Wie van drie? WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice f KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Universele Autobedrijven Walcheren Triotest van Mazda MX-5 1.6, Fiat barchetta en Alfa Romeo Spider f O"— Voor. Accu's, banden, uitlaten, schokdempers enz. naar de: SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 AUGUSTUS 1995 Formaat Beperking Motoren Resumé Interieur f- BOVAG-leden met zekerheid! Jarenlang beheerste Mazda met zijn MX-5 het segment van de (enigszins) betaalbare open tweezitters tot de concurrentie was uitgesla pen en binnen korte tijd een aantal tegenstre vers op de weg zette. Het Italiaanse Fiat-con cern kwam zelfs met twee autootjes die het de MX-5 moeilijk moeten maken. De barchetta van Fiat en de Spider van Alfa Romeo blijken beide auto's die ook zeker in styling-opzicht een schot in de roos zijn. Mazda ging de com petitie aan met een voordeliger type met een kleinere motor. Hij is het goedkoopste uit de test, maar is hij ook de minste? Autopost tracht een antwoord te geven op deze moeilij ke vraag. De Mazda MX-5 werd in 1989 op de markt gebracht en vulde daarin een immens gat. Sedert decennia was het aantal open tweezitters uiterst beperkt en de merken die er wel een hadden bleken uitsluitend betaalbaar voor een klein groepje mesne met een uiterst comfortabel banksal do. De wagen had de klassieke 'look' en natuurlijk ach terwielaandrijving zoals dat bij een klassieke open sport wagen hoorde. De wagen bleek een succes, zowel in het thuisland Japan, in de Verenigde Staten als in Europa. Het Fiatconcern had van oudsher wel enige affiniteit met de open tweezitters en had daarin in het verleden (denk maar aan de 850 spider, de 124 spider en de prachtige Di- no spider met Ferrarimotor) zijn sporen zeker verdiend. Succesievelijk waren deze wagens allemaal van het to neel verdwenen en had Mazda vrij spel.Tot voor een aan tal maanden geleden toen ook Fiat en Alfa (die nog wel zijn Spider op de markt had, maar die deed niet zoveel meer, verkooptechnisch gesproken) hun cabriolets pre senteerden op de Nederlandse markt. De barchetta is een klein wagentje, nog geen vier meter, maar daarin verschilt hij niet van de concurrentie. Ook de Mazda meet op een aantal Centimeters na, vier meter en de Alfa Romeo is slechts zo'n dertig centimeter langer. Een fors verschil is wel het verschil in styling tussen de Alfa en de andere twee. De eerste is veel agressiever ge tekend en draagt dan ook de handtekening (letterlijk) van Pininfarina op de zijkant van het koetswerk. De bar chetta lijkt, wat ontwerp betreft, veel meer op de MX-5. Vriendelijke wat ronde lijnen bepalen hier het beeld ter wijl de Spider wat hoekiger en 'scherper' overkomt. Dat verschil houdt niet op bij de lijnen van carrosserie want ook qua prestaties liggen de zaken ongeveer zo. De voor deligste MX-5, (kost op een haar na eenenvijftig mille) is zonder twijfel de zwakst gemotoriseerde van de drie. Met een topsnelheid van 175 km/h. blijft hij riant onder de (door de fabrikant beloofde) maxima van tweehonderd voor de Fiat en zelfs tweehonderdvijftien kilometer per uur voor de Alfa. Wie meer prestaties ver langt kan in de Mazda een motor laten hangen met een inhoud van 1.8 liter, die de prestaties op Fiat-niveaü brengt. Echte scheurneuzen kopen een Alfa Spider met tweeliter zescilinder turbo motor (top 235 km/h) of met een zesci linder blok met een inhoud van tweeë- neenhalve liter (top 225 km/h.). Nodig is dit allemaal niet want een open wa gen is niet om mee te racen, vind ik. De geringe lengte van de wagens vindt zich terug in de beperking van de bin nenruimte. Twee personen en geen ka bouter méér kunnen er in de open sportwagentjes een plaatsje vinden. De stoelen in de MX-5 zijn hard, heel hard zelfs en hebben een goede pasvorm. Ook de barchettastoelen zitten prettig al lijken ze iets zachter. In de Alfa Ro meo zit je het meest onderuitgezakt en in die houding geven ook deze stoelen een goede zit en een fijne ondersteu ning van de bovenbenen. Door de toe passing van lederen bekleding glij je toch iets meer weg dan in de beide an dere wagens. Bovendien is het leer niet om aan te raken, zo heet, als de auto open een tijdje in de zon heeft gestaan. Daar hou je na een keer jezelf schroei en, wel rekening mee in het vervolg. Mazda MX-5. interieur maar dat ligt meer aan de ruime toepassing van kaal, gespoten staal. Hoewel er weinig op valt aan te mer ken valt de leeftijd van het ontwerp van de MX-5 er wel aan af te lezen. Een hoge middenconsole, ronde klokken met een chroom rand zijn hier de voornaamste kenmer ken. Helaas is er ook hier .weinig bergruimte, een (afsluit baar) handschoenenvak en een klein dashboardkastje dat is het enige. In de portiertassen past hoegenaamd niks in. Daarin staat de MX- 5 echter niet allen. Waarin de MX-5 het meest zijn leeftijd toont zijn de opklapbare koplampen. In de opvallende kleur sunburst yellow, waarin de testwagen was uitgevoerd, ble ken het in opengeklapte toestand, twee enorme vlakken die belemmerend wer ken op het uitzicht. In de Fiat en de Alfa is dat beter voor elkaar. Bijzonder