WEEKBLAD VOOR HET EILRND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
Plaatselijk Nieuws
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
COMMENTAAR
Het Parlementair Overzicht
Weerpraatje
Kamer bespreekt Middenstandsnota
Een nuttig gesprek met ernstige gevolgen
De Nederlandse Kernreactor
Een zomer als deze
is zeldzaam
Onze dure Brandstoffen
THOLEN
10e Jaargang No. 44
17 September 1954
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer
Redactie Kerkring A 473, St. Annaland - Telefoon 47
Administratie Oudelandsestr. 9, Tholen - Tel. 57 - Giro 124407
Abonnementen 1.20 per kwartaal
franco p.p. 1.45 4- incassokosten
Prijs per nummer 10 cent
Advertentiën ƒ0.10 per millimeter Minimum 2.00
Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur In Tholen aangenomen
of moeten daar binnen rijn
Wie aanvankelijk meende, dat de ver
schijning van de middenstandsnota het einde
zou betekenen van de vaak gerechtvaardig
de klachten van onze middenstanders, is
bedrogen uitgekomen. En de teleurstelling
zal ook groot zijn voor degenen, die van
het Kamerdebat over deze nota wonderen
verwachtten. Als de Kamer met de Rege
ring spreekt aan de hand van een nota,
is dit meestal niet spectaculair, maar dit
wil nog geenszins zeggen, dat zulk een ge
sprek niet vruchtbaar kan zijn. De gunstige
gevolgen daarvan zal men eerst op den
langen duur merken. De Regering heeft
zich nu op de hoogte kunnen stellen van de
concrete verlangens der Kamer op midden-
standsgebied. Verlangens, die geuit konden
worden op basis van de nota, het eerste
doorwrochte staatsstuk over het midden-
standsbeleid. De grote waarde van deze
nota is, dat men een onderzoek is gaan
instellen naar het wel en wee van onze
middenstanders. Daarmee willen we niet
zeggen, dat voorheen geen middenstands-
politiek werd bedreven, maar deze was te
fragmentarisch. Het is het werk geweest
van staatssecretaris Veldkamp, onder het
toeziend oog van minister Zijlstra, om een
globaal overzicht in de middenstandspro-
blematiek te geven, ook al is dit overzicht
nog niet volledig.
Het behoeft geen betoog, dat de Kamer
verheugd was over het feit, dat het midden-
standsbeleid nu eens afzonderlijk aan de
orde kon komen. Tot nu toe werd dit be
leid besproken als onderdeel van de begro
ting van Economische Zaken, waardoor het
in de verdrukking kwam door de straffe
spreektijdrantsoenering
Wat is de waarde van deze nota De
k.v.p.-er Hooy gaf daarop een duidelijk
antwoord. Zij opent naar zijn mening grote
perspectieven doordat zij een uitgangspunt
biedt voor een verder middenstandsbeleid.
Met deze stelling was iedere spreker het
wel eens. En natuurlijk waren er nuance
ringen. Daar was de heer Cornelissen
(v.v.d.), die van oordeel was, dat de waar
de van de nota hierin bestaat, dat vele te
kortkomingen ruiterlijk zijn erkend. En daar
was de heer v. d. Wetering (c.h.), die het
betreurde, dat teveel nadruk werd gelegd
op de economische positie van de midden
stand, terwijl te weinig wordt gelet op de
menselijke kant. Volgens de socialistische
afgevaardigde Peschar zal dit debat slechts
een voorlopig karakter kunnen dragen, om
dat in deze nota nog niet alle facetten van
het middenstands- en ambachtsleven zijn
behandeld. Een solide gespreksbasis ont
breekt dus nog. Maar toch smaakte dit de
bat hem naar meer, want hij vroeg de
staatssecretaris om elke twee jaar een mid
denstandsnota te produceren.
