Fotowedstrijd
voor de vrouw
Hell-d rivers
eigenlijk alweer ouderwets
KINDERMODE
Ongelukken
Draadloper
Soortnaam
Paardenspel
MANIFESTATIE
EMANCIPADE 75
door:
Maurice Veldkamp
foto
Marietta Debate
KRO voetbal
Veel bier
Bob Meijer
Mare Winter
De advertentie van de „Origi
nal Tornado Hell Drivers"
waarin het publiek beloofd
wordt dat het „honderd minuten
spanning en sensatie" zal bele
ven en dat het vier auto's total
loss zal zien rijden, staat in de
krant vlak onder een commer
ciële mededeling over auto's die
met een Bovag-garantiebewijs
worden verkocht. Dat kan haast
geen toeval zijn. Zeker niet
wanneer de „Heil Drivers" er
pas na twee, drie crashes in sla
gen een stevige sloopauto tot on-
rijdbaar oud roest terug te bren
gen. Kennelijk auto's met een
garantie.
In de ogen van veel mensen
zijn de „Heil Drivers" echte
stoere jongens, James Bond-
achtige supermannen. Gezien de
aard van het werk dat de „Heil
Drivers" verrichten is dat niet
7.0 verwonderlijk: met hun mo
torfietsen spring*' i ze via een
schans ovei1 negentien liggende
personen heen en rijden door
brandende barricades. Met hun
zondagse automobielen rijden
ze op twee wielen, maken ze
slippertjes van 180 graden en
rijden ze slaloms, waarbij ze el
kaar op een halve haar na raken.
Daarbij loopt het koetswerk van
de auto's natuurlijk wel eens een
schrammetje op, maar de wa
gens zelf blijven heel. Anders is
dat wanneer de „Heil Drivers"
in voertuigen stappen die door
iedere fatsoenlijke automobilist
al zijn afgeschreven: van die
wagens blijft na enig spectacu
lair gebots slechts een bergje
moedeloos schroot over.
De kleine anderhaii uuj show
die de „Heil Drivers' verzorgen
is inderdaad tie in het vooruit
zicht stelt. Maar de „Heil Dri
vers" zelf zijn niet de bonkige
branieschoppers waar het pu
bliek hen voor houdt Zij zijn
eerder hardwerkende artiesten
die bepaalde tricks beheersen en
die iedere dag met zo min moge
lijk risico proberen uit te voeren.
Want al zijn niet alle kunststuk
jes lang zo gevaarlijk als ze er
uitzien, de onverzekerde „Heil
Drivers" staan bij sprongen met
de motorfiets over grote aantal
len mensen en bij de crashes aan
niet onaanzienlijke gevaren
bloot. Lichtgewond worden de
rijders regelmatig, maar zware
verwondingen en overlijdens
komen zelden voor. Tot grote
spijt van het publiek misschien.
De voorstelling van de „Ori
ginal Tornado Hell Drivers" na
dert haar hoogtepunt. Het total
loss-rijden van vier auto's wordt
door „spreekstalmeester" en
manager Den Haan aangekon
digd met „En nou gaan klap
pen vallen" Er gaat eer ining
door de toeschouwers lereen
probeert nog verder naai voren
te dringen, er wordt gejuicht en
geapplaudisseerd. „En daar
gaat David Palmer van start
voor de eerste crash. David Pal
mer behoort tot de categorie be-
roepsgekken Kijk hem eens rij
den, veel grote deuken hopen
wij, maar na de klap toch liefst
een ongeschonden David Pal
mer" En dan volgt de eerste
grote klap Een opgeblazen ge
luid van een conservenblikje dat
uit elkaar spat, het angstaanja
gende gezicht van de ene auto
die in en over de andere schuift
in het helle licht van de halo
geenlampen Je krijgt gauw de
neiging je blik uit beleefdheid af
te wenden, maar het publiek is
bijna tomeloos enthousiast en
heeft er na drie, vier van zulke
crashes eigenlijk nog niet ge
noeg van. Is het teleurgesteld
omdat de rijders keer op keer
ongedeerd uitstappen?
Manager Den Haan: „Ik vind
het triest als mensen naar een
vertoning als deze komen kij
ken Het is een teken aan de
wand hoor Wij krijgen over het
algemeen het publiek dat ook
naar autocrosses gaat en dat
komt om ouwe auto's in mekaar
te zien rijden De mensen klap
pen wel om de kunststukjes cue
onze artiesten met motoren en
goede auto's uithalen, maar je
merkt toch dat ze daar eigenlijk
niet voor gekomen zijn. Ze wil
len spektakel. En dat krijgen ze
ook. Op straat kun je ongeluk
ken zien, maar die zijn meestal
luguber. Bij ons zie je die onge
lukken ook, alleen niet luguber,
en bovendien van tevoren aan
gekondigd, zodat je eens goed
kunt kijken."
