Radio dag en nacht paraat
f
Gevaarlijk
Controle
op de weg
xmum
DINSDAG 12 JANUARI 1982
achtergrond
2
Laatst hoorde ik op de ra
dio een programma over
gevaarlijke stoffen.
Jeetje mina, daar word je eng
van zeg!
De meest gevaarlijke troep
vlak hij je, in huis, op straat,
en dat mag allemaal maar.
Brr!
's Avonds kon ik er gewoon
niet van in slaap komen. De
meest ingewikkelde namen
draaiden voor mijn ogen en
steeds maar zag ik oranje
bordjes, ontploffingen en
vlammen voor me.
Ineens kwam er een enorme
paarse vrachtwagen mijn
kamer inrijden. Een knalge
le chauffeur stapte uit. „Zeg,
ik ben de weg kwijt. Ik ben
toch toevallig niet in de buurt
van een school is het wel?"
„Ja", zei ik, hier links de
hoek om".
Sakkerjuzei hij, „wegwe
zen".
„Hoezo dan?" vroeg ik weer.
„Een zeer ernstige zaak.
Zeer ernstig mag ik wel zeg
gen. Ik vervoer zeer gevaar
lijke stoffen voor scholen".
En voor ik er erg in had was
hij al weer ingestapt.
„Wat dan?" schreeuwde ik
nog. Maar hij was al vertrok
ken en draaide met een
noodgang rechts de overloop
op.
Ik kon nog net de letters op
de zijkant lezen: vervoer van
rook- en trékbommetjes,
nies- en jeukpoeder en ijswa-
ter.
De Westerschelde is al jaren één van de gevaarlijkste vaarwaters van
Europa. Schepen met soms hele gevaarlijke stoffen varen af en
aan. Vlak langs de kerncentrale van Borssele, een munitie-opslag
plaats van de marine en de chemische fabriek van Dow Chemical in
Terneuzen. En niet te vergeten langs vele steden en dorpen.
Eén van de gevaarlijke stoffen die ploffen, kunnen er vele slachtof-
per schip worden vervoerd is LPG
(Liquified Petroleum Gas). LPG
wordt gebruikt als grondstof voor
de chemische industrie en als
brandstof voor de auto. Dit gas
kan, als het vrijkomt, makkelijk
ontploffen.
Op het ogenblik passeren per jaar
ongeveer 50 LPG-tankers de rede
van Vlissingen. In 1985 zullen dat
er ongeveer 200 zijn. Deze grote
LPG-tankers vervoeren het gas
naar Terneuzen, Antwerpen,
Gent en naar een opslagplaats in
het Sloegebied (Vlissingen-Bors-
sele). Vanuit deze plaatsen wordt
het gas naar alle delen van Neder
land, België en Duitsland ver
voerd.
Deze LPG-schepen moeten bij
een aanvaring tegen een 'stootje'
kunnen. Vooral bij mist neemt de
kans op ongelukken toe. Als een
tanker na een aanvaring zou ont-
fers vallen. Daarom vroegen we
aan twee deskundigen of deze
schepen wel veilig genoeg zijn.
Veiligheid
gedicht gedicht gedicht gedicht gedi
Al wat je hieronder geschreven ziet
gaat over een familie die ze vliegen liet.
De heer des huizes liet met gemak
zo'n harde wind dat men er schande van sprak.
Toen het weer eens gebeurde
en z'n broek daarbij scheurde,
zei hij: „Och, ik vond hem toch wat te strak".
Zijn vrouw was duidelijk meer bescheiden
zij trachtte haar winden steeds te vermijden,
maar werd ze plots rood,
dan rook je haar nood
aan de geur die zich dan ging verspreiden.
Dan was er ook nog hun bloedeigen kind.
als baby liet die al zo'n enorme wind
dat pa zei vol trots:
„Die staat als een rots!
al kampioen voor-ie goed en wel begint".
