voor de Zuid-Holiandsche en Zeeuwsche Eilanden. Vrijdag 2 IVlei 1890 Vijfde Jaargang N°. 218. >r Schilt, IN HOC SIGNO VINCES Rabbi Gurland. .VOET, W. BOEKHOVEN. ISOSOIISLSEMJfli. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den Uitgever. V accïne-Iï wang'. FEUILLETON. Uit «Ie I®ers. ITTERDAM, denzelf- maat URDER, Istoomboot Vooruit- aan. pij den heer Paling ast der stoomboot) It: Vooruitgang pe en Overflakkee. 1 April. |5,30 nm. 2,30 uur 16,4:5, 3,4:5 11, nm. 5,uur 11,uur 111,30 en nm. 5.30 uur. i PASSAGIERS, (orm. 9,— uur. 9,45 I aansluiting met de stoom- 8,11,40 en 4,40 uur, pm, (Raderboot.) Rotterdam. kdag voorin. 5,uur. lerdag 6, yy 6,30 nam. 2,— uur. 3,00 ÖS kfstoombootdienst.) liddelharnis. aam. 5 uur. nam. 1 pOMERDlENST, l-il 1889. Rotterdam. dag 's morgens 4,30 ure. - 6,00 ig, namiddag 1,45 2,45 |rm. 6 uur. 5,30 MAASNYMPH ^en 1 April. t»dam. &,-* 11,40 eu nam 4,40 u 8,-*, 11,4-0 4,40 t |,30 nm. 12,— en 5,— u. t 12,n 5,— feLUÏS. jaraiddag 2, 3*, en. 6,u. BO; 3,00* en 6,00 are. |j een half uur later. a. 2,00 en 6,ure. I en 6,00 ure. i een half uur later. Rotterdam, voorm. 8,00 jllellevoetsluis gesehieden •on te Nieavresluis, en zijn ug van goederen. |op Zondag. Zomerdienst. Éi,15, Zaterd. 6,50 uur. 6, 10, nm. 5,30. 10, nm. 5.30. lag nm. 6,30. insdag vm. 5, L5; Woensd- faterdag nm. 2. Woensdag, Donderdag, 3,30; Zondag vra. 8,30. Dinsdag nm. 1,30, Woens- Idag en "Vrijdag Öud-Beierland vm. 7. |k nm. 1. \ND. (Raderb.) |lam. April. [n rotterdam: 26 vm. 11.00 n. lag 27 vm. 11.00 u. Jadag 28 nm. 1.30 n. ■dag 29 vm. 11.30 u. 30 vm. 11.00 u. erdag 1 vm. 0.00 m. 2 vm. 00.00 u. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden hij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur «Eindelijk schijnt er ontheffing van dien consciëntie-dwang in aantocht. Men schrijft ons toch uit 's Uage:Met zekerheid kan ik u zeggen, dat de herzie ning der wet, betreffende de besmettelijke ziekten en de opheffing van den vaccine- dwang, nog dezen zomer van den Minister de Savornin Lobman mag ingewacht worden. Ondanks allen aandrang van andere zij den, in spijt van veelvuldige vertraging, zal ons Ministerie ook in deze geven, wal het beloofd hoeft." Slechts in een deel onzer oplaag konden wij verleden week bovenstaand bericht op nemen. Met blijdschap zal het zeker door onze lozers worden vernomen. Voor velen toch was de verplichte koepok-inenting nog een beletsel, om voor hunne kinderen van de school gebruik te maken. En nu mogen ve len dit belachelijk vinden, het feit blijft even wel bestaan. Het ontbreekt ons aan tijd, om eens een studie te maken van de voor en tegen de vaccine geschreven cn gesproken woor den. Wij laten de vaccine als zoodanig ook gaarne rusten en bestrijden alleen den dwang. Persoonlijk zijn wij zoo ouderwetsch, of misschien zoo bekrompen, of onwetend, om niet het minste ver trouwen in do voorbehoedende kracht In de stad Kischinew, in Bessarabië, waar de Joden bij duizenden wonen, is eene kleine gemeente van Evangelische Duitsehers, die vroeger, en misschien ook nu nog wel, onder de herderlijke zorg van den predikant Faltin stonden. Deze predikant had zieh door zijne inne- .mendheid en godsvrucht de hoogachting zijner gemeentenaren verworven, ja, zelfs vele Joden, in weerwil van het groote verschil in meening, hadden eerbied voor den