„Herr Direktor" Horst Klaas
(31 en Duitser) van de Original
Tornado Hell Drivers deelt de
mening van zijn manager. „De
mensen willen spanning, of er
wat gebeurt of niet. Net als
wanneer ze een draadloper aan
het werk zien, wachten ze erop
dat er iemand doodvalt".
Die vergelijking van „Heil
Drivers" met draadlopers ligt
voor Horst Klaas nogal voor de
hand. Van origine is hij namelijk
zelf draadioper en koorddanser.
Net zoals zijn ouders draadlo
pers en koorddansers waren en
zoals zijn grootvader in dezelfde
branche werkzaam was Maar
tien jaar geleden werd Horst
Klaas ook een van de „Heil Dri
vers" of „Piloti Infernali" zoals
de Italianen het zo mooi zeggen.
Met het stunten met auto's en
motoren was meer geld te ver
dienen dan met het draadlopen,
dat was in de loop van de jaren
hopeloos ouderwets geworden,
vond het publiek. Dus leerde
Horst bij „Heil Drivers" die al
wat langer in het vak zaten hoe
je eer! auto tientallen meters op
twee wielen kunt laten njden. en
hoe je zo'n voertuig een specta
culaire slip kunt laten draaien
De tricks die de Hell Drivers be
heersen zijn namelijk gewoon
behendigheidsweetjes, die ter
uitvoering slechts oefening en
inzicht vragen AJ klinkt dat
makkelijker dan het is.
Vijf jaar geleden kwam Horst
Klaas voor het eerst met een
groep „Heil Drivers" naar Ne
derland. Ieder jaar is hij sinds
dien terug geweest, de laatste
twee keer als zelfstandig direc
teur. Naar schatting reizen er op
het ogenblik drie groepen van
„Heil Drivers" door Nederland.
Wat de grootte betreft ontwij
ken ze elkaar niet veel, en ook in
het programma hebben de groe
pen nagenoeg hetzelfde te bie
den De mogelijkheden die het
stuntwerk met motoren en au
to's biedt zijn per slot van reke
ning beperkt Sommige van de
groepen „Heil Drivers" (zoals
die van Horst Klaas af en toe)
vullen hun voorstelling aan met
acrobatie op en aan de hoge
draad, zodat ze hun afkomst, die
van de zelfstandig reizende
draadlopersgroepen, niet ver
loochenen.
„Heil Drivers" is niet de naam
van een bepaalde groep van dit
genre artiesten. „Heil Drivers"
is een soortnaam die aangeeft
met wat voor een vermaaksinsti-
tuut wij te maken hebben. Net
open
scoop Flora of bioscoop Rem
brandt heten, en er circussen be
staan die zich Circus Boltini
noemen of Circus Maris ka, zo
zijn er „Heil Drivers" die zich,
zoals Horst Klaas, „Heil Drivers
Original Tornado" noemen.
Het verschijnsel „Heil Dri
vers" is uiteraard in de Ver
enigde Staten ontstaan. In welk
ander land immers zou men op
het idee kunnen komen een ver
toning ineen te steken waarin
tegen betaling getoond wordt
hoe mensen hun leven op het
spel zetten met het in de prak
rijden van ouwe auto's? De
„Heil Drivers" waren voor de
Tweede Wereldoorlog al ge
meengoed in de Verenigde Sta
ten Maar toen de „Canadian
Hell Drivers" (overigens uit de
Staten afkomstig) hun werk ook
in Europa wilden tonen, werd
dat geen succes, zoals dat wel
met meer, helaas met nog niet
genoeg, Amerikaanse dingen in
Europa gegaan is. Toen Euro
peanen trouwens het idee van de
„Heil Drivers" aan de Oude We
reld aanpasten, lukte het hun
wel het autocircus tot een kas
magneet te maken.
