Wie van drie?
WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice
f
KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Triotest van Mazda MX-5 1.6, Fiat barchetta en Alfa Romeo Spider
f
O"—
Voor.
Accu's, banden, uitlaten,
schokdempers enz. naar de:
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 AUGUSTUS 1995
Formaat
Beperking
Motoren
Resumé
Interieur
f-
BOVAG-leden met zekerheid!
Jarenlang beheerste Mazda met zijn MX-5 het
segment van de (enigszins) betaalbare open
tweezitters tot de concurrentie was uitgesla
pen en binnen korte tijd een aantal tegenstre
vers op de weg zette. Het Italiaanse Fiat-con
cern kwam zelfs met twee autootjes die het de
MX-5 moeilijk moeten maken. De barchetta
van Fiat en de Spider van Alfa Romeo blijken
beide auto's die ook zeker in styling-opzicht
een schot in de roos zijn. Mazda ging de com
petitie aan met een voordeliger type met een
kleinere motor. Hij is het goedkoopste uit de
test, maar is hij ook de minste? Autopost
tracht een antwoord te geven op deze moeilij
ke vraag.
De Mazda MX-5 werd in 1989 op de markt gebracht en
vulde daarin een immens gat. Sedert decennia was het
aantal open tweezitters uiterst beperkt en de merken die
er wel een hadden bleken uitsluitend betaalbaar voor een
klein groepje mesne met een uiterst comfortabel banksal
do. De wagen had de klassieke 'look' en natuurlijk ach
terwielaandrijving zoals dat bij een klassieke open sport
wagen hoorde. De wagen bleek een succes, zowel in het
thuisland Japan, in de Verenigde Staten als in Europa.
Het Fiatconcern had van oudsher wel enige affiniteit met
de open tweezitters en had daarin in het verleden (denk
maar aan de 850 spider, de 124 spider en de prachtige Di-
no spider met Ferrarimotor) zijn sporen zeker verdiend.
Succesievelijk waren deze wagens allemaal van het to
neel verdwenen en had Mazda vrij spel.Tot voor een aan
tal maanden geleden toen ook Fiat en Alfa (die nog wel
zijn Spider op de markt had, maar die deed niet zoveel
meer, verkooptechnisch gesproken) hun cabriolets pre
senteerden op de Nederlandse markt.
De barchetta is een klein wagentje, nog geen vier meter,
maar daarin verschilt hij niet van de concurrentie. Ook de
Mazda meet op een aantal Centimeters na, vier meter en
de Alfa Romeo is slechts zo'n dertig centimeter langer.
Een fors verschil is wel het verschil in styling tussen de
Alfa en de andere twee. De eerste is veel agressiever ge
tekend en draagt dan ook de handtekening (letterlijk)
van Pininfarina op de zijkant van het koetswerk. De bar
chetta lijkt, wat ontwerp betreft, veel meer op de MX-5.
Vriendelijke wat ronde lijnen bepalen hier het beeld ter
wijl de Spider wat hoekiger en 'scherper' overkomt. Dat
verschil houdt niet op bij de lijnen van carrosserie want
ook qua prestaties liggen de zaken ongeveer zo. De voor
deligste MX-5, (kost op een haar na eenenvijftig mille) is
zonder twijfel de zwakst gemotoriseerde van de drie. Met
een topsnelheid van 175 km/h. blijft hij riant onder de
(door de fabrikant beloofde) maxima
van tweehonderd voor de Fiat en zelfs
tweehonderdvijftien kilometer per uur
voor de Alfa. Wie meer prestaties ver
langt kan in de Mazda een motor laten
hangen met een inhoud van 1.8 liter,
die de prestaties op Fiat-niveaü brengt.
Echte scheurneuzen kopen een Alfa
Spider met tweeliter zescilinder turbo
motor (top 235 km/h) of met een zesci
linder blok met een inhoud van tweeë-
neenhalve liter (top 225 km/h.). Nodig
is dit allemaal niet want een open wa
gen is niet om mee te racen, vind ik.
De geringe lengte van de wagens vindt
zich terug in de beperking van de bin
nenruimte. Twee personen en geen ka
bouter méér kunnen er in de open
sportwagentjes een plaatsje vinden. De
stoelen in de MX-5 zijn hard, heel hard
zelfs en hebben een goede pasvorm.
Ook de barchettastoelen zitten prettig
al lijken ze iets zachter. In de Alfa Ro
meo zit je het meest onderuitgezakt en
in die houding geven ook deze stoelen
een goede zit en een fijne ondersteu
ning van de bovenbenen. Door de toe
passing van lederen bekleding glij je
toch iets meer weg dan in de beide an
dere wagens. Bovendien is het leer niet
om aan te raken, zo heet, als de auto
open een tijdje in de zon heeft gestaan.
Daar hou je na een keer jezelf schroei
en, wel rekening mee in het vervolg. Mazda MX-5.
interieur maar dat ligt meer aan de ruime toepassing van
kaal, gespoten staal. Hoewel er weinig op valt aan te mer
ken valt de leeftijd van het ontwerp van de MX-5 er wel
aan af te lezen. Een hoge middenconsole, ronde klokken
met een chroom rand zijn hier de voornaamste kenmer
ken. Helaas is er ook hier .weinig bergruimte, een (afsluit
baar) handschoenenvak en een klein dashboardkastje
dat is het enige. In de portiertassen past
hoegenaamd niks in. Daarin staat de MX-
5 echter niet allen.
