NIEUWS- EN ADVEBTEiTIEOLAD VA*] WESTELIJK ZEEUWSCH-YLAANDEBEN.
LOKAAL-SPOORWEGEN.
No. 21.
Twaalfde Jaargang.
A". 1871.
Vrijdag 17 Maart.
Spoorweg-Maatschappij.
Algemeen Overzicht
BUITENLAND.
Dit Weekblad verschijnt iedereu Dinsdag en Vrijdag.
Prijs per drie maanden vo /óbrmalig 4de district van
Zeeland f 1,15; voor de ovei mtsen des Kijks, franco
per post f 1,30.
Prijs der Advcrleutiëu van l-o rebels 0,70 elke regel
daarboven 0.1"2'2. Groole letters naar het getal gewone
regels die /.ij beslaan.
Afzonderlijke Nummers ƒ0,05.
Ingezoudeu Stukken en brieven, de Redactie betreffende, bene\ens Adverteu iën en gewone berichten of Mededeeliugeu/va» Correspondenten,
te bezorgen bij den Uilgever dezer, alles FRANCO behalve de bekende Correspondentie!).
Vervolg.
II.
Het bezwaar ligt in het vinden der ver-
eischte kapitalen. Terwijl groote maatschap
pijen in de gelegenheid zijn, zich onderschei
dene rijk vloeiende bronnen le ontsluiten,
gaat dit natuurlijk zeer moeielijk voor kleine
ondernemingen. Deze eischen te veel geld
van eenige partikulierenle weinigom
algemeen belang in te boezemen. Dewijl
zij haar steun moeten vinden in de onmiddel
lijk bij hare vestiging betrokkene streken,
en deze niet zeer uitgestrekt zijn, moet het
geld in de eerste plaats voornamelijk daar
worden bijeengebracht. De meeste groole
werken in Nederland, waarbij miljoenen
gemoeid zijn, bevinden zich in de handen
d> r Engelschen. Dit is ge^is betreurens
waardig maar waar nu eenmaal buiten-
landsche ondernemingsgeest onmisbaar blijkt
o n iets belangrijks tot stand te brengen,
mag men zich nog gelukkig achten, hem le
ku.inen vinden. Maar wie zal er aan denken,
om de aandacht van vreemden te vestigen
op zaken minder dan een half millioen
Dergelijke betrekkelijk kleine sommen kunnen
bij tien miljoenenhandel moeielijk in aan
merking komen, ofschoon zij zeer zwaar
wichtig zijn voor zelfs v rij talrijke platte
lands-bevolkingen.
Onder haar zijn de milionnairs buitengemeen
schaarscliin den regel bepaalt het vermogen
der rijken zich tot een, twee of drie ton
gouds. Daarvan zal gewoonlijk zeer weinig
worden gewaagd in eeue onderneming, welke
zoo geheel buiten de gewone sfeer van den
plattelander ligt, dat hii hare werking en
vermoedelijke resultaten in de \erte niet
kan berekenen. Al zijn dientengevolge in
eene landstreek twaalf miljoen aanwezig,
zal het oneindig moeielijker vallen daar een
half miljoen bijeen te brengen, dan in eene
groote stad, welke slechts over drie miljoen
de ©ogenblikkelijke beschikking heeft.
Doch in de meeste districten vin.'t men,
hij den betrekkelijk weinig opeengestapelde!!
rijkdom, een aanzienlijk aantal welvarende
landbouwers. De groote grondeigenaren
wonen veelal in de steden; op het platteland
treft men eene bevolking aan, welke door
jaarlijksche spaarpenningen wel tot zekere
gegoedheid komt, maar niet rijk genoeg is
om ruime gelegenheid tot geldbelegging te
behoeven. Van haar dus kan men, - 'lfs bij
de meeste belangstelling, met dan eene be
perkte deelname verwachten. Wel xou
zij in eene reeks van jaren iets kunnen
stand brengen, maar het ligt buiten hare
macht in weinige maanden een belangrijk
werk ten uitvoer te leggen.
De schier onoverkomelijke hinderpalen,
welke iedere Gemeente-Spoorweg in zijne
kapitaalvorming moet ondervinden, zijn vol
strekt geen bewijs van zijne insoliditeit
noch van gebrek aan belangstelling, noch
van het niet beslaan der behoefte. Alleen
de omstandigheid, dat het een uitsluitend
lokaal belang betreft, is de oorzaak der
groote moeielijk heden.
Niet slechts hier le lande, overal elders
geldt hetzelfde. In Frankrijk zou reeds een
aanzienlijk getal, zoo niet het geheel der
geconcedeerde lijnen in exploitatie of min
stens in aanbouw zijn, stuitte men ook daar
niet op de lastige kapitaalvorming. Intus-
schcn was de opbrengst der bestaande Ge
meente-Spoorwegen zeer aanlokkend en
meende men geen middel onbeproefd te
moeten laten om voor deze nuttige en veel
belovende industrie geld te verkrijgen.