Nu toch het woord „autocir
cus" neergeschreven is: er be
staat een overeenkomst tussen
de opkomst van het paardencir-
cus en de opgang van het spul
waarin het allemaal om de mo
tor draait. In de loop van de ze
ventiende eeuw vindt er op alle
niveaus van de maatschappij
een schaalvergroting plaats, die
later tot de industriële revolutie
zou leiden. Door die schaalver
groting krijgt het paard een tot
dan toe ongekend grote rol toe
bedeeld in de landbouw, bij het
vervoer en bij het leger. Het
paard wordt „gebruiksvoor
werp". Niet alleen voor solda
ten, vrachtrijders en boeren,
maar ook voor artiesten. Veel
voormalige koorddansers bij
voorbeeld (Horst Klaas:
„Koorddansen is al zo oud als de
wereld. Zelfs in de bijbel wordt
het genoemd") gingen hun acro
batische toeren voortaan op de
paarderug uithalen. Zo ont
stond het „paardenspel", een
nieuw en daardoor succesvol
volksvermaak, waaruit later het
circus zou voortgekomen.
In Europa zijn de „Heil
Drivers-groepen" ook uit fami
lies van draadlopers voorteko-
men In de Verenigde staten was
de auto al ver voor de Tweede
Wereldoorlog als verbruiks
voorwerp geaccepteerd, maar in
het lekker ouderwetse Europa
duurde het toch nog tot vrij lang
na de val van Hitier eer het zover
was. Maar toen ook hier de au
tomobiel niks bijzonders meer
voorstelde, kwamen er handige
lieden die brood zagen in het
spel en in het stuntwerk met het
femotoriseerde voertuig. Met de
loodgewone automobiel als
middelpunt introduceerden zij
hier een nieuwe bron van ver
maak: de „Heil Drivers". De
evenwijdigheid met de ontwik
keling van het paardenspel is
duidelijk.
De Original Tornado Hell Drivers" bijeen. Van links naar rechts George Anderson (29, Engeland), David Palmer (29, Jamaica),
het stuk van de groep, de voormalige danseres Morise Thornton (18, Engeland), hulpje Gerard Maijntz uit Kerkrade, Freddy
Michel, broer van Horst Klaas (26), Marcel, weereen broer van Klaas (17) en Horst Klaas himself Clown Jaco uit Frankrijk staat
niet op de foto. Alle arbeiders ontbreken trouwens ook. Maar ja, „alleen de artiesten op de foto", zei Horst.
In al die jaren dat Horst Klaas
hier met zijn „Original Tornado
Hell Drivers" hier rondreist
heeft hij het altijd een beetje
moeilijk gehad met de overheid.
„De overheid denkt er niet aan
dat wij ook willen leven. Ze ver
leent ons namelijk meestal vrij
moeizaam een speelvergunning
Van de 35 aanvragen die ik weg
stuur worden er meestal maar 4
gehonoreerd De rest wordt ge
weigerd met de motivatie: „De
mensen houden bij ons niet van
Hell Drivers" of „Wij willen de
verantwoordelijkheid niet ne
men u te laten komen". Maar
hoe kan de overheid nu weten
wat het publiek wil als er nog
nooit een Hell-Drivers-groep in
haar gemeente geweest is? En
wat de verantwoordelijkheid
betreft, daar ben ik voor verze
kerd."
„In Duitsland is het beter ge
regeld. Als je daar eenmaal van
de overheid een „Gewerbe-
schein" hebt gekregen, een ver
klaring dat je materieel en je
show in orde zijn, dan kan geen
enkele gemeente je meer iets
maken redelijkerwijs Maar hier
in Nederland vergeten ze nogal
eens dat wij ook ons brood moe
ten verdienen. Wij kunnen er
toch ook niks aan doen dat we
artiesten zijn en niets anders
kunnen?"
Maar de Nederlandse bevol
king vindt Horst Klaas in orde.
Alleen zouden de mensen wat
meer ontzag voor de politie moe
ten hebben („De politie is hier
niet sterk genoeg, zodat ze in het
S«zicht uitgelachen wordt. In
uitsland is ze niet zo flauw,
daar worden brutale mensen
meteen meegenomen". Boven
dien zouden de Nederlanders
niet zoveel in de rij voor het
stempellokaal moeten staan.
Volgend jaar wil Horst Klaas
weer een rondreis door Neder
land maken. Maar dan niet meer
met zijn „Heil Drivers", alleen
met zijn draadlopersgroep. „De
„Heil Drivers" zijn ouderwets
aan het worden. De publieke be-,
langstelling is lang zo groot niet
meer als in het begin, maar
koorddansen en draaalopen zijn
weer helemaal in opkomst.".
De voorstellingen van het
draadlopersgezelschap worden
uiteraard op enige hoogte gege
ven. En omdat ze in ae open
lucht plaatsvinden zullen zowel
betalende als niet betalende toe
schouwers van het spektakel
kunnen genieten. Anders dan bij
de huidige optredens van de
„Heil Drivers", want daarbij
schermt een fors rondzeil de
voorstelling en haar bezoekers
van de buitenwereld af.
