Opel doet goede zaken met bestelwagen Opel Combo Renault Initiale: 'back to the Future Adverteren in het qeeft een verbluffend effect l l l tomat I I Wij van EuropaTuin laten u deze maand ooesten EUROPflTuiN Advertereninhet HE SCHELDEBODE geeft eenj/eiPluffe^ - - -1" Eigen accessoires Toyota Europe Bijzonder koele Daewoo Nexia is™#™™— OPRUIMING VAN TUINMACHINES NU VOORDEEL BIJ GROENLEER PIONEER KEH P 4000 Van 599.- voor 495. Tel. 01100-12820 GROENLEER GOES SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 AUGUSTUS 1995. een vervoerder vait met lot laadruimte herkenbaar ijd-i-SïfiSS ki^kk High Power Cassette/tuner, 4x22 watt24 voorkeuze stations, beste station geheugen, scannen van voorkeuzezenders. Eiectronische regeling van tonen, fader, balans, volume, afneembaar front- paneel met waarschuwingssignaal en handig opbergetui. Autoreverse cassettedeck. 6eldig tegen inlevering van deze bon. Middelburg en betalen met klinkende mum terug CIRKELMAAIERS: Div. Toro's met hoge korting bijv. •J ATCO KOOIMAAIER B14 van 2145.- nu 1645.- LUCHTKUSSENMAAIERS van FLYMO vanaf 195.- STIHL EN TANAKA BOSMAAIERS korting tot 40% TANAKA STROOMAGGREGAAT 2360.- nu 1495.- DIV. ZITMAAIERS achterlossend of zijlossend aa AC met of zonder grasopvang vanaf DIV. TUINFREZEN vanaf 895." FLYMO - ROCO - OF TORO EL. KANTENTRIMMERS ROCO 450 watt van 252.- nu voor 95.- MERKEN VERSNIPPERAARS ELEKTRISCHE HEGGESCHAREN vanaf DIV. GEBR. MACHINES - ONDERHOUD VAN ALLE Albert Plesmanweg 5 Ind. terrein De Poel 1 3e bedrijf rechts - Goes 307 Hij lijkt op een Corsa maar dat is de Combo echter niet. Weliswaar is de cabine van Opel's kleinste overgenomen en wordt deels van dezelfde motoren gebruikgemaakt, maar het gaat hier toch echt om een op zichzelf-staand model. Waarmee het Duitse merk op dit moment overi gens opperbeste zaken doet. Niet verwonderlijk, zo kun nen we na een uitgebreide kennismaking vaststellen. Waarom de Combo (vanaf 17.743 gulden exclusief BTW) op dit moment gretig aftrek vindt, begint al bij het uiter lijk. Want 'de hoge hoed op wielen' ziet er voor een bestel wagen gewoon alleraardigst uit. Tot de laadruimte her kent iedereen hem aan hetzelfde snuitwerk als van de po pulaire Corsa en om de overgang van cabine naar laad ruim wat vloeiender te maken, is op het dak een zwarte spoiler gekomen, die in het interieur trouwens tot extra opbergmogelijkheden leidt. Eerlijk is eerlijk: rr-i t t i -i i allereerst op het uiterlijk van z'n werkpaard Het alS pOpUlaiTe COTSa paal hem int haar) vee A l gaat hem (of haar) veel meer om de capaciteiten ervan, in dit geval de laadcapaciteiten. Met de Combo zal wat dat betreft menigeen goed uit de voeten kunnen. Even wat cijfers op een rij: de laadbak is 1.81 meter lang, 1.26 meter hoog en naast de wielkasten 1.55 meter breed. Opel heeft becijferd dat het laadvolume zo'n drie kuub bedraagt en dat er qua gewicht standaard voor 500 kilo gram aan spullen versjouwd kunnen worden. Wie daar te weinig aan heeft, kan kiezen voor een ietwat hoger laad vermogen maar is dan wel verplicht de Combo met die selmotor te nemen. De toegankelijkheid van de laaddoos is zonder meer goed. Aan de achterzijde telt de auto twee deuren die keurig tot in het dak doorlopen. Wie in de cabine plaatsneemt, zal andermaal de gelijke nissen met de Corsa opvallen. En inderdaad: daarvan is gewoon het gehele dashboard overgenomen, alsmede de portieren en de stoelen. Dat maakt dat het voor de chauf feur goed toeven is aan boord van deze besteller. Het in strumentarium is het toonbeeld van overzichtelijkheid en bedieningsgemak, de stoelen zitten prima en voorts mag het aardig heten dat Opel enkele snufjes van de Corsa ook op deze Combo heeft overgenomen. Zoals de dubbe le speakers in de portieren en het display in het midden van het dashboard. Daarop wordt naast de tijd ook de buitentemperatuur geprojecteerd, alsmede de frequentie van de radio. Zoals aangegeven, wordt er voor de motoriek van de ruimtelijke Opel een greep gedaan uit het aanbod dat ook voor de Corsa ter beschikking staat. Het lijdt geen twijfel dat het merendeel van de vrachtrijders voor de variant met 1.7 liter dieselmotor kiest. Daarnaast biedt Opel de eveneens bekende 1.4 liter injectiemotor aan. die met z'n 60 paarde- krachten exact even sterk is als de diesel motor en dus ook tot dezelfde prestaties leidt. Voor beide Combo's belooft Opel een topsnelheid van iets meer dan 140 km/u. Van de 1.4 liter benzinemotor bestaat echter ook een versie met multi-point-injectie en dientengevolge beduidend meer pit. Deze motorisering verzamelt 82 paarden aan de krukas en moet de Combo daarmee 160 km/u snel maken, terwijl hij ook aanmerke lijk feller is in de acceleraties. Waarmee de Combo zich in positieve zin onderscheidt, zijn de rij-eigenschappen. Want alhoewel het onderstel met z'n starre achteras allereerst aan dat van een bedrijf swagen doet denken, blijft er sprake van een comfort en stabiliteit die zelfs een 'luxe' wagen niet misstaan. De test wagen was uitgerust met stuurbekrachtiging, een optie waarvoor iets meer dan duizend gulden aan meerprijs 1» "S "»-<S n i« n mm** -.