Het eiland Tholen door ijsgang in de Eendracht
geïsoleerd
WAARIN OPGENOMEN DE lERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT
Herstel
vernieuwing
De paardenfokkerij
Woensdag Jan. 1947
No.
Nieuwsblad voor het Eiland Tholen: Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, Sint-Maartensdijk, Stavenisse, Sint-Annaland, Oud-Vossemeer en Sint-Philipsland
Twee en zestigste
jaargang
en
woning
Wij komen weder Uw
binnen als een oude en trouwe
vriend. Dat wij ons hierover
verheugen zult IJ kunnen begrijpen,
doch de vele bewijzen van belang
stelling die wij de laatste weken, toen
bekend werd dat ons blad weder zijn
plaats bij zou mogen innemen,
hebben ontvangen, lieten zien dat
onze oude getrouwen de hei verschij
ning van de Thoolsche com an met
verlangen hebben tegemoet geziei..
Ituim zestig jaar is ons blad versche
nen en gedurende al die jaren gaf
zij een afspiegeling van het gebem en
in onze omgeving. Zij werd een erf
stuk, zij ging ever van ouder op
kind, zij ging mee mei hen die onze
omgeving verlieten en zoo werd de
hand met hun geboortestreek er door
verstevigd.
TijdShs de bezetting was ons blad
de schakel tusschen de gemeentelijke
en distributiediensten en liet publiek
in het algemeen; en zou men zonder
eenige voorlichting op dit gebied zijn
geweest, dan zou het economische
leven zeker moeilijker zijn verloopen.
Dit is dan ook wel de reden ge
weest dat in December 1041 toen
nagenoeg alle bladen in ons land
werden stopgezet, de burgemees
ters van Tholen, Poortvliet, Scherpe-
uisse, St. Maartensdijk, Stavenisse,
St. Annaland en Oud Vossemeer, dus
allen vertrouwde menschen, het ver
zoek tot de autoriteiten richtten om,
gezien het plaatselijke belang, de
Thoolsche courant weder vergunning
geven lot verschijning.
Na onze bevrijding 31 October 1041
kon onze courant niet dadelijk
weer verschijnen. Dit stond in
verband met het persbesluit van de
Nedertandsehe regeering te Londen
in September 1044 uitgevaardigd,
volgens hetwelk alle bladen die na
Januari 1943 nog waren uitgekomen,
eerst beoordeeld moesten worden op
hun politieke houding in bezet
tingstijd alvorens weer te mogen
verschijnen.
Na plaatselijk, provinciaal en daarna
landelijk te zijn onderzocht, waar
mede maanden waren gemoeid, be-
slistte de Perscornmissie dat de Thool
sche Courant weder mag worden
uitgegeven en zoo komen wij thans
tot IJ met het eerste herversehenen
nummer.
En wij hopen zooals dit vroeger
geschiedde de belangen op cultureel
en economisch gebied te kunnen be
hartigen tot welzijn van onze om
geving, en mede te helpen aan den
ophouw.
Wij zullen weder op de hoogte
houden van hetgeen in onze raads
zittingen wordt behandelden hetgeen
er op allerlei gebied voorvalt.
en de mechanisatie in den
landbouw
De economische omstandigheden
die een groote wijziging ondergaan,
laten niet na de mechanisatie in
verschillende bedrijven een uitbrei
ding te geven die men na de catastro-
phale oorlogsjaren van 1940—1945
niet heeft kunnen voorzien.
Dal deze mechanisatie ook in
den landbouw de uitbreiding krijgt
als thans gezien wordt, trekt veler
aandacht. En de paardenfokkers die
jaren lang hun krachten en doorzet
tingsvermogen hebben gegeven om
de resultaten te bereiken die bun
naam bekend hebben gemaakt, die
een groot kapitaal hebben geïnves
teerd in hun stallen, volgen met
aandacht de ontwikkeliug van betgeen
zich voordoet met de mechanisatie
van het landbouwbedrijf.