Manager Den Haan voorziet
voor volgend jaar dan ook grote
moeilijkheden met de heffing
van toegangsprijzen (nu drie
gulden voor een kind en zes piek
voor een volwassene). „Als een
Nederlander moet gaan betalen
voor iets wat hij ook gratis kan
zien, dan doet hij dat niet." Den
Haan kent ons volk, dat is duide
lijk.
Kinderrages worden op school geboren
De ouders hebben daar weinig over te vertellen Er zijn rages in spelen die op één bepaalde
school en nergens anders voorkomen, zoals bijvoorbeeld een soort rolschaatsen met springve
ren in plaats van wieltjes, fietsen met vreemde lawaaimakers aan de spaken of plotseling
weer het steltlopen. Met kindermode is het hetzelfde Een kind dat een beetje populair is in de
klas trekt iets aan en binnen de kortste keren loopt de hele school ermee. Ongenuanceerd en
zonder argumenten. Vaak tot wanhoop van de ouders Een modeontwerpster vertelde laatst
„Het is moeilijk de smaakontwikkeling van kinderen te volgen. Het enige wat je kunt doen is
veel met ze praten en spelen, want ze vertellen je precies wat ze hebben willen Ze tekenen het
zelfs voor me uit. Maar oh wee als ik een kleur heb veranderd of een zakje groter of kleiner heb
gemaakt. Dan zijn ze woedend De rages vormen zich zelfs klassegewijs Ineens loopt ieder
een in hetzelfde draion T-shirt met sprookjestafrelen en ineens rolt een hele klas de broek
spijpen op. Maar als ze er dan eenmaal trots tn rondstappen komt het materiaal om de hoek
kijken. Dan willen ze door een moderage met gehinderd worden Dan willen ze geen strakke
kleren voelen en voorzichtig moeten zijn als ze buiten rennen en stoeien".
Van 20 mei tot 8 juni wordt
in de hallen van de Jaarbeurs
in Utrecht de grote manifesta
tie Emancipatie gehouden, in
het kader van het Jaar van de
Vrouw. Aan deze manifestatie
werken zo'n 150 vrouwen- en
ook andere organisaties mee.
De Emancipade beoogt: -
emancipatie-ontwikkelingen
te verduidelijken en te stimu
leren; - vrouwen en mannen,
die in het emancipatie-streven
actief zijn, elkaar te laten
ontmoeten; - gemotiveerde
medestanders voor emancipa
tie te maken op alle terreinen
van de samenleving.
Openingstijden: dagelijks
van 10.00 tot 18.00 uur (ook in
de weekends) en op donderda
gavond tot 22.00 uur. De toe
gangsprijs is f 4,50 p.p. en
f 3,- p.p. in groepsverband.
Kinderen tot 12 jaar, toegang
gratis.
BREDA - Fotograferen vrouwen even goed als mannen is een
vraag, die niet zo gemakkelijk te beantwoorden is. Wel is uit een
marktonderzoek gebleken, dat in Nederland de mannen voorlopig
tweemaal zoveel foto's maken als de vrouwen. Maar dat bewijst
natuurlijk nog niets over de kwaliteit van de foto's.
De Stichting Amateurfut ografie, die zich bezig houdt met voor
lichting over fotografie en film, zal in de loop van dit jaar het
antwoord weten op de vraag of vrouwen goede fotografen zijn. Deze
stichting heeft namelijk een grote fotowedstrijd uitgeschreven al
léén voor de vrouw. Deze „vrouw-en-foto-van-het-jaar"-wedstrijd
zal, naar wordt verwacht, vele duizenden vrouwen stimuleren om
foto's te gaan maken en in te zenden.
De jury, die de foto's zal beoordelen, bestaat uit een aantal be
kende vrouwen, die beroepshalve niets met fotografie te maken
hebben. Het zijn: Sonja Barend, Martine Bijl, Tiny Car miggeit en
Maartje van Weegen.
Zij kiezen de 75 „foto's-van-het-jaar", die zullen worden be
kroond met prijzen tot een waarde van 10.000,-. De hoofdprijs is
een 14-daagse vakantie voor twee personen naar een zelf te kiezen
bestemming (waarde 2.000,-) plus een zakgeld van 500,-.
Als u belangstelling hebt voor deze fotowedstrijd: er ligt bij uw
fotohandelaar een wedstrijdfolder klaar. Ook bij de Stichting Ama
teurfotografie, Singel 32 in Amsterdag-C kunt u een folder aanvra
gen.
