Op het water is nog ruimte genoeg..
Hoog-
en
laag
water
Beziensu aardigheden
o
„Vakantie op het water
raakt
steeds meer in de mode
I
i
r
SPREEKUREN
ARTSEN
DE BADCOURANT
4 AUGUSTUS 1972 No 9
HUIB BOOGERT
BJDCOURJNT
Scharendijke: Spreekuur arts W.
J. Terpstra: Wijkgebouw Carl-
straat 2: maandag, woensdag en
vrijdag van 11.00-11.30 uur.
3.27
5.03
6.11
7.05
7.50
8.30
9.07
9.38
10.08
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
10.04
11.33
0.16
1.17
2.09
2.57
3.35
4.06
4.38
Brouwershaven: Spreekuur arts
W. J. Terpstra, Markt 48: van
8.00-9.00 uur. Op zaterdag te
consulteren na afspraak. Teler.
(01119) 280.
12.43
13.39
14.28
15.06
15.41
16.15
16.45
Haamstede: Spreekuur doktoren
G. A. M. Stenger en C. v. d. Ha
ve, Burghseweg 56 van 7.00-8.00
uur voor inwoners, van 8.00-9.00
uur voor badgasten en van
16.00-17.00 uur. Bovendien op de
camping „Duinhoeve” van 10.00-
10.30 uur (vanaf 1 juli).
TANDARTS
Haamstede: D. H. de Kup Vroon-
weg 4. Spreekuur maandag-,
dinsdag- en woensdagmiddag
van 14.00-15.00 uur; vrijdagmid
dag van 16.00-17.00 en zaterdag
morgen van 9.00-10.00 uur. (Don
derdag geen spreekuur),
5 t/m 13 augustus 1972
Laagwater
16.27
17.49
18.48
19.37
20.19
20.57
21.34
22.07
22.40
Hoogwater
22.54
„Hoewel er in Nederland jaar
lijks „slechts” ongeveer 10 on
gevallen voorkomen met dode
lijke afloop, zijn we als ANWB
steeds druk doende om via di
verse media de (vooral begin
nende) watersporter erop te wij- I
zeri, dat men zich terdege moet
voorbereiden op de vaart om
ongelukken en ergernis te voor
komen”.
„Als belangrijk punt wordt bij
de ANWB ook aangestipt: „Op
het water zijn ondeskundige ka
piteins niet alleen de mensen,
die slecht kunnen varen. Het
zijn ook booteigenaren, die aan
hun scheepje prutsen. Die zijn
soms minstens zo gevaarlijk,
vooral ook voor anderen”.
Renesse: Praktijk Hoogezoom
186. Spreekuren doktoren H. J.
Simons en J. Thies. Spreekuren
van 8.00-9.00 en 17.00-18.00 uur.
Spoedgevallen tel. (01116) 280,
b.g.g. 659 of 759.
vaar voor een ander, want een
ander schip moest er bijv, op de
Krammer voor overstag. Het
jacht was van een alom ge
waardeerd en veilig type, maar
in dit geval was de bemanning
minder zeewaardig dan het
scheepje”, aldus de heer Ruy-
tenschildt, chef van de afdeling
waterrecreatie van de ANWB,
die tenslotte zegt: „Hoewel op
het water alles veel langzamer
gaat dan op de weg, blijkt toch
steeds weer dat men in gevaar
lijke situaties terecht komt, die
voorkomen hadden kunnen
worden. Als voornaamste oorza
ken van ongelukken op het wa
ter kunnen wij aangeven: onop
lettendheid, wangedrag en roe
keloosheid”.
Enkele uren
Een ervaren Oosterschelde-zei-
ler die we in de haven van
Burghsluis spraken, zei: „Dege
ne, die met een kruisertje voor
het eerst op stap gaat, moet niet
langer dan enkele uren per dag
varen Een boot is geen voertuig
om in korte tijd lange afstanden
te overbruggen. In het rustige
varen en in het genieten van
een fijn „bivak” moet dé grote
attractie liggen”.
Tot slot nog een enkele opmer
king: voor de watersport als ge
heel kan men aannemen, dat
wanneer de stijging zo doorgaat,
met gemiddeld 10 °/o per jaar,
de vloot zich elke 8 jaar verdub
belt. Dit is een stijging die niet
zo ver achterblijft bij die van
de auto’s.