waardigen grijsaard en niet zelden geschiedde het, dat één der zonen Israels in donkere omstandigheden hij genoemden predikant om raad en voorlichting aanklopteen tevergeefs wendde zieh niemand tot hem. Faltin bracht dan ook altijd zijnen raad in verband met de Schrift, die op iedere vraag een antwoord in zich sluit. Op zekeren dag werd hij bezocht door een man van omstreeks dertig jaren, die tot hem zeide „Ik heb onlangs mijne studiën volbracht, en mijn examen ondergaan, en hen nu Rabbi in deze stad. Maar als jong Rabbi heb ik weinig te doen en ook weinig inkomen. Ik heb heel veel ledigen tijd, en zoude in dien ledigen tijd gaarne wat willen verdienen met lesgeven, en nu heb ik de vrijheid genomen om u te vragen of gij mij ook helpen kunt aan leerlingen, wien ik onderwijs kan geven in het schrijven en rekenenuit de medege brachte voorbeelden kunt ge over mijne be kwaamheid oordeelen." Dit zeggende legde hij de voorheelden ter onderzoeking voor Faltin op de tafel neder zij der vaccine te stellen. Maar dat behoeft een ander niet te beletten, er veel mee op te hebben. Waar aan heide zijden, voor en tegen de vaccine, mannen van bekwaamheid staan, is het gewenschl, dat de wetenschap eens een onpartijdig on derzoek instello naar de vruchten der vaccine. Maar dan ga men op ccne andere wijze te werk, dan tot dus verre. Men sla dan niet hén over onder de doctoren, van wien het bekend is, dat zij de legen- standers der vaccine zijn. Toch zal het ons verwonderen, indien de wetenschap éénmaal het werkelijk nut der vaccine aantoont. En wij komen tot dit ongeloof juist door den dwang, die nu ten dien opzichte wordt uitgeoefend. Is er sprake van een nieuw artikel, of iets van dagelijksch gebruik, dan hangt het alleen maar van het gebleken nut van zoodanig artikel af, of het al of niet opgang maakt. Waarom nu bij de vaccine niet ook iedereen vrijgelaten Juist door den dwang zal menigeen, die anders daaromtrent onverschillig is, er legen krijgen. Men heeft daarbij ook niet het recht op zoodanige wijze over de lichamen der menschen te beschikken. Verontwaardiging zou een ieder bezielen, wanneer het een of andere Rijk in of buiten Europa, aan niemend toestond daar binnen te komen, zonder zich eerst te onderwerpen aan een proef met den waren werkelijk zoo schoon, dat geen verdere aanbeveling noodig was. De predikant, die tot dusver had toegeluisterd, en de voorbeelden in zag, zeide „Goede vriend ofschoon de pogin gen hiertoe wel niet tot eenig gunstig resultaat zullen leiden, wil ik toch de moeite niet be sparen uw verzoek in te willigenkom daar toe binnen een paar dagen terug en wij zullen verder zien". Faltin haastte zieh aan zijne belofte te vol doen, en zag ijverig onder zijne vrienden rond om lessen voor den Rabbi te krijgen, doch hij kon bijna geen leerlingen vinden. Droevig ge stemd deelde hij dit Gurland zoo heette de Rabbi die op den bepaalden dag om ant woord terug was gekomen, mede, maar voegde er, om de teleurstelling wat te verzachten, bij 'k Zou gaarne met de Ilebreeuwsche taal wat beter bekend zijn, en 't Oude Testament vloeiend kunnen lezen. Wilt gij m j in het Hebreeuwsch les geven, tot ge meer leerlingen in het schrij ven en rekenen hebt?" Ofschoon aan vankei ijk een weinig mismoedigd, begonnen nu Gurland's oogen te fonkelen, en zijne hand op den schouder