Gaat deze mechanisatie door, nood
zakelijk gemaakt door de gestegen
arbeidsloonen, dan is het noodwendig
gevolg een aanzienlijk mindere vraag
naar het Z.B. trekpaard, want het
zullen in de eerste plaats de groote
landbouwbedrijven, dus de meest
kapitaalkrachtige zijn, die hun paar-
dentractie zullen vervangen door de
machine en het waren juist deze
bedrijven die het beste jiaard en mate
riaal aanschaften en daardooa de fok
kers aanspoorden het beste mater iaal
ter markt te brengen. Voor den afzet
van dit materiaal blijven straks over
de middelmatige en kleine bedrijven
dieallicbt dan niet meer kunnen over
gaan tot aanschaffing van het dure
paardenmateriaal.
En dat wij zeker niet te pessimis
tisch oordeelen blijkt wel liicruitdat
toen wij eenigen tij<geleden een
ontmoeting hadden met een dei-
grootste Belgische fokkers, de heer
Peeten te Rerlhem, <Lze in den loop
van ons gesprek, dat' over de verdere
mechanisatie van de landbouwbedrij
ven ging, opmerkte dat deze zaak
door de fokkers van het zware trek
paard met meer dan gewone belang
stelling werd._ gevolgd omdat bier
werkelijk gevaaT voor de tokkerij van
dit ras dreigt.
En als men nagaat de groote kapi
talen door de fokkers belegd in hun
stallen, kan men dit pessimisme wel
begrijpen.
GAAT DE TOL OP DE THOOLSCHE BRUG VERDWIJNEN
Het ministerie van openbare werken dupeert de ruim zeventien duizend
eiland fholen door aan de gemeente Tholen een onaanvaardbare eisch te
bewoners van
stellen.
het
Bovendien wordt de handel gedupeerd daar de overgang over de rivier nagenoeg
onmogelijk is.
Een en ander lijkt allesbehalve op c!e democratische wijze van regeeren waarover wij den
laatsten tijd zooveel hooren uit Den Haag.
De Thoolsche Raad kan de voorwc irden die werden gesteld niet aanvaarden en verwerpt
deze met zeven tegen drie stemmen
Gemeenteraad
THOLEN, '21 December 1940.
Voorzitter Burgemeester Mr.
van iter Hoeven, Secretaris de lieer
Afwezig
Laban
mondt.
De voorzitter opent
met ambtsgebed.
Als
de beer Goede-
vergadering
punt op de
agenda
slat
spreking brugaangelëgenheden
omtrent
ne
en
deze
uit te laten,
dat de brug
gereed zou
weder tot
enkele inlichtingen
kwestie.
De voorzitter memoreert dan hoe
de lieer van den Berge het vorig jaar
reeds hij de autoriteiten er op heeft
aangedrongen, dat de brug voor den
winter hersteld zou zijn. In den loop
van 1946 heeft spr. zelf herhaalde
malen besprekingen gevoerd op het
bureau Bruggenbouw in den Haag,
maar alle pogingen bleven vruchteloost
liij constateert nu alleen het feir
zonder over de oorzaken zich verde.
Toen spr zag aankomen
voor den winter niet
komen, h.eeft hij zich
het bruggenbureau
van de Rijkswaterstaat gewend met
verzoeK om toch te zorgen voor een
noodverbinding. Daar was geen be
zwaar tegen, maar men stelde tevens
den eisch dal de overgang over deze
noodverbinding dan tolvrij zou zijn.
Deze verbinding zou dan alleen dienen
voor voetgangers en wielrijders. Spr
heeft zich daar tegen verzet en een
voorstel gedaan om op eigen kosten
een noodbrug te maken. Vooral heelt
spr naar voren gebracht de inkom
stenderving als de gemeente dit niet
kon doen en de gelijkblijvende lasten
van brug en veerexploitatie, daarbij
tevens naar voren brengende de
ongelijkheid wanneer op de brug niet
zou worden betaald en op het veer
wel en over de moeilijkheden die dit
zou veroorzaken. Den Hoofdingenieur
de heer de Bruijn kon spr hiervan
overtuigen en zou zijnerzijds bevor
deren dat een en ander zou worden
geregeld zooals de
gemeente
Tholen
dit graag zag Dit onderhoud heeft spr.
schriftelijk bevestigden tevens ver
zocht om ook een schriftelijke beves
tiging terug te mogen ontvangen. Deze
is echter nimmer gekomen. Daarvoor
in de plaats is gekomen een brief
van liet ministerie van Openbare
werken en wederopbouw gedateerd
dd. 29 Nov. 1940 en geadresseerd aan
burg. en weth. van Tholen, waaruit
blijkt dat er geen bezwaar om een
voetpad over den montagesteiger td
maken voor de wederopbouw van de
verkeersbrug beslaat, Dit voetpad zou
dan echter door den Bijksvvaterstaats-
dienst worden aangebracht, mits er
van de gemeente Tholen geen be
zwaar tegen gemaakt werd dat deze
tolvrij zou zijn.