Misschien zelfs dat het stij-
gingspercentage op de duur nog
groter zal worden, omdat het op
de wegen steeds drukker wordt,
terwijl op het water nog ruimte
te over is. In Nederland staan
we nog maar aan het begin van
de ontwikkelingen van de wa
terrecreatie, zeker in Zeeland
Anecdote
Een bij de ANWB bekende
anecdote is in dit geval: In de
Volkerak-sluizen (tussen Helle-
gatsplein en Brabant) bleek de
bemanning van een zeiljacht
niet in staat op een behoorlijke
manier aan de sluiswand af te
meren. Het ene moment lag het
jacht achterste voren, dan weer
dwars in de sluiskolk. Drie man
sluispersoneel moest er aan te
pas komen om het jacht veilig
te meren. Later, op de Krammer
liep de boot uit de vaargeul en
voer zich vast op een ondiepte.
Het werd met een rooster gestut,
maar het rooster hield het niet
en het schip viel om. Toen er
weer voldoende water onder de
kiel kwam, was het reeds don
ker. Men durfde aanvankelijk
niet verder door de duisternis,
maar uiteindelijk ging het
scheepje onder zeil en bereikte
na enkele uren Bruinisse, waar
men hoorde, dat men net op tijd
binnen was, aangezien er wind
kracht 9 op komst was
„Zulke mensen zijn vaak een ge-
verschijnt gedurende de zomer
maanden in westelijk Schouwen,
ten gerieve van de badgasten en
wordt elke week gratis huis-aan-
huis bezorgd en is een uitgave
van Drukkerij Lakenman Ocht-
man, postbus 1, Zierikzee.
selmeer, waarop relatief minder
huurjachten varen. Overigens
wil dat niet zeggen, dat alle
huurders slechte kapiteins zijn,
evenmin als alle booteigenaren
deskundig varen”.
Wie gaan er op het water met
vakantie? Jongelui in groeps
verband. die zich wapenen met
enige ondernemingslust? Of ge
zinnen. die de rust zoeken?
„De vakantie op het water lijkt
ons door jongelui en gezinnen in
een evenredig percentage te
worden bedreven. Onder beide
groepen vindt men zowel de
rustzoekers, degenen die het om
de gezelligheid te doen is, als
degenen die het avontuur zoe
ken”.
Zijn de Zeeuwse en Zuidhol-
landlandse wateren (zoals Ha
ringvliet, Grevelingen en later
de Oosterschelde) geschikt voor
zo’n vakantie op het water? Zo
ja. óók voor beginners?
„Nee, deze zijn op het ogenblik
nog niet geschikt voor iedereen,
om er een vakantie op door te
brengen”, zegt de heer Ruyten-
schildt, „en zeker niet voor be
ginners Daar is het water veel
te groot voor en te onontsloten.
Ervaren watertoeristen varen
wel van de ene naar de andere
haven”.
„Wanneer deze wateren volledig
zullen zijn ingericht (voorname
lijk met een uitgebreid „net”
van jachthavens), dan zal het
voor de (al of niet beginnende)
watersporter aantrekkelijker en
minder gevaarlijk, er te varen.
Als voornaamste voorzieningen
beschouwen wij hier beschut
tende eilanden en havens op
korte afstanden van elkaar”.
Hoe groot is de gevarenfactor
van „vakantie op het water?”
Gratis verspreiding te Burgh, Haamstede, Renesse, Scharendijlce en Brouwershaven
SCHOUWEN’S WESTHOEK. -
„Mijns inziens is de toename
van de welvaart de oorzaak, dat
steeds méér mensen zich een
boot kunnen veroorloven. Daar
naast speelt de aantrekkings
kracht, die van het water uit
gaat. een belangrijke rol. terwijl
de drukte op de weg gedurende
de weekeinden en de feestdagen
een aantal automobilisten ertoe
doet overgaan, hun heil op het
water te zoeken. Er is nog ruim
te genoeg op het'water om deze
nieuwe watersporters op te van
gen”. Dat is de mening van de
heer M. Ruytenschildt. chef af
deling waterrecreatie van de
ANWB.