Waarin de MX-5 het meest zijn leeftijd
toont zijn de opklapbare koplampen. In
de opvallende kleur sunburst yellow,
waarin de testwagen was uitgevoerd, ble
ken het in opengeklapte toestand, twee
enorme vlakken die belemmerend wer
ken op het uitzicht. In de Fiat en de Alfa is
dat beter voor elkaar. Bijzonder in de
MX-5 is de constructie van de uitritsbare
achterruit. Mocht de zon te fel zijn om
open te rijden, en geloof me dat dat kan
gebeuren, dan biedt de MX-5 van de drie
wagens de meeste verkoeling door de
neergeklapte achterruit in combinatie
met de (electrisch) neergelaten zijruiten.
In de Alfa en de Fiat stoof je dan lang
zaam gaar, zeker als je de pech hebt in een
file te geraken. De dakconstructie is het
gemakkelijkst te bedienen in de MX-5.
Twee klemmen los, de achterruit losritsen
en je klapt het geval zo naar achter. Een
kind doet de was. De kap ligt dan wel
open en bloot achter je en kan, eventueel,
worden afgedekt door een zeiltje. De Fiat
en de Alfa hebben een kunststof klep die
over de kap heenvalt. Als de auto's open
zijn ziet het er mooier uit. maar ze zijn wat
moeilijker te bedienen en je moet in elk
geval uitstappen om het dak te openen of 0 Alfa Romeo
te sluiten. Dat hoeft in de MX-5 niet. Een
punt voor Mazda.
De geknepen versie van de MX-5 heeft de beschikking
over een krachtbron met een inhoud van 1.6 liter. Dat
lijkt niet zo veel, maar het gewicht is natuurlijk laag en
het is maar de vraag of je in een open sportwagentje van
dit kaliber zo heel veel kracht nodig hebt om lekker te
kunnen rijden. Mijns inziens bewijst de MX-5 dat dit niet
het geval is. De motoren van de ongeblazen tweeliter Al
fa en de zestienkleps 1.8 liter grote motor van de barchet
ta beschikken ontegenzeglijk over meer pit en een halen
een hogere top. Maar ook bij een acceleratie kan de
MX-5 heel aardig mee en ach, het gaat tenslotte om het
ontspannen toeren.
De schakeling heeft in Italiaanse produkten weieens aan
leiding tot zure woorden gegeven maar die zijn in beide
sportievelingen niet meer op zijn plaats. Beide vijfbakken
schakelen dat het een lieve lust is en geven aan de Japan
ner weinig toe. Ook deze klikt moeiteloos zijn vijf verzet
ten aan elkaar en dat speelt zich allemaal af op een vier
kante decimeter schakelruimte. De transmissie zal niet de
doorslag geven in de keuze voor het ene of het andere
merk.
Of dat voor het weggedrag in zijn algemeenheid wel geldt
is ook zeer de vraag. De drie auto's sporen dat het een lie
ve lust is en volgen de stuurbevelen tadeloos op. De kri
tiek van veel sportwagenliefhebbers dat de barchetta en
de Spider voorwielaandrijving hebben wat niet bij het ka
rakter zou passen lijkt mij ongegrond. Beide auto's sturen
er uitstekend mee en ook voorwielaandrijving is tegen
woordig zo perfekt uitgebalanceerd dat dit weinig effect
heeft op het weggedrag. Prettig is dat beide Italianen be
schikken over stuurbekrachtiging wat met name korte
langzame stuurmanoeuvres gemakkelijker maakt.
Een keuze maken tussen de drie wagens is een moeilijke
opgave. De Alfa is in de voordeligste versie met zijn prijs
van dik zeventig mille, nog veruit de duurste van de drie.
De auto is echter ook de opvallendste en biedt de hoog
ste prestaties. Jammer is dat de afwerking nog wel wat
steekjes laat vallen, dat moet toch echt beter kunnen. Dat
laatste geldt in wat mindere mate voor de barchetta die
met een prijs van dik zesenvijftig mille de middenmoot
opvult. Een modern en fris ontwerp dat te koop is in leu
ke kleuren waardoor de auto weer extra opvalt. Boven
dien geeft hij van de wagens het meest het idee een grap
pig speeltje te zijn. De prestaties zijn in orde en de auto is
redelijk comfortabel, waarschijnlijk trowuens het com
fortabelst van de drie.
De Mazda kost het minst maar biedt veel minder presta
ties. Mij persoonlijk zou dat niet deren en het ontwerp is
volkomen uitgerijpt wat het aantal storingen waarschijn
lijk uiterst beperkt houdt. Dat is sowieso een sterk punt
van Japanse wagens. Misschien zou ik zelf wel voor deze
gouwe ouwe kiezen.
Spider.
Fiat Barchetta.
In een open auto heb je bekijks zat, al lijkt het écht apar
te er de laatste jaren er een beetje af te gaan. Zo niet in
een barchetta of. nog sterker, in een Alfa Spider. Met zijn
sterke wigvorm trekt hij onnavolgbaar de aandacht en
die straalt ook zeer op de berijders af. Ook de barchetta
heeft de onverdeelde aandacht van autorijdend Neder
land en dat geldt toch minder voor de MX-5 die natuur
lijk een bekendere verschijning is.
Ook kijkend naar het interieur van de drie sportwagens
valt de Alfa Spider het sterkst op. Drie ronde klokken,
waaronder die van de benzinetank, zijn gesitueerd op de
middenconsole en blikken rechtstreeks in het oog van de
bestuurder. De barchetta heeft eveneens een bijzonder
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
01182-2023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
01180-29742
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
SchuitvJotstr. 11
01188-1370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstr. 7
01185-1265
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
't Zand
Koudekerkseweg 14
01180-14711
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
hr
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE Zn.
Jac. Brasserstr.2
01187-1292
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KALAND
Zuidstraat 27
01187-1382
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
01186-1363