DAGEN FEEST AUTOBEMIDDELINGSBEDRIJF B.SCHUURS BESTAAT 3 JAAR Turbodiesel voor Suzuki Grand Vitara Citroen lepelt common rail motor in gerestylde Xantia Profiteér nu mee van onze vele schitterende jubileumaanbiedingen! ACCESSOIRES T.W.V. f 1000,- 9 oktober 10 oktober 11 oktober BEMIDDELING - VERKOOP - INKOOP FINANCIERING - 3 MAANDEN ALL IN GARANTIE A ly Lor eat kapper kamera wij het Ixaar van U op verithilende/ manieren.' vormt gea/en Vit kan bijvoorbeeld/ door "8 weken volume/ en beMjeging" aan het kaar te/ eleven met A nómatto: Of mi^chéen ly uw weny mooie/ veerkrachtige/ krullen", $odat u kxe&tvoor de/Vuicia/Tonica/AHA. "V roxynikruUen" met de/ A rgiruo. 4 of een heryteXkende/ permanent met optimale/ verzorging', met Inter-Pha^e/C. Aktie bij alle vormgevingen en permanenten bij Nancy Hairstyling gratis een speciale Osmose verzorgings shampoo 500 ml. met pomp t.w.v. F. 25,- N€*US BADHUISSTRAAT 18 4381 LD VLISSINGEN TEL.:0118-413600 WEGENS Y-n ENORM SUCCES WEDEROM ONZE TOPBUDGET PERMANENT VOOR f .99,50 ALLES INBEGREPEN OOK GEDURENDE DE AKTIE MET GRATIS 500 ML POMP OSMOSE SHAMPOO T.W.V. F 25,00 (DEZE PERMANENT IS UITSLUITEND OP AFSPRAAK) Auto's Occasions AUTOHANDEL P.G. DE JONGE Tel. 0118-56 24 63 Autobedr. Bram van Gurp v.o.f. TEN WEIJNGAERT Het restaurant waar onze kwaliteit en prijs naar uw wens zijn. Auto-ABC BMW OPEL AUTO MATERIALEN FORD HONDA VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG gratis *°MNEDak bij aankoop vanaf f 10.000,- ^^9^ L MQ?ATlS Lm-vrlG£n Een lekker kopje koffie staat voor u klaar! Speciaal voor de kinderen Lego speelhoek Grabelton NIEUWE KLEVERSKERKSEWEG 7 MIDDELBURG 0118-633165/0118-603488 FORD RENAULT OPEL AUDI BMW NISSAN De Suzuki Grand Vitara is er nu ook met tur bodiesel. De auto was al leverbaar met een 2.0 liter viercilinder en een 2.5 liter V6-ben- zinemotor. De 2.0 liter TDi is er vanaf 55.995 gulden. Standaard heeft de wagen aircondi tioning en twee airbags. Snelheid SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 OKTOBER 1998 V PAGINA 27 Bij Nancy Hairytylincy Ly alley ynogelijh, welke/ vormgeving of permanent u/ ook/ went. vX HAIRSTYLING DAMES A HIRE H KA>IALO" Ford Sierra 20 CL 4-drs. Sedan. 1988 Peugeot 309 GL 5-drs.. 1986 Citroen BX TRD Diesel. 1989 Daihatsu Rocky Turbo Diesel geel kent.. 1987 Fiat Panda 1000 CL. 1988 Volvo 440 GL LPG. 1990 Volvo 240 GL station LPG. 1986 Ford Fiesta 1.1 L. 1985 Alle auto's incl. APK. Henri Dunantstr. 16, Oost-Souburg. Tel. 0118-479683/06-54 31 89 66. Ook 's avonds. Volvo 240 stat. Im.vlg. APK. 1000,- Peugeot 205 bj. '89 Im.vlg.. 6000,- Nissan Sunny station bj.'92. 12500,- Opel Vectra bj. '89 zw.met.. 8000,- Renault 21 Nevada stat. bj. '88. 4950,- Opel Corsa bj. '86 APK. 2000,- Opel Kadett GSi 16V bj. '88. 10000,- T.k.: 4 licht met. velgen 16 inch 8J Mercedes, Mazda en Audi, houten sportstuur 4 spaak, Mercedes, tel: 0118-479458 na 18.00 uur. Oranjeplaatweg 1a, Lewedorp, tel. 0113-612290. Opel Vectra LPG met nieuwe motor. 30.000km.1992 9.750,- Opel Kadett. 1991 7.500,- Renault Nevada. 1987 2.500,- Toyota Celica. 1986 2.500,- Mazda 323 Sedan. 1986 1.950,- Ford Escort. 1986 1.750,- Volvo 340. 