Een Landingsactie van de
KONINKLIJKE MARINE
iersekse en thoolse courant
WAARIN OPGENOMEN DE
Dit blad verschijnt iedere Vrijdag
HERIJK
Prima Dames-tassen
Valse Tabaksbonnen in
omloop
No. 21
Vrijdag, 27 Mei 1949
Twee en Zestigste Jaargang
Nieuwsblad
voor Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St
Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland, Oud-Vossemeer en
St-Philipsianc
URANT
Prijs per kwartaal f 0.95 met 15 ct. disp.-kosten
Druk en uitgave Firma J.M.C. Pot Vertegenwoordiger J. Deurloo
Hoogstraat 1 Telefoon 16 Postrekening 1043
der
maten en gewichten
largemeester en Welhouilers
Tliolen maken bekend:
at dit jaar voor de herijk
an maten en gewichten zit
ing zal worden gehouden
i het gymnastieklokaal der
.L.O.-school te Tliolen, op
laandag 30 Mei 1949, van 10
ot 12 en van 13167a uuri
oor de letters A l.m. F
p Dinsdag 31 Mei 1949, van
'/212 en van 1316l/2 uur,
oor de letters G t.m. P:
ip Woensdag 1 Juni 1949, van
l'/2—12 en van 13'16 uur,
oor de letters Q t.m. Z.
lan belanghebbenden wordtin
dat de maten en gewichten
iCHOON, DROOG en ROEST
VRIJ oeten worden aangebo-
en om onderzocht te kunnen
ïorden; dat ijzeren maten van
linnen en van buiten geverfd
lienen te zijn, koperen gewich-
eti afgewassen en ook de gaten
Icafcereinigddat ijzeren gewichten
liet gepotlood mogen zijn, doch
'oestvrij moeten zijn gemaakt
n daarna ingewreven met ge-
:ookte lijnolie;
op
ie. dat de maten en gewichten
■oor 1 October 1950 gestempeld
noeten zijn met de letter S en
n( lat er, bij verzuim of verhin-
leiing om van de zitting ge-
iruik te maken, nog geiegen-
'"lieid bestaat maten en gewich-
.en te laten herijken aan het
jkkantoor te Middelburg op de
.e Donderdag en de daaropvol-
jende Vrijdag van iedere maand
(an 9-12 en van 1372-I072uur
ie. dat de maten en gewich-
en, welke zijn gestempeld met
iet afkeuringsmerk A niet
in winkels, enz. mogen worden
eruggebracht;
8,
db
ld( ie. dat ten bate van 's Rijks
ichatkist betaald moet worden
(oor het onderzoek der maten
n gewichten (keurloon) en voor
liet justeren der gewichten (jus.
eerloon) en
>e. dat de miltigramgewichten
liet op de herijkzitting, maar
7* illeen aan het ijkkantoor her-
jkt kunnen worden. De geze
telde enveloppe, afgegeven bij
le vorige verificatie, moet met
le gewichten franco per post
sorden opgezonden, daar de
gewichten anders aan de eisen
jesteld voor de nieuwe, moeten
(oldoen, terwijl een postbewijs
.ot een bedrag, overeenkomende
liet de som van 20 cent, voor
Ik gewicht moetzijn ingesloten.
Dit bedrag kan ook op postre
kening no. 425038 van IJkkan-
oor Middelburg worden gestort.
Tliolen, 20 Mei I949
7, Lijst van kiezers die een
gemachtigde aanwezen.
6 De burgemeester van Tholen
jnaakt bekend, dat ter secretarie
n per gemeente voor een ieder
'Pjler inzage is nedergelegd een
lijst, vermeldende de kiezers,
iie voor de stemming ter ver-
an Kiezing van de leden yan de
Gemeenteraad een gemachtigde
|w (lebben aangewezen, met aan-
'Oilekening daarop van de ge-
irn nachtigden.
Tholen, 24 Mei 1949."
Indrukken van de laatste politionele actie
(D. Steenmeijer, marine-correspondent)
„Stel voor om een uur te stop
pen en hengelwedstrijd te or
ganiseren" zo luidde het bericht
dat de commandant van de
LST no. 5 van mijn collega op
de no. 3 ontvangt, terwijl ie wat
in zijn stoel zat te dommelen,
(in de middag van de 18e De
cember 1948)
En deze stemming is te be
grijpen, in de wetenschap dat
we weer dezelfde koers varen
met onze grote landingsscliepen
als de dag tevoren. We gingen
terug met bange voorgevoelens.
Zou de actie, die zo noodzake
lijk scheen en waarvoor nu alles
in gereedheid was gebracht,
toch niet doorgaan
Er heerste die dag aan boord
van onze LST no, 5 een neer
geslagen stemming, die heel
cynisch tot uiting kwam in de
uitroep vaneen marinier: „Mie
ten we de kaakjes, die we als
proviand voor de landing mee
kregen, nu ook inleveren"?
We kregen die dag weer huts
pot, zowel 's middags als'savonds
en dat werd (de vorige dag was
het menu ook al op hutspot
afgestemd geweest) van het goe
de wel wat le veel.
