DE BRIL IN GEZICHT 76 DE ZOMERDORST VAN DE HUID Wat is wartaal Dun. elegant en transparant ■F SCHOUWENS BADCOURANT PAGINA 14 Driedelige glasbril. terugkeer van de English style. wensen tegemoet kan waren helemaal geen sleutels voor ’t contactslot.” DARGENTY. heerlijke vochtigheidscrèmes die eveneens 24 uur per etmaal in de gelegenheid gesteld moeten scherp. ..Maar ik kon geen gas geven, want die wagen reed niet. D’r ..De wagen reed. Daar zijn we het allemaal over eens. U ook. gunt, zult u volop van de zomer kunnen genieten zonder u zor gen over uw schoonheid te ma ken. want als u niet gereden had, hoefde u ook te remmen. Dus u I reed zonder rijbewijs en u hebt schade veroorzaakt. Daar zal de gemeente nog wel vergoeding voor vragen." ..En als die mensen mij nou toch duwden.... dan dee ik toch niks”’ ..Nou begrijp ik die wartaal." zei de rechter. ..Die agent heeft er geen touw aan vast kunnen knopen.” I ..Jawel.” zei de verdachte vlug, „dat kon hij wel. Hij is wegge sleept aan een touw, die wagen bedoel ik.” ,.De woorden onder invloed kunnen dus wel worden geschrapt”, dacht de politierechter. De getuigen hebben gedronken, de be stuurder mogelijk niet”. „Dus de getuigen krijgen de boete?” Maar zo was het niet, De zaak werd aangehouden voor nader onderzoek. „Nou, dan nemen we d’r nog maar één”, zei de dik- kerd tegen de getuigen en gearmd stapten ze de zaal uit. maar dankbaar stemmen, voor al wanneer ook beschermende en verzorgende zonnetjrandmid- delen gebruikt worden. Natuurlijk is het absoluut nood zakelijk. ook bij de verdere be handeling rekening te houden met de vrij ongunstige omstan digheden waaronder de huid in de zomermaanden moet trach- I Rosenmilch heeft niet alleen een diepreinigende maar ook een rustgevende werking. Ter voor in de zomer verliest de huid veel vocht door het zonneba den en door transpiratie. Het is onjuist te veronderstellen dat zwemmen en een malse regen bui het aldus ontstane tekort wel weer zullen opheffen. Daar voor is méér nodig, namelijk een goede verzorging met de juiste produkten. Ook hier geldt de gulden regel „voorkomen is be- ten. in konditie te blijven, ter dan genezen", al kan een - zelfs nerveuze en gevoelige - huid die reeds een tekort aan vocht heeft zeer veel profijt koming van uitdroging zijn er trekken van een behandeling I met bijvoorbeeld herbal mois-1 ture crème. Deze vochthouden- de crème heeft als natuurlijke worden aktief te zijn. basis een combinatie van spe- I In alle gevallen verdient het ciale kruidenextracten en moet i zowel des morgens als des avonds worden opgebracht. Een extra „toegift" voor en na het zonnebad zal de huid alleen. I van aanbeveling, voor de nacht een voedende crème op te brengen. Als u dan bovendien éénmaal per week uw huid de weldaad een vocht igheidsmasker „Jaja”, zei de gemoedelijke dikkerd voor het hekje, „het komt allemaal door die nieuwe auto, ziet u”. „O”, deed de rechter verwonderd, „heeft die het gedaan?” ..Neen, die heeft het juist niet gedaan”. „Dat weet ik”, antwoordde de politierechter. „Volgens het dossier hier hebt u het gedaan!” „Hoe kan het nou.... meneer de rechter maakt er zeker een lolletje van. Ik kan toch niet rijden”. „Dat is het ’m juist. U kunt niet rijden, en u kon toen ook niet rijden want u verkeerde onder invloed. U mócht dus ook niet rijden en daarom staat u hier.” .Maar ik heb helemaal niet gereden, edelachtbare. Die auto wou niet rijden!” Nu werd er ijverig in de stukken gebladerd. De officier inter rumpeerde: „In hèt proces-verbaal lees ik duidelijk, dat ver dachte volgens verbalisant onder invloed verkeerde en niet in staat kon worden geacht een motorvoertuig naar behoren te be sturen. Hij sprak wartaal, stond onvast op de benen, rook naar sterke drank en weigerde de sleuteltjes van de wagen af te geven. „Wartaal? Man, dan spreekt u ook wartaal! En die sleuteltjes van de wagen waren er helemaal niet en daarom kon’ die wa gen niet rijden. Ik hèb dus geen wagen bestuurd en ik was ook niet onder de invloed.” Nu begreep niemand er nog iets van. Enkele getuigen moesten opheldering verschaffen, maar nu bleek dat deze lieden onder kennelijke staat moeten hebben verkeerd. Zij spraken nóg war taal. Zij waren het er slechts over eens, dat er een nieuwe auto Was voorgereden door een of andere vertegenwoordiger’ van wie niemand de naam nog wist, en dat die wagen niet reed, omdat deze vertegenwoordiger was weggegaan met de autosleuteltjes in zijn zak. Verder' spraken zij elkaar op alle punten tegen. „En ik heb die auto niet laten komen, edelachtbare”, verklaarde de verdachte. „Ik heb niet eens een rijbewijs. Wat moet ik met