van den predikant leggende zeide hij verheugd: „Volgaarne mijn waarde". De lessen begonnen weldra. Over den inhoud der Schriften werd op ver langen van den Rabbi niet gesprokende pre dikant kon alleen bidden, dat de Heilige Geest het hart zjjns onderwijzers mocht verlichten, opdat hj de Schriften leerde kennen en den Zaligmaker leerde lfef hebben en omdat de pre dikant geloofde, dat Gods woord scherper is dan eenig tweesnijdend zwaard, vertrouwde hij dat dit kind uit Israël de kracht er van gevoelen zou. Zijn, geloof werd echter lang op de proef gesteld, en de verwezenlijking zijner hoop scheen verijdeld te zullen worden. giftbeker. Welnu, waarom maakt zich dan nu ook niet de verontwaardiging van ieder vrij Nederlander meester, waar de tol kennis en wetenschap aan die niet vooral' eene vergif in zich heeft is toch de pokstof, gezond lichaam wordt inge- En dat do gevolgen van dat ver- Vergif toegang ieder wordt belet, zekere hoeveelheid opgenomen, die in een bracht gif altijd even onschuldig zijn, zal enkele doctor beweren. Dwang wordt er uitgeoefend in de hoog ste mate, wanneer men iemand belet zijn ongevaccineerde kinderen naar school te zenden. En kwam daar nu nog het stok paardje der liberalen, „leerplicht" hij, dan had men tevens een prachtig middel, om die dweepers eens gevoelig de les te lezen. De wet verbood dan toch hot wegblijven van de school; de wet verbiedt thans reeds hot komen op de school, anders dan gevac cineerd, welnu dan maar ten nutte van het algemeen, dien weêrspannigen vader met gevangenis gestraft, en do kindoren zonder zijne toestemming, met dien zoo hcilzamen etter in aanraking gebracht. Gelukkig is leerplicht nog niet aange nomen, en zal naar wij vertrouwen ook de vaccine-dwang weldra niet meer bestaan. Waartoe ook? Nemen wij eens aan, dat de koepok-inenting werkelijk nuttig is. Gaan wij zoo ver zelfs om te gelooven dat niemand aan pokken sterft, die 's jaarlijks, maande- De studiën werden weken achtereen voort gezet, zonder dat de geringste verandering zichtbaar werd, maar des te vuriger werd de predikant in het gebed. Reeds was het geheele Oude Testament door gelezen, en waren zij weder aan het 53ste hoofdstuk van Jesaja. Gurland slaakte een diepen zueht. En zonder als gewoonlijk bij het éérste vers te beginnen, las hij onwille- keurig»Wij dwaalden allen als schapen, wij .keerden ons een iegelijk naar zijnen wegdoch »de Heere heeft onzer aller ongerechtigheid op »Hem doen komen." i Als dezelve geëischt werd, toen werd hij verdrukt, doch hij deed zijnen mond niet open j>A1s een lam werd hij ter slachting geleid, en vals een schaap, dat stom is voor het aange- zicht zijner scheerders, alzoo deed hij zijn »mond niet open." Het gemoed van den Rabbi was aangedaan zijn toon was zeer ernstig geworden, en dik wijls was hij in gedachteu verzonken. Einde lijk richtte hij zich op en wensehte dit hoofd stuk nog eens te lezen, waarna hij peizend, zonder een woord te spreken, heenging. De predikant knielde neder voor zijn God, dankte Hem voor de aanvankelijke verhooring zijner gebeden, en smeekte, dat Hij den Rabbi verder wilde leiden, die bijna geen oogenblik nit zijne gedachten was. Den volgendeD dag werd op den gewonen tijd de oefening voortgezet, en tot Faltin ,s verwondering opende de Rabbi bij hetzelfde (53ste) hoofdstuk het boek zij