Vacantiegangers L. DE RIJKE Weekprofijt C 4 i 4 populair Concert Rijpe peren per kilo 35 ct Handappels 3 pond 50 ct Stoofperen 3 pond 50 ct Prima Kersen, Bessen, Tomaten en Meloenen Pruimen per kilo 50 ct De Groente is best en zeer goedkoop Onze Aardappelen zijn prima al bloem Aardappel-, Groente en Fruitbedrijf d. Manderestraat 10 Vlissingen, TcL 2904 slechts 40 cent per 100 gram 1 pond spek voor 120 cent Slagerspatroonsvereniging „Vlissingen-Souburg" Kerkdiensten Agenda Doktersdienst Apothekepsdienst Wilt U rijst eten Ga dan Uw SAMBALAN'S bestellen, met of zonder rijst bij MEVR. P. C. HAGE, Noordstraat 24, Vlissingen Ook verkrijgbaar Nasi Goreng, Seroen deng cado, cado, Bami, Loempia enz. enz. vanaf 8 Augustus 1951 Denk morgenavond (Zaterdag) om het van „Ons Genoegen" Schatten graven Trekking loterij T urndemonstraties VLISSINGENMIDDELBURG PER „COETSWAGEN" We leven thans in een tijd, dat we het heel normaal vinden om elk kwartier in de gelegenheid te zijn even de bus naar Middelburg te nemen. Treffen we het daarbij, dat we een paar minuten moeten wachten, dan vinden we dat de regeling maar matig is. Zo is nu eenmaal deze tijd van haastige spoed. Hoe was dit echter vroeger geregeld? Van de vroegste tijden af bestond er gelegenheid om zich van Vlissingen per wagen naar Middelburg te doen vervoeren. Dit is niet te verwonderen, want de verbinding tussen de grote koopstad Middelburg en bijv. Zeeuwsch-Vlaanderen moest via Vlissingen worden geregeld, zodat er al spoedig carren, packagie- wagens, coetswagens, carossen, calessen, phaëtons, berlijns enz. werden ingeschakeld. In de vorm der wagens kwam regelmatig verbetering. Smallegange zegt bijv. in zijn Kronyk van Zeeland, „dat de wagens voorzien waren van huiven tot deksel en zit plaatsen tot aangenaam gemak en vermaak der ingezetenen". Uit de conditiën van verpagting van den wagenschat op de wagens rijdende op de nieuwe straatweg tussen Middelburg en Vlissingen van 1650, blijkt, dat de wagens moesten zijn voorzien van platte ijzers of banden. Wagens, waarvan de wielen van scherp uitstekende nagels waren voorzien, mochten de weg niet berijden, op een boete van 20, Volgens de ordonnantie van 1697 moesten de wagens die in de vaste beurt reden, op het plein bij de poort gereed staan en op het kleppen van de klok zich naar de woning van de com missaris van het veer op Breskens begeven, teneinde de vracht op te nemen. De coets- of ventwagens moesten telkens drie stuivers betalen voor tolgeld, maar als „de binnenback met packagie belemmerd was" zes stuivers. Die wagens schijnen dus zowel voor passagiers als voor koopwaren gebezigd te zijn. In de ordonnantie van 1717 werden de bepalingen op het berijden van de weg uitgebreid en tegen alle overtredingen werden straffen bepaald. Dagelijks kon men een wagen bekomen, maar des Zondags alleen op zekere uren, 's zomers niet vroeger dan 5 of 6 uur en niet later dan 7 of 8 uur en 's winters van 's morgens 7 tot 's avonds 7 uur. Met consent van de commis saris van het veer konden deze wagens ook gebruikt worden om bijv. naar Domburg te rijden. In 1775 verzochten enkele gildebroeders van het veer op Middelburg om met tweebanks phaëtons met één paard bespan nen het veer te bedienen. Het verzoek werd afgewezen en be paald werd, dat voortaan inplaats van koetswagens, driebanks phaëtons met twee paarden bespannen zouden rijden. In 1783 werd een ordonnantie gemaakt, waarbij uitdrukkelijk bepaald werd, dat het veer bediend zou worden met tien post wagens van iedere stad, zijnde driebanks phaëtons met twee goede paarden bespannen. De vracht werd ook vastgesteld, maar bepaald dat, wanneer iemand naar Abeele of Souburg en terug wilde rijden, hij in dat geval dubbele vracht moest betalen. De voerlieden mochten nergens ophouden, dan alleen aan Abeele om de paarden water te geven. Deze postwagendienst is lang in stand gebleven en daar de minste vracht, dat is wanneer er zes personen waren, een pietje of 32 y2 cent bedroeg, werden die wagens meestal pietjeswagens genoemd. In 1837 werd bij de gemeentebesturen gevraagd om een dilli- gence in het veer te