Vrouwen in Asterix-strip
bijten nu ook van zich af
Maak zelf
Hollands
landschap
Rechtsaf door rood mag (soms)
Geef muziek
een beetje
meer kleur
Nieuwe verkeersregels rekenen op je verstand
11E JAARGANG -NUMMER 10-DINSDAG 12 NOVEMBER 1991
GILZE - Hoe maak je
bewonderaars van Asterix en
Obelix zo nieuwsgierig naar hoe
het met het dappere tweetal gaat,
dat de strip met hun nieuwste
avonturen binnen een paar weken
uitverkocht is?
„Door stukje bij beetje te vertellen
dat er wat staat te gebeuren in het
kleine Gallische dorpje dat we zo
goed kennen," zegt Herman
Vermij. Hij is
strip vertegenwoordiger bij
Betapress in Gilze waar sinds 18
oktober drie keer per week
vrachtauto's afgeladen wegreden
naar zesduizend
tijdschriftenwinkels en
boekhandels overal in het land.
„We begonnen met videobanden te
sturen naar journalisten. Een heel
klein clubje wist toen dat er een
nieuwe Asterix aankwam en daar
lieten we het bij. Een week voor 18
oktober hebben we die mensen het
album gestuurd en daarna ging
alles vanzelf. Er verschenen stukjes
in de krant en iedere liefhebber
wilde het album onmiddellijk
hebben, maar moest toch eerst een
paar nachtjes wachten."
Vertaler
De allereerste Nederlander die
Asterix de roos en het zwaard te
zien kreeg, was Frits van der
Heide. De strip heette toen nog
Asterix la rose et la glaive en werd
in losse bladzijden vanuit Parijs
naar zijn huis in Zandvoort gefaxt.
Hij is de vertaler van de strip en
kreeg voor dat karwei precies één
week de tijd.
„Lang genoeg," zegt hij. „Als iets
goed is geschreven, is vertalen leuk
werk en ook niet zo moeilijk.
Problemen oplossen geeft je
bovendien een lekker gevoel."
De problemen waar hij op doelt
zijn onder andere de wolkjes die in
de Franse uitgave soms klein zijn,
omdat er maar één woord in hoeft:
Allons kun je niet korter vertalen
dan met drie woorden. Ik heb er
van gemaakt Laten we gaan. maar
echt tevreden ben ik daar niet
over. Het is teveel schrijftaal en
een strip eist spreektaal."
Frits van der Heide is erg tevreden
met het verhaal: „Ik had al eerder
wat Asterixen vertaald, maar vond
ze de laatste tijd niet zo leuk meer.
Al dat gereis van die Galliërs. Die
mannetjes moeten gewoon thuis
blijven. In hun dorp. Daar valt
genoeg voor ze te beleven. En zeker
als hun vrouwen geleerd hebben
van zich af te bijten."
MIDDELBURG - „Hoe vorm je kin
deren tot goede kunstbelevers? De
drang tot weergeven hebben alle
kinderen. Daar moet je gebruik van
maken. Je moet ze leren oefenen in
het vervaardigen van dingen en in
het leren verstaan van wat anderen
gemaakt hebben," meent Jos Els-
geest van het RPCZ.
Hij zei dit bij de opening van de ten
toonstelling Een Hollandse Ten
toonstelling, tot 17 januari te zien in
het Zeeuws Museum in Middelburg.
„De reizende tentoonstelling is spe
ciaal gemaakt voor de hoogste klas
sen van het basisonderwijs en de
eerste klassen van het voortgezet
onderwijs," zegt Dorine Zelders. Zij
werkt bij de educatieve dienst van
het museum.
De Hollandse Tentoonstelling gaat
over landschap en natuur. Hollands
is de tentoonstelling, omdat er uit
sluitend werk van Nederlandse kun
stenaars te zien is.
Dorine: „Er zijn 40 kunstwerken te
zien, waaronder een beeld van klei,
dat de kunstenaar ter plekke in het
museum heeft gemaakt."
Infopakket
Je kan met je klas op een ochtend of
middag de tentoonstelling bezoe
ken.
„De leerkracht krijgt dan van te vo
ren een infopakket met een handlei
ding en een diaserie," vertelt Dori
ne. „In het museum krijg je eerst een
korte inleiding, dan de rondleiding
en tenslotte een verwerkingsop
dracht."
Samen met enkele anderen heeft
Dorine die opdracht bedacht. Ze is
op zoek gegaan naar 500 kartonnen
doosjes.
Dorine: „Het zijn gewone, bruine,
vierkante kartonnen dozen. Daarin
hebben we allerlei verschillende ma
terialen gestopt zoals behangpa
pier, lapjes textiel, stukjes hout,
enz."
Het is nu de bedoeling, dat de kinde
ren met het doosje en de materialen
zelf een landschap gaan maken. Ze
kunnen dat in het museum doen of
op school of thuis.
