BOS BEDREIGD
KORT
Veel sparren dood door zure regen
9Werk voor
ruim 6.000
man in Sloe'
Gier gans
Papieren auto
Hogerop
KRULLEBAK
IN DE KLAS
Wortels
PLAN VRIJHA VEN
Het gebeurt niet elke dag
dat een gans in een gierkel-
der terecht komt. Toen de
12-jarige Peter Wagenaar uit
Kloetinge het beest ontdek
te tijdens het leegmaken
van de kelder, wist hij wat
hem te doen stond. Hij
schoof door de nauwe ope
ning naar binnen.
In de kelder, die maar an
derhalve meter hoog is, flad
derde het onherkenbare
beest angstig rond. Het zag
Peters actie niet als een red
ding en verzette zich hevig.
Uiteindelijk is Peter erin ge
slaagd de gans te pakken te
krijgen. Het is niet moeilijk
om je voor te stellen hoe ze
er toen moeten hebben uit
gezien!
Regelmatig worden al te on
veilige auto's door de politie
uit het verkeer genomen.
Toen de politie van Stads
kanaal enkele weken gele
den een auto aanhield waar
van de onderkant was opge
knapt met zwart geverfde
oude kranten, hebben de
dienstdoende ambtenaren
wel even vreemd gekeken.
De eigenaar van het gamme
le brikje wist niet dat er
'waardeloos materiaal' was
gebruikt om de auto op te
knappen. Hij had het wrak
gekocht van een onbekende.
De verkoper moet in elk
geval een knutselaar zijn ge
weest.
In Houston (N.-Amerika>
had de 29-jarige 'stuntman'
Ron Broyles er 800 dollar
voor over om lid te worden
van de '350-meterclub van
klimmers'.
Bij gebrek aan een steile
rotswand beklom hij een 302
meter hoge wolkenkrabber.
Omdat je in de stad nu
eenmaal anders gekleed
gaat dan in de bergen droeg
hij tijdens de klim een witte
smoking.
De 800 dollar moet hij aan
de politie betalen omdat hij
met zijn stunt de wet heeft
overtreden.
cartoon t cartoon
Vooral de naaldbomen hebben te lijden onder de zure regen. In Zeeland, zoals hier op Schouwen-
Duiveland, (fotois dat nog niet het geval
ZIERIKZEE In de afgelopen
tien jaar zijn buiten Nederland
grote aantallen sparren doodge
gaan. Vooral in bossen en wou
den die zich uitstrekken van Ita
lië tot Zweden en van Frankrijk
tot Hongarije is de klap hard
aangekomen.
Deze bossen hebben te lijden van
de zogenaamde zure regen. Zure
regen is een vorm van lucht
verontreiniging die veroorzaakt
Scholen die (kosteloos) voor
«én of meer klassen De Krul-
lebak willen bestellen kun
nen bellen naar de PZC in
Vlissingen: 01184-15144, toe
stel 17.
wordt door zwavelzuur en salpe
terzuur.
Elektriciteitscentrales, industrie
en autoverkeer lozen deze stoffen
in de lucht. De giftige stoffen
worden door de wind meege
voerd en komen met regen,
sneeuw en mist naar de aarde
terug.
Door jarenlange zure regen raakt
de bodem zo verzuurd, dat de
wortels niet meer goed kunnen
werken. De boom verliest zijn
bladeren en de bast onder de
takken. Tenslotte sterft hij.
Vooral in Duitsland is de situatie
zeer ernstig. Het zijn hier niet
alleen meer de naaldbomen, den
nen en sparren die getroffen wor
den. Ook de beuk en de eik zijn
aangetast.
Zeeland
Hoe is de situatie in Nederland?
,,De Zeeuwse bossen hebben nog
niet onder de zure regen te lij
den", vertelt de heer Janse van
staatsbosbeheer afdeling Zierik-
zee.
„Maar in Drenthe en op de Velu-
we vreest men dat er zure regen
in het spel is. Omdat er bij ons
meestal een zuidwestenwind
waait komen er weinig giftige
stoffen bij ons terecht".
Geen vis
Andere landen krijgen de klap
pen. Noorwegen en Zweden voor
op. hoewel ze zelf weinig giftige
stoffen uitstoten. Ze krijgen ech
ter de verontreinigde regen uit
Engeland, Duitsland en Oosteu-
ropese landen.
De beroemde Scandinavische
meren zijn tien jaar geleden al zo
verzuurd, dat er geen vis meer in
kan leven.
VLISSINGEN Als de Stichting
D-zöne Marketing haar zin krijgt,
wordt de Sloehaven in Vlissinge
een vrijhaven.
Dit betekent dat bedrijven in het
gebied zich nauwelijks aan aller
lei regels hoeven te houden en
ook geen of maai' heel weinig
belasting betalen
Door deze maatregelen hoopt
men veel nieuwe bedrijven aan te
trekken waardoor de werkgele
genheid groter wordt.
