BASISSCHOOL
Je mag 'meneerook 'meesternoemen
Zijn friet en frikandel slecht?
Afwachten
In je gele
koffertje zit
er van alles
Goed rapport:
maar wat staat
er eigenlijk...
Meester
De lagere school en de kleu
terschool zijn eindelijk ge
trouwd. De nieuwe naam is
'basisschool'.
Dook Kopmels heeft er veel mee te
maken. Hij is directeur van de
R.P.C.Z. (Regionaal Pedagogisch
Centrum voor Zeeland).
Dat R.P.C.Z. helpt Zeeuwse scho
len. Als ze hun schol nog beter
willen maken. Of als scholen niet
weten hoe het moet met de basis
school.
We spraken met Dook Kopmels in
zijn kantoor in Sint-Laurens. Geen
duffe boel. Oh nee. Een vrolijk kan
toor met spelletjes en wandplaten.
Mond dicht
- Waarom was de oude lagere
school niet meer goed?
Dook: „Die was al een hele tijd'niet
meer goed. Die bestond al vanaf
1806. Het was een school van mon
den dicht, armen over elkaar en
allemaal hetzelfde. Terwijl alle kin
deren juist verschillend zijn.
Sommige scholen waren al aan het
veranderen. Als je beter was kon je
verder. Als je het moeilijker vond
kreeg je extra lessen. Nu mag dat
officieel".
- En wat was er mis met de kleuter
school?
Dook: „Niet iedereen moest hetzelf
de doen. Dat was natuurlijk wel
goed. De ene rommelde met blok
ken en de ander bouwde een toren".
gedicht gedicht f ge
Ideaal, de basisschool:
alles kan op jouw niveau
en niet steeds iemand die dwingt
doe dit zus of doe dat zo.
Hoewel, soms verlang ik naar die banken
waar je in zat, twee aan twee
met zo'n kastje en een inktpot
de gleuf waar je je pen in dêe.
Elke ochtend tafels opzei
net zo lang tot'je ze kon,
de juffrouw zei wat wel en niet mocht
de rijen, als de school begon.
Wel ouderwets, maar is dit beter?
Bij de 'vlotterds', ach dat lukt altijd.
Nee, pas als iedereen zich er goed voelt
heb je echt het doel bereikt.
Marina van den Boogaart
„Maar als je al wilde lezen of reke
nen ging het mis. Dat kon nog niet.
Dan moest je wachten tot jé op 'de
grote school' kwam".
„Plotseling mocht je niet meer spe
len. Iedereen moest tegelijk reke
nen en lezen. Ook als je er nog niet
aan toe was".
Langzame buur
- En de basisschool dan? Leer je
daar dan beter?
„Ja", zegt Dook. „Het is nu veel
handiger. Want het is nu één school.
Je mag nu al rekenen als je 5 bent
bijvoorbeeld. Als je dat kunt. En als
je 8 bent mag je nog spelen".
„Iedereen kan aan z'n trekken ko
men. Want je leert precies wat bij
jou past. Dus niet meer wachten op
die langzame buurman. En ook niet
meer schrikken van die snelle buur
vrouw".
- En de leerkrachten?
Dook: „De meesten komen bij ons
vragen hoe ze alles het beste kun
nen regelen. Sommige scholen zijn
al heel ver".
„Je kunt dus niet zeggen dat nu
plotseling alles anders wordt. De
meesten zijn al aardig op weg".
KRULLEBAK DINSDAG 10 SEPTEMBER
De Stichting Natuur en Milieu
ontdekte dat in de gele kleur
stof het gevaarlijke cadmium
zat. Het was wel heel weinig,
maar toch.
Maar ja, toen waren ze al be
steld. Het ministerie kon niet
meer terug.
Je rapport is meer waard dan je
(misschien) denkt. Tweeën
twintig kinderen uit een vierde
klas maakten in de zomer
vakantie een rondje met hun
overgangsrapport langs de fa
milie.
