'ublicatiën
dye onderzeeboot in de
Eerste Wereldoorlog
Start van de Ronde van Tholen
op 30 April jl.
G
A
S
Dit blad verschijnt iedere Vrijdag
WAARIN OPGENOMEN DE IERSEKSE EN THOOLSE COURANT
d'
„PERFECTA"
in
T
L
de
OLSE
URANT
No. 18
Vrijdag, 6 Mei 1949
Twee en Zestigste Jaargang
Prijs per kwartaal f 0.95 met 15 ct. disp.-kosten
Druk en uitgave Firma J. M. C. Pot Vertegenwoordiger J. Deurloo
Hoogstraat l Telefoon 16 Postrekening 1043
ilieuwsblad voor Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland, Oud-Vossemeer en St-Philipsland
tollen-, egels- en
kikvorsenwet.
Burgemeester van Tholen
sligt de aandacht op de vol-
nde bepalingen van de mollen-,
els- en kikvorsenwet.
et is verboden op gronden, bij
ideren in gebruik, mollen of
els te vangen of te doden,
nzij met schriftelijke macbti-
ng van de Commissaris der
otiingin in de provincie, waar
onden gelegen zijn.
ivendien is schriftelijke loe-
emming nodig van de gebrui-
ier gronden, tenzij het
ingen of doden geschiedt in
izelschap van die gebruiker,
et verbod geldt niet voor
defrsonen, die behoren tot het
zin van de gebruiker der
onden of die zich bij deze in
enst bevinden.
et is verboden mollen of egels
huiden van mollen ten ver
ft iop in voorraad te hebben, te
>op aan te bieden, te verkopen
te vervoeren, tenzij met
hriftelLjke machtiging van de
tig§>mmissaris der Koningin in
provincie, waar het feit ge-
eegd wordt.
achligingen als vorenbedoeld
irden slechts verleend aan
jlac
:ha
personen die te goeder naam
en faam bekend zijn.
Formulieren voor het aanvragen
van machtigingen betreffende
mollen en huiden van mollen
zijn ter gemeente secretarie
verkrijgbaar.
Verder is verboden kikvorsen
of delen van kikvorsen len
verkoop in voorraad te hebben,
te koop aan te bieden of te
verkopen of kikvorsen ten ge
tale van meer dan tien of delen
van kikvorsen ie vervoeren.
Van dit verbod kan in bijzon
dere gevallen door de Commis
saris der Koningin in de pro
vincie, waar liet feit gepleegd
wordt, ontheffing worden ver
leend.
Tholen, '2 Mei 1949.
Opneming van
wegen
voetpaden en
kunstwerken
Burgemeester en Wethouders
van Tholen brengen ter open
bare kennis, dat, te beginnen
12 Mei a.s., vanwege de gemeente
een algemene opneming zal
worden gehouden van de wegen
en voetpaden en de daarin ge
legen kunstwerken in die ge
meente.
Tholen, 2 Mei 1949
Pil
Eli
dei
aa
va
ran
p.s
nte
Zondagsdienst Artsen 8 Mei 1949
Voor de gemeenten Tholen, Oud-Vossemeer, Nieuw-
Vosmeer en St. Philipsland dr. Looysen te Tholen
en dr. Renen te Oud-Vossemeer.
Corsettenhuis
Elastieken kousen
en Beukbanden
specaal adres voor Maatwerk!
M. VAN VELDHOVEN—RAMPART
Telefoon 892 - Bergen op Zoom
J )or 1914 werd in alle landen
otfensieve kracht van het
derzeebootwapen onderschat,
urmate de resultaten bij ma-
euvres in de verschillende
iden meer vertrouwen inboe-
mden, werd liet idee van dit
atselijke verdedigingsmiddel
sgeiaten. Men stelde de eis,
t de onderzeeboten ook op
otere afstand van een basis
steunpunt zouden kunnen
treden. Hiervoor was echter
n bedrijfszekere diesel-motor
til odzakelijk.
nslreeks 1913 zagen de Franse
ttstruetëurs nog geen kans
Horen te leveren, die volde.
aan de eisen die door de
anse Marine werden gesteld.
1/ arom voorzag men de boten
1' t die tijd met petroleummoto-
Q of zelfs stoommachines, doch
ditkwam uitsluitend indeFranse
marine voor.
In 1913 en 1914 werd in Franse
en Engelse tijdschriften steeds
vermeld wanneer een of andere
onderzeeboot 1 of 2 x 24 uur
buitengaats was gebleven, wel
een bewijs, dat dit als een bij
zondere prestatie werd aange
merkt.
In Engeland had men de onder
zeeboot eigenlijk beschouwd als
een wapen, meer geschikt voor
een tweede rangs zeemogend
heid, wat natuurlijk niet heeft
medegewerkt, om tot een snelle
vooruitgang te geraken.
De Duitse onderzeedienst stond
in die dagen aan de spits, het
geen vooral te danken was aan
de hoge graad van ontwikkeling
van de dieselmoter. Zo kon bij
de winteroefeningen van 1912
De onder de pij! aangeduide Frans Jansen Mz.
is Ie prijswinnaar geworden.
op 1913 een Duits fiotielje on
derzeeboten na een afstand van
300 mijl afgelegd te hebben,
nog '11 dagen buitengaats blij
ven. Deze oefening werd gehou
den naar aanleiding van de
vraag van Admiraal von TirpiIz
hoe lang Duitse onderzeeboten
voor rle mond der Theems zou
den kunnen optreden.