Er was practisch niemand in de Kamer,
die bezwaar maakte tegen de belangrijkste
resultaten van deze nota. Het onderzoek
had uitgewezen, dat de volgende maartege
len getroffen moeten worden: het maken
van statistieken, de stimulering van de
waarborgfondsen, de instelling van een
„commissie randbedrijven", de verbetering
van het middenstandsonderwijs, de uitbrei
ding van de credietverlening en het aanstel
len van middenstandsconsulenten, die voor
lichting zullen gaan geven. Dit zijn wel de
voornaamste resultaten, die uit dit onder
zoek zijn voortgevloeid.
Natuurlijk bestonden er bij de tien spre
kers die over deze nota het woord hebben
gevoerd verschillende verlangens. En niet
in het minst op het fiscale terrein.
FISCAAL BELEID
Algemeen had men begrip voor het stand
punt van de Regering, dat het niet moge
lijk is een afzonderlijke belastingpolitiek
voor de middenstand te voeren. Maar toch
stelde men vast, dat juist de middenstanders
de laatste jaren een grote vermogensachter
uitgang hebben geboekt. Daarom wilde de
heer Hooy (k.v.p.) een onderzoek naar de
vermogenspositie van de middenstander. Hij
was het eens met de heer v. d. Wetering
(c.h.), dat de middenstander verlost moet
worden van zijn dagelijkse zorg over zijn
verzwakte liquiditeit. Drie concrete voor
stellen werden gedaan. Zo wilde de heer
Peschar (arb.) een einde maken aan de
omzetbelasting op de dienstverrichtingen
van de inkoopcombinaties. En de heer Cor
nelissen (v.v.d.) meende dat men de eerste
10.000 (van de uitgekeerde loonsom) van
de vereveningsheffing moet vrijstellen. Bo
ven dit bedrag kan men dan progressieve
percentages stellen tot 4%. De a.r. afge
vaardigde v. Eysden wenste dat alle inves
teringen in de eigen onderneming uit een
ondernemingswinst van niet meer dan
6000,onbelast zullen blijven. Buitenge
woon veel waardering had men voor de
uitbreiding van de credietverlenings-moge
lijkheden. Ons middenstandscredietstelsel
kent zijn weerga in het buitenland niet, zo
zeide de heer Hooy (k.v.p.). En volgens
de heer Peschar heeft ons totale credietge-
bouw een imponerend karakter. Loffelijke
uitspraken, die niet wegnamen, dat men nog
tal van wensen op dit gebied heeft.
Het debat kwam in politiek vaarwater
toen de positie van de randbedrijven ter
sprake kwam. Wat is een randbedrijf De
trokken van 3000,Dat wil stellig niet
zeggen, dat al de randbedrijven onvolwaar
dig zijn, maar het is begrijpelijk, dat ver
scheiden Kamerleden probeerden deze grens
een paar duizend gulden te verhogen. Moei
lijker is het probleem wat er gedaan moet
worden voor die randbedrijven, die econo
mische mogelijkheden hebben. Daarvoor zal
de Regering een commissie randbedrijven
installeren, die dit probleem gaat onder
zoeken. De kleine bedrijfjes, die zonder
vooruitzichten zijn, zullen op den langen
duur wel uitsterven, daar iedere nieuwe on
dernemer moet voldoen aan de vestigings
eisen. De instelling van de commissie rand
bedrijven werd algemeen gunstig ontvangen.
Voor de heer Peschar was dit echter een
teleurstelling, daar nu blijkt, dat de Rege
ring geen oplossing weet om de goede rand
bedrijven te helpen en dat ze dus met lege
handen staat. Ook nu weer voerde hij het
pleit om het behoefte-element in het ves
tigingsbeleid in te voeren. De heer van
Eysden (a.r.) voelde daar niets voor.
Voorop moet staan de vrije vestiging. De
hantering van het behoefte-element is in
strijd met de dynamiek van het economische
leven. Het zal te verstarrend werken. In
noodzakelijke gevallen zal men het be
hoefte-element moeten toepassen, maar dit
mag dan nog maar alleen geschieden bij
wet, die een tijdelijk karakter zal dienen te
dragen.
