de Het Westhoek gedeelte van Schouwen-Duiveland route a Hoog- en Houdt de duinstreek schoon 5 19 juni 1970 No. 2 Brouwershaven van Schouwen wordt nog al te Weg met de rommel! ’t Anker, Haamstede Vuurtoren Haamstede Slot Haamstede H. B. B1DC0UR1NT aan door 12.57 14.00 15.04 16.06 17.11 18.10 22 23 24 25 26 27 28 29 I 30 n.m. 22.34 23.25 n.m. 16.49 17.40 18.33 19.20 20.10 21.09 22.17 23.25 i 22-30 juni Hoogwater v.m. 4.20 5.10 6.03 6.53 7.43 8.41 9.46 10.54 12.01 Laagwater v.m. 10.04 10.55 11.51 0.21 1.22 2.24 3.26 4.30 5.37 De fraaie natuur in de Westhoek I laag van Schouwen wordt nog al te vaak ontsierd door achtergelaten water Geen weldenkend mens stelt deze rommel op prijs en het is zeker geen te grote moeite dit afval daar te deponeren waar het de aanblik van het mooie duingebied niet ontsiert. De A.N.W.B. heeft (vorig jaar voor het eerst) een vouwblad uitgegeven waarin een routebe schrijving wordt gegeven van de zg. Schouwen-Duivelendroute. In de brochure worden een groot aantal toeristische tips aan de hand gedaan onder het motto „De A.N.W.B. reikt u de helpen de hand”. Deze tips staan op de ene zijde van het vouwblad, op de andere zijde is Schouwen- Duiveland afgebeeld en op dat kaartje is de route over het schiereiland duidelijk in groen aangegeven. De totale route is 100 km lang en wordt overal door goed-opvallende zeshoeki ge borden gemarkeerd. Deze kleine borden op korte poot jes heeft u ongetwijfeld al hier en daar langs de kant van de weg zien staan. U heeft ze mis schien alleen maar zien staan, maar een groot aantal toeristen dozen, conservenblikjes, flessen, papier, enz. heeft ze reeds gezocht. Dat zijn de vakantiegangers die de Schouwen-Duivelandroute vorig jaar, van bordje tot bordje heb ben gereden. Er is namelijk in het ene jaar dat de route bestaat, een bijzonder grote vraag naar geweest. Deze belangstelling zal dit seizoen zonder twijfel nog uitgebreider worden, omdat het bestaan van de route nog niet algemeen bekend was. ..De „rondleiding-op-papier” is in enkele opzichten afwijkend van de meeste, erg traditionele excursies. Deze worden vrij al gemeen onder de aandacht van het publiek gebracht met de cliché-uitdrukking dat zij de toerist „langs en op de mooiste en rustigste plekjes van het ei land brengen, waar men met de streek kennis kan maken, zoals men die nog niet kent”. U kent die afgesleten propaganda-zin- nen. De Schouwen-Duiveland route pretendeert echter geheel niet u op de „rustigste en mooi ste plekjes” te brengen, al was het alleen maar omdat er op het eiland nog maar bar weinig stille en rustige plekjes zijn te vinden. Nee, de A.N.W.B. heeft noch de route, noch de brochure romantischer en „zoeter” ge maakt dan nodig is. Er is niet uitsluitend aandacht besteed aan de uitzichtpunten en de beziens waardigheden zelf, maar ook aan de wegen om daar te ko men. Uiteraard zijn de aller- Wanneer u de Delingsdijk ge heel ten einde rijdt, ligt Brou wershaven aan uw linkerhand. Wanneer u door het stadje heenrijdt, proeft u vanzelf al de anticiteit: smalle straatjes, oude huisjes waarvan vele met fraaie oude decoraties. Brouwershaven was in het verleden een belang rijke havenstad. Het was een veerhaven van Rotterdam en Dordrecht en kende vooral in de achttiende eeuw een grote welvaart. Jacob Cats, de dich ter die ook later raadspensiona ris van Holland zou worden, werd er geboren. Het stand beeld dat te zijner nagedachte nis werd opgericht staat op de Markt. De gebeeldhouwde va der Cats houdt een opengesla gen boek in de handen. De overlevering wil dat vader Cats een bladzijde van dit boek om slaat zodra hij de klok van het een bezoekje