WEEKBLAD VOOR HET EILRND THOLEN EN ST.FILIPSLAND Plaatselijk Nieuws WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT COMMENTAAR Het Parlementair Overzicht Weerpraatje Kamer bespreekt Middenstandsnota Een nuttig gesprek met ernstige gevolgen De Nederlandse Kernreactor Een zomer als deze is zeldzaam Onze dure Brandstoffen THOLEN 10e Jaargang No. 44 17 September 1954 Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47 Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407 Abonnementen 1.20 per kwartaal franco p.p. 1.45 4- incassokosten Prijs per nummer 10 cent Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05 Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur In Tholen aangenomen of moeten daar binnen rijn Wie aanvankelijk meende, dat de ver schijning van de middenstandsnota het einde zou betekenen van de vaak gerechtvaardig de klachten van onze middenstanders, is bedrogen uitgekomen. En de teleurstelling zal ook groot zijn voor degenen, die van het Kamerdebat over deze nota wonderen verwachtten. Als de Kamer met de Rege ring spreekt aan de hand van een nota, is dit meestal niet spectaculair, maar dit wil nog geenszins zeggen, dat zulk een ge sprek niet vruchtbaar kan zijn. De gunstige gevolgen daarvan zal men eerst op den langen duur merken. De Regering heeft zich nu op de hoogte kunnen stellen van de concrete verlangens der Kamer op midden- standsgebied. Verlangens, die geuit konden worden op basis van de nota, het eerste doorwrochte staatsstuk over het midden- standsbeleid. De grote waarde van deze nota is, dat men een onderzoek is gaan instellen naar het wel en wee van onze middenstanders. Daarmee willen we niet zeggen, dat voorheen geen middenstands- politiek werd bedreven, maar deze was te fragmentarisch. Het is het werk geweest van staatssecretaris Veldkamp, onder het toeziend oog van minister Zijlstra, om een globaal overzicht in de middenstandspro- blematiek te geven, ook al is dit overzicht nog niet volledig. Het behoeft geen betoog, dat de Kamer verheugd was over het feit, dat het midden- standsbeleid nu eens afzonderlijk aan de orde kon komen. Tot nu toe werd dit be leid besproken als onderdeel van de begro ting van Economische Zaken, waardoor het in de verdrukking kwam door de straffe spreektijdrantsoenering Wat is de waarde van deze nota De k.v.p.-er Hooy gaf daarop een duidelijk antwoord. Zij opent naar zijn mening grote perspectieven doordat zij een uitgangspunt biedt voor een verder middenstandsbeleid. Met deze stelling was iedere spreker het wel eens. En natuurlijk waren er nuance ringen. Daar was de heer Cornelissen (v.v.d.), die van oordeel was, dat de waar de van de nota hierin bestaat, dat vele te kortkomingen ruiterlijk zijn erkend. En daar was de heer v. d. Wetering (c.h.), die het betreurde, dat teveel nadruk werd gelegd op de economische positie van de midden stand, terwijl te weinig wordt gelet op de menselijke kant. Volgens de socialistische afgevaardigde Peschar zal dit debat slechts een voorlopig karakter kunnen dragen, om dat in deze nota nog niet alle facetten van het middenstands- en ambachtsleven zijn behandeld. Een solide gespreksbasis ont breekt dus nog. Maar toch smaakte dit de bat hem naar meer, want hij vroeg de staatssecretaris om elke twee jaar een mid denstandsnota te produceren. Er was practisch niemand in de Kamer, die bezwaar maakte tegen de belangrijkste resultaten van deze nota. Het onderzoek had uitgewezen, dat de volgende maartege len getroffen moeten worden: het maken van statistieken, de stimulering van de waarborgfondsen, de instelling van een „commissie randbedrijven", de verbetering van het middenstandsonderwijs, de uitbrei ding van de credietverlening en het aanstel len van middenstandsconsulenten, die voor lichting zullen gaan geven. Dit zijn wel de voornaamste resultaten, die uit dit onder zoek zijn voortgevloeid. Natuurlijk bestonden er bij de tien spre kers die over deze nota het woord hebben gevoerd