Zomermode een combinatie van blauw en wit Bruin worden met je kleren aan Terugkeer van vlinderbril Stoere kinderkleding moet goed draagbaar zijn Extravagante Parijse mode vertaald naar draagbare confectie Draagcomfort gaat boven alles Zomerse mannenkleding keurig en kleurig SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 MAART 1994 30$ Ovaal model verliest terrein Dunner geslepen Glasbril Zonnebrillen Tekst: Lia Hamel Willem de Volder Remie Epskamp Muilen Bootschoen Schoenmode 94: natuur aan je voeten Een goed voorbeeld van een modieuze en toch sportieve combinatie. foto van gils Met brillen is het al net zo als met kleding. Elk sei zoen weer komen de ge vestigde ontwerpers met hun mo dieuze richtlijnen en hun nieuwe trendy collecties. De brillen worden dit jaar lang zaam weer iets groter, kunststof is bezig aan een come back, felle kleuren winnen aan populariteit. De retro-look is minder rechthoe kig geworden. Opvallend is de terugkeer van de vlinderbril, die niet zo gigantisch groot is als in. de jaren zestig, maar wat platter en meer aman delvormig. Volgens het vakblad Optiek Mode worden de glazen vakkun dig steeds dunner geslepen, het tijdperk van de jampotten ligt de finitief achter ons. Minder is weer meer, minimaliseren en beschei denheid zijn troef. De brillen worden cosmetisch steeds fraaier. Het montuur neigt nadrukkelijk richting een breed scala van allerlei natuurlijke tin ten en een gestileerde, sobere vormgeving. Zachte hoeken en opvallend veel ronde vormen. Daarbij geldt de stelregel: hoe kleiner hoe mooier, hoe compac ter hoe modieuzer. Verfijnde ele gantie wordt gekoppeld aan een stijgende en gegarandeerd goede kwaliteit. Temidden van al die modieuze tendensen lijkt de degelijke glas- bril toe aan zijn wedergeboorte. Het ovale model verliest terrein bij de echte modebewuste brildra gers. Die zijn al weer op zoek naar iets nieuws en dat is de rechthoekige bril. Deze rechthoe kige modellen worden vooral uit gevoerd in kunststof, omdat de lijn van dergelijke metalen mon turen al gauw te scherp is. De natuurlijke tinten die zo lang het beeld van de brillenmode heb ben gedomineerd zijn inmiddels passé. Felle kleuren komen meer op de voorgrond. Klein, rond en 'metal'.zijn de tref woorden van de nieuwe Ray-Ban zonnebrillencollectie 1994. Het zijn authentieke tijdloze modellen in de stijl van de jaren twintig maar in een eigentijds jasje. De glazen bieden onder iedere weers- omstandigheid en lichtsterkte vol ledige bescherming tegen ultra violet en infrarood licht. De brillen in de nieuwe Deco Metalsa-serie zijn echte trendset ters. Ze zijn vooral licht in ge wicht. Dat komt door het gebruik van lichtere materialen en door de unieke ophaniging; het glas is op slechts enkele plaatsen aan het frame vastgemaakt, zonder dat dit ten koste gaat van de sterkte van het montuur. Ook de stijlvolle Innerview-serie is gemaakt van licht materiaal. De nieuwe Square Club-masterserie heeft glazen die niet rond maar vierkant zijn. De zonnebrillen passen prima bij de natuurlijke kleuren die het mo debeeld deze zomer bepalen. Nadere informatie bij de Authori sed Ray-Ban dealers. In de kinderkleding speelt kleur een belangrijke rol. Maar bovenal moet de kleding goed draagbaar en makkelijk te wassen zijn. De jongenskleding is vooral sportief waarbij de shirts met het wereldkampioenschap voetbal in zicht soms heel sterk aan een voetbaltenue doen denken. Maar ook de kleding geïspireerd op het Amerikaanse baseball com pleet met badge en cap doen het bij de jongens goed. Voor meisjes een zonnige outfit met kleurige bloeme tjes, t-shirts en stevige katoe nen broeken, rokjes en mo dieuze mouwloze jackjes. Jeans, de stoere werkmans broeken zijn er nu ook voor de hele kleintjes, zelfs voor baby's. De echte five pocket broek voor de kleintjes kan tot een complete spijker out fit worden uitgebreid met jeansjacks, mouwloze vesten en chambrayshirts. De korte jeans voor jongens komen tot net boven of net onder de knie. Precies de lengte die past bij de stoere skate-boarder of eigentijdse streettrapper. Het onvermijdelijke ge beurt. De mannengarde robe wordt steeds veel- zijdiger, modieuzer en informeler. Dit is de voorlopige uitkomst van een trend die al tien jaar