DE BRIL IN GEZICHT 76
DE ZOMERDORST
VAN
DE HUID
Wat is
wartaal
Dun. elegant en transparant
■F
SCHOUWENS BADCOURANT PAGINA 14
Driedelige glasbril. terugkeer van de English style.
wensen tegemoet kan
waren helemaal geen sleutels voor ’t contactslot.”
DARGENTY.
heerlijke vochtigheidscrèmes die
eveneens 24 uur per etmaal in
de gelegenheid gesteld moeten
scherp.
..Maar ik kon geen gas geven, want die wagen reed niet. D’r
..De wagen reed. Daar zijn we het allemaal over eens. U ook.
gunt, zult u volop van de zomer
kunnen genieten zonder u zor
gen over uw schoonheid te ma
ken.
want als u niet gereden had, hoefde u ook te remmen. Dus u
I reed zonder rijbewijs en u hebt schade veroorzaakt. Daar zal
de gemeente nog wel vergoeding voor vragen."
..En als die mensen mij nou toch duwden.... dan dee ik toch
niks”’
..Nou begrijp ik die wartaal." zei de rechter. ..Die agent heeft er
geen touw aan vast kunnen knopen.”
I ..Jawel.” zei de verdachte vlug, „dat kon hij wel. Hij is wegge
sleept aan een touw, die wagen bedoel ik.”
,.De woorden onder invloed kunnen dus wel worden geschrapt”,
dacht de politierechter. De getuigen hebben gedronken, de be
stuurder mogelijk niet”. „Dus de getuigen krijgen de boete?”
Maar zo was het niet, De zaak werd aangehouden voor nader
onderzoek. „Nou, dan nemen we d’r nog maar één”, zei de dik-
kerd tegen de getuigen en gearmd stapten ze de zaal uit.
maar dankbaar stemmen, voor
al wanneer ook beschermende
en verzorgende zonnetjrandmid-
delen gebruikt worden.
Natuurlijk is het absoluut nood
zakelijk. ook bij de verdere be
handeling rekening te houden
met de vrij ongunstige omstan
digheden waaronder de huid in
de zomermaanden moet trach-
I Rosenmilch heeft niet alleen een
diepreinigende maar ook een
rustgevende werking. Ter voor
in de zomer verliest de huid
veel vocht door het zonneba
den en door transpiratie. Het is
onjuist te veronderstellen dat
zwemmen en een malse regen
bui het aldus ontstane tekort
wel weer zullen opheffen. Daar
voor is méér nodig, namelijk een
goede verzorging met de juiste
produkten. Ook hier geldt de
gulden regel „voorkomen is be- ten. in konditie te blijven,
ter dan genezen", al kan een -
zelfs nerveuze en gevoelige -
huid die reeds een tekort aan
vocht heeft zeer veel profijt koming van uitdroging zijn er
trekken van een behandeling I
met bijvoorbeeld herbal mois-1
ture crème. Deze vochthouden-
de crème heeft als natuurlijke worden aktief te zijn.
basis een combinatie van spe- I In alle gevallen verdient het
ciale kruidenextracten en moet i
zowel des morgens als des
avonds worden opgebracht. Een
extra „toegift" voor en na het
zonnebad zal de huid alleen. I van
aanbeveling, voor de nacht een
voedende crème op te brengen.
Als u dan bovendien éénmaal
per week uw huid de weldaad
een vocht igheidsmasker
„Jaja”, zei de gemoedelijke dikkerd voor het hekje, „het komt
allemaal door die nieuwe auto, ziet u”.
„O”, deed de rechter verwonderd, „heeft die het gedaan?”
..Neen, die heeft het juist niet gedaan”.
„Dat weet ik”, antwoordde de politierechter. „Volgens het dossier
hier hebt u het gedaan!”
„Hoe kan het nou.... meneer de rechter maakt er zeker een
lolletje van. Ik kan toch niet rijden”.
„Dat is het ’m juist. U kunt niet rijden, en u kon toen ook niet
rijden want u verkeerde onder invloed. U mócht dus ook niet
rijden en daarom staat u hier.”
.Maar ik heb helemaal niet gereden, edelachtbare. Die auto wou
niet rijden!”
Nu werd er ijverig in de stukken gebladerd. De officier inter
rumpeerde: „In hèt proces-verbaal lees ik duidelijk, dat ver
dachte volgens verbalisant onder invloed verkeerde en niet in
staat kon worden geacht een motorvoertuig naar behoren te be
sturen. Hij sprak wartaal, stond onvast op de benen, rook naar
sterke drank en weigerde de sleuteltjes van de wagen af te
geven.
„Wartaal? Man, dan spreekt u ook wartaal! En die sleuteltjes
van de wagen waren er helemaal niet en daarom kon’ die wa
gen niet rijden. Ik hèb dus geen wagen bestuurd en ik was ook
niet onder de invloed.”
Nu begreep niemand er nog iets van. Enkele getuigen moesten
opheldering verschaffen, maar nu bleek dat deze lieden onder
kennelijke staat moeten hebben verkeerd. Zij spraken nóg war
taal. Zij waren het er slechts over eens, dat er een nieuwe auto
Was voorgereden door een of andere vertegenwoordiger’ van wie
niemand de naam nog wist, en dat die wagen niet reed, omdat
deze vertegenwoordiger was weggegaan met de autosleuteltjes
in zijn zak. Verder' spraken zij elkaar op alle punten tegen.
