DEZE WEEK Brug Grevelingensluis korter, maar vaker open in zomermaanden Havengebied Oude-Tonge krijgt totaal ander aanzicht door ambitieus plan Postagentschap in VW-kantoor 60e JAARGANG GRATIS KRANT IN REKREATIELAND 23 JUNI 1994 Wachttijden Bedieningstijden Middenstand Enthousiast 17 Rekreatiemogelijkheden Schouwen-Duiveland 4 Opening Grand Café- Restaurant Bellevue 7 Jubileumboek De Motte 9 Overzichtsexpositie Joke Blom SCHARENDIJKE - Er bestaan plannen om een postagent schap te vestigen in het WV-kantoor in Scharendijke. Het VW-kantoor zou gelijk kunnen worden aangepast aan de he dendaagse eisen die aan zo’n voorziening worden gesteld. <1 Plaats jachthaven roept weerstand op BRUINISSE - De brug over de Grevelingensluis bij Bruinisse zal deze zomer maximaal nog twaalf minuten aaneen open staan. Dit om lange files voor de brug te voorkomen. Voor heen konden de wachttijden voor het wegverkeer in juli en au gustus oplopen tot twintig minuten. OUDE-TONGE - De gemeente Oostflakkee heeft ambitieuze plannen om in samenwerking met een Eindhovense project ontwikkelaar het havengebied van Oude-Tonge een geheel ander aanzicht te geven. Op de plaats waar nu bedrijfsloods- en staan moet een mooie boulevard verrijzen en aan de west kant van het havenkanaal een luxe bungalowpark met water gangen en een recreatiecentrum zoals de Staver in Middelharnis. Het plan voorziet ook in een nieuwe jachthaven met ongeveer 300 ligplaatsen. In Scharendijke bad krant Het WV-gebouw aan de Elkerzeeseweg wordt opgeknapt en aangepast om ruim te te bieden aan een postagentschap. (Foto: Joop van Houdt) Sinds januari 1993 heeft het VW-kan- toor aan de Elkerzeeseweg de S-sta- tus en is aangesloten bij de ANW; een overkoepelend orgaan van VW-vesti- gingen. De ANW heeft een samenwer kingsverband met de ANWB en het Ne derlands Bureau Toerisme (NBT). Momenteel voeren deze instanties on- derhandelingen met de PTT over het vestigen van een postagentschap in een verbouwd en gemoderniseerd WV-kantoor. Het idee daarachter is dat de inwoners van Scharendijke en de toeristen daarmee gediend zijn, nu ook in Scharendijke het postkantoor gesloten wordt. Het hoofd van het WV-kantoor isW.de Voogd. De voorzitter van het bestuur is J. van Baarle. De andere bestuursle den zijn mevrouw C. de Vrieze, H. Coomans, N. den Broeder en M. La- merée. Op verzoek van de gemeente Bruinis- se heeft Rijkswaterstaat Zeeland on derzocht hoe de hinder voor het weg verkeer bij de Grevelingensluis kan worden verminderd. In overleg met onder meer vertegenwoordigers voor het wegverkeer, de beroepsvaart- en de recreatievaart is gekozen voor korte brugopeningen. De brug ligt aan de Grevelingenzijde van de sluis en heeft een doorvaart- hoogte van ruim zes meter. Een deel van de beroepsvaart en de motorjach ten kunnen er onderdoor zonder dat de brug omhoog hoeft. brug na het uitvaren weer dicht zodat het wegverkeer weer door kan. Lagere schepen kunnnen dan de sluis in on derdoor de brug. Daarna gaat de brug opnieuw open om de hogere schepen desluis in te laten. schitterend gebied, dat uitcultuur-his- torisch oogpunt zeer waardevol is voor Goeree-Overflakkee. Het is de enige sluiskreekdieerzo bijligt. Het meande rende riviertje heeft al honderden jaren dezelfde natuurlijke loop en behalve de bouw van een tweede sluis is er nooit iets veranderd. Jos Hendriks van de Vereniging Natuur en Landschapsbescherming Goeree- Overflakkee is zeer ontstemd over de plaats van de jachthaven. „Het is een Het gebied heeft een zeer gevarieerde plantengroei en doet daarnaast dienst als schuilplaats voor vogels bij een zuidwester storm. En dan kan het na tuurgebied aan de oostkant van het ri viertje wel behouden blijven, maar wanneer er op korte afstand een haven ligt zullen daar niet veel vogels meer komen.” De brug zal dus korter, maar wel vaker open staan. De openingsduur weegt echter zwaarder dan het aantal ope- ningen. Wanneer de duur van een brugopening halveert dan neemt de to tale wachttijd voor het wegverkeer af tot een kwart. Per saldo dus een voor deel voor de automobilist. Een sluis- passage voor de scheepvaart gaat dan wel iets langer duren. „Ik vraag me af hoe het met ons plan is”, zegt Huub Barnard van de water sportvereniging. „Wij zijn van mening dat het gors niet moet wijken voor een nieuwe jachthaven. Dat is juist de char me als je Oude-Tonge binnenvaart.” Hendriks gelooft niet in de afweging van de gemeente wat wel en niet aan het plan opgeofferd moet worden. „Het zit mij best hoog. Dit is een van de gebieden waarvan ik zeg dat ze er vanaf moeten blijven. Er is al zo veel van deze gebieden verdwenen op Goeree-Overflakkee. Dan moet je op de rest nog zuiniger zijn dan eerst. Vijf tig meter verder zijn ze bezig met