DE
DE VRIJE VEREN!
Vlissingers!
L. DE RIJKE
Goede Mantels
B08BE
P. M. Merk
dubbel-woonbuis
W- STROO
Voor prima
BRANDSTOFFEN
BOTERLETTER
2 DECEMBER - le JAARGANG No. 2
^0 !UeC 2,011
Noordstraat 82, Telefoon 2701
M. P. v. d. HOEVEN
Koopt lekkere Aardappelen
Zeeuwse Blauwe of prima Witte
Koopt beste Groenten
Prima Lof, Spruiten, Bloemkool, Zuurkool, enz.
Koopt goed Fruit
Jonathan, Goudreinetten, Bellefleurs, Cocs Oranje
5, 6, 8, 10 of 12 pond voor één gulden
Speciale aanbieding van jonge
geschrapte Worteltjes met halve
blikjes Doperwten
Aardappels-, Groen
ten- en Fruitbedrijf
v. cL Manderestraat 10, Vlissingen, Tel. 2904
WINTERMANTELS
BIJ INSCHRIJVING
TE KOOP het
VOOR N GOEDE
1 r
\0 cetv Dv\eS s> °eV
tv^^e ^eAet leV*' 21
b#1 ad^et \e&e A4,
tf\e^e „0otAe
\S*° ^oo-
\o*
SCHELDEBODE
Gratis Advertentieblad voor Vlissingen en W. Z. Vlaanderen. Verschijnt elke Vrijdag
De veren en met name de vrije veren
staan momenteel in het middelpunt der
belangstelling, niet alleen in Zeeland,
maar ook daarbuiten. Vergaderingen zijn
belegd en commissies in het leven ge
roepen. In menige raadsvergadering
maakten de vrije veren een deel der be
sprekingen uit. De ene gemeente spreekt
zich uit voor handhaving der vrije veren,
de andere, maar heel wat minder in aan
tal, spreekt zich uit tegen die handhaving.
Vele argumenten zijn reeds aangegrepen
en te berde gebracht en men begeeft zich
op velerlei terrein om de beweringen te
staven. Er zijn morele, zakelijke en andere
motieven bijgehaald en met spanning
wacht men op de uiteindelijke beslissing
van hogerhand. Ook voor Vlissingen is
deze aangelegenheid van zeer groot be
lang. De ervaring heeft geleerd, dat nu
eenmaal velen in W. Zeeuws-Vlaanderen
en België de gelegenheid gaarne benutten
om eens gratis over de Schelde te steken
en in Vlissingen te gaan winkelen. De
Vlissingse zakenmensen begroeten deze
gang van zaken met instemming en maken
er gretig gebruik van om de kooplustige
,,overkanters" en Belgen tot tevredenheid
te bedienen. Vanzelfsprekend is men ook
in onze stad benieuwd hoe straks de be
slissing zal vallen, want van die beslis
sing zal in belangrijke mate afhangen of
het winkelen zal uitbreiden dan wel terug
lopen.
In verband met deze veren is het wel
eens interessant een blik te slaan in de
exploitatiebegroting van de Provinciale
Stoombootdiensten voor 1950. We consta
teren daarbij, dat de totale nadelige ex
ploitatiekosten voor dat jaar worden ge
raamd op f 2.335.030, waarvan alleen voor
de dienst VlissingenBreskens een na
delig saldo wordt geraamd van f994.100.