Vijfhonderdendertien gulden
en zevenentwintig cent brach
ten die bezoekjes op. Gemid
deld per kind 23,33.
Opa's en oma's gaven het
meest. Maar dat is geen won
der. Die zijn altijd heel trots op
de (school)prestaties van hun
kleinkind.
Balletjes
Of ze ook precies begrepen heb
ben waarop ze zo trots konden
zijn, is overigens de vraag.
Want op de school van hun
kleinkind werken ze met woor
drapporten. Daarop staat mét
woorden wat een kind presteert
bij taal, rekenen, geschiedenis
en de andere vakken.
Een massa groene balletjes ver
tellen of het wel voldoende kan
automatiseren, inzicht heeft,
zelfstandig werkt, woorden met
een gesloten lettergreep fout
loos schrijft.... Alles bij elkaar
een rapport van bijna één me
ter lang.
Wat dat betreft hadden opa's
en oma's vroeger een heel wat
gemakkelijker rapport. Zij kre
gen alleen cijfers. De beste van
de klas een negen. Iets minde
ren een acht, een zeven of een
zes. En aan een vijf zag iedereen
dat het niet zo goed ging.
Gaat over
In ons land mag iedere school
zelf uitmaken wat voor rapport
ze gebruiken. Vooral de laatste
vijftien jaar is er driftig geëxpe
rimenteerd. Dat is eigenlijk wel
een beetje uit de hand gelopen.
Het kan gebeuren dat kinderen
van twee dicht bij elkaar gele
gen scholen eikaars rapport
niet snappen. En niet kunnen
vergelijken, want dat doet ie
dereen natuurlijk het liefst. Ou
ders vooral.
Voor de basisschool moeten er
weer nieuwe rapporten komen.
Hoe die er uit zullen zien moet
je nog afwachten. Er wordt
hard over nagedacht.
Een hele zorg minder is in ieder
geval dat er niet meer op zal
staan: gaat over/gaat niet over.
Want blijven zitten, dat kan
niet meer.
Kinder&JeugdTelefoon Zeeland
Als er iets is: 0II80 38080 Elke dag van4toc8uur.
Het viel allemaal een beetje
anders uit. De scholen riepen
niet allemaal Hoera! Het geld -
ongeveer 3 miljoen gulden - zou
veel beter aan het onderwijs
zelf besteed kunnen worden.
Bouwpakket
Niet alle 8400 basisscholen wil
den bovendien het koffertje.
Dus ook niet alle 1,5 miljoen
kinderen stralen er straks mee.
Hoe dan ook: er rollen er straks
1,37 miljoen de fabriek uit. De
scholen krijgen op 12 septem
ber de bouwpakketten binnen.
Op 16 september (de eerste tel
datum) mogen alle kinderen ze
dan zelf in elkaar knutselen. En
aan de geel-zwarte band over
hun schouder mee naar huis
nemen.
Achteraf toch wel zielig voor
die 130.000 kinderen die er geen
krijgen. Zij kunnen er tenslotte
ook niks aan doen.
Als het ministerie die nu eens
allemaal een rood koffertje
gaf...?
Henry BuyckCarina VerduynJeffrey D'Hondt en Jean Pierre Faas.
Voor Carina, Jean Pierre, Jeffrey en
Henry uit Groede was het die mor
gen van de eerste schooldag best
een beetje balen.
Zoals zoveel scholen, moest ook
'hun' Jacob Catsschool dicht. Dus
niet meer met z'n viertjes in klas 6
bij meester De Smit in het eigen
dorp. Maar naar de OBS in Oost
burg. Tja, en dan zit je ineens in
groep 8 bij meneer Maliepaard.
Hoe voelt dat nou?
„Eerst niet zo leuk", vertelt Jeffrey.
„Ik had vanmorgen echt een raai*
gevoel in m'n buik. Alles is vreemd.
We moeten met de auto naar school.