De stichting beweert dat er in
Vlissingen zo zeker zes- tot acht
duizend banen bij kunnen ko
men. En als Almelo, Heerlen,
Moerdijk en de Eemsmond ook
D-zóne (of: vrijhaven; worden,
levert dat alles bij elkaar 80.000
extra banen op.
Wereldwijd
Dat men nu in ons land D-zönes
wil instellen komt door de grote
werkloosheid.
Een andere belangrijke reden is
dat er overal in de wereld steeds
meer vrijhavens komen. Op dit
ogenblik zijn er al meer dan 400
verdeeld over 23 landen.
Sommigen zijn bang dat veel
bedrijven naar het buitenland
zullen gaan als Nederland nog
lang de kat uit de boom blijft
kijken.
De kans dat het plan ook
werkelijkheid wordt, is echter
heel klein. De regering ziet er
niets in en ook de Provincie
Zeeland en de vakbond FNV zijn
tegen.
De regering vindt dat zij zelf een
veel beter plan heeft om bedrij
ven te helpen.
Minister Van Aardenne heeft ge
zegd dat hij liever alle bedrijven
in heel ons land minder belasting
wil laten betalen. Hij wil ook een
aantal wetten en voorschriften
gedeeltelijk of zelfs helemaal af
schaffen.
Niet eerlijk
Drs. F. Burger van de Provinciale
Griffie van Zeeland vindt het
idee van een vrijhaven in het
Sloegebied niet eerlijk tegenover
de bedrijven die net buiten het
gebied liggen. „Die moeten zich
wel aan regels houden en veel
belasting betalen", zegt hij.
„Maar ook als we wel wat in het
plan zouden zien, kan het nog
niet een-twee-drie. Wetten veran
der je niet zomaar. Dat is een heel
karwei."
De FNV is vooral tegen, omdat
D-zónes slecht voor het milieu
zijn. want ook van milieuwetten
hoeven de bedrijven zich weinig
aan te trekken.
België
Voor mr. R. de Blij, secretaris van
de Kamer van Koophandel* in
Middelburg, is nog niet duidelijk
hoe de stichting een en ander
precies in het vat wil gieten. „Dat
moet eerst maai' eens duidelijk
worden", zegt hij.
Wel vindt de heer De Blij dat de
regering snel plannen moet ma
ken voor ons hele land als zeker
is dat er in België vrijhavens
komen.
de Kamer van Koophandel
houdt zich bezig met het bevorde
ren van handel en industrie).
1
Sander de Looff
en Michiel de Kok
11 en 10 jaar
Vlissingen
VLISSINGEN Voor de zesde
keer vertrekt deze maand een
transport met kleding, voedsel
en medicijnen vanuit Zeeland
naar Polen. Zeeland blijft Polen
helpen. Al wordt het steeds moei
lijker.
De heer Lipowski uit Vlissingen,
organisator van het transport,
vertelt waarom het steeds moei
lijker wordt: „Het nieuwe is er af.
De mensen geven niet meer zo
veel. En het wordt ook steeds
moeilijker om zonder betaling
vrachtauto's en chauffeur-s te
krijgen."
De transportbedrijven die al ver
scheidene keren hulp hebben ge
boden, vinden dat nu een ander
dat maar eens moet doen. En dat
Is goed te begrijpen."
Medicijnen
Bijna al de organisaties die in
Zeeland hulp aan Polen verzorg
den, zijn nu aangesloten bij de
Stichting 'Zeeland helpt Polen'.
Deze stichting heeft weer een
dringend verzoek gekregen om
medicijnen voor een groep kinde
ren.
Deze kankerpatiëntjes hebben
met deze medicijnen grote kans
op genezing. Maar dan moeten ze
wel een of twee jaar de medicijn
gebruiken. En voor deze kinde
ren komt dat op 5000 per
maand. Voor de volgende drie
maanden is het geld binnen.
Maar voor de tijd daarna is er nog
niets.
Verder is er ook nog een aan
vraag voor insuline. Ook deze
medicijn voor suikerpatiëntjes is
van levensbelang. Vandaar dat
de heer Lipowski hoopt dat Zee
land wel blijft geven.
Veel te kort
Zelf reist hij deze maand weer
mee om te zien of alle spullen op
de juiste plaats terecht komen,
„Het leven is in Polen erg moei
lijk. Je kunt er pas goed over
oordelen als je het zelf gezien
hebt," zegt de heer Lipowski.
Vooral zieken en bejaarden ko
men veel te kort. Alles wat te
koop is, is heel duur. Zo kost 1
kilo koffie het hele maandinko
men van een bejaarde. Een kopje
koffie is er dus niet bij.
Baby
Met de baby Alexandra Sztylka
gaat het gelukkig goed. De stich
ting zorgde ervoor dat dit ernstig
zieke kind in Nederland geope
reerd kon worden. Waarschijnlijk
komt ze deze week uit het zieken
huis. Maar ook die ziekenhuisre
kening moet nog betaald worden.
De stichting is blij met iedere gift
in de vorm van kleding, voeding
en vooral van geld. Via giro
329443 t.n.v. stichting 'Zeeland
helpt Polen' te Vlissingen, komt
het geld op zijn bestemming.