verschillende verlangens. En niet in het minst op het fiscale terrein. FISCAAL BELEID Algemeen had men begrip voor het stand punt van de Regering, dat het niet moge lijk is een afzonderlijke belastingpolitiek voor de middenstand te voeren. Maar toch stelde men vast, dat juist de middenstanders de laatste jaren een grote vermogensachter uitgang hebben geboekt. Daarom wilde de heer Hooy (k.v.p.) een onderzoek naar de vermogenspositie van de middenstander. Hij was het eens met de heer v. d. Wetering (c.h.), dat de middenstander verlost moet worden van zijn dagelijkse zorg over zijn verzwakte liquiditeit. Drie concrete voor stellen werden gedaan. Zo wilde de heer Peschar (arb.) een einde maken aan de omzetbelasting op de dienstverrichtingen van de inkoopcombinaties. En de heer Cor nelissen (v.v.d.) meende dat men de eerste 10.000 (van de uitgekeerde loonsom) van de vereveningsheffing moet vrijstellen. Bo ven dit bedrag kan men dan progressieve percentages stellen tot 4%. De a.r. afge vaardigde v. Eysden wenste dat alle inves teringen in de eigen onderneming uit een ondernemingswinst van niet meer dan 6000,onbelast zullen blijven. Buitenge woon veel waardering had men voor de uitbreiding van de credietverlenings-moge lijkheden. Ons middenstandscredietstelsel kent zijn weerga in het buitenland niet, zo zeide de heer Hooy (k.v.p.). En volgens de heer Peschar heeft ons totale credietge- bouw een imponerend karakter. Loffelijke uitspraken, die niet wegnamen, dat men nog tal van wensen op dit gebied heeft. Het debat kwam in politiek vaarwater toen de positie van de randbedrijven ter sprake kwam. Wat is een randbedrijf De trokken van 3000,Dat wil stellig niet zeggen, dat al de randbedrijven onvolwaar dig zijn, maar het is begrijpelijk, dat ver scheiden Kamerleden probeerden deze grens een paar duizend gulden te verhogen. Moei lijker is het probleem wat er gedaan moet worden voor die randbedrijven, die econo mische mogelijkheden hebben. Daarvoor zal de Regering een commissie randbedrijven installeren, die dit probleem gaat onder zoeken. De kleine bedrijfjes, die zonder vooruitzichten zijn, zullen op den langen duur wel uitsterven, daar iedere nieuwe on dernemer moet voldoen aan de vestigings eisen. De instelling van de commissie rand bedrijven werd algemeen gunstig ontvangen. Voor de heer Peschar was dit echter een teleurstelling, daar nu blijkt, dat de Rege ring geen oplossing weet om de goede rand bedrijven te helpen en dat ze dus met lege handen staat. Ook nu weer voerde hij het pleit om het behoefte-element in het ves tigingsbeleid in te voeren. De heer van Eysden (a.r.) voelde daar niets voor. Voorop moet staan de vrije vestiging. De hantering van het behoefte-element is in strijd met de dynamiek van het economische leven. Het zal te verstarrend werken. In noodzakelijke gevallen zal men het be hoefte-element moeten toepassen, maar dit mag dan nog maar alleen geschieden bij wet, die een tijdelijk karakter zal dienen te dragen. SOCIALE ZEKERHEID De middenstanders mogen stellig niet kla gen over de belangstelling van de Kamer voor hun sociale positie. Vrij algemeen drong men er bij de Kamer op aan om spoedig met wetsontwerpen te komen. Eén der verlangens is om de grens voor de vrij willige ziekenfondsverzekering 3750) te verhogen tot de grens van de verplichte ziekenfondsverzekering 5300). En verder wenste men o.a. een spoedige oudendags- voorziening en kinderbijslag voor de zelf standige. Deze sociale verzekeringen zullen wel gebaseerd worden op de verzekerings gedachte. Maar de premiebetaling is dan een grote moeilijkheid. De heer v. d. Wete ring rekende uit, dat als een middenstander die 80,per week verdient, de normale premies moest betalen voor het bodempen sioen, het bedrijfspensioen en de kinderbij slag, hij van zijn weekloon 10,- kwijt is. Daarom drongen verscheidene Kamerleden aan op premiebetaling naar draagkracht. De kinderbijslagregeling voor zelfstandigen moet volgens de