Overleg
over
korter
werken
Werken aan pijlerdam
zijn nu echt begonnen
Regels voor vuurwerk
mm rrnn
Akkoord
MATTEN OP DE OOSTERSCHELDE-BODEM
Fouten
Park
Ongelukken
Brug
Slapen
Groen
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV
2e JAARGANG NUMMER 11 - DINSDAG 14 DECEMBER 1982
DEN HAAG - Ruim twintig jaar
geleden werkten de mensen ge
middeld nog zes dagen per week.
Tegenwoordig werken de mees
ten vijf dagen, of 40 uur per week.
In de toekomst zal het waar
schijnlijk nog minder worden. De
organisaties van werkgevers en
van werknemers (de vakbonden»
gaan namelijk praten over ver
korting van de werktijd. Ze willen
op die manier proberen meer
mensen aan een baan te helpen.
Steeds meer mensen krijgen met
werkloosheid te maken. Bedrij
ven 'krimpen in' of'slanken af en
een aantal werknemers verliest
zijn baan. Nogal wat van hen zul
len misschien nooit meer kunnen
werken, hoe graag ze het ook zou
den willen. Op het moment zijn er
ta Nederland al meer dan 600.000
werklozen.
Voor die grote werkloosheid zijn
veel oorzaken, Eén ervan is dat
het niet goed gaat met de econo
mie. Een andere oorzaak is dat
veel werk door machines is over
genomen. Waar vroeger wel twin
tig mensen een hele week aan
werkten, daar doet een machine
nu een dag over.
Ook een groot probleem vormen
de schoolverlaters. Dat zijn jonge
ren die na hun schooltijd aan de
slag willen. Ze kunnen vaak geen
baantje vinden. Ook deze groep
wordt elk jaar groter.
Niet alleen werklozen maken zich
grote zorgen over de toekomst.
Ook de organisaties van werkge
vers en van werknemers zoeken
steeds naar mogelijke oplossin
gen. Ze overleggen regelmatig in
de 'Stichting van de Arbeid'.
Een paar weken geleden bereik
ten de belde organisaties een be
langrijk akkoord. Daarin staat
voor het eerst dat er gepraat zal
worden over korter werken.
Als iedereen per week een paar
uur korter gaat werken, kunnen
mogelijk meer mensen aan de
slag. Zo zou een deel van de werk
loosheid kunnen worden opge
lost. Ook komt er op die manier
een eerlijker verdeling van het
werk.
Maar een dergelijke oplossing
kost ook veel geld. Een deel daar
van zou betaald moeten worden
door de mensen die nu werken.
Minder werken, maar dan ook
minder loon. Dat zou bijvoor
beeld kunnen door de werkne
mers minder vakantiegeld, of
minder loonsverhogingen te ge
ven.
In het vooijaar hopen de werkge
vers en de vakbonden plannen te
hebben waarmee wat te bereiken
Is. De werkloosheid zal hiermee
echter nog niet zijn opgelost
Maar het overleg is wel een stap ta
(ie goede richting m geeft vel®
werklozen weer wat hoop.
Het schip 'Cardium' legde dinsdag 23 november de eerste mat voor de pijlerdam in de Oosterschelde
GOES - Dinsdag 23 november be
gon in de monding van de Ooster
schelde een nieuw hoofdstuk in
de geschiedenis van de Deltawer
ken: de eerste mat voor de bouw
van de doorlaatbare pijlerdam
werd op de bodem uitgerold.
In de dam worden drie storm
vloedkeringen gebouwd. Daar
voor zijn 66 pijlers nodig, waartus
sen 63 afsluitbare openingen wor
den gemaakt. Hierin worden de
grote schuiven opgehangen, die
precies tussen de pijlers moeten
passen.
Bij zware storm kunnen de schui
ven dan worden gesloten. De mat
ten moeten de pijlers een stevige
ondergrond geven. In de geulen
spoelt het zand anders te gemak
kelijk weg.
Een mat is 200 meter lang. 42 me
ter breed, 36 centimeter dik en
wordt gevuld met zand en grind.
Speciale vaartuigen met namen
als Cardium (kokkel) en Mytilus
(mossel) werden voor dit werk ge
bouwd. Ook werden er mensen
opgeleid om de nieuwe appara
tuur te bedienen.
Dat er af en toe fouten worden ge
maakt is niet zo vreemd. In de eer
ste mat ontstond bijvoorbeeld
een scheur, waarvan de oorzaak
nog niet duidelijk Is.
Bij het bouwen van de andere
dammen heeft men deze technie
ken nog niet eerder gebruikt. Zo
werd het Veerse gat met caissons
gedicht en bij het afsluiten van de
Grevelingen liet men vanaf een
kabelbaan betonblokken in het
water vallen.