SOCIALE ZEKERHEID
De middenstanders mogen stellig niet kla
gen over de belangstelling van de Kamer
voor hun sociale positie. Vrij algemeen
drong men er bij de Kamer op aan om
spoedig met wetsontwerpen te komen. Eén
der verlangens is om de grens voor de vrij
willige ziekenfondsverzekering 3750) te
verhogen tot de grens van de verplichte
ziekenfondsverzekering 5300). En verder
wenste men o.a. een spoedige oudendags-
voorziening en kinderbijslag voor de zelf
standige. Deze sociale verzekeringen zullen
wel gebaseerd worden op de verzekerings
gedachte. Maar de premiebetaling is dan
een grote moeilijkheid. De heer v. d. Wete
ring rekende uit, dat als een middenstander
die 80,per week verdient, de normale
premies moest betalen voor het bodempen
sioen, het bedrijfspensioen en de kinderbij
slag, hij van zijn weekloon 10,- kwijt is.
Daarom drongen verscheidene Kamerleden
aan op premiebetaling naar draagkracht. De
kinderbijslagregeling voor zelfstandigen
moet volgens de heer Hooy (k.v.p.) haar
beslag hebben voordat de definitieve ouder-
domsvoorziennig van kracht is geworden,
anders zullen verscheidene middenstanders
de vereiste premie niet kunnen betalen.
Natuurlijk kwamen in dit debat nog tal
van andere vraagstukken naar voren. We
denken daarbij aan de sterkte der midden
standsorganisaties, aan de P.B.O., de po
sitie der middenstandsconsulenten en het
middenstandsonderwijs. Maar wellicht zal er
nog aanleiding zijn om op deze punten vol
gende week terug te komen. Dan gaan we
ons in ieder geval verdiepen in het stand
punt der Regering.
(Nadruk verboden).
Nederland gaat een kernreactor
bouwen. Dit besluit is door beide
Kamers der Staten-Generaal geno
men en dit is een beslissing van het
grootste belang. „Deze reactor zal
gericht zijn op de ontwikkeling om
trent de omzetting van de uit de
atoomkern vrijkomende energie in
een andere vorm van energie", zo
heet het zeer gewichtig. Hoewel met
deze kleine reactor kleine hoeveel
heden electriciteit geproduceerd zul
len kunnen worden, beoogt men met
de bouw allereerst het leren kennen
en oplossen van de problemen,
waarvoor men bij de economisch
verantwoorde omzetting van de
atoomenergie wordt gesteld.
Deze kernreactor is dus voor
namelijk bestemd voor studiedoel
einden, om Nederlandse geleerden
vertrouwd te maken met de ont
wikkeling van de kernenergie. Door
de oorlog hebben wij op dit gebied
een grote achterstand opgelopen, die
slechts met inspanning van alle
krachten kan worden ingehaald.
Verscheidene organisaties zijn daar
voor opgericht, terwijl Nederland op
dit gebied nauw met Noorwegen
samenwerkt. De beide landen heb
ben in Kjeller samen een reactor.
Deze samenwerking heeft ons land
niet veel gekost omdat we betaald
hebben met een reeds voor de oorlog
aangeschafte hoeveelheid uranium.
Het behoeft geen betoog, dat
vooral het bedrijfsleven belang
stelling heeft voor de kernenergie.
Te lang reeds heeft men deze ener
gie in verband gebracht met de oor
logsinspanning en men zou vergeten,
dat zij voor vredesdoeleinden ge-
eigend is. De Regering heeft dan
ook een regeling getroffen om op
paritaire basis dit kernreactorplan te
financieren. Er is heel wat geld mee
gemoeid. De kosten voor de bouw
en de inrichting worden voor de
eerste drie jaar geschat op ca 28 mil.
gulden, waarvan een groot deel
nodig is voor de aankoop van zwaar
water. Voor het eerste jaar zal naar
schatting een bedrag van 17 mil.
gulden en voor de twee volgende
jaren 11 millioen gulden nodig zijn.
Gedurende dit eerste jaar zal het
Rijk dus 8.5 min betalen aan deze
kernreactor.