in de MX-5 is de constructie van de uitritsbare achterruit. Mocht de zon te fel zijn om open te rijden, en geloof me dat dat kan gebeuren, dan biedt de MX-5 van de drie wagens de meeste verkoeling door de neergeklapte achterruit in combinatie met de (electrisch) neergelaten zijruiten. In de Alfa en de Fiat stoof je dan lang zaam gaar, zeker als je de pech hebt in een file te geraken. De dakconstructie is het gemakkelijkst te bedienen in de MX-5. Twee klemmen los, de achterruit losritsen en je klapt het geval zo naar achter. Een kind doet de was. De kap ligt dan wel open en bloot achter je en kan, eventueel, worden afgedekt door een zeiltje. De Fiat en de Alfa hebben een kunststof klep die over de kap heenvalt. Als de auto's open zijn ziet het er mooier uit. maar ze zijn wat moeilijker te bedienen en je moet in elk geval uitstappen om het dak te openen of 0 Alfa Romeo te sluiten. Dat hoeft in de MX-5 niet. Een punt voor Mazda. De geknepen versie van de MX-5 heeft de beschikking over een krachtbron met een inhoud van 1.6 liter. Dat lijkt niet zo veel, maar het gewicht is natuurlijk laag en het is maar de vraag of je in een open sportwagentje van dit kaliber zo heel veel kracht nodig hebt om lekker te kunnen rijden. Mijns inziens bewijst de MX-5 dat dit niet het geval is. De motoren van de ongeblazen tweeliter Al fa en de zestienkleps 1.8 liter grote motor van de barchet ta beschikken ontegenzeglijk over meer pit en een halen een hogere top. Maar ook bij een acceleratie kan de MX-5 heel aardig mee en ach, het gaat tenslotte om het ontspannen toeren. De schakeling heeft in Italiaanse produkten weieens aan leiding tot zure woorden gegeven maar die zijn in beide sportievelingen niet meer op zijn plaats. Beide vijfbakken schakelen dat het een lieve lust is en geven aan de Japan ner weinig toe. Ook deze klikt moeiteloos zijn vijf verzet ten aan elkaar en dat speelt zich allemaal af op een vier kante decimeter schakelruimte. De transmissie zal niet de doorslag geven in de keuze voor het ene of het andere merk. Of dat voor het weggedrag in zijn algemeenheid wel geldt is ook zeer de vraag. De drie auto's sporen dat het een lie ve lust is en volgen de stuurbevelen tadeloos op. De kri tiek van veel sportwagenliefhebbers dat de barchetta en de Spider voorwielaandrijving hebben wat niet bij het ka rakter zou passen lijkt mij ongegrond. Beide auto's sturen er uitstekend mee en ook voorwielaandrijving is tegen woordig zo perfekt uitgebalanceerd dat dit weinig effect heeft op het weggedrag. Prettig is dat beide Italianen be schikken over stuurbekrachtiging wat met name korte langzame stuurmanoeuvres gemakkelijker maakt. Een keuze maken tussen de drie wagens is een moeilijke opgave. De Alfa is in de voordeligste versie met zijn prijs van dik zeventig mille, nog veruit de duurste van de drie. De auto is echter ook de opvallendste en biedt de hoog ste prestaties. Jammer is dat de afwerking nog wel wat steekjes laat vallen, dat moet toch echt beter kunnen. Dat laatste geldt in wat mindere mate voor de barchetta die met een prijs van dik zesenvijftig mille de middenmoot opvult. Een modern en fris ontwerp dat te koop is in leu ke kleuren waardoor de auto weer extra opvalt. Boven dien geeft hij van de wagens het meest het idee een grap pig speeltje te zijn. De prestaties zijn in orde en de auto is redelijk comfortabel, waarschijnlijk trowuens het com fortabelst van de drie. De Mazda kost het minst maar biedt veel minder presta ties. Mij persoonlijk zou dat niet deren en het ontwerp is volkomen uitgerijpt wat het aantal storingen waarschijn lijk uiterst beperkt houdt. Dat is sowieso een sterk punt van Japanse wagens. Misschien zou ik zelf wel voor deze gouwe ouwe kiezen. Spider. Fiat Barchetta. In een open auto heb je bekijks zat, al lijkt het écht apar te er de laatste jaren er een beetje af te gaan. Zo niet in een barchetta of. nog sterker, in een Alfa Spider. Met zijn sterke wigvorm trekt hij onnavolgbaar de aandacht en die straalt ook zeer op de berijders af. Ook de barchetta heeft de onverdeelde aandacht van autorijdend Neder land en dat geldt toch minder voor de MX-5 die natuur lijk een bekendere verschijning is. Ook kijkend naar het interieur van de drie sportwagens valt de Alfa Spider het sterkst op. Drie ronde klokken, waaronder die van de benzinetank, zijn gesitueerd op de middenconsole en blikken rechtstreeks in het oog van de bestuurder. De barchetta heeft eveneens een bijzonder ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 01182-2023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 01180-29742 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN SchuitvJotstr. 11 01188-1370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstr. 7 01185-1265 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF 't Zand Koudekerkseweg 14 01180-14711 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 hr WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE Zn. Jac. Brasserstr.2 01187-1292 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KALAND Zuidstraat 27 01187-1382 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 11