Hangerig brachten de mariniers
de matrozen en de mannen van
de Genie van het KNILdedag
door. Slapende onder geimpro
viseerde zonnetenljes of onder
auto's. Een LST is een behoor
lijk vaartuig met zijn 5000 ton
doch als er honderden opvaren
den zijn, die een plaatsje moe
ten zoeken tussen de vele voer
tuigen, zoals amphibische trac
toren, 3-tonners, een pantser
wagen eti ontelbare jeeps, dan
is bet verblijf aan boord van
zulk een landingsschip niet al
tijd even comfortabel.
Tegen do avond werden weer
dezelfde voorbereidselen tot de
landing getroffen als de dag
tevoren. De veklvlessen werden
gevuld met water of koffie. De
kaakjes werden wederom uitge
deeld, de uitrusting in orde ge
maakt en de voertuigen kregen
nog een laatste inspectie.
Met inspanning werd toen ge
wacht op het door velen ge
vreesde, herhaalde uitslel of
het door de minderheid gecon
cludeerde bericht, dat de actie
nu toch wel door zou gaan.
De Minderheid kreeg ook deze
keer weer gelijk en zo kwam
het, dat na het sein „opdracht
volvoeren" een luid gejuich op
steeg.
Op het voorgeschreven punt
gekomen zien we reeds de sche
pen liggen het hoofdkwartier
schip, Hr. Ms. „Van Galen", Hr
Ms Sleepboot „Beatrix", met
een gedeelte van de pontons op
sleeptouw, vele LT's van de
Koninklijke Marine, de LST's
van de Gouvernements Marine
en de voormalige kabellegger
„Zuiderkruis" en verdere pa
trouille-vaartuigen, die vooral
iu de Riouw Archipel normali
ter zulk een zware taak ver
richten, met de bestrijding van
de smokkelhandel en infiltratie,
Toen de zon purper onderging,
werden de schepen grijze sil
houetten, die scherp afstaken
tegen de horizon, vooral de slanke
omtrekken van Hr. Ms. torpedo-
bootjager „Van Galen", vanwaar
de kapitein Luilenant ter zee
G. B. M. van Erkel, als oudste
marine landings officier de acties
leidt.
Als commandant van de marine
expedilionnaire macht is de
kapitein ter zee G. J. W. van
Waning tevens aan boord van
deze oorlogsbodem. Zo lagen
we op 10 mijl van de kust te
wachten, terwijl alle voorbe
reidselen getroffen werden. Een
„air sea rescue" boot van de
Marine luchtvaartdienst kwam
nog met een 40 mijls vaartje
aangestoven en wierp een pakje
aan boord.
vanaf f9.50 GEBR. MARTENS
Steenbergsestr. 25 B. op Zoom
De commandant van de brugge-
hoofd afdeling, die met zijn
mariniers als eerste voet aan
wal zou zetten zag, dat het een
vlag was en griepte, dat ie de
driekleur nu niet meer nodig
had, want die had hij reeds,
(met het doel het rood, wit en
blauw op het strand te hijsen)
elders aan boord georganiseerd.
Zijn gezicht klaarde echter op,
toen bleek, dat er aan de vlag
een briefje was bevestigd van
zijn vrouw, met o.a. de mede
deling, dat ie maar kalmpjes
aan moest doen. Ze kende het
lempareiment van haar gemaal,
de kaptein der mariniers de
Jonge Oudraat dus wel.
Het grote ogenblik brak aan.
De kleine „slormbootjes", die
LP's worden genoemd, kwamen
langs zij van onze LST no. 5.
Vier aan bakboord en vier aan
stuurboord. Aan boord van deze
laatste scheepjes embarkeerden
de mariniers van de bruggehoofd
afdeling. De strandploeg kwam
aan boord van de LP's aan
bakboord, onder commando van
de Ltz. I. Frijlink. Tevens werden
5 amphibische tractors door de
grote muil van ons schip te
water gelaten. Commandant van
dit specifieke marinierswapen
was de 1 ste Lt. der Marns. E.
Mulder. De Bruggehoofd afde
ling verzamelde zich bij een
rood lichtje, dat in de mast
van een patrouille—vaartuig zijn
schijnsel uitstraalde, vlak onder
de kust, als baken om de plaats
aan te geven, waar geland moest
worden. Plotseling stoven de
LP's en amphibische tractors
voorwaarts. Naar het strand
van de visserskampong Glon-
dong.
Hoe zou bet aflopen? was de
vraag op aller lippen. Kramp
achtig staarden de mariniers
gedurende de korte vaart voor
uit. Uren leek het te duren,
terwijl het toch maar minuten
waren. Zou er vuur komen van
de wal Zou het landingsplan
zijn uitgelekt? Zou het grote
voordeel van de verrassing er
nog zijn? of niet
Er kwam geen vuur van da
wal. Het plan was dus niet uit
gelekt en het voordeel van de
verrassing dus gebleven. Evenals
dat het geval was destijds bij
d'e landing van Pasir Poetin,
op Oost Java's noordkust, wat
het zo goede begin was van de
politionele actie.
