DAGEN FEEST
AUTOBEMIDDELINGSBEDRIJF
B.SCHUURS
BESTAAT 3 JAAR
Turbodiesel voor
Suzuki Grand Vitara
Citroen lepelt common rail
motor in gerestylde Xantia
Profiteér nu mee van onze vele
schitterende jubileumaanbiedingen!
ACCESSOIRES T.W.V. f 1000,-
9 oktober
10 oktober
11 oktober
BEMIDDELING - VERKOOP - INKOOP
FINANCIERING - 3 MAANDEN ALL IN GARANTIE
A ly Lor eat kapper kamera wij het
Ixaar van U op verithilende/
manieren.' vormt gea/en Vit kan
bijvoorbeeld/ door "8 weken
volume/ en beMjeging" aan het
kaar te/ eleven met A nómatto:
Of mi^chéen ly uw weny mooie/
veerkrachtige/ krullen", $odat u
kxe&tvoor de/Vuicia/Tonica/AHA.
"V roxynikruUen" met de/ A rgiruo. 4
of een heryteXkende/ permanent
met optimale/ verzorging', met
Inter-Pha^e/C.
Aktie bij alle vormgevingen en
permanenten bij Nancy Hairstyling
gratis een speciale Osmose
verzorgings shampoo 500 ml.
met pomp t.w.v. F. 25,-
N€*US
BADHUISSTRAAT 18
4381 LD VLISSINGEN
TEL.:0118-413600
WEGENS Y-n ENORM SUCCES WEDEROM ONZE TOPBUDGET
PERMANENT VOOR f .99,50 ALLES INBEGREPEN OOK
GEDURENDE DE AKTIE MET GRATIS 500 ML POMP OSMOSE SHAMPOO
T.W.V. F 25,00 (DEZE PERMANENT IS UITSLUITEND OP AFSPRAAK)
Auto's Occasions
AUTOHANDEL P.G. DE JONGE
Tel. 0118-56 24 63
Autobedr. Bram van Gurp v.o.f.
TEN
WEIJNGAERT
Het restaurant
waar onze
kwaliteit en prijs
naar uw wens zijn.
Auto-ABC BMW
OPEL
AUTO
MATERIALEN
FORD
HONDA
VRIJDAG
ZATERDAG
ZONDAG
gratis
*°MNEDak
bij aankoop vanaf f 10.000,- ^^9^
L MQ?ATlS
Lm-vrlG£n
Een lekker
kopje koffie
staat voor u klaar!
Speciaal voor de kinderen
Lego speelhoek
Grabelton
NIEUWE KLEVERSKERKSEWEG 7 MIDDELBURG 0118-633165/0118-603488
FORD RENAULT OPEL AUDI BMW NISSAN
De Suzuki Grand Vitara is er nu ook met tur
bodiesel. De auto was al leverbaar met een
2.0 liter viercilinder en een 2.5 liter V6-ben-
zinemotor. De 2.0 liter TDi is er vanaf 55.995
gulden. Standaard heeft de wagen aircondi
tioning en twee airbags.
Snelheid
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 OKTOBER 1998 V
PAGINA 27
Bij Nancy Hairytylincy Ly alley
ynogelijh, welke/ vormgeving
of permanent u/ ook/ went.
vX
HAIRSTYLING
DAMES A HIRE H KA>IALO"
Ford Sierra 20 CL 4-drs. Sedan. 1988
Peugeot 309 GL 5-drs.. 1986
Citroen BX TRD Diesel. 1989
Daihatsu Rocky Turbo Diesel geel kent.. 1987
Fiat Panda 1000 CL. 1988
Volvo 440 GL LPG. 1990
Volvo 240 GL station LPG. 1986
Ford Fiesta 1.1 L. 1985
Alle auto's incl. APK. Henri Dunantstr. 16, Oost-Souburg.
Tel. 0118-479683/06-54 31 89 66. Ook 's avonds.
Volvo 240 stat. Im.vlg. APK. 1000,-
Peugeot 205 bj. '89 Im.vlg.. 6000,-
Nissan Sunny station bj.'92. 12500,-
Opel Vectra bj. '89 zw.met.. 8000,-
Renault 21 Nevada stat. bj. '88. 4950,-
Opel Corsa bj. '86 APK. 2000,-
Opel Kadett GSi 16V bj. '88. 10000,-
T.k.: 4 licht met. velgen 16
inch 8J Mercedes, Mazda
en Audi, houten sportstuur
4 spaak, Mercedes, tel:
0118-479458 na 18.00 uur.