Eigenlijk is het een merkwaardige
omstandigheid Prof. Schermer-
horn heeft daar eens op gewezen
dat er in ons land meer belangstel
ling bestaat voor het soda-project
dan voor deze kernreactor. Het oude
beproefde en welbekende artikel
soda bracht de gemoederen in be-
Regering heeft daarvoor een winstgrens ge- wcsjinfj- kernenergie, die een re
volutie in ons economisch bestel
kan betekenen, beroert nauwelijks
iemand. Dat zal voor een deel ook
wel komen doordat er bijna nie
mand is, die dit technische pro
bleem kan doorgronden.
De energievoorziening in de zes
Westeuropese landen, die het Schu-
man-verdrag hebben aanvaard, zou
eigenlijk in haar geheel onder de
Hoge Autoriteit van de Kolen- en
Staalgemeenschap moeten worden
gebracht. Dit, als men redeneert
van uit het standpunt der Hoge
Autoriteit. Zij toch vormt de Euro
pese Regering voor Kolen en Staal,
maar noch over olie, noch over
aardgas heeft zij iets te zeggen.
Laat staan, dat zij haar invloed zou
kunnen laten gelden over de atoom
energie. Veel kans, dat dit zal ge
beuren, bestaat er voorlopig niet.
Wel is het echter noodzakelijk, dat
de landen die een kernreactor be
zitten nauw met elkander samen
werken, zodat men de gegevens kan
uitwisselen. Wat dat betreft, wordt
de Noors-Nederlandse samenwer
king voortgezet. Met Noorwegen is
een definitieve afspraak gemaakt
omtrent Noorse deelneming aan het
onderzoekingswerk in Nederland
en de uitwisseling van gegevens.
Deze tweezijdige samenwerking is
overigens nog maar een begin.
Waar wordt deze kernreactor ge
plaatst? Dit is nog niet bekend.
Momenteel onderzoeken deskundi
gen van het Ministerie van Sociale
Zaken en Volksgezondheid welke
gevaren er bestaan. Men is nogal
bevreesd voor de verontreiniging
van het grondwater door radio-ac
tieve stoffen. De practijk in Enge
land en Amerika heeft overigens
geleerd, dat een afdoende bescher
ming mogelijk is. Het onderzoek
wordt uiteraard ingesteld om alle
onaangename eventualiteiten te
voorkomen.
Wie moet deze kernreactor be
heren Deze vraag is nog evenmin
opgelost. Gezien het grote belang
van deze reactor staat het wel vast,
dat de Overheid flink wat te vertel
len zal krijgen. Daarvoor betaalt
zij dan ook de helft van de kosten.
De Regering heeft tot taak alle ac
tiviteiten op dit gebied te coördine
ren. De definitieve beheersvorm zal
eerst bepaald worden nadat men
enige ervaring heeft opgedaan.
Wat de toekomst betreft, wenst de
Regering zich enige vrijheid voor te
behouden.
Nederland begint met deze reac
tor aan een groot experiment. Zal
het er in slagen de achterstand bij
andere landen in te halen Aan in
tellect schijnt geen gebrek te zijn,
zodat men vol vertrouwen de toe
komst tegemoet kan zien. Een van
de grote voordelen van deze Neder
landse proefreactor is ongetwijfeld
het feit, dat daardoor onze geleer
den binnen de eigen grenzen wor
den gehouden. Niet zelden is het
de laatste jaren voorgekomen, dat
de technici op dit gebied hun kennis
verder verrijkten in het buitenland.
Daartegen valt natuurlijk niets te
zeggen, maar het is in elk geval be
ter als Nederlandse geleerden hun
vindingen en ervaringen eerst ter
beschikking stellen van het vader
land. Ook al is er internationale sa
menwerking. De geleerden, die aan
de ontwikkeling van de kernenergie
werken, verrichten zo zeide de
heer Sassen onlangs in de Eerste
Kamer een „groot werk des
vredes". Want zij kunnen bezig
zijn aan de economische ontwikke
ling van Nederland en Europa.
(Nadruk verboden).
(Van onze weerkundige medewerker)
Over de slechte zomer van 1954 zal het
laatste woord nog wel niet zijn gesproken.