Spr. heeft daarop een bezoek aan het
departement afd. Rijkswaterstaat ge
bracht en 'daar een onderhoud gehad
met den heer YVijkersloot, chef van de
afileeling Waterstaatsrecht van 'het
departement en vernam daar voor
het eerst dat men z.g. principieel
bezwaar maakte tegen het hellen van
tol op de noodbrug, niet omdat dit
voetpad op een rijkswerk werd gelegd,
maar omdat Rijkswaterstaat van mee
ning was, dat tolheffing |door de
Gemeente Tholen [niet rechtsgeldig
kan geschieden. Spreker heelt er
toen op gewezen dat daar er
momenteel onderhandelingen over
opheffing van lol in voorbereiding
zijn liet heter was ever deze dingen
met to spreken, totdat er een definitief
aceoord was. Spr hooft er op gewezen
dat in 1928 de toenmalige minister
van waterstaat en 'led. Staten van
Zeeland en Noord Bi, bant een andere
meerling waren toegedaan. Verder
spr er op
heeft
brug
er
vernield
is en
dat
hersteld
nu do
moet
worden gebruik won!| gemaakt oin de
gemeente Tholen in een dwangpositie
te brengen. De heer YVijkersloot be
loofde de zaak nog eens lo bezien,
maar men hoorde van niets. Gister
morgen kwam de opzichter bij de
brugbouw hem echter mededeelen,
dat hij opuracht had ontvangen zonder
uitdrukkelijkeopdrac.it van Don Haag
geen nood verbinding Lol stand te
brengen, dit bleek juist te zijn omdat
spr. in een telefonisch uiidciboud met
het bureau Brugg- nhouw dezelfde
mededecling
üruggi
ontving. Een telefonisch
onderhoud met den fteer YVijkersloot
leerde mij dat de minister nu de
kwest
heele
stagnatie
van het
ij- een stge-
verkeer zal
worden, het juiste oogenblik meent
te hebben gevonden, om het sedert
1532 bestaande veerrecht van de
gemeente Tholen om hals te brengen.
Dit gebruik, om niette spreken van
misbruik van deoinstahdighedenkomt
nog te ineer uit in de mededeeling,
die er hij werd gedaan, dat rnen in
het begin Januari 1947 wildé trachten
met behulp van Ged. Staten een
regeling' voor de tolophelling, wan
neer de brug gereed zal zijn, te maken.
Dit waren de mededeélingen die Spr.
wilde doen en duar-er geen tijd ge-
geen
weest is om nog een wethoudersver-
gadeiing
te houden en daar de zaak
zeer aceuut is, heeft spr. gemeend
een spoedeischende vergadering bij
een te moeten roepen om van de
heeren hun meening te hooren, daar
de verantwoordeiijkhdid te groot is
om Lier alleen over te beslissen.
YVelhouder van den Berge heeft
alles meegemaakt over de brug en
is er van overtuigd dal de voorzitter
dit jaar alles in tiet werk heeft ge
steld om deze zaak voor elkaar te
krijgen en daarom moet het publiek
.van Tholen het niet op den burge
meester schuiven, want spr. is over
tuigd dat deze vrij uitgaat. Spr. heeft
zien aankomen wat er nu is en heeft
er daarom steeds op
dat alles in het werk zou
worden om voor den winter het werk
klaar te krijgen. De oorzaak ligt in
den Haag en spr. vindt dat het nu
wel toppunt gaat worden. Het is nu
misbruik maken van de omstandig
heden en spr. is dan ook vast be
sloten ziéh daartegen te verzetten.
Zijn plicht als raadslid is om de be
langen van Tholen te behartigen, met
daarnaast het algemeen belang, maar
voor het -algemeen belang mag het
recht niet worden prijsgegeven. Tho
len heeft al verschillende oilers ge
bracht. Er wordt nu gesproken dat
Tholen geen recht heeft, maar dat
moet worden afgewacht en daarom
maar afwachten wat er van komt.