De belangstelling voor „va
kantie op het water” neemt
sterk toe. Dat is al jaren bekend
gezien de sterke stijging van het
aantal pleziervaartuigen, dat
door de ANWB op jaarlijks 8 tot
12 "/o wordt geschat. In Zeeland I
is de verhoogde geliefdheid van
zo’n vakantie nog niet erg
merkbaar (in Zeeland was de
hoeveelheid jachten in 1970 2
méér dan in 1969, maar in Fries
land b.v. was de stijging bijna
40 maar in het Veerse Meer
heeft Zeeland een goede water-
sportaanzet gekregen. Als te
zijner tijd alle Delta-armen zul
len zijn afgesloten en de verbin
dingen tussen deze dan ontstane
binnenmeren acceptabel zijn,
zullen Haringvliet, Grevelingen
en Oosterschelde zeker een vloed
van plezierjachten over zich
heen voelen gaan.
Dan zal de „vakantie op het wa
ter” rondom Schouwen-Duive-
land een even grote realiteit
worden als „vakantie te land”.
Zeewaardig
We laten weer de heer Ruyten
schildt aan het woord over de
Zeeuwse wateren: „Ze lijken
ons slechts geschikt voor min of
meer zeewaardige jachten en
boten”.
Men schat in Nederland het
aantal zeilboten op 51.300 en de
kajuitmotorboten op 31.400. De
heer Ruytenschildt: „De ver
huur speelt een grote rol, gezien
het steeds toenemende aantal
verhuurbedrijven in Nederland.
Vooral door jongeren wordt veel
en regelmatig een boot gehuurd.
Een duidelijke oorzaak is de ge
ringe financiële draagkracht, die
het bezit van een eigen boot on
mogelijk maakt. De meerderheid
van de watersporters beschikt
overigens over een eigen
scheepje”.
Als er boten worden gehuurd,
komen er dan niet veel ondes
kundige „kapiteins” op het wa
ter?
De heer Ruytenschildt: „Uiter
aard, maar dat verschilt o.i. per
gebied. Op kleine plassen zullen
ondeskundigen vaker voorko
men dan op groot water zoals
de Zeeuwse wateren en het IJs-
HAAMSTEDE
Vuurtoren. Dagelijks te bezich
tigen (behalve zaterdag en zon
dag) van 9,30-11.30 uur en van
14.00-16.00 uur. Toegangskaar
ten verkrijgbaar in het nabijge
legen woonhuis;
Plompetoren. Te bezichtigen da
gelijks. Sleutel te verkrijgen bij
de nabij gelegen boerderij van
de heer M. O. Hanse. Toegangs
prijs 25 cent.
Uitkijktoren, nabij pompstation
„De Blinkert”, A. v. d. Weijde-
weg. Toegang gratis.
DREISCHOR
Herv. kerk. Bezichtiging dage
lijks van 10.00-17.00 uur. Toe
gang gratis. Er staat een busje.
BROUWERSHAVEN
Herv. kerk. Bezichtiging dage
lijks van 1.30-4.30 uur, behalve
zondags. Inlichtingen: kosteres
mevr. K. de Jonge-Hoekman,
Noorddijkstraat 44, telef. (01119)
468.
ZIERIKZEE
Gemeentemuseum, stadhuis. Van
maandag tot en met zaterdag
geopend, van 10.00-12.00 en 13.30
-16.30 uur. Toegangsprijs: 100 en
25 cent.
Maritiem-museum. Noord Ha
venpoort. Van maandag tot en
met zaterdag geopend 10.00-17.00
uur. Toegangsprijs: 100 en 25
cent.
Burgerweeshuis, Poststraat 45.
Beeldentuin en antiekbeurs. Ge
opend maandag t/m zaterdag,
10.00-17.00 uur.
Gravensteen, Mol - Foto- en
kunsttentoonstelling. Werk van
leden van „Delta-Foto’ en Hans
Götze. Beeldhouwwerk van Ad
Braat, keramiek van Tessa
Braat, schilderwerk van Jan P.
Jongschaap en G. H. Breetvelt.
Entree f 0,55 p.p., f 1,- per gezin.
Maandag t/m zaterdag geopend
van 10.00 tot 12.30 en van 13.30
tot 17.00 uur. Bovendien op
dinsdag- en donderdagavond
van 19.00-21.30 uur.
BRUINISSE
Oudheidskamer. Woensdag en
zaterdagmiddag van 15.00-17.00
uur. Toegangsprijs f 0,50.
ga