heer Hooy (k.v.p.) haar beslag hebben voordat de definitieve ouder- domsvoorziennig van kracht is geworden, anders zullen verscheidene middenstanders de vereiste premie niet kunnen betalen. Natuurlijk kwamen in dit debat nog tal van andere vraagstukken naar voren. We denken daarbij aan de sterkte der midden standsorganisaties, aan de P.B.O., de po sitie der middenstandsconsulenten en het middenstandsonderwijs. Maar wellicht zal er nog aanleiding zijn om op deze punten vol gende week terug te komen. Dan gaan we ons in ieder geval verdiepen in het stand punt der Regering. (Nadruk verboden). Nederland gaat een kernreactor bouwen. Dit besluit is door beide Kamers der Staten-Generaal geno men en dit is een beslissing van het grootste belang. „Deze reactor zal gericht zijn op de ontwikkeling om trent de omzetting van de uit de atoomkern vrijkomende energie in een andere vorm van energie", zo heet het zeer gewichtig. Hoewel met deze kleine reactor kleine hoeveel heden electriciteit geproduceerd zul len kunnen worden, beoogt men met de bouw allereerst het leren kennen en oplossen van de problemen, waarvoor men bij de economisch verantwoorde omzetting van de atoomenergie wordt gesteld. Deze kernreactor is dus voor namelijk bestemd voor studiedoel einden, om Nederlandse geleerden vertrouwd te maken met de ont wikkeling van de kernenergie. Door de oorlog hebben wij op dit gebied een grote achterstand opgelopen, die slechts met inspanning van alle krachten kan worden ingehaald. Verscheidene organisaties zijn daar voor opgericht, terwijl Nederland op dit gebied nauw met Noorwegen samenwerkt. De beide landen heb ben in Kjeller samen een reactor. Deze samenwerking heeft ons land niet veel gekost omdat we betaald hebben met een reeds voor de oorlog aangeschafte hoeveelheid uranium. Het behoeft geen betoog, dat vooral het bedrijfsleven belang stelling heeft voor de kernenergie. Te lang reeds heeft men deze ener gie in verband gebracht met de oor logsinspanning en men zou vergeten, dat zij voor vredesdoeleinden ge- eigend is. De Regering heeft dan ook een regeling getroffen om op paritaire basis dit kernreactorplan te financieren. Er is heel wat geld mee gemoeid. De kosten voor de bouw en de inrichting worden voor de eerste drie jaar geschat op ca 28 mil. gulden, waarvan een groot deel nodig is voor de aankoop van zwaar water. Voor het eerste jaar zal naar schatting een bedrag van 17 mil. gulden en voor de twee volgende jaren 11 millioen gulden nodig zijn. Gedurende dit eerste jaar zal het Rijk dus 8.5 min betalen aan deze kernreactor. Eigenlijk is het een merkwaardige omstandigheid Prof. Schermer- horn heeft daar eens op gewezen dat er in ons land meer belangstel ling bestaat voor het soda-project dan voor deze kernreactor. Het oude beproefde en welbekende artikel soda bracht de gemoederen in be- Regering heeft daarvoor een winstgrens ge- wcsjinfj- kernenergie, die een re volutie in ons economisch bestel kan betekenen, beroert nauwelijks iemand. Dat zal voor een deel ook wel komen doordat er bijna nie mand is, die dit technische pro bleem kan doorgronden. De energievoorziening in de zes Westeuropese landen, die het Schu- man-verdrag hebben aanvaard, zou eigenlijk in haar geheel onder de Hoge Autoriteit van de Kolen- en Staalgemeenschap moeten worden gebracht. Dit, als men redeneert van uit het standpunt der Hoge Autoriteit. Zij toch vormt de Euro pese Regering voor Kolen en Staal, maar noch over olie, noch over aardgas heeft zij iets te zeggen. Laat staan, dat zij haar invloed zou kunnen laten gelden over de atoom energie. Veel kans, dat dit zal ge beuren, bestaat er voorlopig niet. Wel is het echter noodzakelijk, dat de landen die een kernreactor be zitten nauw met elkander samen werken, zodat men de gegevens kan uitwisselen. Wat dat betreft, wordt de Noors-Nederlandse samenwer king voortgezet. Met Noorwegen is een definitieve afspraak gemaakt omtrent Noorse deelneming aan het onderzoekingswerk