ten op de drempel liggen en
merkte de volgende ochtend dat
de vriesnacht geen enkele in
vloed erop had uitgeoefend. Het
was nog steeds flexibel.
Onfortuinlijk zakenman
Maar Charles Goodyear bleek
een veel betere uitvinder dan
zakenman te zijn. Hij verkocht
de rechten van zijn gepaten
teerde uitvinding (de naam „vul
canisatie” leidde hij af van de
Romeinse vuurgod „Vulcanus”)
voor een luttel bedrag en na
een serie schermutselingen in de
rechtzaal tegen patent-piraten,
overleed hij met meer dan
200.000 dollar aan schulden.
De rubberindustrie van vandaag
is gegroeid tot een multimiljard
dollar onderneming, die werk
verschaft aan honderdduizenden
mensen in de gehele wereld.
Zonder Goodyear’s intensieve
geest én de industrie, zou de
transportindustrie van vandaag
niet hebben kunnen bestaan.
’s Werelds grootste rubbermaat-
schappij is de Goodyear Tire
Rubber Company met een hoofd-
kwartier in Akron en 107 pro-
duktievestigingen in de gehele
wereld. Hoewel Goodyear werd
genoemd naar de uitvinder van
de vulcanisatie, heeft de Good-
year-familie nooit in enige re
latie tot de Goodyear-maat-
schappij gestaan.
De mens trekt thans veel profijt
van Charles Goodyear’s ontdek
king en mislukkingen. Goodyear
zelf echter zou de mens dit pro
fijt niet hebben misgund. Voor
zijn dood en op het hoogtepunt
van zijn moeilijkheden schreef
hij:
„Het leven zou niet alleen op
geld moeten berusten. Het ligt
niet in mijn aard om mijzelf te
beklagen over hetgeen ik heb
geplant, door anderen wordt ge
oogst. Een man heeft slechts
dan een reden om iets te be
treuren, als hij zaait en niemand
oogst”.
BROUWERSHAVEN
Herv. kerk. Bezichtiging iedere
dag (behalve zondag) van 9.30
tot 11.00 uur en van 13.30 tot
16.00 uur, onder geleide. Inlich
tingen bij de kosteres mevr. De
Schulden
Rubber was reeds meer dan
2500 jaar bekend en dit feit had
Goodyear altijd gefascineerd.
Hij dwong zichzelf de rubber
grondig te bestuderen, om te
trachten zijn dromen te realise
ren. Gedurende de vijf jaar
waarin hij met rubber experi
menteerde, ging hij als een ma
niak te werk. Hij verkocht zijn
familiebezittingen om de nodige
materialen aan te schaffen. Zijn
gezin kon zelfs geen voedsel
meer kopen en werd in stand
gehouden door medelijdende
buren. Zes van zijn twaalf kin
deren stierven op minderjarige
leeftijd.
Vrienden en kennissen waar
schuwden hem voortdurend en
de autoriteiten zetten hem ach
ter de tralies vanwege zijn vele
onbetaalde schulden. Hij ver
bleef zo dikwijls in gevangenis
sen, dat hij ze op den duur „ho
tels” noemde.
Hij kende korte perioden van
betrekkelijke welvaart, toen hij
methoden vond om rubber tij
delijk te verbeteren, waarbij hij
de steun kreeg van fabrikanten.
Maar de produkten bleken uit
eindelijk toch weer niet te vol
doen.
Bodedienst Rademaker, Haam
stede. Dagelijks (behalve zater
dag) vanaf Westenschouwen-
Burgh en Haamstede, Scharen-
dijke, Brouwershaven naar Zie
rikzee en omgekeerd.
Bodedienst Hart, Renesse. Op
maandag, woensdag en vrijdag
vanaf Renesse via Noordwelle,
Serooskerke en Moriaanshoofd
naar Zierikzee en omgekeerd.
De bodediensten staan tevens in
contact met de Zeeuwse IJ1-
dienst te Zierikzee, Nieuwe Ha
ven 147, die de dienst onderhoud
tussen Zierikzee en Rotterdam.
Verder transporten van goede
ren door geheel Nederland, o.a.
rechtstreeks naar Amsterdam.
Bodedienst Zierikzee-Goes. Een
geregelde bodedienst per vracht
auto tussen Zierikzee en Goes.
Iedere werkdag
Ondernemer: Zeeuwse IJldienst.
Nieuwe Haven 147.
De kolos die de rubberindustrie
thans is, staat dit jaar even stil
bij het feit dat 130 jaar geleden
een ontdekking werd gedaan die
een kleverige en onbruikbare
substantie veranderde in een
produkt, dat thans voor de ge
hele mensheid onmisbaar is.
Die ontdekking werd in 1839 op
een koude februari-dag in Wo
burn, Massachusetts, (V.S.) ge
daan door een arme, maar fa
natieke uitvinder. Zijn naam
was Charles Goodyear, uitvin
der van de vulcanisatie.
Voordat Goodyear zijn ontdek
king deed, was rubber een gril
lige en onhandelbare substantie
die dozijnen zakenlieden en in-
dustrieëlen naar een bankroet
voerde. Gedurende de zoge
naamde „rubberkoorts” om
streeks 1830, werden honderden
rubberprodukten gefabriceerd.
Deze echter smolten echter in
de zomer en werden steenhard
in de winter. In de zomer van
1834 was Goodyear een arme
handelaar in ijzerwaren, die
zo’n geloof had in de toekomst
van rubber, dat hij een speci
aal ventiel had uitgevonden
voor rubber reddingsvesten. Hij
benaderde hiermede een be
langrijke rubberfabrikant die
hem echter stapels uit rubber
gefabriceerde goederen vertoon
de die waardeloos waren gewor
den door de invloed van hoge
temperaturen.
Nadat bijna iedereen het idee
had opgegeven om rubber wer
kelijk bruikbaar te maken, bleef
Goodyear volhouden, gesteund
door zijn geloof en vertrouwen
én de gedachte dat er waar
schijnlijk geen enkele andere
substantie bestond die zo’n uit
daging betekende.
Bezichtiging in
maar