Met dat laatste was men ook be
gonnen in de Oosterschelde. Er
lag al 5 kilometer dam toen de re
gering in 1976 na veel discussie
besloot om de Oosterschelde te
gelijkertijd af te sluiten en open te
houden.
Mossel- en oesterkwekers en men
sen, die bang waren dat er veel
natuur verloren zou gaan, waren
erg blij met deze beslissing. Men
denkt er nu over om van het Oos-
terscheldegebied een nationaal
park te maken.
De doorlaatbare dam kost na
tuurlijk veel meer geld dan de eer
der geplande afsluiting. De nieu
we regering staat dan ook voor de
opgave om het 'gat' van 162 mil
joen, dat in de Oosterseheldewer-
ken is ontstaan, te dichten.
MIDDELBURG - Vuurwerk mag
in Zeeland alleen op donderdag
30 december en vrijdag 31 decem
ber worden verkocht. Wie eerder
vuurwerk in huis haalt, loopt
kans op een bekeuring. Ook de
winkelier die te vroeg verkoopt is
uiteraard strafbaar.
De politie zal streng optreden te
gen het te vroeg verkopen of te
vroeg afsteken van vuurwerk. In
de gemeenten zijn hierover duide
lijke afspraken gemaakt. De poli
tie zal zorgen dat die regels wor
den nageleefd.
Als je jonger bent dan achttien,
mag Je helemaal geen vuurwerk
kopen. Agenten in burger zullen
dit zo goed mogelijk controleren.
Het afsteken van vuurwerk mag
alleen op oudejaarsavond. Wie
eerder een rotje laat knallen kan
een flinke bekeuring krijgen.
In Goes mag er op oudejaars
avond alleen 'geknald' worden
vanaf 8 uur 's avonds tot 2 uur 's
nachts. In Middelburg en Vlissin-
gen is het toegestaan tussen 6 uur
's avonds en half 2 's nachts.
Al deze strenge regels zijn volgens
de politie echt nodig. Elk jaar ge
beuren er ernstige ongelukken
met vuurwerk. Vooral kinderen
zijn daar het slachtoffer van.
Sommige kinderen zijn er zelfs
blind van geworden.
Sommige kinderen zoeken op
nieuwjaarsdag naar vuurwerk op
straat. Hier en daar zijn dan nog
niet-ontplofte rotjes te vinden.
Die hebben vaak geen lontje en
dat is heel gevaarlijk.
Voor sommigen is oud en nieuw
geen feest. Vooral baby's, kleu
ters en ook oude mensen hebben
veel last van het geknal. En ook
de huisdieren schrikken zich ie
dere keer weer een rotje.
Rijkswaterstaat heeft voor
de liefhebber een heel bijzon
dere aanbieding: een fraaie
spoorbrug.
Hoewel de brug geheel gratis
is, zullen er toch niet veel be
langstellenden voor zijn.
Want de brug moet wel wor
den opgehaald. En dat is
geen eenvoudige klus.
De Hembrug is namelijk 265
meter lang en weegt 2800 ton.
Nu wordt de spoorbrug nog
gebruikt voor het treinver
keer over het Noordzeeka
naal. Maar over een halfjaar
wordt er een tunnel in ge
bruik genomen. De brug is
dan niet meer nodig.
De Fransman Antoine de
Gandt heeft wel een heel bij
zondere manier om zijn geld
te verdienen.
Gewapend met deken en.
slaapmuts komt hij op ver
zoek een uurtje slapen. Dat
kan zijn in een etalage van
een winkel of op de beddenaf
deling. Ook wordt hij veel ge
vraagd voor bijzondere fees
ten.
Antoine trad ook op In een
televisie-uitzending. Terwijl
de uitzending gewoon verder
ging, lag hij in zijn bed. Hij
was vast in slaap. Na een uur
vertrok hij weer, 2000,- rij
ker.
Mevrouw Lucette Courtais
uit de Vogezen in Frankrijk
had geen spuitbus nodig om
haar haren te verven. Want
na een zwempartijtje waren
haar blonde haren ineens he
lemaal groen.
Wat ze ook probeerde, er was
niets meer aan te doen.
Wel werd al gauw de oorzaak
gevonden: de waterreinigins-
installatie van het zwembad
werkte met koper.
Nadat de directie van het
zwembad de kappersreke
ning van mevrouw Courtais
had gekregen, zijn ze gauw
gaan zoeken naar een ver
vangende stof voor het ko
per.
Wouter Apner
Middelburg