mg
a
Brug-tunnel alleen
voor het snelverkeer
China boos over levering van
onderzeeboten aan Taiwan
Akkoord
rijk en
provincie
KORT
ONDER EN OVER DE WESTERSCHELDE
Roken
Cent
Uitgeverij Provinciate Zeeuwse Courant BV
unit,
1STE JAARGANG - NUMMER 2 - DINSDAG 10 FEBRUARI 1981
VLISSINGEN - In januari
hebben de regering en de
provincie Zeeland afge
sproken dat er een vaste
oeververbinding gaat ko
men over en onder de Wes-
terschelde.
Nu hebben de geleerden er lang
over nagedacht wat de beste op
lossing zou zijn om Zuid-Beve
land en Zeeuwsch-Vlaanderen
met elkaar te verbinden. Uitein
delijk heeft men besloten om een
eilandje te maken midden in de
Westerschelde. Dit eilandje wordt
met Zeeuwsch-Vlaanderen ver
bonden door een brug en met
Zuid-Beveland door een tunnel.
Het grote voordeel van dit plan is
dat de grote zeeschepen zonder
oponthoud van en naar Antwer
pen kunnen varen.
De 1350 meter lange hangbrug en
de 2 kilometer lange tunnel is al
leen bedoeld voor het snelver
keer.
Voordat er in het voorjaar van
1982 of 1983 begonnen kan wor
den zijn er nog heel veel proble
men waarvoor men een oplos
sing moet vinden. De brug" kost
namelijk ontzettend veel: wel
855 miljoen gulden.
Nu heeft minister van financiën
Van der Stee gezegd, dat het plan
alleen maar door kan gaan als de
provincie Zeeland aan de bru-
g unnel gaat meebetalen. De bij
drage van Zeeland schat men op
ten minste 4 miljoen gulden per
jaar.
Zeeland hoopt dit geld binnen te
krijgen door een vrij hooi bedrag
aan tolgeld van de mensen te vra
gen als ze straks gebruik willen
maken van de brug unnel-verbin-
ding.
Een andere mogelijkheid om de
tekorten te kunnen betalen is een
voortzetting na 1985 van de tol op
de Zeelandbrug, die anders tolvrij
zou zijn geworden.
Protesten
Ook zijn er tal van milieugroepen,
die geprotesteerd hebben tegen
de aanleg van een eiland in de
Westerschelde. Volgens hen is dit
nog een prachtig stukje natuurge
bied in dit vaatwater. Dat zal ech
ter niet kunnen verhinderen dat
we over enkele jaren via een tun
nel en een brug sneller aan de
overkant kunnen zijn.
De Belgen zullen wel in hun
vuistje lachen. Zij hadden name
lijk plannen om een tunnel te
bouwen bij Doel (vlak bij Ant
werpen) onder de Westerschelde.
Dat plan zullen ze nu wel laten
vallen.
Ze kunnen via de toekomstige
VOW immers snel in de randstad
komen en dan hebben ze die tun
nel bij Doel niet meer nodig.
Losse nummers
Scholen die voor één of meer
klassen kosteloosexempla
ren van De Krullebak willen
bestellen kunnen vóór da
tum van verschijning bellen
naar de PZC in Vlissingen:
01184-15144, toestel 17.
1H 'Wêezf éiM?'
- -
V:
||||g|gp||H
tiiÉiSI
mm
MIDDELBURG - Als de vaste oeververbinding over de
Westerschelde er eenmaal zal zijn, kunnen de mensen
hun fiets of bromfiets beter thuis laten. De brug- en
tunnelverbinding zal alleen bestemd zijn voor snelver
keer. De vaste oeververbinding is dus niet voor ieder
een een verbetering.
Wie bijvoorbeeld op Zuid-Beve
land woont en op de fiets naar
Terneuzen wil, moet eerst hele
maal naai' Vlissingen fietsen en
daar met de veerpont over. Wel
een omweg als je bedenkt dat je
nu nog bij Kruiningen over kunt
steken.
De VOW (de officiële afkorting
Vaste Oeververbinding Wester
schelde) zal door veel mensen met
vreugde begroet worden. Wie in
de toekomst op bezoek gaat bij
iemand in Oost-Zeeuwsch-Vlaan-
deren, hoeft niet meer angstig op
de klok te kijken, omdat hij de
(laatste) boot moet halen. Hij zal
wel meer tol moeten betalen dan
hij voor een tochtje met de veer
boot. kwijt was. Via de radio
nieuwsdienst zal ook niet meer
worden gezegd dat de veerdienst
Kruiningen-Perkpolder in ver
band met dichte mist is gestaakt.
Voor alle snelverkeer betekent
zo'n vaste oeververbinding een
behoorlijke tijdwinst: automobi
listen hoeven niet meer te wach
ten om overgezet te worden. Voor
al voor het vrachtautoverkeer is
dat belangrijk, want tijd is geld.