in Nederland en de uitwisseling van gegevens. Deze tweezijdige samenwerking is overigens nog maar een begin. Waar wordt deze kernreactor ge plaatst? Dit is nog niet bekend. Momenteel onderzoeken deskundi gen van het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid welke gevaren er bestaan. Men is nogal bevreesd voor de verontreiniging van het grondwater door radio-ac tieve stoffen. De practijk in Enge land en Amerika heeft overigens geleerd, dat een afdoende bescher ming mogelijk is. Het onderzoek wordt uiteraard ingesteld om alle onaangename eventualiteiten te voorkomen. Wie moet deze kernreactor be heren Deze vraag is nog evenmin opgelost. Gezien het grote belang van deze reactor staat het wel vast, dat de Overheid flink wat te vertel len zal krijgen. Daarvoor betaalt zij dan ook de helft van de kosten. De Regering heeft tot taak alle ac tiviteiten op dit gebied te coördine ren. De definitieve beheersvorm zal eerst bepaald worden nadat men enige ervaring heeft opgedaan. Wat de toekomst betreft, wenst de Regering zich enige vrijheid voor te behouden. Nederland begint met deze reac tor aan een groot experiment. Zal het er in slagen de achterstand bij andere landen in te halen Aan in tellect schijnt geen gebrek te zijn, zodat men vol vertrouwen de toe komst tegemoet kan zien. Een van de grote voordelen van deze Neder landse proefreactor is ongetwijfeld het feit, dat daardoor onze geleer den binnen de eigen grenzen wor den gehouden. Niet zelden is het de laatste jaren voorgekomen, dat de technici op dit gebied hun kennis verder verrijkten in het buitenland. Daartegen valt natuurlijk niets te zeggen, maar het is in elk geval be ter als Nederlandse geleerden hun vindingen en ervaringen eerst ter beschikking stellen van het vader land. Ook al is er internationale sa menwerking. De geleerden, die aan de ontwikkeling van de kernenergie werken, verrichten zo zeide de heer Sassen onlangs in de Eerste Kamer een „groot werk des vredes". Want zij kunnen bezig zijn aan de economische ontwikke ling van Nederland en Europa. (Nadruk verboden). (Van onze weerkundige medewerker) Over de slechte zomer van 1954 zal het laatste woord nog wel niet zijn gesproken. Het leed is dikwijls gauw geleden behalve voor hen die financieel door het slechte zomerweer zijn gedupeerd. Wanneer men vraagt hoe het weer was tijdens de vacan- tie, dan blijkt er maar een enkeling te zijn, die toegeeft doornat te zijn geregend. Ver- scheidenen hebben een groot deel van de zomer de kachel aangehad en anderen heb ben hun vacantiegeluk in het buitenland be proefd, waar het o.a. in de Alpen, in Duits land en in Oostenrijk soms meer dan 80 mm per dag regende. Na 1907 niet zo weinig zon Wanneer wij ons bepalen tot een korte terugblik op de zomer van 1954 gedurende de maanden Juni, Juli en Augustus, dan blijkt dat deze met in De Bilt 452 (nor maal 610) uren zon de somberste is geweest sinds de zomer van 1907, die een totaal van 393 uren zonneschijn had. Het is niet alleen bij dit grote tekort aan zonneschijn gebleven. Ook het aantal war me, z.g. zomerse dagen, waarvan er in De Bilt totaal twee tegen normaal achttien zijn waargenomen, was na de zomer van 1907 niet meer zo klein geweest. 19 Juni was in het grootste deel van ons land de warmste dag met 31.5 gr C in Zuid-Limburg en 29 gr C in De Bilt. De gemiddelde etmaaltemperatuur, die in De Bilt 15 gr C bedroeg, was na de zomer van 1919 niet meer zo laag geweest en zo kunnen wij doorgaan. Volledigheidshalve dienen wij ook nog een paar woorden aan de gevallen regen- hoeveelheid te wijden. De drie zomermaanden brachten in De Bilt 331 mm regen tegen normaal 222 mm. In De Bilt was na 1930, in Vlissingen na 1927 niet meer een zo natte zomer voorge komen. Zeer groot waren de hoeveelheden in Friesland, Drenthe, Overijssel en plaat selijk in Zuid-Holland. In Zuid-Drenthe werd zelfs de 400 mm overschreden. Op het vliegveld Ypenburg bij Den Haag viel alleen in de Augustusmaand al 