Het leed is dikwijls gauw geleden behalve
voor hen die financieel door het slechte
zomerweer zijn gedupeerd. Wanneer men
vraagt hoe het weer was tijdens de vacan-
tie, dan blijkt er maar een enkeling te zijn,
die toegeeft doornat te zijn geregend. Ver-
scheidenen hebben een groot deel van de
zomer de kachel aangehad en anderen heb
ben hun vacantiegeluk in het buitenland be
proefd, waar het o.a. in de Alpen, in Duits
land en in Oostenrijk soms meer dan 80
mm per dag regende.
Na 1907 niet zo weinig zon
Wanneer wij ons bepalen tot een korte
terugblik op de zomer van 1954 gedurende
de maanden Juni, Juli en Augustus, dan
blijkt dat deze met in De Bilt 452 (nor
maal 610) uren zon de somberste is geweest
sinds de zomer van 1907, die een totaal van
393 uren zonneschijn had.
Het is niet alleen bij dit grote tekort aan
zonneschijn gebleven. Ook het aantal war
me, z.g. zomerse dagen, waarvan er in De
Bilt totaal twee tegen normaal achttien zijn
waargenomen, was na de zomer van 1907
niet meer zo klein geweest. 19 Juni was in
het grootste deel van ons land de warmste
dag met 31.5 gr C in Zuid-Limburg en
29 gr C in De Bilt.
De gemiddelde etmaaltemperatuur, die in
De Bilt 15 gr C bedroeg, was na de zomer
van 1919 niet meer zo laag geweest en zo
kunnen wij doorgaan.
Volledigheidshalve dienen wij ook nog
een paar woorden aan de gevallen regen-
hoeveelheid te wijden.
De drie zomermaanden brachten in De
Bilt 331 mm regen tegen normaal 222 mm.
In De Bilt was na 1930, in Vlissingen na
1927 niet meer een zo natte zomer voorge
komen. Zeer groot waren de hoeveelheden
in Friesland, Drenthe, Overijssel en plaat
selijk in Zuid-Holland. In Zuid-Drenthe
werd zelfs de 400 mm overschreden. Op
het vliegveld Ypenburg bij Den Haag viel
alleen in de Augustusmaand al 200 mm. In
Juli viel de grootste hoeveelheid 193 mm
te Winterswijk.
Zondags regen
Het is opvallend, dat er deze zomer zo
veel Zondagen in het water zijn gevallen.
Vooral in het noorden van het land was dit
erg. De weerkundige medewerker van het
Nieuwsblad van het Noorden heeft nage
gaan, dat na 16 Mei in de drie noordelijke
provincies geen droge Zondag is voorge
komen. Wanneer het daar ook a.s. Zondag
mocht regenen zou dit de 17e opeenvolgen
de regenzondag worden.
Door het gebrek aan warmte hebben wij
deze zomer opmerkelijk weinig onweders
gehad. Wel kwamen er nog vrij veel da
gen voor waarop onweer is waargenomen,
n.l. 43 tegen normaal 46 dagen. Zwaar wa
ren de onweders over het algemeen niet.
September scheen zich, evenals in 1947
en 1949, aanvankelijk met een paar mooie
en droge zomerdagen van een zomerse kant
te willen laten zien. Zondag j.l. was het
opnieuw koud en regenachtig, zodat wij een
streep onder de zomer hebben gezet. Dit
neemt niet weg, dat wij nog op een flink
aantal mooie nazomerdagen blijven hopen.
In 1908 kwamen zelfs in October nog tem
peraturen in ons land voor, die boven de
25 gr C waren. Een herfst zoals wij die
verleden jaar hebben gehad, moet helaas
voor ons land ook een zeldzaamheid worden
genoemd.