te brengen aan de haven, die aan de rechterkant ligt voordat u het dorp inrijdt. Bijzonder pittoresk is namelijk de havenmond. Het haventje (dat ’s winters een belangrijke functie vervult bij de afvoer van suikerbieten) heeft de vorm van een driehoek. Alleen de tophoek is niet gesloten, die staat in verbinding met de zee. De situatie is het meest plas tisch weer te geven met de op merking die een nuchterling eens plaatste: „Ze hebben ge woon een gat in de dijk ge maakt.” Halverwege Burghsluis en Se rooskerke staat de Plompetoren, het enige overblijfsel van het voormalige dorp Koudekertee, dat Vermoedelijk in de veer tiende eeuw verdronken is. Het dorp ligt voor de kust onder het water, verzwolgen in de mod der en waarschijnlijk gedeelte lijk ook in het zand van de uit gestrekte Neeltje Jans Roggen plaat. Enkele honderden meters voor bij de Plompe toren kunt u 5e Schelphoek binnenkomen. (Dit (soort) school in is gevestigd, de Outward Bound School. Wan neer u Renesse uitrijdt, kunt u op het punt waar de provincia le weg naar Haamstede begint, kiezen. Volgens de ANWB- bordjes moet u rechtsaf. Dat doen wij dan ook eerst maar. Aan de rechterzijde ziet u dan zg. vroongronden, die het mid den houden tussen duinen en weilanden. Links kunt u. vlak langs de weg, noch goed zien, dat daar vroeger een spoorlijn heeft gelegen. Deze lijn liep van Burgh tot Zijpe; tot de wa tersnoodramp van februari 1953 reed er een RTM-stoomtram over. Bij het Grand hotel Witte van Heemstede slaat u rechts af en rijdt de bebouwde kom van Haamstede binnen. U pas seert dan ook de weg waaruit u zou zijn gekomen, wanneer u in Renesse op de T-kruising niet rechtsaf was gereden, maar rechtdoor. Deze binnenweg, de Hoge Zoom, is bijzonder schil derachtig, aan alle kanten voortdurend door groen be grensd. In Haamstede kunt u het Slot Haemstede bekijken, op een af standje echter, want het kas teel is niet toegankelijk voor belangstellenden. In het volgen de dorp, Burgh, mag u kijken naar de perebomen, die het dorp sieren, wanneer in het voorjaar deze perebomen in bloei staan, kan de bebouwde kom van Burgh zich in schoon heid meten met een boomgaard in de Betuwe. Over een met veel hoge bomen geflankeerde weg bereikt u Westenschouwen (gemeente Westerschouwen). Wanneer u bij de duinovergang het strand en de zee hebt ge zien, rijdt u door polder naar Burghsluis. Van hier tot aan Serooskerke, waar de route be gon, is één van de meest aantrekkelijke gedeeltes van de route: over de zeedijk met een „wijde blik" over de Ooster- schelde. Het jachthaventje van Burgh sluis is bij de jeugd van Burgh en Haamstede bijzonder in trek als „zwembad”. Bij goed weer en hoog water spartelen soms wel meer dan honderd jongelui in de haven. Ze vermaken zich liever in de haven dan op het strand omdat het er niet zo druk is, omdat er vrijwel uit sluitend vriendjes en vriendin netjes komen, omdat ze er van steigers kunnen duiken en om dat er niet van „dat lastige zand” is. drukste wegen (Bruinisse-Zie- rikzee en Zierikzee-Haamstede) zoveel mogelijk gemeden, U rijdt echter wel over smalle landweg getjes, wegen door de duinen, wegen die door bomen worden geflankeerd, dijkwegen en mooie asfaltwegen die onder langs de dijken voeren. Typische Schou- wen-Duivelands dus. De route kan zowel per auto, als per fiets, brommer of scooter worden gereden. Het is uitraard van de fietser teveel gevraagd om het gehele schiereiland rond te peddelen. Speciaal voor hem en voor de bromfietser, die in de vakantie een paar uurtjes wil vrijmaken voor sight-seeing (isle-seeing) willen we het ge deelte van de route, voor zovr dat is uitgezet i nde Westhoek