Geen hinder van riffen. Netjes
gleden de landingsbootjes op
hel gladde strand, even schurend
Als logge schildpadden kwamen
toen de amphibische tractoren
het strand opwaggeleu. Het
duurde maar een kwartier voor
de „tweede golf" de strand
ploeg de kant op kwam. De
Hydografische groep, die mede
aan wal was gegaan had in
tussen het verloop van de kust
strook nagegaan Aan de band
hiervan konden de comman
danten van LT's, de stand van
hun schepen gelijk maken aan
die van de glooiing van het
strand, zodat hun vaartuigen
niet voortijdig zouden vast
lopen. De eerste kwam er met
een „natte landing" af, d.w.z.
dat er tussen de voorsteven
van de LT en het strand een
strook water overbleef van 60
cm. diep. Wat geen bezwaar
was, zelfs niet voor de jeeps.
De volgende LT had slechts
een voet water, de daarop
volgende maakte zelfs een droge
landing, met de rest van de
landingsvaartuigen ging het
verder zo gunstig, dat zelfs de
eerste colonne van de Expedi
tionaire Macht der Mariniers
brigade precies op de vastge
stelde tijd kon vet kl i
Geen f e toe.: p"
De minister van Binnenlandse
zaken beeft een schrijver: ge- j
zonden naar de gemeentebestu
ren om er op te wijzen, dat bet
niet gewenst dat er t'ecst -
lijkheden wordengeorg lis
voor 7 Juli a s.-, de dag waarop
het Koninklijk p ijn „kope
ren" huwelijksfeest viert.
Het is een gevolg van de uit
drukkelijke wens van Hare Ma
jesteit en van Prins Bernhard,
aan dit feest slechts een huise
lijk karakter te geven.
Ter-inzage-legging van lijs
ten van candidaten voor
de gemeenteraad
De voorzitter van bet Centraal
stembureau voor de verkiezing
van de leden van de raad der
gemeente Tliolen maakt bekend
dat de lijsten van candidaten
voor een ieder op de secretarie
der gemeente ter inzage zijn
nedergelegd met vermelding
van de nummers der lijsten.
Tholen 23 Mei 1949.
De voorzitter voornoemd
De Haagse Burgemeester
neemt ontslag.
Mr. W. A. J. Visser heeft ont
heffing uit zijn functie gevraagd
als burgemeester van 'sGraven-
hage. De oorzaak schijnt te
moeten worden gezocht het be
schikken over meer deviezen
dan op normale wijze voor
reizen naar het buitenland
kunnen worden verkregen. We
gens een acute storing in het
zenuwgestel is Mr. Visser in
een zenuwinrichtiugopgenomen.
De secretaris van burgemeester
Visser, drs. W. Bos schijnt ge
arresteerd te zijn. Deze was
referendaris ter gemeentesecre
tarie en uilsluitend werkzaam
voor de burgemeester. Hij was
reeds enige tijd afwezig zonder
enig bericht en zonder dat zijn
verblijfplaats bekend was.
Het Centraal Dislributiekantoor
brengt onder de aandacht, dat
er vervalsingen in omloop zijn
van de bonnen der tabakskaarlen
QA en QC 903. De valse bonnen
zijn te herkennen aan de kleur
Deze is iets donkerder dan die
van de echte en helt meer over
naar het bruin. Handelaren doen
er goed aan tabaksbonnen, welke
een afwijkende kleur vertonen,
nauwkeurig te onderzoeken. Be
halve aan de kleur zal men
gewoonlijk ook aan de opdruk
van de bon en aan de vezel aan
de achterzijde kunnen zien, of
men met een vervalsing te doen
heeft.
Vier Zondagen autorijden
Teneinde tegemoet te komen aan
de vele desbetreffende verzoeken
die hem hebben bereikt z:
minister van verkeer t
staat gedurende enige lag'.-.
van het nu komende geG.
out! uiringen verier.?,: var bet
Zoudagsrij verbod, en .vel op de
volgende Zondagen.
..i Juni 26 Juni, 31 juli cn 28
Augustus 1949.
Op de overige Zondagen zal r en
afdoende conti ede op naleving
van het Zondagsverbod dienen
te werden gebandhaald.
Brandstof-rantsoenbonnen
liet Centraal Distributiekantoor
deelt mede, dat van 20 Mei af
de rantsoenbonnen (brandstoffen
een eenheid 1948'1949, weder
om in omloop worden gebracht
voor het gebruik in het stook-
seizoen 19491950. Schippers
zullen de bon 00 (nul zes) der
brandstoffenkaai t kunnen ruilen
tegen bovengenoemde rantsoen-
bonnen.
Dodelijke aanrijding
te Stavenisse
Donderdagmiddag werd te Sta
venisse de 84 jarige heer R. die
slecht ter been is, door een
achteruit rijdende aulo van de
firma B. uit Tholen aangereden.
De auto van de iirma B slond
aan de linkerkant van de weg
geparkeerd. De bestuurder reed
ongeveer 26 meter achteruit
naar de volgende stopplaats. Tij
dens dit achteruit rijden werd
de heer R. aangereden, waarbij