De heer Bannink, - ex-loods en
bestuurslid van de Vereniging Mi
lieuhygiëne Zeeland, Vindt LPG-
tankers 'zo goed mogelijk' bevei
ligd. Bannink: „Deze schepen
hebben een dubbele bodem en de
ruimte tussen de ladingstanks en
de buitenkant van het schip be
draagt ongeveer één meter. Bij
een aanvaring kan een ander
schip echter wel tien meter in
dringen in de gastanker.
En wat er dan niet kan gebeuren...
Hoe meer tankers de rede van
Vlissingen passeren, hoe groter
de kans wordt dat zoiets ge
beurt."
Volgens de heer Verkiel, adjunct
havenmeester en verantwoorde
lijk voor het vervoer van gevaar
lijke stoffen in het havenschap
Vlissingen, zijn LPG-tankers heel
goed beveiligd tegen aanvarin
gen. Verkiel: „Als een LPG-tan-
ker aan allerlei veiligheidseisen
voldoet, is het onmogelijk dat
zo'n tanker ontploft."
Dé" heer Bannink vindt opslag
van LPG zoals dat in het Sloege
bied gebeurt veel te riskant. Vol
gens hem lopen de aan- en afvoer-
wegen te dicht langs de woonge
bieden. Bovendien liggen de zes
opslagtanks te dicht bij het dorp
Nieuwdorp.
De heer Verkiel vindt LPG-opslag
in het Sloegebied wel verant
woord: „Als je maar voldoende
veiligheidsmaatregelen neemt."
Volgens de heer Bannink zijn er al
een aantal bijna-aanvaringen
met LPG-tankers gebeurd, maar
die zijn alleen bij loodsen bekend.
Zowel de heer Bannink als de heer
Verkiel is van mening dat de ge
volgen van een ontploffing op een
LPG-tanker bij Vlissingen, Ter
neuzen of het Sloegebied zeer ern
stig zouden zijn. Er zullen doden
en gewonden vallen, branden zul
len uitbreken en de materiële
schade zal groot zijn.
Rampenplan
Daarom zijn er rampenplannen
opgesteld: gemeenten gaan dan
direct na de ramp met elkaar
overleggen hoe ze het beste in het
gebied kunnen helpen.
Volgens de heer Verkiel is er een
goed rampenplan, volgens de
heer Bannink niet. Bannink: „Er
zijn te weinig deskundige mensen
die weten wat ze moeten doen. Er
is ook maar één blusboot en dat is
te weinig.
Marina van den Boogaart Bannink: tegen.
Verkiel: voor.
Aan de boulevard in Vlissin
gen is in het gebouw van he<
loodswezen 'Vlissingen Radio' te
vinden. Geen piratenzender. Je
zult dus nooit via deze radiozen
der André Hazes kunnen beluiste
ren.
'Vlissingen Radio' is een onmis
bare zender voor de scheepvaart
in de buurt van Vlissingen.
Heel weinig mensen weten iets
over het werk van deze zender.
Daarom gingen wij er samen met
Maarten Hofman en Vivian van
den Bout van de Ichtusschool uit
Vlissingen, een kijly'e nemen.
Loodsen
In de hoek ratelt de telex. Een
schip geeft op deze manier een be
richt door. Over ongeveer drie
uur zal het in de buurt van Vlissin
gen zijn en een loods nodig heb
ben.
Het bericht wordt doorgegeven
aan de loodsdienst, die dan vast
een loods kan waarschuwen.
In een andere hoek klinkt een op
roep via de radio. Een schip meldt
dat de loods aal boord is en ze de
Westerschelde opvaren.
De man bij de zender noteert al
les. Hij prikt de gegevens op een
bord.
Tot hoever kunnen de schepen
deze zender ontvangen?
„Van ver voor Vlissingen tot on
geveer ter hoogte van Hansweert.
Daarna neemt 'Antwerpen Ra
dio' het over".
Hebben alle schepen een radio
zender aan boord?
„De meeste wel. En dat is maar
goed ook. Op deze manier kunnen
ze gemakkelijk hulp vragen. Wij
interview interview
geven het verzoek om hulp door
aan de mensen die het moeten we
ten en hulp kunnen bieden. Dat
kan de politie zijn. rijkswater
staat, de brandweer of de red
dingsdienst. Ook kunnen wij via
de zender boodschappen doorge
ven. bijvoorbeeld dat er een wrak
in de vaargeul-ligt"..