Dus nooit meer na schooltijd met
een vriendje mee. Of meteen door
naar het zwembad. Niks fijn."
„Ik snap best dat het moest", zegt
Carina. „Maar het hele jaar was
alles onzeker. Dan kon de school
blijven, en dan weer niet. Je zat
steeds in spanning. Heel erg rottig.
Gelukkig mochten we van te voren
alvast een dagje naar hier. En met
alles meedoen. Dat vond ik echt
goed."
Wanneer hadden jullie zekerheid?
Jean Pierre; „Toen we van school
reis terugkwamen stond er een man
van de gemeente. Die zei het. De
hele dag was ineens verpest. Onze
meester kreeg tranen in zijn ogen.
We moesten eigenlijk allemaal een
beetje huilen."
Is er voor jullie veel veranderd?
Henri: „Je brood mee naar school.
Maar als het regent tussen de mid
dag lekker lezen. Of met de compu
ter spelen. En ook 's winters school-
zwem in het binnenbad. En hier ben
ik ook niet de oudste hè? Ik moet
dus maar niet meer vechten. Nu
zitten er 32 klasgenoten op m'n nek.
In Groede zaten er 26 op de hele
school. Dat scheelt nogal."
In Oostburg zijn het trouwens geen
vechters, weet het viertal zeker.
Gewoon een gezellige klas. Fijn om
erbij te horen. En een aardige me
neer. Die het niet erg vindt als je
nog eens 'meester' zegt.
Dook Kopmels
Behalve de 'oude vakken' zoals re
kenen, taal, lezen, aardrijkskunde
en zo, komen er op de basisschool
nieuwe vakken bij.
De maatschappij waarin we leven
zit ingewikkeld in elkaar. Er zijn
veel dingen veranderd en bijgeko
men in vergelijking met vroeger.
Je kunt niet alles meer leren. Dus
zul je ook moeten leren iets op te
zoeken.
Computers worden steeds belang
rijker. Maar daar moet je wel mee
leren omgaan.
In Nederland is vrijheid van gods
dienst. Ieder mag denken wat hij
wil.
Er wonen enorm veel buitenlanders.
Om goed en plezierig samen te
leven, moet je elkaar wel begrijpen,
kunnen samenwerken. Ook belang
rijk later, in je werk.
En als je geen werk mocht vinden:
omgaan met je vrije tijd behoort
ook tot de nieuwe vakken.
Frikandel
Teveel kinderen eten slecht of snoe
pen te veel. Het blijkt dat de friet en
frikandel nog steeds 'in opmars'
zijn. Daarom is er ook aandacht
voor gezond gedrag op de nieuwe
basisschool.
Het verkeer wordt steeds gevaarlij
ker: meer lessen verkeer dus. Aan
wiskunde wordt alvast wat gedaan
en ook Engels staat voortaan op het
programma.
Voor de 'nieuwe' onderwijzers en
onderwijzeressen is het moeilijk om
alles in één keer heel goed te doen.
Daarom zijn de meeste scholen al
jaren bezig met de voorbereiding.
Hoe alles zal lukken? Ze doen hun
best.
Eerst maar eens een jaartje probe
ren en dan nog eens praten...
Het was bedoeld als de vrolijke
noot. Bij de start van de nieuwe
basisschool krijgen alle kinde
ren een geel koffertje.
Daar kon de informatie in, die
aan ieder kind gegeven moest
worden: het blad KIES, iets
over de medezeggenschaps
raad, een sticker, een speel
werkplaat en een blad over een
Teleac-cursus.
Het koffertje als een soort luxe
envelop, waar je een schooltas
aan overhoudt. Ze kosten onge
veer 2,- per stuk.
Het ministerie van onderwijs en
wetenschappen gaf een firma
opdracht een vrolijk, milieu
vriendelijk plastic koffertje te
maken. Geel, want dat valt
goed op in het verkeer en is dus
veiliger.
Cadmium