(Nadruk verboden)
KOLEN- EN STAALGEMEENSCHAP
IS ER NIET ALLEEN DEBET AAN
In overeenstemming met het mi
nisterie van economische zaken zijn
thans voor het gehele land de win-
terprijzen voor huisbrand vastge
steld. Het meest gaat de prijs van
eierkolen naar boven, namelijk van
5,60 tot 6,10 voor de tweede,
en van 5,95 tot 6,25 voor de
eerste kwaliteit. De drie soorten
Nederlandse anthraciet stijgen van
7,70, 7,80 en 8,40 tot respectieve-
lijk 8,05, 8,10 en 8,75. De buiten
landse anthraciet gaat in dezelfde
verhoudingen in prijs omhoog, het
geen betekent, dat de eerste kwali
teit komt op 12,25 per H.L. Deze
nieuwe prijzen zullen voor het ge
hele land gelden, met uitzondering
evenwel van de plattelandsgemeen
ten, waar zij 20 cent per H.L. lager
liggen.
Reeds vaker is de mening ge
opperd, dat de prijsverhogingen
van de laatste jaren het gevolg zijn
van het meedoen van Nederland in
de Europese Kolen- en Staalge
meenschap. Dit is ten dele juist. De
exorbitante stijging der brandstof
prijzen is in de eerste plaats het
gevolg van het feit, dat de lonen
van de mijnwerkers gedurende de
jaren na de oorlog zo hoog zijn ge
worden. De verschillende loonron-
den gelden uiteraard ook voor de
mijnwerkers en aangezien deze ca
tegorie werknemers reeds een zeer
hoog loon verdiende, betekent een
loonsverhoging van 5% voor de
productiekosten van de kolen uiter
aard veel meer dan in alle andere
branches.
In de tweede plaats zijn na de
oorlog de vervoerstarieven van de
Nederlandse Spoorwegen en de
vervoerders te water aanzienlijk ge
stegen. Zo hebben de Ned. Spoor
wegen nog zeer onlangs ons land
in 7 rayons verdeeld, waardoor
nieuwe contracten moesten worden
opgesteld. Onnodig te zeggen, dat
deze nieuwe contractprijzen alle
weer veel hoger liggen. En waar
uiteraard ook de winstpercentages
der kleinhandelaren groter zijn ge
worden, is het duidelijk, dat de
brandstoffen de laatste jaren steeds
duurder moesten worden.
Volgens insiders zijn we er met
deze verhogingen nog niet. Ver
wacht moet worden, dat volgend
jaar de brandstofprijzen opnieuw
zullen stijgen, afgezien nog van het
feit, dat momenteel een nieuwe
loonronde voor de deur staat.
Hoe duur onze kolen wel gewor
den zijn, blijkt, als we weten, dat
in 1939 een mud eierkolen le kali-
teit 1,25 kostte en thans 6,25.
Dat is in 15 jaar tijds een verho
ging van 500%. In vergelijking met
alle andere noodzakelijke artikelen
(voeding, kleding, dekking) is de
brandstof het meest in prijs geste
gen. Vóór de oorlog werd ca 6)/£%
van het gemiddelde weekloon be
steed aan brandstoffen (zomer en
winter door); in 1953 was dit per
centage reeds gestegen tot 17,4.
SPOORWEGEN VERHOGEN
VRACHTTARIEVEN
Naar wij uit goede bron verne
men, is als tweede onderdeel van
een reeks van tariefsverhogingen bij
de Nederlandse Spoorwegen beslo
ten binnenkort de tarieven voor het
z.g. stukgoed, dat als vracht-, snel-
of expresgoed wordt verzonden, te
verhogen. Tot een gewicht van 30
kg bedraagt deze verhoging 7J^%,
van 31100 kg 12% en boven 100
kg 20%. Déze verhoging wordt ge
motiveerd, als gevolg van de stij
ging der lonen (jongste loonronde).
Ook de A.T.O. zal de tarieven met
deze percentages gaan verhogen.
ONZE VOLKSGEZONDHEID
De tuberculosebestrijding moet helaas nog
altijd een voorname plaats innemen in de
zorg voor onze volksgezondheid. Er wordt
vaak beweerd, dat het met de bestrijding
van de tuberculose gerust wel wat kalmer
aan kan, omdat deze ziekte als overwonnen
kan worden beschouwd. Niets is echter min
der waar. Wel neemt gelukkig het aantal
nieuw ingeschreven patiënten bij de con-
sultatie-bureaux jaarlijks af, doch bedroeg
over het jaar 1953 nog bijna 13000.