200 mm. In Juli viel de grootste hoeveelheid 193 mm te Winterswijk. Zondags regen Het is opvallend, dat er deze zomer zo veel Zondagen in het water zijn gevallen. Vooral in het noorden van het land was dit erg. De weerkundige medewerker van het Nieuwsblad van het Noorden heeft nage gaan, dat na 16 Mei in de drie noordelijke provincies geen droge Zondag is voorge komen. Wanneer het daar ook a.s. Zondag mocht regenen zou dit de 17e opeenvolgen de regenzondag worden. Door het gebrek aan warmte hebben wij deze zomer opmerkelijk weinig onweders gehad. Wel kwamen er nog vrij veel da gen voor waarop onweer is waargenomen, n.l. 43 tegen normaal 46 dagen. Zwaar wa ren de onweders over het algemeen niet. September scheen zich, evenals in 1947 en 1949, aanvankelijk met een paar mooie en droge zomerdagen van een zomerse kant te willen laten zien. Zondag j.l. was het opnieuw koud en regenachtig, zodat wij een streep onder de zomer hebben gezet. Dit neemt niet weg, dat wij nog op een flink aantal mooie nazomerdagen blijven hopen. In 1908 kwamen zelfs in October nog tem peraturen in ons land voor, die boven de 25 gr C waren. Een herfst zoals wij die verleden jaar hebben gehad, moet helaas voor ons land ook een zeldzaamheid worden genoemd. (Nadruk verboden) KOLEN- EN STAALGEMEENSCHAP IS ER NIET ALLEEN DEBET AAN In overeenstemming met het mi nisterie van economische zaken zijn thans voor het gehele land de win- terprijzen voor huisbrand vastge steld. Het meest gaat de prijs van eierkolen naar boven, namelijk van 5,60 tot 6,10 voor de tweede, en van 5,95 tot 6,25 voor de eerste kwaliteit. De drie soorten Nederlandse anthraciet stijgen van 7,70, 7,80 en 8,40 tot respectieve- lijk 8,05, 8,10 en 8,75. De buiten landse anthraciet gaat in dezelfde verhoudingen in prijs omhoog, het geen betekent, dat de eerste kwali teit komt op 12,25 per H.L. Deze nieuwe prijzen zullen voor het ge hele land gelden, met uitzondering evenwel van de plattelandsgemeen ten, waar zij 20 cent per H.L. lager liggen. Reeds vaker is de mening ge opperd, dat de prijsverhogingen van de laatste jaren het gevolg zijn van het meedoen van Nederland in de Europese Kolen- en Staalge meenschap. Dit is ten dele juist. De exorbitante stijging der brandstof prijzen is in de eerste plaats het gevolg van het feit, dat de lonen van de mijnwerkers gedurende de jaren na de oorlog zo hoog zijn ge worden. De verschillende loonron- den gelden uiteraard ook voor de mijnwerkers en aangezien deze ca tegorie werknemers reeds een zeer hoog loon verdiende, betekent een loonsverhoging van 5% voor de productiekosten van de kolen uiter aard veel meer dan in alle andere branches. In de tweede plaats zijn na de oorlog de vervoerstarieven van de Nederlandse Spoorwegen en de vervoerders te water aanzienlijk ge stegen. Zo hebben de Ned. Spoor wegen nog zeer onlangs ons land in 7 rayons verdeeld, waardoor nieuwe contracten moesten worden opgesteld. Onnodig te zeggen, dat deze nieuwe contractprijzen alle weer veel hoger liggen. En waar uiteraard ook de winstpercentages der kleinhandelaren groter zijn ge worden, is het duidelijk, dat de brandstoffen de laatste jaren steeds duurder moesten worden. Volgens insiders zijn we er met deze verhogingen nog niet. Ver wacht moet worden, dat volgend jaar de brandstofprijzen opnieuw zullen stijgen, afgezien nog van het feit, dat momenteel een nieuwe loonronde voor de deur staat. Hoe duur onze kolen wel gewor den zijn, blijkt, als we weten, dat in 1939 een mud eierkolen le kali- teit 1,25 kostte en thans 6,25. Dat is in 15 jaar tijds een verho ging van 500%. In vergelijking met alle andere noodzakelijke artikelen (voeding, kleding, dekking) is de brandstof het meest in prijs geste gen. Vóór de oorlog werd ca 6)/£% van het gemiddelde weekloon be steed aan brandstoffen (zomer en winter door); in 1953 was dit per centage reeds gestegen tot 17,4. SPOORWEGEN VERHOGEN VRACHTTARIEVEN Naar wij uit goede bron verne men, is als tweede