van Schouwen, beknopt toelich ten. Het is gemakkelijk dat men de route overal kan beginnen, ein digen of er slechts een gedeelte zan kan afleggen. In deze toe lichting beginnen we de route op een willekeurige plaats: Se rooskerke. Voordat Serooskerke jaren geleden met een aantal andere gemeenten opging in de nieuwe gemeente Westerschou wen, was het met zijn nauwe lijks tweehonderd inwoners het kleinste dorp van ons land. Achter het dorp rijdt u de zg. Delingsdijk op in de richting I van Brouwershaven (de dijk is niet opgenomen in de ANWB- route maar om het Westhoek- gedeelte „rond” te maken, ma ken we er gebruik van). De De lingsdijk werd na de water snoodramp van 1953 aangelegd, ten eerste om een goede verbin dingsweg te creëren tussen het noordelijk en het zuidelijk ge deelte van Schouwen en ten tweede om in geval van een eventuele volgende dijkdoor braak te voorkomen dat, wan neer bijvoorbeeld het westelijke deel wordt overstroomd, ook het oostelijke deel onder water komt te staan. kan ook in Serooskerke en wel langs de Provinciale weg.) De Schelphoek is een geulen- en krekengebied, dat veel gelijke nis vertoont met een natuurre servaat. De Schelphoek kon ontstaan doordat men na de watersnoodramp van 1953 een ringdijk moest leggen rondom een dijkdoorbraak die vrijwel niet te dichten was. De door braak op zich is uiteraard niet meer te herkennen, deze is uiteraard „geretoucheerd”. Het tientallen meters brede gat is echter nooit definitief gedicht en bevindt zich nog steeds in de dijk. In de Schelphoek steken sport vissers (de vergunning uiter aard in hun zak) hun zeepieren en gooien ze misschien in een geul intussen een lijntje uit. Bij eb is de Schelphoek een kre ken- en geulengebied, bij vloed staat het echter geheel onder water. De lange smalle boomtakken, die u vóór het Schelphoek-ge- bied in de Oosterschelde ziet staan, dienen voor de afbake ning van mosselpercelen. Wanneer u om de Schelphoek heen rijdt, komt u op de pro vinciale weg uit bij de boerde rij De Schelphoek". Daar kunt u linksaf (terug) naar Haamste de of rechtsaf naar Seroosker ke, ons uitgangspunt. stadhuis hoort slaan. Nu ja, misschien doet hij het óók wel als hij de klok van de nabijzijn de hervormde kerk hoort Maar daarop kunt u niet blij ven wachten. U bent bezig aan de ANWB-route en moet de imponerende en gezaghebbende vader Cats verlaten om uw weg voort te zetten in de richting Scharendij ke. Onderweg kunt u bij Den Osse (bij het gemaal) van uw voertuig stappen en de zeedijk opklimmen. U hebt dan een magnifiek uitzicht op het Brouwershavense Gat en - in de verte - op de aanlegwerk- zaamheden van de toekomstige dam tussen Schouwen en Goe- ree. Verder rijdend komt u in Scharendijke, van oorsprong een dijkwerkersdorp waarin een aanzienlijk aantal typische mi- niatuur-huisjes te vinden zijn. Vergeet beslist niet ook even Als u van Scharendijke af weer verder onder langs de dijk fietst, bromt of scootert, komt u bij de zg. Koepel, die boven op de duinen staat. Via een voetpad kunt u boven op de duinen komen en dan - van dichterbij dan in Den Osse - de dingen gadeslaan die zich mid den op zee af spelen om de dam in het Brouwershavense Gat tot stand te brengen. U heeft een duidelijk zicht op de werk- haven, die op het Water is ge projecteerd. Een verrekijker zal u goed van pas komen. Verder rijdend komt u langs één van de drukste strandover- gangen van Renesse. Als u op weg naar de bebouwde kom van het dorp bent, door de Laöne. hebt u links uitzicht op Slot Moermont. Dit kasteel is niet toegankelijk, omdat er een

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1970 | | pagina 1