Het gunstige verloop van de tuberculose-
sterfte in Nederland heeft zich in 1953
voortgezet. Voor het eerst in de geschiede
nis heeft de sterfte aan tuberculose in ons
land het laagtepunt van 9.3 per 100.000 in
woners bereikt. Het blijft evenwel nodig
dat de krachten ter bestrijding niet verslap
pen, want al mogen de cijfers gunstig zijn,
het totaal aantal nieuwe (en oude) lijders
aan tuberculose is toch nog 'n ernstige
waarschuwing dat deze volksziekte nog lang
niet overwonnen is. In de maand September
zullen de t.b.c.-fondsen „Draagt Elkanders
Lasten en het „Zuid-Ned. Sanatorium" een
dringend beroep op u doen hen bij de be
strijding van de tuberculose te helpen en u
kunt dit doen door een flinke bijdrage in
de door collectanten aangeboden bus te de
poneren of in te tekenen voor een gift op
de aangeboden lijst. Elke collectant(e) is
voorzien van een deugdelijk legitimatiebe
wijs.
Door uw bijdrage helpt u echter niet
alleen de tuberculose bestrijden, maar stelt
u bovengenoemde fondsen bovendien in
staat de volksgezondheid te bevorderen
door rustbehoevende patiënten op medisch
advies te doen opnemen in een rusthuis en
de bleekneusjes via onze Stichting „Kinder
uitzending" op advies van de huis- of
schoolarts uit te zenden naar een gezond
heidskolonie.
Wij vertrouwen dat u niet zult teleur
stellen, maar het door uw gift mogelijk zult
maken ons werk ter bestrijding van de tu
berculose en ter bevordering der volksge
zondheid onverminderd voort te zetten.
Een gezond volk ik ook uw belang
ZONDAGSDIENST ARTSEN
Dr. Looysen, Tholen, tel. 49.
Dr. Renes, Oud-Vossemeer, tel. 19.
HOOGWATER
in de week van 10 t.e.m. 25 September
Zondag v.m. 8.15 uur n.m. 20.54 uur
Maandag 9.32 22.15
Dinsdag 11.00 23.40
Woensdag 12.16
Donderdag 0.45 13.14
Vrijdag 1.35 14.00
Zaterdag 2.16 14.35
Laatste Kwartier Zondag 19 September
te 12.11 uur.
Nieuwe Maan op Maandag 27 September
te 1.50 uur.
DAMSPORT
Uitslag van de Onderlinge Jeugdcompe-
titie gehouden op Dinsdag 7 Sept. 1954.
R. v. d. ZandeD. Zwagerman 1-1
M. HeezenJ. Quist 20
P. T.abanP. den Engelman 02
K. DeurlooJ. Priem 11
K. JansenG. de Hond 02
2—0
1—1
1—1
0—2
2—0
2—0
2—0
Uitslag van Dinsdag 14 Sept. 1954.
G. de HondP. den Engelsman
J. PriemD. Zwagerman
S. BoutK. Deurloo
P. den EngelsmanJ. Elenbaas
J. QuistK. Deurloo
J. ElenbaasS. Bout
J. PriemJ. Quist
RESTAURATIE POMP
De monumentale pomp op de Markt
moest dringend gerestaureerd worden.
Daarmee heeft Monumentenzorg thans een
aanvang gemaakt. We kunnen dus straks
een zo goed als nieuwe en mooie pomp
terugzien.
TENTOONSTELLING
Nu het voorm. Distributiekantoor als
Gemeenschapsgebouw voor de Gemeente
Tholen haar voltooiing nadert, heeft de
Aquariumveren. „Dwerg-Goerami", reeds
plannen gemaakt om in begin October een
tentoonstelling te houden.
BURGERLIJKE STAND
Geboren:
1 Sept.: Adriaan Cornelis, zoon van Hui-
brecht Cornelisse en Geertje de Jonge.
2 Sept.: Johanna Willemina, dochter van
Simon Cornelis Kwist en Klasina Antie
Bliek.