Bij het afvaltoernooi dat de
KRO iedere week in het kader
van haar jubileum tegen een
amateurclub speelt blijf je la-
chen.Het team van de KRO be
staat uit prominenten als Be
rend Boudewijn, Henk Bouw
man, Jacques Grijping (hoofd
afdeling tv) Rene Sleven en
Cees Schilperoort (de laatste
verzorgt over het algemeen
slechts de aftrap.) Alle leden
van het KRO team zijn jongens
die wel van een borrel en een
sigaret op zijn tijd houden. De
conditie laat dan ook over het
algemeen te wensen over.
Hierdoor worden er allerlei
trucks bedacht om een pauze
te kunnen inschakelen, zodat
de vermoeide KRO voetballers
even de gelegenheid hebben
een slok pils te benutten.
Tijdens de wedstrijd teger,
een eerste divisie club uit De
venter maakte de scheidsrech
ter het wel erg bont Na tien
minuten spelen maakte Wil
lem Huik (Kelner tn de KRO-
kantine) een kleine overtre
ding De scheidsrechter
stormde op Willem Huik af en
toonde een gele kaart Willem
stond verbaasd te kijken tot hij
las wat op de kaart stond. Ga
vier pils halenWillem
vloog het veld af om aan de
opdracht te voldoen. Nadat de
consumpties genuttigd waren
ging het spel in alle hevigheid
door Na een kwartier maakte
Réne Sleven (producent van
o.a. Hameien) een overtreding.
Hij keek naar de scheidsrech
ter en liep al naar de krat pils
die naast het veld stoncLDe
scheidsrechter trok inderdaad
weer een gele kaart ditmaal
stond er echter heel duidelijk
„stommerd,, Rene reageerde
direct en overhandigde de lei
der van het spel een stapeltje
Hameien stickers die hij altijd
bij zich draagt.
Bob Meijer wordt, vindt ik,
zo langzamerhand wat onge
loofwaardig als nieuwslezer
van wie verwacht wordt dat ze
een neutrale instelling prnpa-
ganderen ten overstaan van de
vele politieke situaties. Bob
werd al een keer enige weken
als nieuwslezer geschorst om
dat hij een zeer pro-lsraëlfilm
voor de Evangelische Omroep
had ingesproken In een inter
view met het Hervormd Week
blad laat Bob Meijer nu weer
onomwonden zijn politieke
kleur blijken Hij zegt o.a.: Het
belangrijkste nieuws van elke
dag is dal Jezus leeft Dat is
belangrijker dan het nieuws
over Vietnam.
God heeft de E.O. gegeven
om het Evangelie te laten
doorklinken.Die omroep doet
geen water bij de wijn zoals de
NCRV Waarom ik niet naar de
Evangelische omroep ga? fk
heb er wel eens om gebeden,
maar het gebeurde niet Het is
misschien maar beter dat ik bij
de NOS blijf. Bij de E.O. is ie
dereen al christen. Bij de NOS
kan ik nog getuigen.
Mare Winter u ontstemd
Zijn singel De overwegtoach-
ter wordt volgens hem expres
niet gedraaid op Hilversum III
en dat zou de reden zijn dat het
nummer dat nu al bijna twee
maanden uit is nu pas op een
34ste plaats op de hitparade
staat.
Mare vertelde me onlangs
opgewonden. „De KRO en de
AVRO draaien de plaat niet
omdat ze er niks aan vinden.
De VARA heeft de plaat naast
zich neer gelegd omdat er een
probleem op behandeld wordt
dat zij niet geschikt vinden
voor de commercie. De NCRV
weigert het nummer omdat er
over een hemelsparadijs wordt
gesproken Alleen de TROS is
bereid de plaat af en toe op de
draaitafel te leggen.
Ik vind dit zeer hypocriet
van die omroepen. De mensen
vinden de plaat namelijk wel
leuk Dat blijkt duidelijk uit de
verkoopcijfers Zoals je weet
moet je heel wal noten op je
zang hebben wil je een hit ma
ken zonder de medewerking
van Hilversum.
Als een plaat niet gedraaid
wordt neemt immers niemand
er kennis van De ellende met
de discjockey's van Hilversum
lil is dat ze veel te machtig
zijn Zij vinden hun eigen eli
taire smaak belangrijker dan
de keuze van het publiek Wat
eigenlijk betekent dat ze de
mensen waarvoor ze de pro
gramma's maken minach
ten Wat dat betreft kunnen ze
nog veel van de piratenzenders
leren Die wisten tenminste
voor wie ze iedere dag die pla
ten draaiden
Nora Steinfel.
Iedere dag
een ritje
naar de hel