brengen, die op vaste uren zou rijden. De Regering van Vlissingen weigerde dit, omdat de postwagenveer, zoals het toen was ingericht, door de zo onkostbare en gemakke lijke wijze van transport, voor het merendeel der ingezetenen en passagiers voldoende was. Later kwam er toch een dilligence en diende de postwagen als bijwagen. Via de omnibus kregen we de tram en nu nemen we elk kwartier zonodig even de bus. EMIGRATIE - ERVARINGEN We hebben onze bakker gevolgd naar Australië tot hij werd tewerkgesteld in de rimboe op een houtzagerij. Inmiddels is hij vandaar vertrokken, daar de omstandigheden ter plaatse verre van aanlokkelijk waren. De afgelegenheid van de bewoonde wereld drukte een stempel op de kleine samenleving, door een ernstig gemis aan de eerste levensbehoefte, zoals huisvesting, licht en levensmiddelen. Wanneer onze bakker schrijft, dat thee moet worden gekookt in lege conservenblikken, bedden niet beschikbaar zijn, 's avonds door gemis van kunstlicht in het donker leven, de kapper een dagreis ver weg in een gehucht, waar slechts met moeite de nodige levensmiddelen verkrijgbaar zijn, dan beseft ieder dat het land van belofte vaak niet meer biedt dan beloften. Ondanks deze primitieve omstandigheden bleef de groep Nederlanders vol goede moed, doch toen de vrouwen van enkelen niet van het kustgebied binnenwaarts wensten te komen en het loon bovendien minder bedroeg dan was toegezegd, besloot men terug te gaan naar Sydney om in The Dutch-club nieuwe adressen van werkgevers op te doen. De dagen die men moest wachten op de mail-man, die passagiers vervoerde in zijn wagen, wanneer hij overal zijn post en bestel lingen afleverde, knapte men de barakken nog maar wat op voor opvolgers. In Sydney werd weer onderdak verleend in het doorlaatkamp voor emigranten. Van daar uit ging men een werkgever zoeken. Op het arbeidsbureau werd een adres gegeven van een. fabriek in huishoudelijke apparaten, omdat bakkers niet werden ge vraagd. Om de treinkosten te sparen werd gelift met vracht auto's en luxe auto's, terwijl vele mijlen te voet moesten worden afgelegd. In Orange aangekomen, werd de gehele dag gesjouwd, doch onze bakker slaagde niet. 's Avonds kon hij na veel om zwervingen met een vertegenwoordiger van Unilever meerijden en kwam weer laat terug in het kamp. Aangezien het kamp logeerkosten berekende, sliepen enkele Hollanders maar in het bos of park. Daar het inmiddels Vrijdag was geworden, moest de Maandag worden afgewacht voor de nieuwe werkweek. In de barakken ging het er druk toe. De eetzaal lag midden in het Neem het er goed van voor minder geld. Extra lekker eten hoeft niet altijd duur te zijn. Neem bijvoorbeeld deze week eens de allerfijnste geurige r En als extra reclame Geen spek in de zomer Waarom niet Als U het maar op de juiste manier opdient. Bijvoorbeelddunne lapjes gebakken bij sla en bieten. Heerlijk U zult ze zien smullen. Dus U ziet het weer de prijs bij de Slager is aanmerkelijk lager i i uitgestrekte kamp, honderden meters lopen. Ook de W.C. en wasbarakken lagen daar. Het eten was geregeld naar leeftijden enz. 7 uur kindertafel, 7.30 uur volwassenen, 10 uur baby's, 's middags half twaalf kinderen, 12 uur volwassenen, 2 uur baby's, half vijf kinderen, 5 uur volwassenen. Dit betekende voor grote gezinnen de gehele dag heen en weer sjouwen. Na een bepaalde tijd moet men het kamp verlaten en komt men in een duurder kamp terecht. Het is dus de kunst spoedig werk te vinden anders loopt het mis. Zondagsmiddags kwam een Hollander, die 15 jaar in Australië woonde met zijn vrouw, een Hollandse bakker zoeken voor zijn zaak. Eerst zou onze bakker echter enige tijd vlakbij in Portland op een cementfabriek gaan werken, waar met overwerk 20 pond per week was te verdienen, 's Maandags trok hij dus naar Port land. 