Herdenking Watersnoodramp
1953
Herdenking Watersnoodramp 1953 Historische achtergrondinformatie door Leo U... pagina 1 van 3
Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland
Historische achtergrondinformatie door Leo Unlandt,
PAOULT, Middelburg 0\id- 6 'L
Radioamateurs in de diverse afdelingen zullen waarschijnlijk betrokken worden bij de
herdenking van de watersnoodramp van 1953 welke in het jaar 2003 is gepland.
Het plan van de organiserende instanties (waaronder de Provinciale en de Gemeentelijke
overheden) is om de herdenking een nationaal karakter te geven.
Het is belangrijk om als eventueel betrokken zendamateur zo goed mogelijk
geïnformeerd te zijn over de toenmalige zaken die met radiocommunicatie te maken
hadden.
Al speurende in archieven en in de diverse boeken over dit onderwerp ontdekte ik het
een en ander. Als u denkt ook een bijdrage te kunnen leveren, houd ik mij aanbevolen.
Hieronder volgt wat informatie over de activiteiten op de diverse scheepvaartfrequenties
tijdens de rampdagen.
Radiotelefoon verkeer op 166 meter
Op zondag 1 Februari 1953 te 8.30 uur werd het eerste radiotelefonische
contact gemaakt tussen Scheveningen Radio en het rampgebied. De "Eben
Haezer Go 8" vroeg op dat tijdstip op 166 m een gesprek aan met
Commissaris der Koningin in de Provincie Zuid-Holland in verband met
dijkdoorbraak bij de gemeente Ouddorp. Spoedig volgden anderen
gesprekken van vissersschepen in het rampgebied met officiële instanties
over dijkdoorbraken en overstromingen. In de loop van 2 februari werd het
verkeer, in verband met het uitvaren van allerlei schepen ter hulpverlening,
steeds drukker, zodat de 166 m golf, die normaal het grootste deel van de
nacht onbezet is, vrijwel continu in dienst gehouden moest worden. In totaal
werden op de 166 m, naast het normale verkeer met coasters en
vissersschepen, 567 gesprekken en 143 telegrammen met schepen in het
noodgebied behandeld. Voor deze gesprekken en telegrammen werden geen
taksen in rekening gebracht.
Noodverkeer op 182 meter (telefonie)
Op 2 Februari 1953 had Scheveningen Radio enige malen, de eerste keer om
11.00 uur, verbinding met het Finse schip "Bore Six", dat tijdens de storm
van 31 januari op 1 februari bij Schouwen aan de grond was gelopen en de
bezetting van de kustwachtpost Westschouwen aan boord had genomen.
Voorts werd die dag verscheidene malen gewerkt met het jacht "May Be",
waarbij het schip luisterde op 182 m en antwoordde op 137 m.
Radiotelefoonverkeer op 137 m
Lees verder
Overzicht
VRWH
Watersnood
website
Hoe was het
PI53LWD
Verslag
Uitzendingen
Museum
file://C:\Documents and Settings\Ria\Local Settings\Temporary Internet Files\Content..
26-1-2009
[V] De Vereniging
Ob - It
Uv\