Wat gebeurt er als een schip ge
vaarlijke stoffen vervoert?
„Zo'n schip krijgt extra veel zorg
en aandacht. Het staat met rood
omlijst op ons bord. Er gaat een
extra sleepboot met het schip
mee. Dat kan meteen hulp bieden
als de motor uitvalt. Er vaart een
scheepje van rijkswaterstaat met
een zwaailicht mee. En als het no
dig is, worden schepen die in de
buurt varen gewaarschuwd".
En als het erg mist?
„Dan is het voor alle schepen ex
tra gevaarlijk op het water. De
meeste schepen hebben daarom
radar aan boord.
Op een soort TV-scherm zien ze
waar in de buurt een ander schip
of een boei is.
Vlissingen Radio heeft ook een
groot radarscherm. Als er iets
dreigt mis te gaan, waarschuwen
wij via de radiozender. Wij probe
ren samen met de loodsen te zor
gen voor zoveel mogelijk veilig
heid op het water. Daarom moet
hier dag en nacht gewerkt wor
den".
Vivian van den Bout en Maarten Hofman.
Elke dag gaan in ons land
ongeveer 4000 soorten
gevaarlijke stoffen mei
vrachtauto's en tankwagens
over de weg. Daar horen
stoffen bij waarvan ieder
een weet dat ze gevaarlijk
zijn. Maar ook veel stoffen
die we dagelijks in huis ge
bruiken: schoonmaak- en
ontvlekkingsmiddelen bij
voorbeeld.
In Zeeland controleert de
heer A. de Mey of al die stof
fen wel op de juiste manier
vervoerd worden. Hij is con
troleur bij het korps Contro
leurs Gevaarlijke Stoffen en
let op auto's met een oranje
schildje voor en achter. Die
auto's vervoeren gevaarlijke
stoffen.
Ik houd ze aan en kijk of er
niet iets aan mankeert. De
verpakking van de stoffen
moet goed en veilig zijn. In
sommige gevallen is het ver
boden meer stoffen op één
auto te hebben. Bij tankau
to's controleer ik ook nog de
cijfers op de oranje bordjes."
„De bordjes hebben 2 num
mers. Het bovennummer
zegt welke gevaren er be
staan bij ongelukken en het
ondernummer welke stof
vervoerd wordt.
Natuurlijk vind ik wel eens
dingen die niet kloppen. De
chauffeur krijgt dan een
waarschuwing of een boete.
Soms stuur ik hem met la
ding en al terug. Ook gebeurt
het dat hij alles moet uitla
den."
brandweer
De cijfers op de bordjes zijn
ook belangrijk voor de
brandweer. Met behulp van
een lijstje kunnen brand
weerlieden bepalen met
welke gevaren ze rekening
moeten houden en wat ze
moeten doen of juist niet
moeten doen."
Om de kans op ongelukken
zo klein mogelijk te maken,
mogen auto's met gevaarlij
ke stoffen niet door de be
bouwde kom. Ze moeten de
zogenaamde gevaarlijke
stoffenroute yolgen, die aan
gegeven wordt door grote
oranje borden met een zwar
te bal en pijl.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse
Courant B.V.
Redactie: M. van den Boogaart,
A. van den Doel, C. de Jonge,
H. Mooibroek, S. Scheers, E.
Reindersma, G. Sanders, J.
Smeekens, I. Timmerman, W.
Verstuijf en W. Wisse.
Adres: Walstraat 56-60, 4381
EG Vlissingen.
Tel (maandag t/m vrijdag, van
9.00 uur tot 17.00 uur): 01184-
15144 toestel 40.
Advertenties: (per brief) Admi
nistratie PZC, Postbus 18, 4380
AA Vlissingen,- of afgeven aan
het PZC-kantoor in Vlissingen
(Walstraat 56-60) of in Middel
burg (Markt 51).