's Middags om drie uur arriveerde hij daar per trein. De fabriek bleek erg vuil te zijn, niets voor een propere bakker. Aangezien geen kosthuis werd gevonden, logeerde hij bij de Hollandse bakker. De fabriek bleek maar 15 pond te betalen met Zondagswerk mee, dus keerde de bakker terug naar Sydney. Met een treintje 5 uur sporen door de Blue Mountains door tien tunnels, waarin de ramen dicht moesten voor de stinkende kolenrook. In de Dutchclub kwam hij weer wat op zijn verhaal met thee en sandwiches. Na veel moeite huurde hij een kamer. Via de arbeidersbond de „Union", waarvan hij lid werd, kreeg hij een adres van een bakkerij. De bakkerij lag op een uur afstand met de electrische trein en huisvesting was er niet. Heen en weer sporen ging niet, dus ook dat mislukte. Nog vier adressen mislukten, waarna hij slaagde op een suikerfabriek voor 10 pond per week. Een gebouw met tientallen verdiepingen vol ketels en ijzeren loopgangen. Onze bakker moest stroop- ketels opendraaien, bijstomen en overhevelen. Het werd een plakkerige en zoete boel, waarbij hij veel morste en de vette stroop zelf moest opruimen. Van hieruit maakte hij weer gelde lijke promotie bij de gemeentelijke diensten, waar hij momenteel nog verblijft. De verdiensten gaan best vergeleken bij de levens standaard, doch de grote struikelblok is de huisvesting. Thans is de bakker bezig zijn vrouw te laten overkomen. Met belang stelling wachten we zijn verdere belevenissen af. op Zondag 5 Augustus 1951. VLISSINGEN R.K. Kerk7.30 en 9 uur H.H. Missen. 10.30 uur Hoogmis. In de week H.H. Missen 6.45, 7.30 en 8.30 uur. Herst. Apost. Zendingskerk Gebouw Concordia, Palingstraat, 10 en 5 uur Openbare Eredienst. Vrijz. Herv.7 uur Da. M. C. Jongeling uit Arnhem. Doopsgez. Gem. 10 uur Ds. F. F. Milatz uit Oegstgeest. Geref. Kerk 9.30 en 5 uur Ds. P. van der Schaaf. Geref. Kerk Art. 31 D.K.O.8 uur Leesdienst. 4.45 uur Ds. J. C. Janse uit Rijswijk. Geref. Gem.9.30, 2.30 en 6.30 uur Leesdienst. Chr. Geref. Kerk 9.30 uur Leesdienst. 5.30 uur Ds. A. Hilbers te Oud-Beijerland. Leger des Heils 10 uur Heiligingsdienst. 12 uur Zondagsschool. 3.30 uur Openluchtsamenkomst KI. Markt. 7 uur Bidstond. 8 uur Verlossingssamenkomst. Alle diensten o.l.v. Kapitein Gerstel, vroeger te Vlissingen. Kruisleger10 uur Wijdingsdienst. 12 uur Zondagsschool. 7.30 uur Evangelisatiesamenkomst. Luth. Gem.9 uur Ds. H. Johannes. Ned. Herv. Gem.St. Jacobskerk, 10 uur Ds. E. Sneller, Vloot- predikant. 7 uur Ds. J. S. Hartjes. Nieuwe Kerk 10 uur Ds. J. van Winterswijk te Grijpskerke, Jeugddienst. Noorderkapel9 en 10.30 uur Ds. F. S. Kloosterman. Havendorp 10 uur de heer C. Dronkers. SOUBURG Geref. Kerk Art. 31 D.K.O.9.45 en 2.30 uur Ds. J. C. Janse te Rijswijk. Ned. Herv. Gem.9 en 11 uur Ds. W. Oosthoek van Westkapelle. 7 uur Ds. L. C. Spijkerboer, Bed. H. Doop. Geref. Kerk 9.30 en 2.30 uur Ds. J. H. Donner te Broek op Langendijk. R.K. Kerk 7.30 uur Stille Mis. 9.15 uur Hoogmis. 7 uur Lof. Woensdag en Vrijdag 7.30 uur Stille H. Mis. Zaterdagavond 6 en 8 uur Biechthoren. 7.15 uur Lof. Zaterdag 4 AugustusBoulevard Evertsen, 7.30 uur Concert „Ons Genoegen" met schatgraverij, Trekking verloting en Turndemonstraties Dames. Terrein R.C.S Souburg 7 uur R.C.S. IVlissingen I. Zondag 5 Augustus Bellamypark, 8.15 uur Straatprediking. Dinsdag 7 AugustusHerv. Ver. Geb., 8 uur Evangelisatie samenkomst. Donderdag 9 AugustusLeger des Heils, 8 uur Heiligingsdienst. SLUITING WINKELZAKEN Van 6 tot en met 11 Augustus. Slagerijen D. Krijger, Kasteelstraat 43. Bakkerijen„De Broederband", van Dishoekstraat. „Ons Voor deel", Glacisstraat. Kruidenierszaken M. Tielrooy, Koudekerkseweg 16. H. Kamp huis, v. d. Spieghelstraat 57. F. J. Cortvriendt, Scheldestr. 16. C. Eiff, Bonedijkstraat 51. P. G. Daamen, Vrouwestraat 9. M. I. Houtzager, van Dishoekstraat 9. A. van Keulen, Hobein- straat 59. J. van de Ketterij, Palingstraat 21. A. H. C. Mercy, Scherminkelstraat 32. J. de Korte, Scheldestraat 10. Fa. M. A. van Wijnen, Glacisstraat 65. Coöp. „Eigen Hulp", Schelde straat. Coöp. „De Broederband", Schuitvaartgracht. Fa. Cop- poolse, Hogeweg 84. Fa. Joz. Ovaa, Bellamypark 41. Zondagdienst loopt altijd van Zaterdagmiddag 12 uur tot Maandagmorgen 8 uur. Dr. van Kooten, Koudekerkseweg 80, Telefoon 2525. Van Zaterdag 4 Augustus tot en met Vrijdag 10 Augustus Apotheek van Ockenburg, Walstraat 54. V

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1951 | | pagina 2