aan de gang is en die als inhaaleffect op de vrouwenmode kan worden ge zien. De vrouw laat zich overigens al enige tijd inspireren door de kledingcultuur van de man (broekpak, gilet). Mannen en vrouwen overstijgen momenteel niet alleen in de maatschappij hun rolpatronen maar ook in hun kleedgedrag. Er is een grote variatie in het aanbod van herenkleding. Ge waagdere combinaties, interessan tere kleuren en dessins. Fantasie vollere shirts, mooiere dassen. De kleding komt eleganter over door dat het silhouet langer en slanker is. De modellering is iets meer naar het lichaam zonder echt ge tailleerd te zijn. Draagcomfort gaat immers boven alles. Er is een einde gekomen aan de macho powerdressing van de jaren tachtig. Brede schouders zijn ver leden tijd. De colberts zijn een paar centimeter langer. Door deze verlenging komt er ruimte voor een drieknoopssluiting en een iets verhoogd stand van de zak. Het achterpand heeft vaak twee zij- splitten. De revers worden dit sei zoen iets smaller gehouden. De pantalons hebben een of twee comfortabele bandplooien. De formele kledingstukken ogen aan merkelijk sportiever waarbij op speelse wijze met kleur wordt om gegaan. Evenals bij de vrouwenmode draait het bij de mannengardero be ook om combineren met be hulp van diverse basiskledingstuk ken. Een uiterst comfortabele broek past uitstekend onder een keurig en kleurig colbert. Datzelf de jasje gaat de ene keer samen met een mooi overhemd en das en de andere dag past het prima bij een zomers gedessineerd hemd of stralend wit t-shirt. Het gilet is evenals bij de dames ook bij de heren nog populair. Het wordt als extra accent onder een jasje gedragen maar kan ook heel goed sportief gedragen wor den zonder colbert. Natuurlijkheid is in de mannen mode een belangrijk gegeven. Dat bepaalt voor een deel de kleur keuze waarbij neultrale kleuren als khaki en zand, wit, zachte tinten en warme specerijkleuren centraal staan. Tinten die voor treffelijk blijken te combineren met de meer uitgesproken kleu ren. Natuurlijkheid bepaalt ook de materiaalkeuze. Katoen, linnen en linnenmengingen zijn favoriet. Stoffen die zich voegen naar het lichaam of op een sportieve wijze mogen kreukelen. Het zijn in ie der geval materialen die optimaal draagcomfort bieden als het echt warm gaat worden. Opmerkelijk bij de nieuwe man nenmode is het vervagen van leef tijdsgrenzen. De jeanswear heeft al langer de weg gevonden naar alle mannen, nu volgt ook het gilet, jack, de parka en het zonnig vrijetijdsshirt. De modieuze man draagt deze zomer de boord van zijn over hemd over de kraag van het col bert. In het zo ontstane al dan niet behaarde decolleté kan een fri vool stropje worden gebonden. De wat klassieker ingestelde man zal kiezen voor een zijden choker. De eco-trend zorgt voor veel natuurlijke kleuren en materialen. Ook in de schoenenmode. foto lumberjack De extravagante mode zoals die door de toonaange vende Parijse modeontwerpers dit voorjaar werd gepresenteerd is voor de Nederlandse consument niet draagbaar. Veel gewaagde doorkijk- en inkijkblouses, blote schouders en draperieën. Maar de Nederlandse modehuizen zijn er wonderwel in geslaagd een aanvaard bare vertaling voor de Nederlandse vrouw te maken. Wèl dunne materialen, maar in vele lagen over elkaar. Het modebeeld is daarom deze zomer wijd en nonchalant. Het gestructureerde silhouet van de jaren tachtig is helemaal uit beeld. Strakke kostuums, korte rokjes en schoudervullingen zijn passé. In plaats hiervan losse, vloeiende lijnen en een veelvoud aan vormen. Een spel van lengte en proporties. Het lijkt wel of het enige echte basiskledingstuk de slip is. Hemdjes en bustiers zijn mode-items. Lange kanten onder rokken maken deel uit van de bovenkleding. Combineren is een must. De ba sisgarderobe dient zo eenvoudig mogelijk te zijn. Hierop draagt men dan diverse trendy items. Een veelvoud van ideeën, vormen en sferen maken de mode. Sluik en wijd, kort en lang, donker en licht. Deze contrasten worden sa mengevoegd tot een modieus ge heel. De jaren zestig en zeventig herle ven is het silhouet dat sluik van boven en wijduitlopend naar on deren toe is. Het bellbottom-silhouet zien we zowel voor tunieken als rokken en broe ken. De hippietijd