DE
ONZE
SCHEEPSBOUW
Vlissingen-Middelburg-Goes v.v.
moöelslc\qemj c. snel
Vlissingsche
Nutsspaarbank
Gabardine Jassen
MUZIEKHANDEL
N.
Met ingang van 1 Januari 1950 wordt de
inleggersrente VERHOOGD tot
Dagelijkse
berekening
heeft
zuivere
wollen
AUTODIENST
U-onnehlc
'oem
M. P. v. d. HOEVEN
Fa. Gebr. Van Damme
kwaliteit. Zie onze etalages
9 DECEMBER - le JAARGANG No. 3
SCHELDEBODE
Gratis Advertentieblad voor Vlissingen en W. Z. Vlaanderen. Verschijnt elke Vrijdag
Vlissingen staat of valt met de scheeps
bouw én aanverwante industrie. Een ge
volg hiervan is, dat in tijden van hoog
conjunctuur in deze industrie het onze stad
goed gaat. Maar in geval van een inzin
king in deze industrie blijven de gevolgen
onze stad niet bespaard. Nu mag. het een
geruststelling zijn, dat momenteel van een
inzinking nog geen sprake is, maar dat
neemt niet weg, dat met de mogelijkheid
voor de toekomst wel degelijk rekening
moet worden gehouden. Ook hier geldt,
dat regeren is vooruitzien. Het is dan ook
verheugend, dat deze mogelijkheid thans
reeds van verschillende zijden aan een
beschouwing werd onderworpen en men
wegen zoekt en middelen beraamt om in
de toekomst aan mogelijke gevaren op dit
gebied het hoofd te kunnen bieden.
Het verleden heeft geleerd, dat in tijden
van economische teruggang de scheep
vaart en scheepsbouw zeer gevoelig zijn
en van iedere conjunctuurslag de weer
slag ondervinden.
Vroeger behoorden ook tot de econo
mische grondslag van Vlissingen de maat
schappij Zeeland en de Marine. Dit is
thans helaas niet meer het geval, al hopen
we deze beiden eenmaal terug te zien,
vooral nu de mij. Zeeland een bescheiden
begin heeft gemaakt met de instelling van
de zomerdienst op Engeland en de moge
lijkheid van het vestigen van een marine
opleiding in onze stad blijft bestaan. Voor
lopig 'echter zijn we nog meer dan voor
de oorlog economisch aangewezen op de
Kon. Mij. de Schelde.
Mocht zich dué onverhoopt een inzinking
voordoen, dan zal de weerslag voor Vlis
singen des te gevoeliger zijn. Het doet ons
daarom goed te kunnen constateren, dat
ook de leiding van deze industrie alle
aandacht daaraan besteedt, hetgeen bleek
uit de woorden van Directeur Hupkes bij
de laatste huldiging van .de jubilerende
personeelsleden in het Scheldekwartier.
De Heer Hupkes behandelde de gang van
zaken in het bedrijf en bestempelde het
als een arbeidsintensief bedrijf, dat moet
kunnen concurreren op de wereldmarkt,'
waar het aanbod veel groter is dan de
normale vraag. Hij wees hierbij op het
gemis aan een stabiele weerstand nadat
toch de oorlog reeds jaren achter ons ligt,
op de gewijzigde verhoudingen door het
gebeuren in Indonesië, de nieuwe samen
werking der westelijke mogendheden en
de geweldige spanning tussen Oost- en
West-Europa die ons bedreigt. Spreker
gewaagde van de taak, die voor ieder is
weggelegd, te beginnen in eigen gezin en
in het grote gezin, dat de Schelde vormt.
Medegedeeld werd, dat het verkrijgen van
nieuwe opdrachten op dit moment in sterke
mate' de aandacht der directie heeft. Het
feit doet zich voor, dat de. Nederlandse
reders na dp oorlog nog geen nieuw sch p
bij de Schelde hebben besteld.Aangezien
de reders terughoudend zijn, wil men
andere gebieden exploreren en trachten
te openen. Een drietal ingenieurs volgen
een cursus om straks wetenschappelijk
voorlichting te kunnen verstrekken over
alle verbeteringen die mogelijk en nodig
zijn, omdat nu eenmaal een fris, capabel
bedrijf, dat efficiënt werkt, de beste ver
zekering tegen werkloosheid is.
Bij de wereldconcurrentie doet zich mo
menteel echter een zeer belangrijke factor
gelden en wel de factor Duitsland. Door
het ontbreken van sociale maatregelen in
Duitsland is de arbeider daar een zeer
goedkopearbeidskracht, waardoor con
currentie voor Nederland met de ver door
gevoerde sociale maatregelen en de daar
aan verbonden kosten uiterst moeilijk
wordt. Een protest van Nederland bij de
UNO inzake de sociale positie van de
Duitse arbeider mag worden verwacht.