Toch heeft men toen ook in
Duitsland de waarde van de
onderzeeboot onderschat. Hier
aan is het gedeeltelijk toe te
schrijven, dal Duitsland bij het
begin van de oorlog slechts 28
onderzeeboten gereed had, waar
van de nieuwste nog ingevaren
moesten worden.
Engeland beschikte toen over
80 en Frankrijk over 50 onder
zeeboten.
De eerste maand van de oorlog
was geen succesjvoor de onder
zeeboot. In Augustus 1914 werd
de „U 15" door de Engelse krui
ser „Birmingham"door rammen
tot zinken gebracht, nadat ze 2
dagen tevoren zonder resultaat
een torpedo op het Britse slag
schip „MONARCH" had afge
vuurd. Dit was de eerste aan
val door een onderzeeboot met
een zichzelf voortbewegende tor
pedo op een vijandelijk oorlogs
schip. Het eerste succes boekte
de „(J 21" die de Britse kruiser
„Patbfinder" tot zinken bracht
op 5 Sept. '14, terwijl ter hoogte
van Hoek van Holland de En
gelse pantser kruisers Aboukir,
Hogue en Gressy, door de „U9"
in de grond werden geboord.
Na de storm der voorafgaande
dagen hadden de Engelsen geen
Duitse onderzeeboot zo ver van
huis verwacht. Zo kwam het,
dat zij bij het zinken van de
eerste twee kruisers alleen aan
mijnen, en niet aan de torpedo's
van een onderzeeboot dachten.
Toen in liet jaar van 1914 de
Vlaamse kust in Duitse handen
kwam en Zeebritgge en Ostende
ais onderzeeboothaven geschikt
bevonden werden, ging men
over tot de bouw van een nieuw
type boot. Daar men nog steeds
hoopte op een niet al te lange
duur van de oorlog, was een
hoofdeis, een zo kort mogelijke
bouwtijd. Het was dus maar een
van geringe afmetingen, met
slechts één schroef. Klein i.v.m
beperkte operaties op de Noord
zee en de beschikbare haven-
accomodatie. De boot mat 127
ton boven water en 10(3 ton
onder waler. Men kon hem in
drie delen op een speciaai daar
voor ingerichte oplegger per
trein vervoeren naar Antwer
pen en later ook naar Pola aan
do Adriatische Zee. Vervolgens
werd hij in 14 dagen tijds in
elkaar gezet.
Hierna volgde een groter lype
weer met 2schroeven dat boven
water 9 mijl kon lopen en be
wapend was met 50 cm torpe
do's welke torpedo als stand
aardtype door de Duitse Marine
was aangenomen.
Alle soorten
ln lood,
Geslepen,
Verzilverd,
LAAGSTE PRUZEN
Adr.de Waal-v. Vliet
Potterstraat 5860
Tel. 156, B. o. Zoom
Deze beide boottypen bleken
zeer bruikbaar in Noorden
Middellandse Zee, hoewel zij het
bezwaar hadden, weinig vaart
te lopen.
Het volgende type, uit 1916, was
geschikt om te kunnen optreden
tot aan de Westkust van Ierland
Zij waren ongeveer 600 ton
groot en hadden een bovenwa
tersnelheid van 13 mijl. Naast
een grote torpedobewapening
kregen deze bolen een zwaarder
kanon, nl. van lO'/a cm.welke
bewapening onmisbaar werd
geacht voor het voeren van de
handelsoorlog volgens de toen
geldende internationale bepalin
gen.
Verder verschenen de onder-
zeeboot-mijnenleggers. De eerst
gebouwde boten werden zuiver
en alleen voor bet vervoeren
en leggen van mijnen ingericht
de latere kregen bovendien een
torpedo en een artillerie bewa
pening aan boord. Zij kregen
opdracht eerst hun mijnen voor
een of andere haven of op een
speciale handelsroute te leggen,
om zich vervolgens aan de
actieve handelsoorlog te wijden.
Deze mijnen werden vervoerd
in open schachten, waardoor zij
steeds geheel of gedeeltelijk in
het water waren opgehangen.
Hierdoor kon het voorkomen,
dat na een lange reis men niet
meer verzekerd was van de
goede werking der mijnen.
Daardoor hadden deze bolen
als mijnenlegger een betrekkelijk
geringe waarde.
Toen dan ook Amerika in de
oorlog werd betrokken, wilde
de Duitsers af en toe aan de
Amerikaanse kust kleine verras
singen deponeren. Hiertoe werd
een onderzeeboot-mijnenlegger
van 800 ton ontworpen, die
behalve een vrij sterke torpedo
en artilleriebewapening een 40
tal mijnen binnenboord mee
voerde, welke door een hekbuis
gelanceerd worden.
Tenslotte bouwden de Duitsers
een onderzeeboot van nogal
grote afmetingen en snelheid
nl. bovenwater2100 ton,snelheid
18 mijl en onderwater 2800 ton
Losse nummers 8 cent
Advertentiën per millimeter 10 cent, met een minimum van f 2. De advertenties wor
den gemeten van lijn tot lijn. Advertenties onder no. te bevragen bij het bureau dezer
courant 25 cent extra.
Losse nummers 8 cent