Oranjeplaatweg 1a, Lewedorp, tel. 0113-612290.
Opel Vectra LPG met nieuwe motor.
30.000km.1992 9.750,-
Opel Kadett. 1991 7.500,-
Renault Nevada. 1987 2.500,-
Toyota Celica. 1986 2.500,-
Mazda 323 Sedan. 1986 1.950,-
Ford Escort. 1986 1.750,-
Volvo 340. 1986 1.750,-
Tevens div. goedkopere auto's
v.a. 500,- met APK keuring
Wijngaardstraat 1-5,
Middelburg
0118-634633
BMW 316 1.8, bj.'87, kl.
zw. metal., apk 3-99, 5
versn. sportwielen met
nwe. banden, slechts
105.000km. 3750,-, tel.
0113-613576.
CITROEN XM 2.0 met gas
(185.000km met Autopas)
bj. 10-'91, APK 6-'99, trekh.
veel extra's i.z.g.st. prijs
ƒ4.950,- 0118-478420
OPEL KADETT 13S met
trekhaak, wit, i.g.st. '85,
p.n.o.tk., tel. 0113-352045.
OPEL VECTRA 1.6 GL '90,
apk 6-'99, vrpr. 8000,-,
tel. nr. 0113-221633.
OPEL KADETT 1.2S, bj.'86,
grys met. 3 drs., apk mei
'99, 123000km., geen
roest, vrpr. 2250,-, 0118-
612070/06-50205591.
OPEL kadett 13s, bj. '86,
APK 2/'99, vr.pr. 2350,-.
Tel. 0118-614484.
OPEL KADETT COMBO
1.3S, bj. '89, apk 3-99, i.g.
st. 2500,-. 0113-613576.
OPEL Ascona 1.61, 5 versn.
c.v., bj. '88, 1 jr. APK, i.z.g.
st., vraagprijs 2750,- tel:
0118-479458 na 18.00 uur.
het
adres voor
AUTO-ONDERDELEN
ACCESSOIRES
GEREEDSCHAPPEN
OLIE VETTEN
Handelsweg 16
4387 PC Vlissingen
Tel: (0118)466000
(industrie terrein 'Vrijburg')
Ford Sierra 2.0I GL bj. '92,
LPG, kleur rood, 5 drs.
trekh., lichte parkeerscha-
de, APK, prijs 5950,- tel:
0118-471373.
FORD ESCORT, bj.'86, nw.
model, kl. rood, bijzonder
mooi, met apk, 1850,-,
tel. 0118-472382.
HONDA Civic automaat
1985, 1.5S nwe. APK 3
mnd. bel. trekhaak nwe.
banden i.z.g.st. 1600,-
Tei.0118-612667.
gBaa\S
trekhaak
GRATIS
De robuust uitziende
Grand Vitara in turbo
diesel-uitvoering is her
kenbaar aan de luchtin
laat op de motorkap.
Zijn benzinebroertjes
moeten deze missen. De
turbodiesel motor levert
maximaal 64 kW/87 pk
bij 4.000 tpm. Z'n koppel
van 216 Nm komt al vrij
bij 2.000 tpm. Door de
turbo reageert de motor
snel op het gaspedaal.
Mede door de intercooler
wordt een hoog rende
ment bereikt en een gun
stig brandstofverbruik.
De 70 liter tank brengt
de 2.0 liter TDi zo'n 900
kilometer ver.
Dankzij het standaard
Drive Select 4x4 System
is de vierwielaandrijving
onder het rijden inscha-
kelbaar.
Tot een snelheid van 100
km/uur kan er gewisseld
worden tussen achter en
vierwielaandrijving.
Het 'quick startup sys
tem' zorgt voor een mini
male uitstoot van uit
laatgassen bij de koude
start. De elektronische
injectie voorziet in een
efficiënte verbranding
en een gering aantal de
cibellen.
Al met al is de Grand Vi
tara 2.0 TDi een forse
aanwinst binnen het Su-
zuki-programma.
Van huis uit heeft de 4x4
een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. Er is
echter ook een automati
sche transmissie te leve
ren.
Dan kost de Grand Vita
ra 2..0 TDi 59.350 gulden.
Er zal ook een Van lever
baar worden op grijs
kenteken.
In navolging van Alfa Romeo, Fiat,
Mercedes-Benz en BMW is Citroen de
eerste van de twee PSA-merken die
een common rail dieselmotor gaat
toepassen. De Xantia HDi is de geluk
kige. In een later stadium zullen an
dere modellen ook profiteren van de
schonere, stillere en zuinige motor.