„En ik heb die auto niet laten komen, edelachtbare”, verklaarde
de verdachte. „Ik heb niet eens een rijbewijs. Wat moet ik met
een auto doen?”
„Maar de verbalisant heeft u toch aangetroffen achter het stuur?”
„Dat heb ik alleen maar even vastgehouden, terwijl de heren
hier probeerden hem aan te duwen.”
„O, wacht even, dan hebt u dus gereden!”
„Neenee, hij sloeg niet eens aan en toen ik het gaspedaal wilde
proberen, trapte ik nog op de rem ook. Ik heb dus alleen maar
gestopt.”
Maar daar trapte de politierechter niet in. Wie zich in een rij
dend motorrijtuig achter het stuurwiel bevindt, bestuurt dat
rijdende voertuig, of hij daar nou verstand van heeft of niet.
I En aangezien deze bestuurder stuurde zonder in het bezit te zijn
van een geldig rijbewijs, mocht de politieman terecht proces
verbaal opmaken. Vooral ook. omdat de bestuurder de auto tegen
een boom had gestuurd, die eigendom was van de gemeente.
Dat deden die duwers!” riep de dikzak verontwaardigd uit. ..Die
duwden me met alle macht tegen die pokkeboom aan. Ik wou
dat niet, ik rèmde.”
„Nee. u wou gas geven en remde per ongeluk,” zei de officier
komen.
Enerzijds wordt de uitdrukking
van het gezichj zo weinig be-
invloed dat zelfs geboren
I schoonheidskoninginnen het niet
meer jammer behoeven te vin
den, een bril te moeten dragen.
i Anderzijds stellen moderne
i kleurtechnieken de opticien in
staat, met de onbreekbare
kunststof glazen een keur van
cosmetische effecten te berei
ken. zoals „oogschaduw" en'
„blosjes op de wangen".
Het benoeft weinig betoog:
brillen zijn de laatste jaren
meer en meer een volwassen rol
gaan spelen in het algehele mo
debeeld. Bekende modehuizen
hebben door het maken van
eigen montuurontwerpen te
kennen gegeven, zich daadwer
kelijk voor de bril als accessoire
te interesseren. Wie oog heeft
voor de ontwikkelingen in cou
ture en confectie zal het niet
ontgaan, dat ook de Nederlandse
opticiens er steeds weer in sla
gen een collectie brillen samen
te stellen, die ieder seizoen op i
voortreffelijke wijze bij de ac
tuele mode is aangepast.
Zo ook nu weer: de zomermode
wordt licht, luchtig en elegant
en zie. de nieuwe brilcollecties
doen er niet voor onder. Ronde,
vloeiende lijnen, grote (veelal j
gekleurde) glazen en zeer dun
ne. weinig wegende monturen
van transparante haast kleur
loze kunststof. Een verleidelijke
nieuwe trend, die aan allerlei
Een derde mogelijkheid is deze
laatste glasbril, waarbij het j
glas met nylondraad in het i
montuur wordt „opgehangen” ACHTER DE BALIE
Het verschil met de glasbril
van vroeger komt tot uiting
dooi- het formaat (groter), het
materiaal en de kleur van de
glazen (kunststof), nu niet meer
alleen blank, maar ook in één of
meerdere, verlopende kleuren.
het zogenaamde „dégradé”.
Met name bij de glasbril valt I
het op, dat goud het als favorie- I
te metaalkleur weer wint van
zilver, zowel voor dames als
heren.
Daarnaast is er in de dunne
metalen brillen meer belang
stelling voor gekleurde montu
ren en niet ten onrechte, om
dat met een nieuwe emailleer-
techniek de fraaiste kleuren
duurzaam kunnen worden aan
gebracht.
De belangrijkste kleuren voor
de bril van 1976 zijn naast de
nieuwe „niet-kleur” transparant
(met variaties als kristal, kris-
tal-opaque en wit-opaque) de
tinten zand, sherry, eigeel,
blauw in vele kleur-temperatu-
ren zoals ijsblauw en indigo
(ook geliefd voor de moderne
kinderbril), en verder natuur
lijk rood en wit, en zwart. De
laatste kleur vooral voor de za
kelijke herenbril.
De effen monturen hebben de
overhand in de brilmode 1976.
Voor de liefhebbers is er daar
naast een keur van tweekleu
rige modellen, in combinaties
als groen met bruin, rood met
blauw en wit met een van de
andere modekleuren.
Ook zijn er brillen met „kleur-
grapjes", zoals bijv, het door
schijnend streepjesdessin. Zeer
aparte lichteffecten worden be
reikt door de zogenaamde „ge
vulde bril": dat is een montuur
van met stukjes „piepschuim”
doorspekte kunststof.
En dan is er tot slot de hele
maal nieuwe en toch ouderwet
se „Harold Lloyd’ -bril, nu uit
gevoerd in moderne kunststof,
zowel voor dames als vooi’ he
ren. Dit model uit de jaren 1920
wordt gekenmerkt door de ron
de glazen en de traditionele
sleutelgat-neusbrug, welke laat
ste overigens in veel brilcollec-
De glasbril
In aansluiting op de neiging
naar dunnere brilmonturen is
nu ook de zogenaamde glasbril
weer terug, nu in drie uitvoe
ringen: naast de zeer ouder
wetse drie-delige bril (twee
losse veren en een losse dunne
neusbrug, die met schroefjes in
het glas worden bevestigd) is er
j de glasbril uit één stuk met vas-
i te bovenbalk, waarin de glazen
worden geklemd of geschroefd, ties anno 1976 weer te vinden is.