DEZE WEEK
Brug Grevelingensluis
korter, maar vaker open
in zomermaanden
Havengebied Oude-Tonge krijgt totaal
ander aanzicht door ambitieus plan
Postagentschap in VW-kantoor
60e JAARGANG
GRATIS KRANT IN REKREATIELAND
23 JUNI 1994
Wachttijden
Bedieningstijden
Middenstand
Enthousiast
17 Rekreatiemogelijkheden
Schouwen-Duiveland
4 Opening Grand Café-
Restaurant Bellevue
7 Jubileumboek
De Motte
9 Overzichtsexpositie
Joke Blom
SCHARENDIJKE - Er bestaan plannen om een postagent
schap te vestigen in het WV-kantoor in Scharendijke. Het
VW-kantoor zou gelijk kunnen worden aangepast aan de he
dendaagse eisen die aan zo’n voorziening worden gesteld.
<1
Plaats jachthaven roept weerstand op
BRUINISSE - De brug over de Grevelingensluis bij Bruinisse
zal deze zomer maximaal nog twaalf minuten aaneen open
staan. Dit om lange files voor de brug te voorkomen. Voor
heen konden de wachttijden voor het wegverkeer in juli en au
gustus oplopen tot twintig minuten.
OUDE-TONGE - De gemeente Oostflakkee heeft ambitieuze
plannen om in samenwerking met een Eindhovense project
ontwikkelaar het havengebied van Oude-Tonge een geheel
ander aanzicht te geven. Op de plaats waar nu bedrijfsloods-
en staan moet een mooie boulevard verrijzen en aan de west
kant van het havenkanaal een luxe bungalowpark met water
gangen en een recreatiecentrum zoals de Staver in
Middelharnis. Het plan voorziet ook in een nieuwe jachthaven
met ongeveer 300 ligplaatsen.
In Scharendijke
bad krant
Het WV-gebouw aan de Elkerzeeseweg wordt opgeknapt en aangepast om ruim
te te bieden aan een postagentschap. (Foto: Joop van Houdt)
Sinds januari 1993 heeft het VW-kan-
toor aan de Elkerzeeseweg de S-sta-
tus en is aangesloten bij de ANW; een
overkoepelend orgaan van VW-vesti-
gingen. De ANW heeft een samenwer
kingsverband met de ANWB en het Ne
derlands Bureau Toerisme (NBT).
Momenteel voeren deze instanties on-
derhandelingen met de PTT over het
vestigen van een postagentschap in
een verbouwd en gemoderniseerd
WV-kantoor. Het idee daarachter is
dat de inwoners van Scharendijke en
de toeristen daarmee gediend zijn, nu
ook in Scharendijke het postkantoor
gesloten wordt.
Het hoofd van het WV-kantoor isW.de
Voogd. De voorzitter van het bestuur is
J. van Baarle. De andere bestuursle
den zijn mevrouw C. de Vrieze, H.
Coomans, N. den Broeder en M. La-
merée.
Op verzoek van de gemeente Bruinis-
se heeft Rijkswaterstaat Zeeland on
derzocht hoe de hinder voor het weg
verkeer bij de Grevelingensluis kan
worden verminderd. In overleg met
onder meer vertegenwoordigers voor
het wegverkeer, de beroepsvaart- en
de recreatievaart is gekozen voor korte
brugopeningen.
De brug ligt aan de Grevelingenzijde
van de sluis en heeft een doorvaart-
hoogte van ruim zes meter. Een deel
van de beroepsvaart en de motorjach
ten kunnen er onderdoor zonder dat de
brug omhoog hoeft.
brug na het uitvaren weer dicht zodat
het wegverkeer weer door kan. Lagere
schepen kunnnen dan de sluis in on
derdoor de brug. Daarna gaat de brug
opnieuw open om de hogere schepen
desluis in te laten.
schitterend gebied, dat uitcultuur-his-
torisch oogpunt zeer waardevol is voor
Goeree-Overflakkee. Het is de enige
sluiskreekdieerzo bijligt. Het meande
rende riviertje heeft al honderden jaren
dezelfde natuurlijke loop en behalve de
bouw van een tweede sluis is er nooit
iets veranderd.
Jos Hendriks van de Vereniging Natuur
en Landschapsbescherming Goeree-
Overflakkee is zeer ontstemd over de
plaats van de jachthaven. „Het is een
Het gebied heeft een zeer gevarieerde
plantengroei en doet daarnaast dienst
als schuilplaats voor vogels bij een
zuidwester storm. En dan kan het na
tuurgebied aan de oostkant van het ri
viertje wel behouden blijven, maar
wanneer er op korte afstand een haven
ligt zullen daar niet veel vogels meer
komen.”
De brug zal dus korter, maar wel vaker
open staan. De openingsduur weegt
echter zwaarder dan het aantal ope-
ningen. Wanneer de duur van een
brugopening halveert dan neemt de to
tale wachttijd voor het wegverkeer af
tot een kwart. Per saldo dus een voor
deel voor de automobilist. Een sluis-
passage voor de scheepvaart gaat dan
wel iets langer duren.
„Ik vraag me af hoe het met ons plan
is”, zegt Huub Barnard van de water
sportvereniging. „Wij zijn van mening
dat het gors niet moet wijken voor een
nieuwe jachthaven. Dat is juist de char
me als je Oude-Tonge binnenvaart.”
Hendriks gelooft niet in de afweging
van de gemeente wat wel en niet aan
het plan opgeofferd moet worden.