Niet dus uitsluitend aan de plattelandsge
meenten moet men de zorg opdragen om
de verschillende lokaliteiten der Gemeente-
Spoorwegen met de bestaande of nog te
ontwerpen lijnen te verbinden. Gene alge-
meene samenwerking van autoriteiten en
kapitalisten is daartoe onmisbaar. Eene
groote en krachtige Maatschappij moet,
daarvoor optreden eene Vennootschap, die
zich ten doel stelt in korter of langer tijds
verloop in alle provinciën van ons rijk
Lokaal-Spoorwegen aan te leggen en te
exploiteerendie zonder concurrentie van
reeds aangevraagde of nog aan te vragen
concession met de Provinciale- en Gemeen
tebesturen in samenwerking treedt, om de
talrijke Gemeenten, die nu door gemis van
behoorlijke vervoermiddelen tot stilstand of
liever tot achteruitgang zijn veroord ield,
het middel te verschaffen om hare bronnen
van bestaan te ontwikkelen en tot grootere
welvaart le geraken. Zulk eene Maatschappij
zal en kan de afzonderlijke krachten vereenigen
en tot een machtigen hefboom maken
krachten, die nu dikwerf te vergeefs
worden aangewend en vaak, zonder eenig
doel te bereiken, een schat van geld ver
slinden. Zij kan zich alle bronnen openen,
die aan groote maatschappijen ten dienst
staanzich in verbinding stellen met de
directiën van groole lijnen, die een dadelijk
belang hebben bij de daarstelling van bij
zondere spoorwegen, omdat de laatsten
een belangrijken toevoer van personen en
producten zullen aanbrengen, waarvan de
eersten vooralsnog verstoken zijn zij zal
op de hulp en medewerking kunnen rekenen
van Provinciale- of Gemeentebesturen, d e
veronderstellen wij, onbekrompene hulp,
^jj>wel in financiëelen als administratieve»
zin, zullen verleenen, om de de dikwerf rijk
bevolkte, maar nu afgelegen, bijna vergeten
streken, het eenige middel te verschaffen,
waardoor zij tot grooteren bloei en rijkdom
kunnen geraken.
En zal het Rijk, dal uit den aard der
zaak en als gevolg belangrijke voordeden
verkrijgt uit de exploitatie van het eenige
vervoermiddel, dat met den tijdgeest strookt,
zulk eene Maatschappij niet krachtdadig
ondersteunen Geen twijfel kan daaromtrent
bestaan Ons Gouvernement kent te zeer
de behoeften van het land en wil zeker
gaarne de nu nog misdeelde gemeenten le
hulp komen, dan lijdelijk toeschouwer te
blijven. Ons dunkt, dat de Maatschappij op
de volle sympathie zal mogen rekenen van
onze landsregeering en onze vertegenwoor
diging, omdat eene onderneming die zich
ten doel stelt het aanleggen,"^benevens de
bevordering van den aanleg en de exploitatie
der Lokaal-Spoorwegen in het geheele land,
niet uitsluitend een lokaal belang op liet
oog heeft, maar wel degelijk het algemeen
belang bevordert.
Ui het parlement van Engeland slaan de mi
nisters dagelijks bloot aan aanvallen en interpel
lation omtrent hunne houding in zake de jongste
gebeurtenissen, /oowel met betrekking tot Frank
rijk en Duilsciiland, als tot de Zwarte Zeequaeslie
De antwoorden der ministers zijn meestal kort en
scherp. Zoo vroeg deze week' een dor leden, of
aan hot ministerie iets bekend was van een geheim
verbond lusscheu Rusland en Pruisen, zooals do
Dady News - verhaald had. Hel antwoord was
„Neen, en (aan dc oppositie?" „Ook niet!" her
haalde de inlerpclldut, en daarmede was de zaak.
afgeloopen.
De Russische gezant le Weenon, heeft het be
staan van zoodanig Ru>sisch-Pruisiscb verhoud
echter ofliciëel tegengesproken.
Over de lockomst vau hel hij Duilschland ge
annexeerde grondgebied zal als volgt heslist wor
den Beieren verkrijgt |,et noordelijk deel van
den Elzas èn als schadevergoeding voor de kleine
strook land, welke liet in 18(i6 heeft verloren, èu
als belooning voor de wij/e waarop koning ï,ud-
wig de totstandkoming van de Duitsche eenheid
in de hand hooit gewerkt; overigens is geen der
Duitsche staten voor zich zelf hijzonder belust
op vergrooting van grondgebied, vooral niet met
het oog op den geest, die waarschijnlijk nog ge-
ruiiueu lijd in de geannexeerde gewesten za! te
besnijden zijn. Zij zullen dus een algemeen rijks
gebied vormen eu uil naam des keizers door een
stadhouder bestuurd worden. Prins Willem van
Baden, do broeder des grootherlogs, die thans
weder geheel van zijli wond hersteld is, zal als
zoodanig fungeereu, doch eerst als er eenige tijd
is verstreken en de hartstochten der bewoners wat
bedaard zijn.
BELGIË.
De' ziiling der kamer is Vrijdag belangrijk ge
weest. De heer Gerrils, afgevaardigde van Am-
werpen, heeft in eene merkwaardige redevoering
aaugediougeu op de herstelling dor Vlaanischo