UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN wensen u een gezond en veilig 1994 Voorzitter Universele Autobedrijven Walcheren blikt terug o Q> Q> De Universele Autobedrijven Walcheren Renault Laguna heeft een groot bereik m- 40i m m m ES- m Sterke aanbieding in hogere middenklasse Johan Murre: "UAW is in zijn opzet geslaagd" VLISSINGEN - Een nieuw jaar een nieuw be gin en omdat deze keer in de autorubriek Jo han Murre aan de beurt is, maakt hij direct maar van de gelegenheid gebruik om ieder een maar het allerbeste voor het nieuwe jaar toe te wensen. Om verder te gaan met de mededeling dat 'dit jaar' alles op de schop gaat bij Garage Murre. „De pompen worden vernieuwd en alles wat daarmee heeft te ma ken wordt aan de laatste milieu-eisen aange past". Punt uit en dat is wat Murre betreft het hele verhaal. Een man van weinig woorden en van op de voorgrond treden houdt hij al helemaal niet. Niettemin, ook Murre ontkomt niet aan zijn 'portret' in de serie Universele Autobedrijven Walcheren. Bovendien is hij de voorzitter van de Universele Autobedrijven Walcheren, een club waar hij graag iets over vertelt. Dhr. en mevr. Murre Eigen baas Schot In de roos Profilering Laten tanken Universele Autobedrijven Walcheren AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER MIDDELBURG AUTOBEDR. DELTA OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ OOST-SOUBURG AUTOBEDR. WOUTERS him VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN -F^- THtth MIDDELBURG AUTOBEDR. STATEN LAAN VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. «j GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Dj VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES WETSKAPELLE AUTOBEDR. J. KALAND KOUDEKERKE AUTOBEDR. TOUW Dj MIDDELBURG AUTOBEDR. 't ZAND VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN ZOUTELANDE AUTOBEDR. VOS if scheidebode Dat de inmiddels 48-jarige Murre in de autobranche wilde, wist hij al vroeg. En de keuze tussen bij vader op het land in Nieuwdorp werken of bij oom in de garage in Middelburg aan de slag was dus niet moeilijk. Am bachtsschool, diploma's halen, cursussen volgen, militaire dienst en weer aan de slag bij acht verschillende bazen. Tus sen, in en onder de automobie len. Ervaring genoeg opgedaan dus. Terugblikkend op vroeger vindt Murre nog steeds dat die periode bij zijn oom een gouden tijd was. „Je leerde er van alles. Je was overal mee bezig en de autohandel - oom verkocht ook auto's - was laten we zeggen probleemloos. De mensen moesten op zaterdag nog wer ken en dus werd de zaterdag middag gebruikt om een auto te kopen. Inruilen was er niet bij, want niemand had wat in te rui len". Medio 1977 besluit Murre voor zichzelf te beginnen. Samen met een compagnon in de bin nenstad van de Vlissingse bin nenstad. „Die compagnon had een garagepand en ik de tech nische kennis", legt ie het com pagnonschap uit. „In die tijd heb ik ook geleerd dat als je langzaam stijgt ook nooit diep kunt vallen. Zo ben ik nog steeds. Niet van dat wilde, maar alles opzijn tijd". Zo werd het vorig jaar tijd voor de zogeheten 'vrije jongens' in de Walcherse automobiel branche om zich onder de naam Universele Autobedrijven Walcheren als één front te pre senteren. Murre werd de voor zitter. Het UAW blijkt een schot in de roos te zijn geweest. Het imago dat de universele autobedrijven onterecht hadden is opgepoetst en inmiddels weten veel auto bezitters dat de Universelen geen beunhazen of scharrelaars zijn, maar rasechte gediplo meerde monteurs met benzine in de aderen en gouden han den. Mannen en vrouwen die van alle markten thuis zijn en absoluut niet slechter zijn dan de mer- kendealer. En ook: waar het woord service niet stopt als de wijzers van de klok vijf uur aan geven. De bij de UAW aange sloten bedrijven sluiten het jaar dan ook met enige tevreden heid af. Menig autobezitter 'probeerde' eens een vrije gara gist en hoort nu tot de vaste klantenkring. Het merk waarin de klant rijdt is van onderge schikt belang, de universeel is van alle markten thuis. „Bij ons stond er dit jaar onder andere een Jaguar én een Mini op het werkbriefje, om maar eens een paar uitersten te noe men" zegt Johan Murre, om aan te geven dat ook de bezit ters van peperdure wagens het volste vertrouwen hebben in de kundigheid van de garagist. „Het was van begin af aan onze opzet om de universele autobe drijven te profileren. Om de consument voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat hij zijn voertuig bij een universele garage veilig kan laten repare ren. In die opzet zijn we ge slaagd. Bovendien is ook de onderlinge samenwerking tus sen de bij de Universele Auto bedrijven Walcheren aangeslo ten ondernemers beduidend verbeterd. De garagisten willen elkaar nog wel eens opbellen als een probleem moet worden opgelost en daar is de consu ment natuurlijk bij gebaat". Vijf jaar