„Het zit mij best hoog. Dit is een van de
gebieden waarvan ik zeg dat ze er
vanaf moeten blijven. Er is al zo veel
van deze gebieden verdwenen op
Goeree-Overflakkee. Dan moet je op
de rest nog zuiniger zijn dan eerst. Vijf
tig meter verder zijn ze bezig met het
kunstmatig creëren van een nieuw na
tuurgebied en een bestaand natuurge
bied moet op de schop. Dat is een
vreemde zaak”.
Rond deze haven spitsen de proble
men zich toe. Deze moet tegenover de
sportvelden uitgebaggerd worden,
hetgeen een doorn in het oog is van de
Vereniging Natuur en Landschapsbe
scherming Goeree-Overflakkee. Hier
door gaat namelijk het gors verloren.
Ook de watersportvereniging Oude-
Tonge heeft problemen met de plaats
van de jachthaven.Zij ziet liever de hui
dige haven vergroot en is niet van plan
om naar de nieuwe haven te verhuizen.
Het is de bedoeling om het pand met
de combinatie postagentschapAAA/-
kantoor in januari 1995 te openen. Tot
die tijd is het huidige VW-kantoor in
het hoogseizoen geopend van 9.00 tot
12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur.
Met steun van het VW-kantoor met A-
status van de Schouwse Kust VW ver
koopt men onder meer visvergunnin
gen, strippenkaarten, telefoonkaarten,
vakantiegidsen, fiets- en routebe
schrijvingen, cultuurhistorische rou
tes, arrangementen, hotelboekingen
door heel Nederland en geschenkbon-
nen.
Al in 1979 heeft de Vereniging Natuur
en Landschapsbescherming een plan
opgesteld voor het gebied. De ge
meenteraad van Oostfakkee reageer
de overwegend enthousiast op dit
plan. Haast met de uitvoering van dit
plan was er echter toen niet geboden,
liet men van deze kant weten. Er rustte
immers een agrarische bestemming
op het gebied. „Met de toekenning van
een recreatie-bestemming is dit echter
geheel omgedraaid”, aldus Hendriks.
De vereniging ging wel in beroep tegen
de bestemmingsplanwijziging, maar
dit was tevergeefs.
In september 1991 werd over deze wij
ziging in de raad vergaderd. Toen
kwam ook een alternatief plan voor de
aanleg van een nieuwe haven ter spra
ke van Watersportvereniging Oude-
Tonge. Dit voorziet in het uitbaggeren
van het handelsterrein om zodoende
de huidige haven te vergroten. Dit plan
is begin dit jaar in uitgewerkte vorm bij
de gemeente neergelegdMaar de wa
tersportvereniging heeft tot dusver
nog geen reactie op dit plan gekregen.
Barnard ziet ook niets in een commer
ciële jachthaven buiten het dorp.
„Daar heeft de middenstand niets aan.
De eigenaren van de jachten die daar
liggen doen geen boodschappen in het
dorp, maar komen met een auto vol
proviand naar Oude-Tonge toe. Je
moet juist mikken op de passant die bij
de eigen middenstand inkopen doet.
Een recent onderzoek van de ANWB
heeft uitgewezen dat dit tussen de 68
en 75 gulden per dag per boot is. In de
haven zoals die nu gepland is komen
geen passanten, want die willen dicht
bij een centrum liggen. Het is gigan
tisch stom om daaraan voorbij te
gaan.”
De leden van de watersportvereniging
zijn niet van plan om uit te wijken naar
de nieuwe jachthaven. „Het wordteen
commerciële jachthaven met onge
twijfeld duurdere ligplaatsen. Dat is
voor ons onbespreekbaar. Ons plan
gaat ervan uit alles in eigen beheer te
doen en de tarieven op hetzelfde ni-
veautehouden Voordeminderdraag-
krachtige watersporters die we hier
hebben moet dat kunnen.”
Wethouder N. C. A. Andries (ruimtelijke
ordening) heeft daar zo zijn twijfels
over. „We praten hier over een aan
zienlijk bedrag van een miljoen gulden
en ik denk niet dat hiervoor voldoende
financieel draagvlak bij de watersport
vereniging bestaat. Overigens zijn er
ook mensen die bang zijn dat er te veel
watersporters in het dorp komen”,
aldus Andries. Vooralsnog blijkt uit zijn
woorden dat aan de aanleg van de
jachthaven op de plaats van het gors
weinig meer te veranderen is. „Het be
stemmingsplan is goedgekeurd en
heeft alle juridische procedures door
lopen. In het plan is een bevoegdheid
van het college van b en w opgenomen
om een wijziging in het aantal schepen
aan te brengen, mits er voldoende
draagkracht in het gebied bestaat om
dit aantal te bergen. Daar kunnen de
verenigingen bezwaar tegen aanteke
nen, maar het antwoord zal dan het
zelfde luiden als ze eerder kregen op de
wijziging van het bestemmingsplan."
De Grevelingensluis is de op twee na
drukste recreatievaartsluis van Neder
land. Per jaar passeren 50.000 vaartui
gen waarvoor de brug over de sluis
5.000 keer open gaat. In de zomer
maanden passeren tussen de 40 en de
80 schepen per uur. Tot 15 september
wordt de sluis bediend van 7.00 tot
22.00 uur.
Voorgaande jaren ging de brug voor
hogere scheepvaart open wanneer die
de sluis uitkwam, totdat de wachtende
schepen op de Grevelingen de sluis
weer waren ingevaren. De wachttijden
voor het wegverkeer konden dan in de
maanden juli en augustus oplopen tot
wel twintig minuten.
Wanneer nu de brugwachter inschat
dat het uit- en invaren langer gaat
duren dan twaalf minuten doet hij de