een auto doen?” „Maar de verbalisant heeft u toch aangetroffen achter het stuur?” „Dat heb ik alleen maar even vastgehouden, terwijl de heren hier probeerden hem aan te duwen.” „O, wacht even, dan hebt u dus gereden!” „Neenee, hij sloeg niet eens aan en toen ik het gaspedaal wilde proberen, trapte ik nog op de rem ook. Ik heb dus alleen maar gestopt.” Maar daar trapte de politierechter niet in. Wie zich in een rij dend motorrijtuig achter het stuurwiel bevindt, bestuurt dat rijdende voertuig, of hij daar nou verstand van heeft of niet. I En aangezien deze bestuurder stuurde zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs, mocht de politieman terecht proces verbaal opmaken. Vooral ook. omdat de bestuurder de auto tegen een boom had gestuurd, die eigendom was van de gemeente. Dat deden die duwers!” riep de dikzak verontwaardigd uit. ..Die duwden me met alle macht tegen die pokkeboom aan. Ik wou dat niet, ik rèmde.” „Nee. u wou gas geven en remde per ongeluk,” zei de officier komen. Enerzijds wordt de uitdrukking van het gezichj zo weinig be- invloed dat zelfs geboren I schoonheidskoninginnen het niet meer jammer behoeven te vin den, een bril te moeten dragen. i Anderzijds stellen moderne i kleurtechnieken de opticien in staat, met de onbreekbare kunststof glazen een keur van cosmetische effecten te berei ken. zoals „oogschaduw" en' „blosjes op de wangen". Het benoeft weinig betoog: brillen zijn de laatste jaren meer en meer een volwassen rol gaan spelen in het algehele mo debeeld. Bekende modehuizen hebben door het maken van eigen montuurontwerpen te kennen gegeven, zich daadwer kelijk voor de bril als accessoire te interesseren. Wie oog heeft voor de ontwikkelingen in cou ture en confectie zal het niet ontgaan, dat ook de Nederlandse opticiens er steeds weer in sla gen een collectie brillen samen te stellen, die ieder seizoen op i voortreffelijke wijze bij de ac tuele mode is aangepast. Zo ook nu weer: de zomermode wordt licht, luchtig en elegant en zie. de nieuwe brilcollecties doen er niet voor onder. Ronde, vloeiende lijnen, grote (veelal j gekleurde) glazen en zeer dun ne. weinig wegende monturen van transparante haast kleur loze kunststof. Een verleidelijke nieuwe trend, die aan allerlei Een derde mogelijkheid is deze laatste glasbril, waarbij het j glas met nylondraad in het i montuur wordt „opgehangen” ACHTER DE BALIE Het verschil met de glasbril van vroeger komt tot uiting dooi- het formaat (groter), het materiaal en de kleur van de glazen (kunststof), nu niet meer alleen blank, maar ook in één of meerdere, verlopende kleuren. het zogenaamde „dégradé”. Met name bij de glasbril valt I het op, dat goud het als favorie- I te metaalkleur weer wint van zilver, zowel voor dames als heren. Daarnaast is er in de dunne metalen brillen meer belang stelling voor gekleurde montu ren en niet ten onrechte, om dat met een nieuwe emailleer- techniek de fraaiste kleuren duurzaam kunnen worden aan gebracht. De belangrijkste kleuren voor de bril van 1976 zijn naast de nieuwe „niet-kleur” transparant (met variaties als kristal, kris- tal-opaque en wit-opaque) de tinten zand, sherry, eigeel, blauw in vele kleur-temperatu- ren zoals ijsblauw en indigo (ook geliefd voor de moderne kinderbril), en verder natuur lijk rood en wit, en zwart. De laatste kleur vooral voor de za kelijke herenbril. De effen monturen hebben de overhand in de brilmode 1976. Voor de liefhebbers is er daar naast een keur van tweekleu rige modellen, in combinaties als groen met bruin, rood met blauw en wit met een van de andere modekleuren. Ook zijn er brillen met „kleur- grapjes", zoals bijv, het door schijnend streepjesdessin. Zeer aparte lichteffecten worden be reikt door de zogenaamde „ge vulde bril": dat is een montuur van met stukjes „piepschuim” doorspekte kunststof. En dan is er tot slot de hele maal nieuwe en toch ouderwet se „Harold Lloyd’ -bril, nu uit gevoerd in moderne kunststof, zowel voor dames als vooi’ he ren. Dit model uit de jaren 1920 wordt gekenmerkt door de ron de glazen en de traditionele sleutelgat-neusbrug, welke laat ste overigens in veel brilcollec- De glasbril In aansluiting op de neiging naar dunnere brilmonturen is nu ook de zogenaamde glasbril weer terug, nu in drie uitvoe ringen: naast de zeer ouder wetse drie-delige bril (twee losse veren en een losse dunne neusbrug, die met schroefjes in het glas worden bevestigd) is er j de glasbril uit één stuk met vas- i te bovenbalk, waarin de glazen worden geklemd of geschroefd, ties anno 1976 weer te vinden is.

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1976 | | pagina 14