•»*** -rrsnfn mm n ai im ii- "im iii mmm mm „„11 mmmldSm»-: IK «■- K H «■tfpBprr^ ■rïr KI ...- Kfc 11 mm mmm n -*• ki ik KB KR m K. n K. KB i m<% '3T*ï \~m 3 Waarom de Combo (vanaf 17.743 gulden exclusief BTWop dit moment gretig aftrek vindt, begint al bij het uiterlijk. Want 'de hoge hoed op wielenziet er voor een bestelwagen gewoon alleraardigst uit. wordt gevraagd. Deze voorziening is een aanrader, zeker wanneer de auto veel in de stad vertoeft. Het manoeuvre ren gaat er in elk geval een stuk gemakkelijker door. De Combo valt echter het meest op wanneer er lange afstan den moeten worden afgelegd. Zowel de vering als de stoelen tekenen bij voorbaat al voor een aardig comfort en daarbij komt dat de 82 pk-motor gewoon reserves heeft die hem bij 140 km/u nog aangenaam stil maken. Terwijl de Combo ook dan nog goed op de weg ligt. Kort om: je hebt er eigenlijk geen notie van dat je met een be stelwagen op pad bent. Dat krijg je pas wanneer je achter om kijkt. Tijdens een onlwerp-concours, op 9 september, in Parijs onthult Renault een uiterst luxueus model, als voorproef je op de presentatie op de Internationale Automobielten toonstelling (I A A) in Frankfurt. De auto, ontworpen naar een volledig nieuw concept, gaat door het leven met de naam 'Initiale'. Renault kijkt met het innovatieve ontwerp en de techni sche inhoud van Initiale zeker tien jaar vooruit en geeft hiermee uitdrukking aan haar ambities voor de toekom stige luxe auto's uit haar assortiment. Voor de studie grijpt Renault terug op modellen uit de jaren '20 en '30, die ele gantie en creativiteit lieten samengaan. Over de hele lengte van het voertuig zit glas: het dak is een verlenging van de voorruit en loopt uit in een 'V'- vorm. De achterklep is uitgevoerd met een revolutionair openingsmechanisme en vormt dan ook geen geheel met de achterruit: via een gecompliceerd mechanisme schuift de klep over het dak. De passagiersruimte blijft hierbij hermetisch afgesloten. De passagiersruimte is ingericht zoals je een geliefd plek je in je huiskamer zou willen inrichten: gedimd licht, veel ruimte en vier ergonomisch gevormde stoelen. Achterin is een echte woonkamer gebouwd rond de centrale console die onder het panoramische dak hangt. Op de console is overigens een monitor te vinden waarop de passagiers een film kunnen kijken met behulp van een CDi-speler. Het dashboard is strak en eenvoudig. Zodra de auto is ge start komt het instrumentenpaneel tevoorschijn. Via een toetsenbord in het midden van het dashboard kunnen al le functies voor het comfort aan boord en voor de com municatie worden bediend. Wie kennis wil maken met de 'Initiale' zal moeten afreizen naar de IAA in Frankfurt. Het Europese centrum van het Toyota concern, Toyota Motor Europe' Marketing Engineering, is uitgebreid met een afdeling voor de ontwikkeling van accessoires en specifiek op de .Europese markt gerichte uitrusting. Het 10.000m nieuwe gebouw vergde een investering van ruim dertig miljoen gulden en er werken in eerste in stantie 66 mensen. Het in Brussel gevestigde Europese hoofdkwartier richt zich zowel op de Toyotaprodurtiebedrijven als op de ruim twintig importeurs. De Daewoo Nexia is tijdelijk standaard voorzien van air conditioning. De speciale serie staat momenteel bij de dealers in den lande. De bijzonder koele Nexia is te koop vanaf 26.745 gulden. Ook bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, anti-dief- stalstartonderbreker.getint glas en toerenteller zijn stan daard. Met de 'Initiale' zet Renault een nieuwe standaard voor de luxe-auto's van de komende tien jaar. /- 200,-VOORDEEL Segeersstraat 66 tel: 01180-33130 Heeft u meegedaan aan onze 'klinkende munt-aktie? Dan is het nü tijd om te oogsten. Een volle kaart geeft u namelijk het recht op liefst 40% korting op één kamer- of tuinplant. Maar ook kaarten die niet vol zijn kunt u inleveren want elke zegel betekent 'fiktie 1% korting. Kom dus de hele maand septem ber profiteren en neem meteen onze verrassende aanbiedingen mee. geldt niet voor Bonsai boompjes en aanbiedingen. BEVELAND, GOES, NIEUWE RIJKSWEG 2B, 01100-15395 HOGCHEM, DIRKSLAND, VROONWEG 23, 01877-1354 EUROPATUIN RENESSE, LAÖNE 20, 01116-1031 HET TUINCENTRUM VOOR GROENLIEFHEBBERS Bijv. Klippo Mulchmaaier 1350.-nu Motec 53 cm 51/2 pk 1795.- nu bijv. MOTEC 4-wielgestuurd 6995.- nu 4995.- vanaf alles incl. B.T.W. en zolang de voorraad strekt.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 7