Een probleem is wel dat auto's
met gevaarlijke stoffen niet door
de tunnel mogen. Dat gevaarlijke
verkeer kan dan alleen via de
veerboot bij Vlissingen naar de
overkant of via Bergen op Zoom.
Als de VOW er komt, want dat is
nog steeds niet helemaal zeker,
zullen zeker 600 mensen geduren
de vijf jaar werk hebben bij het
bouwen van de vaste verbinding.
Anders gezegd: de bouw biedt
3000 manjaren aan werk.
Men gaat er vanuit dat de bouw
ongeveer vijfjaar in beslag zal ne
men. Er gaan ook banen verloren:
de bemanning van de veerboten
wordt overbodig.
Voor mensen op Walcheren ver
andert er niet zo veel, als ze in
West-Zeeuwsch-Vlaanderen moe
ten zijn of omgekeerd. Die nemen
gewoon de veerboot tussen Vlis
singen en Breskens.
Voorlopig kan iedereen nog met
zijn fiets of brommer overvaren
bij Kruiningen of Perkpolder,
want met de bouw van de verbin
ding wordt op zijn vroegst begon
nen in 1982 en ze zal pas in 1987 of
1988 gereed zijn.
DEN HAAG - De Nederlandse re
gering wil aan Taiwan twee on
derzeeërs verkopen. Dat levert
Nederland behalve geld ook veel
werk op.
Vooral dat werk vindt de rege
ring erg belangrijk, omdat ons
land zoveel werklozen telt.
Toch is niet iedereen even geluk
kig met het plan van de regering
zo de werkgelegenheid te verbete
ren. De meeste leden van de
Tweede Kamer vinden het een
blunder uitgerekend Taiwan
twee onderzeeboten te verkopen.
Dat gaat ons een lieve duit kos
ten, zeggen zij.
En het lijkt er op dat zij gelijk krij
gen. Want China heeft zich ver
schrikkelijk kwaad gemaakt over
de duikboten.
Taiwan is een groot eiland voor de
Chinese kust. In 1949 werden de
communisten de baas in China.
Hun tegenstanders vluchtten
naar Taiwan.
Met steun van vooral de Verenig
de Staten van Amerika verklaar
de Taiwan zich onafhankelijk.
Maar China vindt dat Taiwan bij
China hoort.
Nederland wil dus twee onder
zeeboten verkopen aan een Chi
nese provincie. Onderzeeboten
zijn oorlogsschepen en natuur
lijk gaat Taiwan die boten tegen
ons gebruiken, zegt de regering
in Peking.
Omdat Nederland die duikboten
levert, wil China ons land een les
je leren. Ze dreigt ermee de han
del tussen Nederland en China
stop tezetten.
De Nederlandse regering denkt
dat het zo'n vaart niet zal lopen en
dat het bij wat dreigementen
blijft. Daarom wil ze voet bij stuk
houden en de duikboten toch le
veren.
Maar uit alles blijkt dat het China
menes is. Misschien raken we zo
bijna één miljard Chinese klanten
kwijt.
Het zal niet lang meer duren
of aan kinderen onder de 16
jaar mogen geen sigaretten
of shag meer verkocht wor
den. Men hoopt dat hierdoor
minder kinderen zullen gaan
roken.
Er zijn niet alleen nieuwe ac
ties tegen het roken, maar
ook acties voor meer aan
dacht voor mensen die niet
roken.
Deze mensen hebben vaak
last van de rook en willen dat
niet altijd zeggen. Rokers
zouden meer rekening moe
ten houden met mensen die
niet roken.
De Stichting Volksgezond
heid en Roken wil door het
plaatsen van advertenties in
kranten en door het uitzen
den van 'tv-spots hiervoor
meer aandacht krijgen.
De cent verdwijnt. Dat staat
vrijwel vast. Dit komt omdat
de meeste centen die in Ne
derland in gebruik zijn
voortdurend onvindbaar
zijn. Wie ze nodig heeft kan ze
nergens krijgen.
In de winkels zijn geen losse
centen in de kassa en de
klanten hebben ze ook niet in
hun portemonnee. Toch zijn
er miljoenen van die munt
stukjes in gebruik.
Maar veel mensen sparen ze
en stoppen ze in geldkistjes
of in spaarpotten. En zo blijft
er een cententekort.
Om aan dit probleem een
eind te maken zal de cent
worden afgeschaft. Het kan
dan niet meer als betaalmid
del worden gebruikt.
cartoon cartoon
Beste Krullebaklezers, het
spijt me dat ik jullie moet te
leurstellen, maar ik ben ziek.
Eigenlijk had ik een grapje
voor jullie moeten uithalen,
maar zelfs de hand van mijn
tekenaar trilt van de koorts.
We willen jullie vragen voor
taan zelf een cartoon te ma
ken voor de Krullebak. Maak
hem niet groter dan 7 cm bij
11 cm. Kleuren is niet nodig.
De leukste kiezen we iedere
keer uit en zetten die in de
krant. Veel succes!