actievere filmers!
voor
SMALFILMEN ALS HOBBY
Tips
SS»1
1
”°L.-
1
Voorkom de zoomlens-zeeziekte
Houd die camera toch stil!
t
Verander van standpunt.
Hoe lang wordt een scene?
Binnenshuis filmen: met of zonder
filmzon
Vakantietips
Filmen is goed kijken.
0-
r
I'
3-
dt
ie
ïk
ir
ft-
ie
jk
ui
ui
UI
n.
te
>it
er
a-
in
er
a-
Q-
a~
n,
et
t-
□r
e-
jn,
en
ed
de
li-
iet
g-
;ot
ïn.
e-
>1-
lu
op
a-
>r-
de
Zo
n-
an
or
a-
3n
i-
tis
se
Als u een filmscene maakt, verander dan
na elk shot, als vaste regel, van stand
punt. Loop tenminste 2-3 meter naar
links of rechts en stel andermaal in op
het motief. Dat geeft meer dynamiek in
de film en u voorkomt er die rare schok
effecten mee, die geroutineerde filmers
"springers" noemen.
Gemiddeld is een goede scene zo'n 4-5
volle seconden. Daarom is het handig als
u telt tijdens het filmen. Als u rustig uit
spreekt "een-en-twintig" is dat een se
conde. Tel dus "een-en-twintig, tweeën
twintig" enz. Scene's met veel beweging
er in, denk aan een kermis of speeltuin,
mogen gerust langer zijn; bijv. 8-10 se
conden. Scene's van stilstaande zaken als
bijv, standbeelden of monumenten nooit
veel langer dan 2-3 seconden opnemen.
U zult het zien als u projecteert: daar is
Als u iemand een mooie tekening wilt to
nen en u doet dat terwijl u de tekening
voortdurend beweegt, wordt de ander
boos: "Zo kan ik die tekening niet goed
zien". Hetzelfde effect krijgt u als u
voortdurend met de filmcamera zwaait.
Al uw beelden worden onrustig (en min
der scherp), zodat we ook die niet goed
kunnen zien. Houdt de camera stil en
laat het onderwerp bewegen. Een enke
le keer mag u wel eens een beweging met
de camera maken, maar dat doen we dan
langzaam, erg langzaam!
Filmt u een gebouw, ga vooral dan niet
heen en terug zwaaiend filmen.
kamer, kerk, trouwzaal of zwembad.
Deze vederlichte en uiterst cornpacte
filmcamera van Canon is bijzonder ge
schikt voor beginnende filmers. Het
vergt geen enkele technische kennis om
er vanaf het eerste moment geslaagde
opnamen mee te maken. Dit toestel
heeft een zoomlens van 8.5 - 25.5 met
macroinstelling voor close-up opnamen
en de mogelijkheid voor gebruik van een
groothoekconverter, speciaal in die om
standigheden, die weinig ruimte bieden.
ieder snel op uitgekeken.
Met een gewone filmcamera moet u een
z.g. "filmzon" gebruiken. Midden op de
dag kan door het overheersende licht
van buiten een vreemd kleureffect ont
staan, doordat we daglicht en kunstlicht
tegelijk hebben. Om dit te voorkomen
kunnen we het beste de gordijnen slui
ten.
Erg makkelijk zijn de moderne XL-came-
ra's voor filmen bij bestaand licht, zoals
bijvoorbeeld de hierbij afgebeelde Canon
310 XL, een camera met een zeer licht
sterke lens F 1:1.0 en een z.g. XL-vlin-
dersysteem. Door de speciaal daarvoor
bedoelde supergevoelige film van 160
ASA te gebruiken, kan in minder gun
stige
lichtomstandigheden zonder de
hulp van een filmzon een goed resul
taat opleveren in bijvoorbeeld de huis-
Beginners hebben de neiging de zoom
lens’voortdurend te laten bewegen. Ook
dat geeft een draaierig effect op de kij
kers. Voorkom zeeziekte bij uw publiek
en gebruik de zoomlens liever om vooraf
en tussen twee scenes (dus niet tijdens
het filmen) een bepaalde beelduitsnede
te maken. Nu eens een close up, om het
gezicht van kat, hond of baby beter te
tonen, dan weer een instelling op veraf
als we een mooi landschap helemaal in
beeld willen brengen.
Als u in de vakantie gaat filmen, denk
dan eens aan zo'n handig schoudersta-
tief. Daarmee worden uw filmopnamen
veel rustiger. Als u gaat filmen in de ber
gen of aan zuidelijke stranden, neem dan
een kleurloos Ultra Violet-filter mee. En
vergeet niet: houdt uw toestel uit de
zon, warmte is schadelijk voor uw films.
Succes!
Een bekend filmcriticus zei: "Een aap
kan filmen". In theorie had de man ge
lijk. Hij bedoelde: met de moderne, vol
automatische camera kan iedereen film
en, zelfs een aap. Maar wat een aap ech
ter niet kan is: kijken en dan kiezen. De
bewuste filmer leert zien, wat aan ande
ren voorbij gaat. Zoals het grappige
snoetje, dat een jonge kat trekt, wanneer
hij voor het eerst melk proeft. Of de ver-
bluffing op het gezicht van een baby, die
de eerste passen doet en dan plat op zijn
zitvlak neerkomt. Hoe grappig en veel
zeggend is de close-up van een verjaars-
taart met een paar kaarsjes.
Ja, filmen is allereerst zien.
5^
-■■■t