Blijft hel vriezen dan legt men planken
over het ijs en gaat er zoo over en
dooit liet dan krijgt men open water
en kan men weer varen. Men moet
aan het recht vasthouden en spr.
laat zich niet van de pad brengen.
Men moet het bezien in het algemeen
belang, maar de omstreken van Tho
len hebben nooit een halve cent vgor
aangedrongen
gesteld
de brug overgehad, de
gemeente
moet geen
wordt gemaakt van
zich tot het uiterste
vraagt of indien
daar niet mee
toch niets ge-
tiu er gebruil
de macht om
te verzetten.
De heer de Heer
wij heslissen dat wij
accoord gaan er dan
daan kan worden.
De voorzitter antwoordt dat gevraagd
is door de gemeente om een voetbrug
te leggen, maar daar is de minister
niet toe genegen, dus komt er geen
verandering. En omdat spr. deze ver
antwoording te zwaar vindt, heeft
hij deze vergadering belegd, zoodat
de beefen er zich over kunnen uit
spreken.
De heer Verduit zegt de moeilijk
heden zijn er omdat wij het recht
vast willen houden, maar kunnen
wij nu niet zelf het recht nemen om
daar een voetpad te leggen.
De voorzitter antwoordt dat dit
niet gaat, want het is rijkswerk en
wij hebben niet het recht op dit werk
te komen.
De heer Verduit vraagt maar als
wij nu besluiten het toch te doen.
De Voorzitter antwoordt dat dan
de politie er ons afhaalt en
toch niet.
De heer Verduit zegt het
noodtoestand en er moet
beuren.
De voorzitter zegt dat de toestand
zoo blijft en er wordt hem juist
medegedeeld dat om uur de boot
uit de vaart
ZONDAGSDIENST ARTSEN
Eiland Tholen en St. Philipsland
Voor Zondag Januari 1947
Dr. DUINEB Tholen.
Dr. VER MET Nieuw Vosmeer.
Tholen heeft alleen het offer gebraehl.
Spr. meent dat er dan maar geen
noodbrug moet komen.
De heer Jansen vindt het een moei
lijk geval, men kan er lang over
praten, maar men moet de knoop
toch doorhakken. Spr. heeft de iu-
druk dat het recht hier gekomen is
op het terrein vaiT de macht. Er
wordt misbruik van de omstandig
heden gemaakt, maar er moet wat
gebeuren en daarom acht spr. het
het beste maar te capituleeren. YVat
kan men als mindere instantie togen
over die macht doen, de omstandig
heden zijn zoo ilat men toe moet
geven en het is niet verantwoord om
de zaak slepende Ie houden, want
dan blijven wij in de misère zitten.
Spr. vindt dat deze zaak de hoogste
top heeft bereikt en het financieel
belang niet te verantwoordenis tegen
over bet groote algemeene belang.
De voorzitter is liet daar niet mee
eens, dat wat betreft de macht tegen-
ever hel recht, mén meel liet recht
niet voor de macht op zij zetten.
Tot Mei zitten wij met de misère
van het verkeer, want dan zou de
brug klaar zijn. De bedoeling was
alleen een noodbrug te maken voor
voetgangers en rijwielen. Deze zou
dan klaar kunnen zijn in het begin
van Januari. Uit het oogpunt van
het recht bezien dan gaat men de
zaak toespilsen. De zaak is al lang
hangende en nu voelen wij deze kwes
tie als een macht van Rijkswaterstaat
en spr. vindt niet juist om daar nu
mee te komen. Inderdaad zijn de
plannen voor afkoop in voorbereiding
en daarom is het misbruik maken
van de macht om te spreken van
niet rechtgeldig heffing van veergeld.
Da heer Jansen is toch van rneening
dat door deze zaak slepende te hou
den dit eiken dag funester wordt.
YY'ethouder van den Berge is het
daar niet mee eens, men
afstand doen van hel recht.
De vourzitter acht hel juist noodi
dat gaat
is een
wat ge-
gaal.
De heer Verduit vraagt of het niet
mogelijk is de vaart open te houden
of de pont met een tractor of andere
gelegenheid er door te halen.
De voorzitter antwoordt dat er nu
reeds een motorboot vaart, maar dat
deze ook niet langer kan varen als
het blijft vriezen.
