UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
wensen u een
gezond en veilig
1994
Voorzitter Universele Autobedrijven Walcheren blikt terug
o
Q>
Q>
De Universele
Autobedrijven
Walcheren
Renault Laguna heeft een groot bereik
m-
40i
m
m
m
ES-
m
Sterke aanbieding in hogere middenklasse
Johan Murre:
"UAW is in zijn opzet geslaagd"
VLISSINGEN - Een nieuw jaar een nieuw be
gin en omdat deze keer in de autorubriek Jo
han Murre aan de beurt is, maakt hij direct
maar van de gelegenheid gebruik om ieder
een maar het allerbeste voor het nieuwe jaar
toe te wensen. Om verder te gaan met de
mededeling dat 'dit jaar' alles op de schop
gaat bij Garage Murre. „De pompen worden
vernieuwd en alles wat daarmee heeft te ma
ken wordt aan de laatste milieu-eisen aange
past". Punt uit en dat is wat Murre betreft het
hele verhaal. Een man van weinig woorden
en van op de voorgrond treden houdt hij al
helemaal niet. Niettemin, ook Murre ontkomt
niet aan zijn 'portret' in de serie Universele
Autobedrijven Walcheren. Bovendien is hij de
voorzitter van de Universele Autobedrijven
Walcheren, een club waar hij graag iets over
vertelt.
Dhr. en mevr. Murre
Eigen baas
Schot In de roos
Profilering
Laten tanken
Universele
Autobedrijven
Walcheren
AAGTEKERKE
AUTOBEDR.
DEKKER
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
DELTA
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
KUZEE
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE Zn.
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
v. OORSCHOT
DOMBURG
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
SCHMITZ
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
WOUTERS
him
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
-F^-
THtth
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATEN LAAN
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
«j
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Dj
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
C. HERMES
WETSKAPELLE
AUTOBEDR.
J. KALAND
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
TOUW
Dj
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
't ZAND
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
HOFMAN
ZOUTELANDE
AUTOBEDR.
VOS
if scheidebode
Dat de inmiddels 48-jarige
Murre in de autobranche wilde,
wist hij al vroeg. En de keuze
tussen bij vader op het land in
Nieuwdorp werken of bij oom in
de garage in Middelburg aan de
slag was dus niet moeilijk. Am
bachtsschool, diploma's halen,
cursussen volgen, militaire
dienst en weer aan de slag bij
acht verschillende bazen. Tus
sen, in en onder de automobie
len. Ervaring genoeg opgedaan
dus. Terugblikkend op vroeger
vindt Murre nog steeds dat die
periode bij zijn oom een gouden
tijd was. „Je leerde er van alles.
Je was overal mee bezig en de
autohandel - oom verkocht ook
auto's - was laten we zeggen
probleemloos. De mensen
moesten op zaterdag nog wer
ken en dus werd de zaterdag
middag gebruikt om een auto te
kopen. Inruilen was er niet bij,
want niemand had wat in te rui
len".
Medio 1977 besluit Murre voor
zichzelf te beginnen. Samen
met een compagnon in de bin
nenstad van de Vlissingse bin
nenstad. „Die compagnon had
een garagepand en ik de tech
nische kennis", legt ie het com
pagnonschap uit. „In die tijd
heb ik ook geleerd dat als je
langzaam stijgt ook nooit diep
kunt vallen. Zo ben ik nog
steeds. Niet van dat wilde, maar
alles opzijn tijd".
Zo werd het vorig jaar tijd voor
de zogeheten 'vrije jongens' in
de Walcherse automobiel
branche om zich onder de
naam Universele Autobedrijven
Walcheren als één front te pre
senteren. Murre werd de voor
zitter.
Het UAW blijkt een schot in de
roos te zijn geweest. Het imago
dat de universele autobedrijven
onterecht hadden is opgepoetst
en inmiddels weten veel auto
bezitters dat de Universelen
geen beunhazen of scharrelaars
zijn, maar rasechte gediplo
meerde monteurs met benzine
in de aderen en gouden han
den.
Mannen en vrouwen die van alle
markten thuis zijn en absoluut
niet slechter zijn dan de mer-
kendealer. En ook: waar het
woord service niet stopt als de
wijzers van de klok vijf uur aan
geven. De bij de UAW aange
sloten bedrijven sluiten het jaar
dan ook met enige tevreden
heid af. Menig autobezitter
'probeerde' eens een vrije gara
gist en hoort nu tot de vaste
klantenkring. Het merk waarin
de klant rijdt is van onderge
schikt belang, de universeel is
van alle markten thuis.
„Bij ons stond er dit jaar onder
andere een Jaguar én een Mini
op het werkbriefje, om maar
eens een paar uitersten te noe
men" zegt Johan Murre, om
aan te geven dat ook de bezit
ters van peperdure wagens het
volste vertrouwen hebben in de
kundigheid van de garagist.
„Het was van begin af aan onze
opzet om de universele autobe
drijven te profileren. Om de
consument voor eens en voor
altijd duidelijk te maken dat hij
zijn voertuig bij een universele
garage veilig kan laten repare
ren. In die opzet zijn we ge
slaagd. Bovendien is ook de
onderlinge samenwerking tus
sen de bij de Universele Auto
bedrijven Walcheren aangeslo
ten ondernemers beduidend
verbeterd. De garagisten willen
elkaar nog wel eens opbellen
als een probleem moet worden
opgelost en daar is de consu
ment natuurlijk bij gebaat".