die vorig jaar herleefde, krijgt dit jaar een ver volg met bandana's in vrolijke prints, zwierige zigeunerrokken, hoedjes en gehaakte mutsjes. Daarnaast is er in de mode duide lijk te zien dat de ontwerpers werden geïnspireerd door oude kledingvormen. Zo zien we kle dingstukken afgeleid van Mao-jas- jes en -tunieken. Belangrijk hier bij zijn details als fraaie knopen van been of hout, Japanse lusjes sluiting en mooi afgewerkte na den- Blazers zijn belangrijk in het mo debeeld van deze zomer. De klas sieke blazer heeft één rij knopen met een V-hals of reverskraag. Bij de geklede blazer wordt een lange Denimblauw past bij jou. foto jonnv q neutrale wit een frisse combinatie. Er zijn veel kleuren blauw: Chi nees blauw, indigoblauw, batik- blauw, pauwblauw, koningsblauw, hemelsblauw. Delfts blauw, ko baltblauw, hyacinthblauw net zo als er ook meerdere kleuren wit zijn: spierwit, gebroken wit, ivoor wit, eigerschaalwit. Naast deze blauw-witte combinatie zien. we veel natuurlijke ecokleuren zoals maïsgeel, strogeel, notenbruin en diverse aardtinten. De warme spe cerijkleuren zoals kaneel, rode pe per en kerrie zorgen voor een sfeer die refereert aan het rijke koloniale verleden. Blauw zien we vooral ook terug in de jonge jeansmode. Het basic blue komt het best tot uiting in de gewassen kleuren. strakke rok of een smal gesneden broek gedragen. Eronder een bij passend gilet in uni, ton-sur-ton of jacquard. De sportieve blazer is losser, royaler van styling en vaak onge voerd. Deze blazerjasjes zijn voor zien van sportieve details als op gestikte zakken en dubbele stik sels. Deze sportieve blazer wordt gecombineerd met lange wijde rokken en sportieve broeken. De lange ruisende rokken varië rend in lengte van zestig tot 85 centimeter, zijn ruimvallend maar veelal slank op de heup. Ze heb ben een doorknoopsluiting en pi kante splitten. Oosterse invloeden zien we terug in op sarongs lijken de wikkelrokken. De rechthoeki ge of vierkante pareo is een multi functioneel mode-attribuut en is in een handomdraai als wikkelrok te gebruiken. De doorknooprok- ken worden niet helemaal geslo ten. Soms zelfs tot boven openge laten. Eronder draagt men dan een legging of short. De broeken vallen soepel en sluik met als uitzondering de aanslui tende jeansachtige modellen met ritsjes in de pijp. Nieuw zijn de pyjamabroeken met wijdvallende pijpen en een koordsluiting of elastiek in de taille. De rechte pantalons vallen tot op de enkel. Paardrijbroeken zijn er met knoop- of veterverwerking in de pijp. Maten zijn dit jaar niet belangrijk. Een speelse nieuwe tendens is kledingstukken iets te krap dan wel veel te groot te dragen. Nau we korte truitjes en bustiers bren gen de meisjessfeer in de volwas sen mode terwijl wijde tops en mega-large kledingstukken voor een nonchalante outfit zorgen. Verassend veel varianten blauw beheersen het modebeeld deze lente en zomer. Samen met het Een nalurelkleurige blazer en colbert zijn ideaal om mee te combineren. foto amici Om streeploos bruin te worden hoef je tegen woordig niet meer naar een naturistenstrand. Er zijn nu badpakken op de markt onder de naam Sunny Concept die gemaakt zijn van een zondoorlatende stof. Bij de modellering is rekening gehouden met een bruine huid zonder streepjes. De badpakken hebben maar weinig naden. De zon krijgt kans om overal door te schijnen. Sunny Concept van Tweka is overigens een dunne stof zonder doorkijk. Badmode voor jong en oud voor mannen en vrouwen is deze zo mer veelzijdiger dan ooit. De kleur blauw loopt als een rode draad door de diverse collecties. Blauw is inmmers niet alleen de kleur van het water maar ook de kleur van de mode deze zomer. Naast primaire kleuren zien we ook pasteltinten. Tweka heeft behalve de zondoor latende badpakken deze zomer nog meer verrassingen. Onder de naam colour surprise is een bad pak in de collectie opgenomen dat is uitgevoerd in zwart-wit maar verandert onder invloed van de zon in bananegeel, zachtblauw en lavendel. Terug van heel lang weggeweest zijn de badpakken met pijpjes, vormgegeven in een eigentijdse belijning. Het pakje schijnt bij de jongelui al erg populair te zijn. Dat is mede te danken aan het feit dat met een doorknooprok en een doorkijkblouse het