Voor deze dienst zijn geraamd de kosten
voor de motorschepen Prins Bemhard en
Koningin Juliana, waaruit blijkt, dat men
voornemens is de beide nieuwe schepen
op deze lijn in te leggen. Een gelukkig
voornemen voor de vele zakenmensen en
de velen die dagelijks naar Breskens trek
ken voor hun werkzaamheden. Men moet
de omstandigheden persoonlijk kennen
om te beseffen, wat dit betekent. Wie in
de achter ons liggende jaren was aange
wezen op de Lekstroom, Dordrecht en
Moerdijk, wie op deze schepen storm en
mist heeft meegemaakt, weet daarvan
mee te praten. Met menig uurtje vertra
ging moest men genoegen nemen en
menige warme hap is 's avonds koud
geworden. Niet alleen de passagiers,
maar vooral ook het bootpersoneel kan
ervan meepraten. Zij waren het, die niet
konden volstaan met het maken van een
enkele overtocht per dag, maar de gehele
dag op hun posten moesten blijven en bij
alle moeilijkheden nog eens het gewee
klaag van ontevreden passagiers moesten
aanhoren. Dat ze ondanks alles hun dienst
opgewekt en plichtsgetrouw hebben ver
vuld, mag hier wel eens worden onder
streept. Te vaak wordt dit vergeten en
heeft men alleen oog voor de eigen be
langen en omstandigheden. Te gauw is
men geneigd een beslissing van de kapi
tein of agent inzake het al of niet varen
of het tijdstip daarvan te beoordelen,
zonder de motivering te kennen. We weten
bij ervaring hoe lastig het is om een trein-
of busverbinding te moeten missen, maar
ook het provinciaal personeel is gebonden
aan de omstandigheden. Laten we hopen,
dat de nieuwe schepen ons straks blijvend
uit de misère zullen helpen en we ons
horloge kunnen afstemmen op vertrek en
aankomst,
Het in de begroting opgenomen ver-
voersoverzicht geeft ons een duidelijk
beeld, welke eisen worden gesteld aan de
vervoerscapaciteiten op de lijn Vlissingen-
Breskens.
In 1939 vervoerde men 362.832 passa
giers en 47.992 auto's.
In 1948 waren het 984.527 passagiers en
98.954 auto's.
Op 1 September 1949 was reeds een
vervoer geboekt van 1.006.567 passagiers
en 104.858 auto's, dus reeds meer dan in
het gehele jaar 1948.
Hieruit blijkt wel overduidelijk hoe het
vervoer is toegenomen en nog steeds toe
neemt. Om aan deze toenemende behoefte
te voldoen, zal men genoodzaakt zijn op
alle lijnen nieuwe en dure schepen in te
leggen, waaraan natuurlijk grote kosten
zijn verbonden.
Het is dan ook niet te verwonderen, dat
de regering van de consequenties, verbon
den aan de toezegging van vrije veren, is
geschrokken en thans pogingen doet om
deze zware lasten voor de toch al zo
zwaar belaste rijksbegroting te verminde
ren door het heffen van veergelden. Het
spreekt echter ook vanzelf, dat men in.
Zeeland alles op het spel zet om de rege
ring de consequenties van de eenmaal
gedane toezeggingen te doen aanvaarden.
Te veel is het besef doorgedrongen, dat
men boven de Moerdijk graag geneigd is
onze provincie de eigen boontjes te laten
doppen, wanneer het gaat om financiële
bijdragen. Na de bevrijding heeft men in
overig Nederland de waardering jegens
het in het belang van heel Nederland zo
getroffen Zeeland, niet onder stoelen of
banken gestoken. Is het een wonder, dat
men thans in Zeeland vraagt die waar
dering niet langer in woorden maar in
daden uit te drukken en in dit geval bijv.
door de betaling van de kosten, verbonden
aan het opheffen van het isolement van
een gedeelte van onze provincie. Een
netelige taak voor de regring, maar een
taak die naar behoren dient te worden
volvoerd.
Het tegenwoordige Zeeland stelt eisen
en laat zich niet meer zonder meer af
schepen. Dat is de winst van de laatste
oorlog en met deze nieuwe mentaliteit zal
men in Den Haag behoorlijk rekening
dienen te houden, niet alleen op het ge
bied van de vrije veren, maar ook op
ander gebied.
Daarom zal men straks niet mogen
staren op de cijfers van deze begroting,
die in de Kamers ter behandeling zal wor
den voorgelegd, maar op de noodzaak om
een uithoek door een goede en gratis ver
binding te doen aansluiten aan overig
Nederland.
Gaat men van dit standpunt uit, dan
zullen nog vele kooplustigen een bezoek
brengen aan onze stad.
Wij leveren U alle soorten huisbrand- en indu
striekolen. Speciaal in brechcokes voor centrale
verwarming
Aannemer van Begrafenissen
voor Vlissingen, Souburg e.o.