1986 1.750,- Tevens div. goedkopere auto's v.a. 500,- met APK keuring Wijngaardstraat 1-5, Middelburg 0118-634633 BMW 316 1.8, bj.'87, kl. zw. metal., apk 3-99, 5 versn. sportwielen met nwe. banden, slechts 105.000km. 3750,-, tel. 0113-613576. CITROEN XM 2.0 met gas (185.000km met Autopas) bj. 10-'91, APK 6-'99, trekh. veel extra's i.z.g.st. prijs ƒ4.950,- 0118-478420 OPEL KADETT 13S met trekhaak, wit, i.g.st. '85, p.n.o.tk., tel. 0113-352045. OPEL VECTRA 1.6 GL '90, apk 6-'99, vrpr. 8000,-, tel. nr. 0113-221633. OPEL KADETT 1.2S, bj.'86, grys met. 3 drs., apk mei '99, 123000km., geen roest, vrpr. 2250,-, 0118- 612070/06-50205591. OPEL kadett 13s, bj. '86, APK 2/'99, vr.pr. 2350,-. Tel. 0118-614484. OPEL KADETT COMBO 1.3S, bj. '89, apk 3-99, i.g. st. 2500,-. 0113-613576. OPEL Ascona 1.61, 5 versn. c.v., bj. '88, 1 jr. APK, i.z.g. st., vraagprijs 2750,- tel: 0118-479458 na 18.00 uur. het adres voor AUTO-ONDERDELEN ACCESSOIRES GEREEDSCHAPPEN OLIE VETTEN Handelsweg 16 4387 PC Vlissingen Tel: (0118)466000 (industrie terrein 'Vrijburg') Ford Sierra 2.0I GL bj. '92, LPG, kleur rood, 5 drs. trekh., lichte parkeerscha- de, APK, prijs 5950,- tel: 0118-471373. FORD ESCORT, bj.'86, nw. model, kl. rood, bijzonder mooi, met apk, 1850,-, tel. 0118-472382. HONDA Civic automaat 1985, 1.5S nwe. APK 3 mnd. bel. trekhaak nwe. banden i.z.g.st. 1600,- Tei.0118-612667. gBaa\S trekhaak GRATIS De robuust uitziende Grand Vitara in turbo diesel-uitvoering is her kenbaar aan de luchtin laat op de motorkap. Zijn benzinebroertjes moeten deze missen. De turbodiesel motor levert maximaal 64 kW/87 pk bij 4.000 tpm. Z'n koppel van 216 Nm komt al vrij bij 2.000 tpm. Door de turbo reageert de motor snel op het gaspedaal. Mede door de intercooler wordt een hoog rende ment bereikt en een gun stig brandstofverbruik. De 70 liter tank brengt de 2.0 liter TDi zo'n 900 kilometer ver. Dankzij het standaard Drive Select 4x4 System is de vierwielaandrijving onder het rijden inscha- kelbaar. Tot een snelheid van 100 km/uur kan er gewisseld worden tussen achter en vierwielaandrijving. Het 'quick startup sys tem' zorgt voor een mini male uitstoot van uit laatgassen bij de koude start. De elektronische injectie voorziet in een efficiënte verbranding en een gering aantal de cibellen. Al met al is de Grand Vi tara 2.0 TDi een forse aanwinst binnen het Su- zuki-programma. Van huis uit heeft de 4x4 een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Er is echter ook een automati sche transmissie te leve ren. Dan kost de Grand Vita ra 2..0 TDi 59.350 gulden. Er zal ook een Van lever baar worden op grijs kenteken. In navolging van Alfa Romeo, Fiat, Mercedes-Benz en BMW is Citroen de eerste van de twee PSA-merken die een common rail dieselmotor gaat toepassen. De Xantia HDi is de geluk kige. In een later stadium zullen an dere modellen ook profiteren van de schonere, stillere en zuinige motor. De 2,0 liter Hdi-motor zit in de gron dig gerestylde Xantia. De nieuwe HDi-motor vervangt de 2,1 liter turbo diesel motor. Door te kiezen voor de Xantia wil Citroën haar positie op de zakelijke markt verstevigen. Het toe passen van common rail technologie is eigenlijk vrij eenvoudig. Het computergestuurde systeem van de HDi-motor bestaat uit een inspuit- pomp die onder zeer hoge druk (1.350 bar) een inspuitgalerij met vier injec- toren