het kunstmatig creëren van een nieuw na tuurgebied en een bestaand natuurge bied moet op de schop. Dat is een vreemde zaak”. Rond deze haven spitsen de proble men zich toe. Deze moet tegenover de sportvelden uitgebaggerd worden, hetgeen een doorn in het oog is van de Vereniging Natuur en Landschapsbe scherming Goeree-Overflakkee. Hier door gaat namelijk het gors verloren. Ook de watersportvereniging Oude- Tonge heeft problemen met de plaats van de jachthaven.Zij ziet liever de hui dige haven vergroot en is niet van plan om naar de nieuwe haven te verhuizen. Het is de bedoeling om het pand met de combinatie postagentschapAAA/- kantoor in januari 1995 te openen. Tot die tijd is het huidige VW-kantoor in het hoogseizoen geopend van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. Met steun van het VW-kantoor met A- status van de Schouwse Kust VW ver koopt men onder meer visvergunnin gen, strippenkaarten, telefoonkaarten, vakantiegidsen, fiets- en routebe schrijvingen, cultuurhistorische rou tes, arrangementen, hotelboekingen door heel Nederland en geschenkbon- nen. Al in 1979 heeft de Vereniging Natuur en Landschapsbescherming een plan opgesteld voor het gebied. De ge meenteraad van Oostfakkee reageer de overwegend enthousiast op dit plan. Haast met de uitvoering van dit plan was er echter toen niet geboden, liet men van deze kant weten. Er rustte immers een agrarische bestemming op het gebied. „Met de toekenning van een recreatie-bestemming is dit echter geheel omgedraaid”, aldus Hendriks. De vereniging ging wel in beroep tegen de bestemmingsplanwijziging, maar dit was tevergeefs. In september 1991 werd over deze wij ziging in de raad vergaderd. Toen kwam ook een alternatief plan voor de aanleg van een nieuwe haven ter spra ke van Watersportvereniging Oude- Tonge. Dit voorziet in het uitbaggeren van het handelsterrein om zodoende de huidige haven te vergroten. Dit plan is begin dit jaar in uitgewerkte vorm bij de gemeente neergelegdMaar de wa tersportvereniging heeft tot dusver nog geen reactie op dit plan gekregen. Barnard ziet ook niets in een commer ciële jachthaven buiten het dorp. „Daar heeft de middenstand niets aan. De eigenaren van de jachten die daar liggen doen geen boodschappen in het dorp, maar komen met een auto vol proviand naar Oude-Tonge toe. Je moet juist mikken op de passant die bij de eigen middenstand inkopen doet. Een recent onderzoek van de ANWB heeft uitgewezen dat dit tussen de 68 en 75 gulden per dag per boot is. In de haven zoals die nu gepland is komen geen passanten, want die willen dicht bij een centrum liggen. Het is gigan tisch stom om daaraan voorbij te gaan.” De leden van de watersportvereniging zijn niet van plan om uit te wijken naar de nieuwe jachthaven. „Het wordteen commerciële jachthaven met onge twijfeld duurdere ligplaatsen. Dat is voor ons onbespreekbaar. Ons plan gaat ervan uit alles in eigen beheer te doen en de tarieven op hetzelfde ni- veautehouden Voordeminderdraag- krachtige watersporters die we hier hebben moet dat kunnen.” Wethouder N. C. A. Andries (ruimtelijke ordening) heeft daar zo zijn twijfels over. „We praten hier over een aan zienlijk bedrag van een miljoen gulden en ik denk niet dat hiervoor voldoende financieel draagvlak bij de watersport vereniging bestaat. Overigens zijn er ook mensen die bang zijn dat er te veel watersporters in het dorp komen”, aldus Andries. Vooralsnog blijkt uit zijn woorden dat aan de aanleg van de jachthaven op de plaats van het gors weinig meer te veranderen is. „Het be stemmingsplan is goedgekeurd en heeft alle juridische procedures door lopen. In het plan is een bevoegdheid van het college van b en w opgenomen om een wijziging in het aantal schepen aan te brengen, mits er voldoende draagkracht in het gebied bestaat om dit aantal te bergen. Daar kunnen de verenigingen bezwaar tegen aanteke nen, maar het antwoord zal dan het zelfde luiden als ze eerder kregen op de wijziging van het bestemmingsplan." De Grevelingensluis is de op twee na drukste recreatievaartsluis van Neder land. Per jaar passeren 50.000 vaartui gen waarvoor de brug over de sluis 5.000 keer open gaat. In de zomer maanden passeren tussen de 40 en de 80 schepen per uur. Tot 15 september wordt de sluis bediend van 7.00 tot 22.00 uur. Voorgaande jaren ging de brug voor hogere scheepvaart open wanneer die de sluis uitkwam, totdat de wachtende schepen op de Grevelingen de sluis weer waren ingevaren. De wachttijden voor het wegverkeer konden dan in de maanden juli en augustus oplopen tot wel twintig minuten. Wanneer nu de brugwachter inschat dat het uit- en invaren langer gaat duren dan twaalf minuten doet hij de

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1994 | | pagina 1