Hierover sprak vorige week het lid van
Gedeputeerde Staten van Zeeland, tevens
lid van 't College-van Rijksbemiddelaars,
Mr. Dr. A. J. J. M. \Mes uit Heinkenszand,
te Vlissingen tijdens een ontwikkelings
avond voor arbeiders. Spreker wees er
op, dat met name voor de scheepsbouw,
waar ook Vlissingen zo nauw bij betrok
ken is, de gevolgen van dit Duitse pro
bleem van betekenis kunnen worden. Hij
noemde de economische grondslag van
Vlissingen eenzijdig en achtte het nood
zakelijk, dat de N.V. Kon. Mij. „De
Schelde" zich als reparatiebedrijf zal kun
nen ontwikkelen, waartoe niet genoeg kan
worden aangedrongen op spoedig herstel
der sluizen. Hieruit blijkt, dat ook dit lid
van Gedeputeerde Staten oog heeft voor
deze voor Vlissingen zo belangrijke ma
terie.
Wij menen echter, dat met reparatie
"alleen niet kan worden volstaan, omdat
ook voor reparatie de genoemde moeilijk
heden blijven bestaan. Vooral nu ook de
vliegtuigafdeling is verdwenen, het car-
rosseriebedrijf in Dordrecht is gevestigd
en het kcelhuisbedrijf naar Breskens is
verplaatst, blijft voor Vlissingen alleen de
scheepsbouw en de daarbij behorende
machinebouw over.
Andere industrieën dienen te worden
aangetrokken om in de bestaande een
zijdigheid van onze economische basis
wijziging te kunnen bewerkstelligen. Een
grote moeilijkheid hierbij is gelegen in de
beschikbaar te stellen woonruimte voor de
arbeiders enz. Het vestigen of uitbreiden
van een industrie is door de tijdsomstan
digheden geheel afhankelijk geworden
van de beschikbaarstelling van woon
ruimte. De oplossing van het woningpro
bleem zal echter jaren van ingespannen
arbeid vergen, zodat van industrie-uitbrei
ding geen sprake zal kunnen zijn voor
lopig. Verheugend is, dat het gemeente
bestuur van onze stad een open oog heeft
voor het woningprobleem en in de achter
ons liggende jaren een grote activiteit
heeft ontwikkeld bij het stimuleren van
een uitgebreide woningbouw. Moge men
op deze ingeslagen weg blijven voortgaan,
want van hpt tempo van' de toekomstige
woningbouw is de gehele economische
uitbreiding van onze stad afhankelijk.
Slaagt men-er in via woonruimte neven
industrie aan te trekken, dan kan Vlissin
gen met gerust hart de komende ontwikke
ling tegemoetzien.
Coosje Buskenstraat 61 - Telefoon 2591 - Postgiro 5120
Maximum rentegevend tegoed f 10.000
WALSTRAAT 63
VLISSINGEN
en geheel dub bale
Egyptisch katoenen jassen
Wij verzenden Uw goederen op correcte
wijze en tegen billijke prijzen. Alle goede
ren worden afgehaald en bezorgd, zowel
in Vlissingen. Middelburg. Goes als op de
tussengelegen plaatsen. Verzending door
het gehele land
J. JONGEPIER A. LUITWIELER
Nieuwstraat 30, Tel. 2559 Molenstraat 61, Tel. 2794
St. Jacobsstraat 28 - Vlissingen - Telefoon 2872
Pliseren, Ajoureren.Stofknopen,
-gespen, en -ceintuurs
Knoopsgaten
Aannemer van Begrafenissen
voor Vlissingen, Souburg e.o.
Jc
Billijke tarieven
Vervoer met lijkauto binnen en
buiten de stad
Badhuisstraat 16 Telefoon 2344
Beleefd aanbevelend
WALSTRAAT 45-76
TELEFOON 2916, VLISSINGEN
Wij hebben aan te bieden
een ruime sortering Mond-
orgels, Violen, Mandolines
Gitaren, Banjo's, Fluiten,
Metronomes, Snaren,Etui's
Foudraals en alle instru
menten-onderdelen, enz.
Piano- en orUelhandel
Paul Krugerstraat 16, Vlissingen
ST. JACOBSSTRAAT 3 VLISSINGEN TELEFOON 2570
Het juiste adres voor Vlees- en Vleeswaren van uitsluitend eerste