voedt. Iedere injector wordt elektronisch gestuurd. Door de hoge druk wordt een bijzonder fijne verne veling bereikt in de verbrandingska mer. Doordat de injectoren ieder apart worden aangestuurd door de computer kan op ieder moment exact het gewenste mengsel worden ge creëerd, hetgeen een vrijwel ideaal verloop van de verbranding mogelijk maakt. In de omgeving van Parijs maakten wij kortstondig kennis met de nieuwe Xantia HDi. Volgens Citroën levert de HDi-motor meer rijplezier door onder andere een hoog koppel bij lage toe rentallen. De 2,0 liter HDi-motor heeft een koppel van 250 Nm bij 1.750 tpm. De voormalige 2,1 turbo diesel kwam pas los bij 2.000 tpm. Het voor deel is dat het koppelkromme veel gunstiger is bij lage toerentallen. De HDi-motor hangt dan ook lekker aan het gaspedaal, zo bleek tijdens onze testrit. Er is namelijk al 55 Nm extra koppel beschikbaar vanaf 1.500 tpm. Neem daarbij dat er bij 200 Nm meer dan 80% van het koppel beschikbaar tussen de 1.250 en 3.800 tpm, dan heb je natuurlijk een prima trekauto in het gamma. Er kan overigens zeer schakelarm met de Xantia HDi wor den gereden. Het maximum vermogen van 80 kW/110 pk is het meest leven dig bij 4.000 tpm. Terwijl wij de afslag Senlis nemen valt het op hoe stil de HDi-motor z'n werk doet. Citroën bereikte dat door betere isolatie van motorruimte en motor toe te passen. Het motorblok is 22 kg lichter. Door het toepassen van verstijvingsribben is de resonantie af genomen. Er werd een reductie op het motorgeluid bereikt van 3dB. Met de speciale motorbeplating en isolatie van de motorkap werd nog eens 2dB afgesnoept. Dat merk je echt als je aan het rijden bent. Nergens overtol lig lawaai. Het is natuurlijk een kunst om het common rail optimaal te laten wer ken. Een koude dieselmotor heeft de neiging wat te nagelen. Dat is door dit systeem toe te passen opgelost. Het is mogelijk om een voorinspuiting te re aliseren. Dat wordt bereikt doordat de verstuiver enkele tientallen micro seconden vooraf te laten injecteren. Er wordt een zeer kleine hoeveelheid brandstof ingespoten, waardoor de temperatuur in de verbrandingska mer geleidelijk kan stijgen voordat de eigenlijke inspuiting plaatsvindt. Het resultaat is een 'zachtere' geleidelijke verbranding. Dat levert ten aanzien van het geluid een winst op van 3dB, waardoor de HDi-motor vergelijk baar is met een benzinemotor. Volgens Citroën is de HDi zeer zuinig. Het gemiddelde brandstofverbruik zou 5,5 liter per 100 km bedragen. He laas hebben wij dat niet tijdens onze korte rit kunnen meten, dus houdt u dat van ons tegoed als wij de Xantia in de test doen. Onze eerste indruk is dat Citroën met de HDi een zeer goede auto in het seg ment heeft. De Xantia zelf ziet er sinds z'n opwaardering veel beter uit en biedt de inzittenden alle comfort die tegenwoordig als gewoon wordt ervaren. Daarnaast is er aandacht ge schonken aan de veiligheid door het toepassen van veiligheidsgordels met spanners en natuurlijk airbags voor bestuurder en medepassagier. Al met al is de Xantia HDi een wagen voor de lange afstand. Vertegenwoordigers, zakenlui met gevoel voor kosten moe ten beslist eens gaan kennis maken met de Xantia. i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1998 | | pagina 19