geleden maakte Murre de overstap naar het pand aan de Gerbrandystraat, een punt waar vrijwel iedere toerist langs komt en menigeen nog even de tank laat volgooien, want dat is nog een stuk service waar (FOTO HARRY DE LANGE) Murre geen afstand van wil doen. Een pand ook, waar de auto's in een keurige showroom staan, het personeel (drie monteurs en een vaste pompbediende) een eigen kantine heeft, de werk plaats met vier bruggen vrijwel iedere minuut van de dag bezet is en desnoods een kinderfietsje of een kruiwagen nog even kan worden gerepareerd. „Moet kunnen", vindt Murre. „Het is wel geen auto, maar als vrije garagist besteed je veel aan dacht aan je service. Klanten binding is belangrijk en als zo'n kind komt en zijn fiets is kapot omdat er een schroefje weg is, ach, dan help je zo'n kind toch?" En lachend: „Misschien komt ie over tien jaar dan wel een auto bij me kopen. Je weet het maar nooit". Een auto kopen bij Murre is een belevenis apart. Géén super de luxe lederen bankstel waarin de klant weg zakt maar gewoon lekker aan de ronde tafel. „Mensen kopen vrijwel nooit alleen een auto", fi losofeert Murre. „Een auto ko pen is een familiegebeuren en met z'n allen rond de tafel is veel gezelliger. Het geeft meer sfeer". Het typeert het hele be drijf. Gezellig. L In 1994 naar de: BOVAG leden met zekerheid! v?v De nieuwe Renault Laguna. Renault heeft haar opvolger van de 21 bekendgemaakt in de vorm van de Laguna, een beauty van een auto in de karakteristieke Renault-traditie van het moment. Een vijfdeurs auto in de hogere middenklasse met motoren die variëren van een spaarzame 1.8 liter krachtbron tot een machtig blok met een inhoud van maar liefst drie liter. Bovendien zijn van de Laguna een hagelnieuwe dieselversie, be schikbaar met een inhoud van 2,2 liter. Een turbovariant is nog niet in zicht. De wagen wordt vanaf 14 januari leverbaar op de Franse markt. Binnen vier maanden na dato moet de Laguna op de ande re Europese markten worden geïntroduceerd. Het is een opmerkelijk gegeven dat Renault nu al kiest voor een zo groot motorenaanbod al zal het velen tegevallen dat een turbine- aangeblazen dieselversie nog op zich laat wachten. De Laguna heeft een vijfdeurs carrosserie met een neerklapbare achterbank. Renault was in feite het eerst met dit concept in de vorm van de in 1965 uitgebracht- 16. Veelvuldig gekopieerd, niet in de laatste plaats door het Franse staatsbe drijf zelf werd nu wederom voor een dergelijk concept gekozen. De auto oogt er fraai mee en het concept geeft natuurlijk ruime mogelijkheden aan passagiers en bagage. In wezen is de Laguna een kleinere variant geworden van de inmiddels in de zakenwe reld alom gewaardeerde Safrane. Juist het aanbod van de grote drieliter motor geeft deze Laguna extra prestige. De vloeiende lijnen van de carrosserie ogen vriende lijk, terwijl in het interieur vol doende ruimte werd geschapen voor een comfortabel vervoer van vijf volwassenen. Veiligheid De Laguna moet goed scoren op het gebied van comfort en veilig heid. Met name op het laatste wordt bij de introductie door het Franse merk nogal wat nadruk gelegd. Franse auto's blinken over het geheel genomen niet in eerste instantie uit in de toepassing van veiligheidsvoorzieningen, al moet ik er eerlijk gezegd bij vermelden dat het de laatste tijd iets beter is. Vering Qua comfort zit je bij Renault eigenlijk altijd wel goed. Een uit gekiende vering en een stabiel rijgedrag is standaard equipment voor elk product van het merk met het wybertje in het logo. Ook aan het milieu is bij de productie van de Laguna gedacht. De auto is voor meer dan negen tig procent voor hergebruik ge schikt gemaakt en gevaarlijke stoffen worden voor de productie van de Laguna niet gebruikt. Bo vendien zijn verscheidene onder-, delen reeds gemaakt van herge bruikt materiaal. Kwalitatief moet de Renault het tegen elke Japanse en Duitse con current op kunnen nemen sinds Renault enige jaren geleden een kwaliteitsverhogend programma heeft gestart. De Franse firma heeft terecht ho ge verwachtingen van de Laguna. Zuidweg 7 01188-3434 Lambrechtstr. 17 01180-13029 nïïvTi J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 TTÜT Gerbrandystr. 4 01184-64644 Korenbloemln. 1 01182-2023 Kanaalweg 10-12 01180-27680 Oranjeplein 18 01184-61912 07* Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 Domburgseweg 18 01188-1487 Noordweg 355 01180-29742 Julianastr. 26 01184-61844 Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 Schuitvlotstr. 11 01188-1370 Statenlaan 244 01180-25663 Alex. Gogelweg 18 01184-65262 Jac Brasserstr. 2 01187-1292 Loodholseweg 2 01189-1456 Noordweg 467 01180-12042 Gildeweg 11 01184-14346 Zuidstraat 27 01187-1382 Brouwerijstr. 7 01185-1265 Koudekerkseweg 14 01180-14711 Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 Ooststr. 9 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 6