lazen het nog maals, en toen 't gelezen was, zeide hij met aandoeningIk weet niet, hoe het komt maar ik vind thans zooveel in den Bijbel, dat ik vroeger nooit opgemerkt heb, ofschoon ik het Oude Testament van buiten geleerd heb. Het past alles zoo juist op uwen Jezus, dat ik lijks of 's wekelijks (als leek welen wij niet recht, wat de geleerden eischen) is inge- erit of gcrevaccinecrd. Wat v'olgl daar dan uit Dat zij die aan de inenting geloof slaan, in tijden van besmettelijke pokziekten, on aangetast blijven en dat alleen diegenen er aan zullen lijden, die niet zijn ingeënt. Geen meerder gevaar dus voor de ingeenten. Maar indien ik nu niet verkies ingeënt te worden, moet dan het medelijden der ingeënlen zoo ver gaan, dat zij mij kunnen dwingen ook die proef te ondergaan? Een gewoon mensch zou zeggen, dal dit ongerijmd is Hartelijk wensehen wij dan ook, dat het ons Ministerie vergund zal zijn, ook deze grief weg te nemen. Misschien komen wij later ook in verband met andere voorbe hoedmiddelen nog wel eens op deze kwestie terug. EdCt.) GELIJKE RECHTEN. Het is altijd door ieder Nederlander, die niet door liberalistische partijzucht gedre ven wordt, erkend dat het instandhouden der meervoudige kiesdistricten in de 5 groote steden Amsterdam, Rotterdam, 's Hage, Groningen en Utrecht een schromelijk on recht moet worden genoemd. Men moet erkennen dat onrecht werd vastgehouden om kunstmatig eene liberale minderheid tot meerderheid in de Tweede Kamer te maken. Waarom toch mag een Amsterdamsche kiezer 9, een Rotterdammer 5, een Haag- niet anders kan gelooven, of Hij i s de beloof de Messias.» Het laug en vurig gewenschte oogenblik was aangebroken. Faltin was te zeer aangedaan, om dadelijk een woord te kunnen uitbrengendoeh zijn harte gaf den Heere lof. Nu werd de Bij bel niet langer in volgorde gelezen, neen 1 nu werden in de psalmen en profeten die plaatsen opgezocht, die van Jezus getuigen, en dat deed den Rabbi zoo goed; zoo goed! want de Heer wrocht mede dat hij op zekeren dag uitriepEr schiet niets anders voor mij over Ik moet gelooven, dat Jezus de Zoon van God isik begrijp niet, hoe ik zoo dikwerf den Bijbel gelezen heb, zonder te zien, wat ik nu zie. Oordeel zelf, hoe ijverig ik gestudeerd heb. Sla den Bijbel op, waar ge wilt, en zeg het eerste woord van de eerste vijf regels op da bladzijde en ik zal u de geheele bladzijde op zeggen.» Dominé nam de proef en telkens zeide de Rabbi de bladzijde op. x>Ik wil hiermede alleen toonen« zeide 'hij »met hoeveel ernst ik Gods Woord bestudeerd heb ik begrijp het niet, waarom ik vroeger niet verstond, wat mij nu zoo sprekend duidelijk voor oogen staat." Den Geest des Heeren was het, die in Gur land werkte en hem overtuigde, dat Jezus de Messias was, en al spoedig bereidde hij zich voor tot den doop. Hij deelde zijne vrouw mede, wat in zijn binnenste omging, en smeekte haar zijn- voorbeeld te volgen maar zij wilde niet liooren en overlaadde hem met verwijtingen, dat hij den godsdienst zijner vaderen verlaten bad. Hij gaf geene verwijting terug, maar bad voor haar, en verzocht den predikant met hem voor zijne vrouw te bidden. Eerlang werd ook zij eene geloovige en werd zij door hareu echt genoot ijverig onderwezen in den Christelijken godsdienst. Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1890 | | pagina 1