Vijf jaar geleden maakte Murre
de overstap naar het pand aan
de Gerbrandystraat, een punt
waar vrijwel iedere toerist langs
komt en menigeen nog even de
tank laat volgooien, want dat is
nog een stuk service waar
(FOTO HARRY DE LANGE)
Murre geen afstand van wil
doen.
Een pand ook, waar de auto's
in een keurige showroom staan,
het personeel (drie monteurs en
een vaste pompbediende) een
eigen kantine heeft, de werk
plaats met vier bruggen vrijwel
iedere minuut van de dag bezet
is en desnoods een kinderfietsje
of een kruiwagen nog even kan
worden gerepareerd. „Moet
kunnen", vindt Murre. „Het is
wel geen auto, maar als vrije
garagist besteed je veel aan
dacht aan je service. Klanten
binding is belangrijk en als zo'n
kind komt en zijn fiets is kapot
omdat er een schroefje weg is,
ach, dan help je zo'n kind
toch?"
En lachend: „Misschien komt ie
over tien jaar dan wel een auto
bij me kopen. Je weet het maar
nooit". Een auto kopen bij
Murre is een belevenis apart.
Géén super de luxe lederen
bankstel waarin de klant weg
zakt maar gewoon lekker aan
de ronde tafel. „Mensen kopen
vrijwel nooit alleen een auto", fi
losofeert Murre. „Een auto ko
pen is een familiegebeuren en
met z'n allen rond de tafel is
veel gezelliger. Het geeft meer
sfeer". Het typeert het hele be
drijf. Gezellig.
L
In 1994 naar de:
BOVAG leden met zekerheid!
v?v
De nieuwe Renault Laguna.
Renault heeft haar opvolger van
de 21 bekendgemaakt in de vorm
van de Laguna, een beauty van
een auto in de karakteristieke
Renault-traditie van het moment.
Een vijfdeurs auto in de hogere
middenklasse met motoren die
variëren van een spaarzame 1.8
liter krachtbron tot een machtig
blok met een inhoud van maar
liefst drie liter.
Bovendien zijn van de Laguna
een hagelnieuwe dieselversie, be
schikbaar met een inhoud van 2,2
liter. Een turbovariant is nog niet
in zicht. De wagen wordt vanaf 14
januari leverbaar op de Franse
markt. Binnen vier maanden na
dato moet de Laguna op de ande
re Europese markten worden
geïntroduceerd.
Het is een opmerkelijk gegeven
dat Renault nu al kiest voor een
zo groot motorenaanbod al zal het
velen tegevallen dat een turbine-
aangeblazen dieselversie nog op
zich laat wachten. De Laguna
heeft een vijfdeurs carrosserie met
een neerklapbare achterbank.
Renault was in feite het eerst met
dit concept in de vorm van de in
1965 uitgebracht- 16. Veelvuldig
gekopieerd, niet in de laatste
plaats door het Franse staatsbe
drijf zelf werd nu wederom voor
een dergelijk concept gekozen.
De auto oogt er fraai mee en het
concept geeft natuurlijk ruime
mogelijkheden aan passagiers en
bagage. In wezen is de Laguna
een kleinere variant geworden
van de inmiddels in de zakenwe
reld alom gewaardeerde Safrane.
Juist het aanbod van de grote
drieliter motor geeft deze Laguna
extra prestige. De vloeiende lijnen
van de carrosserie ogen vriende
lijk, terwijl in het interieur vol
doende ruimte werd geschapen
voor een comfortabel vervoer van
vijf volwassenen.
Veiligheid
De Laguna moet goed scoren op
het gebied van comfort en veilig
heid. Met name op het laatste
wordt bij de introductie door het
Franse merk nogal wat nadruk
gelegd. Franse auto's blinken over
het geheel genomen niet in eerste
instantie uit in de toepassing van
veiligheidsvoorzieningen, al moet
ik er eerlijk gezegd bij vermelden
dat het de laatste tijd iets beter is.
Vering
Qua comfort zit je bij Renault
eigenlijk altijd wel goed. Een uit
gekiende vering en een stabiel
rijgedrag is standaard equipment
voor elk product van het merk
met het wybertje in het logo.
Ook aan het milieu is bij de
productie van de Laguna gedacht.
De auto is voor meer dan negen
tig procent voor hergebruik ge
schikt gemaakt en gevaarlijke
stoffen worden voor de productie
van de Laguna niet gebruikt. Bo
vendien zijn verscheidene onder-,
delen reeds gemaakt van herge
bruikt materiaal.
Kwalitatief moet de Renault het
tegen elke Japanse en Duitse con
current op kunnen nemen sinds
Renault enige jaren geleden een
kwaliteitsverhogend programma
heeft gestart.
De Franse firma heeft terecht ho
ge verwachtingen van de Laguna.
Zuidweg 7
01188-3434
Lambrechtstr. 17
01180-13029
nïïvTi
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
TTÜT
Gerbrandystr. 4
01184-64644
Korenbloemln. 1
01182-2023
Kanaalweg 10-12
01180-27680
Oranjeplein 18
01184-61912
07*
Dr. Stavermanstr. 37
01184-14607
Domburgseweg 18
01188-1487
Noordweg 355
01180-29742
Julianastr. 26
01184-61844
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
Statenlaan 244
01180-25663
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
Jac Brasserstr. 2
01187-1292
Loodholseweg 2
01189-1456
Noordweg 467
01180-12042
Gildeweg 11
01184-14346
Zuidstraat 27
01187-1382
Brouwerijstr. 7
01185-1265
Koudekerkseweg 14
01180-14711
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
Ooststr. 9
01186-1363