onderdeel van een reeks van tariefsverhogingen bij de Nederlandse Spoorwegen beslo ten binnenkort de tarieven voor het z.g. stukgoed, dat als vracht-, snel- of expresgoed wordt verzonden, te verhogen. Tot een gewicht van 30 kg bedraagt deze verhoging 7J^%, van 31100 kg 12% en boven 100 kg 20%. Déze verhoging wordt ge motiveerd, als gevolg van de stij ging der lonen (jongste loonronde). Ook de A.T.O. zal de tarieven met deze percentages gaan verhogen. ONZE VOLKSGEZONDHEID De tuberculosebestrijding moet helaas nog altijd een voorname plaats innemen in de zorg voor onze volksgezondheid. Er wordt vaak beweerd, dat het met de bestrijding van de tuberculose gerust wel wat kalmer aan kan, omdat deze ziekte als overwonnen kan worden beschouwd. Niets is echter min der waar. Wel neemt gelukkig het aantal nieuw ingeschreven patiënten bij de con- sultatie-bureaux jaarlijks af, doch bedroeg over het jaar 1953 nog bijna 13000. Het gunstige verloop van de tuberculose- sterfte in Nederland heeft zich in 1953 voortgezet. Voor het eerst in de geschiede nis heeft de sterfte aan tuberculose in ons land het laagtepunt van 9.3 per 100.000 in woners bereikt. Het blijft evenwel nodig dat de krachten ter bestrijding niet verslap pen, want al mogen de cijfers gunstig zijn, het totaal aantal nieuwe (en oude) lijders aan tuberculose is toch nog 'n ernstige waarschuwing dat deze volksziekte nog lang niet overwonnen is. In de maand September zullen de t.b.c.-fondsen „Draagt Elkanders Lasten en het „Zuid-Ned. Sanatorium" een dringend beroep op u doen hen bij de be strijding van de tuberculose te helpen en u kunt dit doen door een flinke bijdrage in de door collectanten aangeboden bus te de poneren of in te tekenen voor een gift op de aangeboden lijst. Elke collectant(e) is voorzien van een deugdelijk legitimatiebe wijs. Door uw bijdrage helpt u echter niet alleen de tuberculose bestrijden, maar stelt u bovengenoemde fondsen bovendien in staat de volksgezondheid te bevorderen door rustbehoevende patiënten op medisch advies te doen opnemen in een rusthuis en de bleekneusjes via onze Stichting „Kinder uitzending" op advies van de huis- of schoolarts uit te zenden naar een gezond heidskolonie. Wij vertrouwen dat u niet zult teleur stellen, maar het door uw gift mogelijk zult maken ons werk ter bestrijding van de tu berculose en ter bevordering der volksge zondheid onverminderd voort te zetten. Een gezond volk ik ook uw belang ZONDAGSDIENST ARTSEN Dr. Looysen, Tholen, tel. 49. Dr. Renes, Oud-Vossemeer, tel. 19. HOOGWATER in de week van 10 t.e.m. 25 September Zondag v.m. 8.15 uur n.m. 20.54 uur Maandag 9.32 22.15 Dinsdag 11.00 23.40 Woensdag 12.16 Donderdag 0.45 13.14 Vrijdag 1.35 14.00 Zaterdag 2.16 14.35 Laatste Kwartier Zondag 19 September te 12.11 uur. Nieuwe Maan op Maandag 27 September te 1.50 uur. DAMSPORT Uitslag van de Onderlinge Jeugdcompe- titie gehouden op Dinsdag 7 Sept. 1954. R. v. d. ZandeD. Zwagerman 1-1 M. HeezenJ. Quist 20 P. T.abanP. den Engelman 02 K. DeurlooJ. Priem 11 K. JansenG. de Hond 02 2—0 1—1 1—1 0—2 2—0 2—0 2—0 Uitslag van Dinsdag 14 Sept. 1954. G. de HondP. den Engelsman J. PriemD. Zwagerman S. BoutK. Deurloo P. den EngelsmanJ. Elenbaas J. QuistK. Deurloo J. ElenbaasS. Bout J. PriemJ. Quist RESTAURATIE POMP De monumentale pomp op de Markt moest dringend gerestaureerd worden. Daarmee heeft Monumentenzorg thans een aanvang gemaakt. We kunnen dus straks een zo goed als nieuwe en mooie pomp terugzien. TENTOONSTELLING Nu het voorm. Distributiekantoor als Gemeenschapsgebouw voor de Gemeente Tholen haar voltooiing nadert, heeft de Aquariumveren. „Dwerg-Goerami", reeds plannen gemaakt om in begin October een tentoonstelling te houden. BURGERLIJKE STAND Geboren: 1 Sept.: Adriaan Cornelis, zoon van Hui- brecht Cornelisse en Geertje de Jonge. 2 Sept.: Johanna Willemina, dochter van Simon Cornelis Kwist en Klasina Antie Bliek.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1954 | | pagina 1