Billijke tarieven
Vervoer met lijkauto binnen en
buiten de stad
Badhuisstraat 16 Telefoon 2344
Beleefd aanbevelend
zijn ook nu nog schaars. Wij
ontvangen elke week nieuwe
zendingen. Ook deze week ont
vingen wij een geheel nieuwe
collectie
in aparte modellen en in diver
se kleuren, ook zwart, en in de
maten 44-46-48-50
Uit onze Stoffenafdeling
Franse velourchiffon (pletvrij)in
zwart, donker blauw, bleu, lila
en bordeaux. Wollen jersey voor
japonnen in diverse kleuren.
Velour de laine voor mantels
in diverse kleuren, met bijpas-
sende voering
Uw Modehuis
CO OSJE BUSKENSTRAAT 63 VLISSINGEN
J-
Het is maar éénmaal St. Nicolaas per jaar
Tracteer U op het allerfijnste een
met uitsl. zuivere amandelen a f 3.50
Letterbanket 60 cent per 100 gram
Boterstaven f 1.75; Gevuld Speculaas 45 ct. 100 gr.
Hammen en Harten opgemaakt met .marsepain rozen.
Chocolade harten met amandelen in ieder gewenst opschrift
Overheerlijke slagroom-borstplaat, amand. marsepain bonbons,
stukjes worst enz. Chocol. bonbonnières, gevuld naar keuze.
Chocolade letters, enz. enz.
Dozen bonbons van 1e klas huizen (Droste. Lindt, Ringers)
Wij maken uitsluitend één kwaliteit, de allerbeste
Badhuisstraat 28 Telefoon 2783
Bestel s.v.p. heden Uw boterletter, staaf, ham of hart, dankur-
nen wij er onze volle aandacht aan besteden en U bent
verzekerd van een heerlijk gebak.
■ar
Verloofd
Corry Janssen
en
Cor Sloof
Vlissingen, 3 Dec. '49
Scheldestsaat 35
Nieuwstraat 19
Gelegenh, tot feliciteren van 4-6 uur
Jacob Marinus Kole
en
Jacomina de Ridder
hebben de eer U, mede namens
wederzijdse Ouders, kennis te
geven van hun voorgenomen
Huwelijk, waarvan de voltrek
king D.V. za' plaats hebben op
Vrijdag 16 December a.s., des'
namiddags te 2.30 uur
De kerkelijke bevestiging hier
van zal plaats hebben in de
Geref. Kerk, Paul Krugerstraat,
door de Weleerw. Heer Ds A.
Verschoor te Vlissingen, 's n.m.
om 3 uur
25 November 1949
a b. „Arcturus" (Ned. Loodsw.)
Vlissingen, Breewaterstraat 22
Gelegenheid tot feliciteren van
4.30—6 uur, Beursstr. 3, Vliss.
Toekomstig adres Hendrick
Berckmanstraat 9 b, Vlissingen
X' Zo de Heerc wil hopen onze
geliefde Ouders
Chr. Tissink
ij! en
't T. Tissink-de Rijke
p
op 5 December a.s. hun '$i
6 25-jarige p
p Echtvereniging te herdenken
Dat zij nog lang gespaard
P mogen blijven, is de wens p
p van hun dankbare kinderen
H. Tissink
P. Tissink-v. d. Woestijne
jb L. iVi. Tissink
W
p Vlissingen, Havendorp 484
3K
met afzonderlijke opgang
a. d. Coosje Busken straat
■41 te Vlissingen.
Te bezichtigen Maandag
en Dinsdag van 24 uur,
op vertoon van toegangs
bewijs, verkrijgbaar ten
kantore van Notaris J. L.
VERHAGEN, Badhuisstraat
97 te Vlissingen, (Telef.
2295), alwaar verdere in
lichtingen worden ver
strekt.
Inschrijvingsbiljetten in
te zenden vóór Woensdag
7 December a.s. ten kan
tore van voorn, notaris.
NAAR
WALSTRAAT 45-76
TELEFOON 2916, VLISSINGEN