De 2,0 liter Hdi-motor zit in de gron
dig gerestylde Xantia. De nieuwe
HDi-motor vervangt de 2,1 liter turbo
diesel motor. Door te kiezen voor de
Xantia wil Citroën haar positie op de
zakelijke markt verstevigen. Het toe
passen van common rail technologie
is eigenlijk vrij eenvoudig.
Het computergestuurde systeem van
de HDi-motor bestaat uit een inspuit-
pomp die onder zeer hoge druk (1.350
bar) een inspuitgalerij met vier injec-
toren voedt. Iedere injector wordt
elektronisch gestuurd. Door de hoge
druk wordt een bijzonder fijne verne
veling bereikt in de verbrandingska
mer. Doordat de injectoren ieder
apart worden aangestuurd door de
computer kan op ieder moment exact
het gewenste mengsel worden ge
creëerd, hetgeen een vrijwel ideaal
verloop van de verbranding mogelijk
maakt.
In de omgeving van Parijs maakten
wij kortstondig kennis met de nieuwe
Xantia HDi. Volgens Citroën levert de
HDi-motor meer rijplezier door onder
andere een hoog koppel bij lage toe
rentallen. De 2,0 liter HDi-motor
heeft een koppel van 250 Nm bij 1.750
tpm. De voormalige 2,1 turbo diesel
kwam pas los bij 2.000 tpm. Het voor
deel is dat het koppelkromme veel
gunstiger is bij lage toerentallen. De
HDi-motor hangt dan ook lekker aan
het gaspedaal, zo bleek tijdens onze
testrit. Er is namelijk al 55 Nm extra
koppel beschikbaar vanaf 1.500 tpm.
Neem daarbij dat er bij 200 Nm meer
dan 80% van het koppel beschikbaar
tussen de 1.250 en 3.800 tpm, dan heb
je natuurlijk een prima trekauto in
het gamma. Er kan overigens zeer
schakelarm met de Xantia HDi wor
den gereden. Het maximum vermogen
van 80 kW/110 pk is het meest leven
dig bij 4.000 tpm.
Terwijl wij de afslag Senlis nemen
valt het op hoe stil de HDi-motor z'n
werk doet. Citroën bereikte dat door
betere isolatie van motorruimte en
motor toe te passen. Het motorblok is
22 kg lichter. Door het toepassen van
verstijvingsribben is de resonantie af
genomen. Er werd een reductie op het
motorgeluid bereikt van 3dB. Met de
speciale motorbeplating en isolatie
van de motorkap werd nog eens 2dB
afgesnoept. Dat merk je echt als je
aan het rijden bent. Nergens overtol
lig lawaai.
Het is natuurlijk een kunst om het
common rail optimaal te laten wer
ken. Een koude dieselmotor heeft de
neiging wat te nagelen. Dat is door dit
systeem toe te passen opgelost. Het is
mogelijk om een voorinspuiting te re
aliseren. Dat wordt bereikt doordat
de verstuiver enkele tientallen micro
seconden vooraf te laten injecteren.
Er wordt een zeer kleine hoeveelheid
brandstof ingespoten, waardoor de
temperatuur in de verbrandingska
mer geleidelijk kan stijgen voordat de
eigenlijke inspuiting plaatsvindt. Het
resultaat is een 'zachtere' geleidelijke
verbranding. Dat levert ten aanzien
van het geluid een winst op van 3dB,
waardoor de HDi-motor vergelijk
baar is met een benzinemotor.
Volgens Citroën is de HDi zeer zuinig.
Het gemiddelde brandstofverbruik
zou 5,5 liter per 100 km bedragen. He
laas hebben wij dat niet tijdens onze
korte rit kunnen meten, dus houdt u
dat van ons tegoed als wij de Xantia
in de test doen.
Onze eerste indruk is dat Citroën met
de HDi een zeer goede auto in het seg
ment heeft. De Xantia zelf ziet er
sinds z'n opwaardering veel beter uit
en biedt de inzittenden alle comfort
die tegenwoordig als gewoon wordt
ervaren. Daarnaast is er aandacht ge
schonken aan de veiligheid door het
toepassen van veiligheidsgordels met
spanners en natuurlijk airbags voor
bestuurder en medepassagier. Al met
al is de Xantia HDi een wagen voor de
lange afstand. Vertegenwoordigers,
zakenlui met gevoel voor kosten moe
ten beslist eens gaan kennis maken
met de Xantia.
i