"uwettb!t «n dbn ,jssel
Raadsvoorstel van de gemeente Nieuwerkerk
1 juni 1951.
Schielands Hoge Zeedijk tussen Nieuwerkerk en
Capelle aan den IJssel staat ook wel bekend als
de Groenendijk. Dit gedeelte van Schielands Hoge
Zeedijk staat in de beginjaren vijftig regehnatig in
de kritsiche belangstelling van de plaatselijke pers.
De Groenendijk is in tegenstelling tot het overige
deel van Schielands Hoge Zeedijk onverhard.
Het Gemeentebestuur van Nieuwerkerk aan den
IJssel neemt naar aanleiding van een Raads
besluit van april 1952 contact op met het hoogheem
raadschap van Schieland om de verharding van de
Groenendijk te bepleiten.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland verlenen
hun goedkeuring aan de verharding van de Groe
nendijk, maar dan blijkt dat deze dijk niet overal
op de juiste hoogte is, hetgeen voor Schieland
reden is om zich voorlopig tegen de verharding uit
te spreken.
Al met al blijft de Groenendijk op de bestaande
hoogte en verandert er evenmin iets aan de kruin.
De alarmfase was aangebroken. Vanuit het Ge-
meenlandshuis werd aan de burgemeester Vogelaar
doorgegeven dat Schieland de dijk mogelijk niet
zou kunnen houden.
De voorbereiding en eventuele evacuatie van
de bevolking moest serieus worden overwogen.
Burgemeester Vogelaar liet de grote klok luiden,
Nieuwerkerk was in nood, het gebeier verwaaide in
de gierende storm.
Naarmate het water steeg bleek waar het eerst ge
vaar van overlopen zou ontstaan: de Ketensedijk,
de Groenendijk bij het gemaal van de polder Esse,
Gansdrop en Blaardorp en op twee plaatsen bij de
Snelle Sluis.
No, X1So A°hVOO"i W van
Onderwerp*
Schielands
ge Zeedijk.
AAN 5
njeu werkerk
tPn. T 1 1951
Girooiunmci. 71809
ele/oon 200.
De in deze gemeente gelegen buurtschappen
K'lein-Hitland en Ver-Hitland zijn reeds sedert jaren
van het overige gedeelte der gemeente afgesloten.
Vooral de laatste tijd gaan krachtige stemmen op
om deze gehuchten, waar volgens persartikelen nog
"Middeleeuwse toestanden heersen"te ontsluiten en
gemakkelijker toegankelijk te maken. Ons streven
is er dan ook op gericht om de Hitlanden betere toe
gangswegen te verschaffen. In engere zin te zien
bestaat de mogelijkheid een aansluiting te maken op de
s-G-ravenweg door overname van de Ouderkerkselaan c.q,.
de Klsasklinkerkade, welke beiden oarticulier bezit zi,
Deze oplossing zal grote kosten met zich meebrengen en
niet meer vormen dan een voorlopige oplossing,
In breder verband gezien, hebben wij ons afgevraagd
mogelijkheid aanwezig is om Schielands Hove
.jk te bestraten vanaf Canen» -
waar de
-L.VJU Ag -
verpand gezien, hebben wij ons afgev
of de mogelijkheid aanwezig is om Schielands Hoge
Zeedijk te bestraten vanaf Capelle a/d IJssel (het
punt, waar de bestaande verharding ophoudt) tot aan
Kortenoord. Deze methode heeft ons inziens, ofschoon
zij hogere kosten mee zal brengen dan de vorengenoemdi
eenvoudiger oplossing, de volgende voordelen:
le. de Hitlanden worden uit hun isolement verlost?
2e. de gemeente Ouderkerk a/d IJssel krijgt een
betere verbinding met Rotterdam?
3e. de gemeente Capelle a/d IJssel ziet hierdoor
het nog onverharde gedeelte van de Zeedijk in haar
gebied bestraat, waardoor het belang van de in die
gemeente gelegen industrie wordt gediend (directe
verbinding met Gouda) en bovendien het toeristen»
verkeer wordt bevorderd?
4e. het Hoogheemraadschap Schieland verkrijgt een
verharding op de dijk waardoor de mogelijkheid
wordt geopend bij eventuele calamiteiten of
defecten spoedig met zwaar materiaal
waar herstellingen moeten