pakje ook uit stekend als een deel van de bo venkleding te gebruiken is. Belangrijk om te combineren zijn de bij elkaar passende badsets. T-shirts, tops, shorts, rokken met diepe split, transparante blouses en pareo's zijn nauwkeurig afge stemd op de dessins van de bad kleding. In de damesbadmode is veel aan dacht besteed aan de zogenaamde 5o/<s-details. Allerlei geraffineer de trucs worden aangewend om het figuur nog beter te laten uit komen. Zo zijn figuurnaden op de juiste plaats aangebracht. De mo dellen zijn vaak voorzien van beu gels en vormgevende push up cups. Veel zwempakken en biki ni's zijn er ook in de cupmaten B, C en D. Voor de volslanken zijn er bovendien badpakken die ge- styled zijn met behulp van mini- rushjes, veel plooitjes, draperieën en plissé's, wat slank afkleedt. De herenbadmode is zeer mo dieus en heeft tal van fleurige dessins en een prettige pasvorm. Naast sneldrogend polyester zien we ook prettig dragende katoen. De pareo, een multifunctionele omslagdoek in hetzelfde dessin als de bikini. foto tweka Voor de mode van 1994 geldt in velerlei opzicht: de jaren ze ventig herhalen zich. De schoenmode doet niet an ders. De natuur-Iook is waar het om draait. Ons zomer- schoeisel is dit jaar vooral gemaakt uit textiel. Kleuren, materiaal en structuren zijn ontleend aan de natuur en etnische invloeden. Daarmee zet de schoenmode geen trend, maar volgt ze. En wij, de dragers, willen graag com fort. Er zijn drie beeldbepalende veranderingen ten opzichte van vorig zomerseizoen. Het accent ligt op de (plateau zool. De hakken worden be duidend hoger. En er is een renaissance van zandkleuren (gebroken wit en beige) als gevolg van de roep naar na tuurlijke materialen. Textiel wordt veel en vaak toegepast. Niet alleen in plat te schoenen, maar vooral als combinatie met leer of suède in pumps en trotteurs. Hét natuurlijke materiaal vinden we terug in de zolen. Zolen van kurk (heel kreatief), bamboe, hout en textiel ko men we vaak tegen. De espa- drille-achtige zool is een ab solute kraker deze zomer. Touw-achtige onderwerken komen naast leer of nubuck omklede plateau-zolen als aanvulling op de matte, dikke PU-zool. De leesten zijn rond, bollig of breed afgerond vierkant, maar altijd met een zware neuspartij. Voor de periode van april tot augustus dragen we sandalet- ten of muilen. Naast aan dacht voor de espadrille en de kurkzool, komt de clog weer in de belangstelling. Zo wel in de traditionele uitvoe ring als richting western- look. De muil 'sabot' is voorzien van allerlei hakhoogten en types onderwerk, de rode draad in de schoenmode deze zomer. Zowel met open als gesloten teen. Uitgerust met of zonder hielband. En vaak effen met gevlochten teen stuk in linnen of leer met koper-versiering. Bij de sandalen heerst er een strenge soberheid in belijning en uitvoering. Ruige natuur lijke, matte, vette leersoorten benadrukken de stoerheid van deze nieuwe schoenent rend. Banden in iedere breedte zijn het overheersend thema. Nieuw zijn de spagetti-band- jes. Je ziet ze op plateau-zo len in combinatie met vamp- achtigen en op lange slanke queennie-leesten, die op iets zwaardere diabolo-hakken staan. Bij de heren zien we volle ronde leesten, met wat meer teensprong en hakhoogte. De zolen zijn gemaakt van leer of hout. De gebruikte leer soorten zijn gevet en mat (soms geolied linnen) in lich te bruin- en zandtinten, maar ook in wit en beige. Eenvoud en soberheid treffen we aan in de belijning. Accenten zijn er in de vorm van brandmer ken en versieringen van leer en hout. Eenvoudig is ook het stikwerk. Het is zwaar, handgestikt of doorgenaaid. De bootschoen van zacht en soepel leer in natuurlijke kleuren kan gedragen wor den naast de klassiek leren broques voorzien van Engel se perforatie of sierlijk vlechtwerk. Vlechtschoenen niet weggooien, want ook die spelen een rol in het schoen mode-beeld van zomer 1994. De jongens gaan deze zomer getooid met vrolijke canvas- gympen en basketball-schoe nen. Deze zijn voorzien van veel dessins en kleuren. De meisjes mogen rondlopen op klompschoenen met stoere stiksels. Ook de zonnebrillen hebben dit jaar zachtere hoeken en rondere vormen. foto ray-ban i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 9