De heer van Westen vraagt of liet
niet mogelijk is dit van Waterstaat
onder protest aan te nemen, dan doen
wij aan ons recht niets te kort.
De voorzitter antwooidt dat dit
geen oplossing is, want bet is in de
eerste plaats zoo, als bet water dan
open komt dan moeten degene die
met de pont gaan betalén en de
voetgangers en rijwielen behoeven
niet te betalen en in de 2e plaats als
straks de brug er weer is en er moet
bruggeld geheven worden, dan moeten
degene die niets betaald hebben ineens
weer gaan betalen en ook spr meent
dat men zwakker staat als men toe
geeft. Dan, wat de financiën aangaat,
als straks de bi ug hersteld is moeten
van de leeningen weer de renten en
allossingen worden betaald, dezelfde
bedragen voor de exploitatie komen
weer en men zou dan nu inkomsten
nroeten missen, terwijl de uilgaven
dezelfde blijven. Spr is het met wet
houder van den Berge eens om er
niet mee accoord te gaan.
De beer Klompe* vraagt kan de
gemeente Tholen Waterstaat beletten
een noodbrug te leggen'?
De voorzitter antwoordt ontkennend.
De heer Klompe zegt met iemand
van de ugwerken gesproken te
hebben en bij heeft zich laten ver
tellen dat YVaterstaal alleen een brug
wilde leggen zoolang deze toestand
er is, dus zuiver een noodbrug is en
het water weer open is, dan deze
Vc ruitlien.
De voorzitter antwoordt dat dit
niet de bedoeling is.
De heer Klompe meent als mee
zoo een oplossing kon vinden on
werkelijk een noodbrug te mukge
dan was dit de zachtste oplossiuo
Men moet geen moeilijkheden uit de
weg gaan, maar het is toch liet beste
ze op te lossen, om zoodoende de
minste schrammen op te loopen.
De voorzitter antwoordt dat er
beslist moeilijkheden komen, want
er moet een spoedbrief uit zijn van
Ged. Staten om in Januari een con
ferentie te hebben tot opheffing van
de tol. Er is geen mogelijkheid om
nu een definitieve oplossing le krijgen.
Spr. heeft legio besprekingen gevoerd,
maar het is steeds mislukt een oplos
sing te vintjen.
De heer Klompe is er niet voor
het recht in een hoekje te laten
duwen, rnaar hij meent dat het wat
klein is om dit beetje ijs nu als
argument te nemen om dit de kop
in te drukken. YY'aterstaat heeft toch
ook de tol op de Wester Schelde
opgeheven, en op de- Ooster Schelde
is men ook bezig, men tracht overal
de tollen weg te krijgen. Wij hebben
toch ook een democratische regeering
en die wil dit vrij maken. De kwestie
is alleen hoelang zal dit duren en
het is een heele ellende aan het veer.
De voorzitter merkt op dat dit geen
vergelijk is, de tol Ooster Schelde of
hier. Dit is geen lol, dit is alleen
geweest, omdat de kosten van de
booten die door de Provincie betaald
werden, daardoor te kunnen betalen.
De heer Klompe acht het een alge
meen belang dat er een noodbrug
komt. Als de pont weer kan varen,
dan wordt ze opgeruimd, daar heef
hij geen bezwaar legen.
De voorzitter antwoordt dal de
toestand veranderd als de gemeente
Tholen geen bezwaar maakt tegen de
voorwaarden en anders wordt er geen
noodbrug gemaakt.
De heer Berrevoets zegt, gesteld
dat de menschen nu eens ernstig ziek
worden en naar een ziekenhuis moeten
worden vervoerd, dat gaat niet en
hoe moet dat dan
Wethouder van den Berge zegt er
is al veel gepraat over de brug en
men heeft getracht een compromis
te treffen, maar bet is niet gegaan..
Er is voorgesteld de noodbrug zelf
le maken. YVij zouden dus zelf
Druk en uitgave
FIRMA POT, Tholen
Telefoon 16. Postrek. 1043
Dit blad verschijnt eiken
Vrijdag. Prijs per kwartaal
f0.90 15 cent disp.kosten
Losse nummers cent.
Advertentiën millimeter
10 cent, met een minimum
van f2. De advertenties
worden gemeten van lijn tot
lijn. Advertenties onder no. of
te bevragen bij het bureau
dezer courant 25 ct. extrd
km nl