»Alle doosjes krijgen een nummer
en we willen volgend jaar alle werk
stukken tentoonstellen," zegt Dori
ne.
Nieuwsgierig geworden? Op 20 en 27
november kan je naar een voorlich
tingsmiddag. Kost maar 1,-. Even
bellen als je gaat.
HM
">■•9
Nieuwe verkeersregels laten meer over aan je gezonde verstand. Een grote bink mag achterop bij een kind
van acht. En of met losse handjes fietsen nu echt verstandig is(foto Ruben Oreel)
VLISSINGEN - Sinds 1 november
gelden er in ons land andere ver
keersregels. Er zijn een paar regels
bijgekomen, maar er zijn er vooral
veel afgeschaft.
Er mag nu een heleboel in het ver
keer, als het tenminste veilig kan.
Er wordt dus van je verwacht datje
zelf je verstand gebruikt. Dat geldt
ook voor kinderen.
VVN (Veilig Verkeer Nederland)
van de afdeling Duiveland vroeg
de verkeerspolitie daarom spe
ciaal om hulp voor leerkrachten
van de basisschool.
Zo had agent John van Tol uit Zie-
rikzee daar laatst alle scholen op
één na in de klas. Het voortgezet
onderwijs komt later aan de beurt.
Agent Van Tol vertelt vooral over
de veranderingen voor voetgan
gers en (brom)fïetsers. Zoals:
bij sommige zebrapaden komt
een oranje knipperlicht. Wie zelf
goed oplet mag dan oversteken.
Maar je kunt ook op de knop druk
ken en op groen wachten.
niemand, ook geen (brom)fiet-
ser, mag bij of op een zebra inha
len.
op sommige plaatsen mogen
(brom)fietsers rechtsaf door rood
rijden. Dan moet er wel een bord
staan met '(brom)fietsers rechtsaf
toegestaan'. En dan nog mag het
alleen als je niemand hindert.
rolschaatsers en skateboarders
zijn nu voor de wet voetgangers.
Zij horen dus op de stoep.
Paard is voertuig
Een paard is nu een voertuig, dus
die moet op de weg. En als de weg
verboden is voor een tractor of zo,
dan mag je er met je paard ook niet
in.
"Het is heel belangrijk dat kinde
ren dit allemaal weten," zegt agent
Van Tol. "In Nederland gaan elk
jaar 75 kinderen dood in het ver
keer en 3600 kinderen raken erdoor
gewond. Reken maar eens uit hoe
veel scholen dat zouden zijn."
Boetes omhoog
De politie zegt eerlijk zelf ook aan
de regels te moeten wennen. Daar
om zette de Zeeuwse Verkeersbri-
gade (als eerste in Nederland) voor
zichzelf een cursus op touw. Mis
schien ook om de boetes vast uit
hun hoofd te leren? Want die zijn
fors omhoog gegaan.
Zo kost zonder licht rijden (voor en
achter) nu 40 piek, net zo duur als
met de fiets door rood. Voor brom
mers is dat nu 60,- en per auto
150,-.
Een brommer die te luid bromt
kostje 150,- en als je hem opvoert
wordt de strop 200,- groot. Je ver
stand gebruiken kan natuurlijk
ook!
SCHARENDIJKE - 'Het muziekon
derwijs op de basisscholen is niet zo
best.' Dat staat in het pas versche
nen inspectierapport 'Muziek-de
maat genomen'. „Een leuke titel
met dubbele betekenis," vindt in-
spectrice Ada Kolste uit Middel
burg. Zij heeft intensief meegewerkt
aan het rapport.
„Het is voor het eerst, dat een in
spectierapport uitspraken doet van
kritische aard," zegt mevrouw Kol
ste.
Ze vindt de inhoud en de kwaliteit
niet dramatisch, maar wel teleur
stellend. „Er zijn zoveel middelen en
goede methoden beschikbaar en die
worden onvoldoende gebruikt."
Gezellig
Op veel scholen moet het muzie-
kuurtje vooral gezellig zijn. Veel ver
der dan een paar liedjes zingen, al of
niet met begeleiding op de band,
komt men niet. Maar goed muziek
onderwijs omvat veel meer dan lied
jes zingen.
De inspectrice: „Naai- muziek luiste
ren, er op bewegen, gebruik en her
kennen van instrumenten, notatie.
Er zijn zoveel mogelijkheden. Er
wordt te weinig creatief gewerkt.
Het is te schraal."
Van alle leerkrachten vindt één der
de zich ongeschikt om muziekles te
geven. 'Ik kan niet zingenhoor je
dan.
„Daar is best wat aan te doen,"
vindt mevrouw Kolste. „Je kunt
deskundigen in je school halen van
de muziekschool of de consulent
van het Steunpunt. Ook kan je met.
je-team een planmatige opzet ma
ken en precies afspreken, wat er per
klas geleerd wordt."
Kleuren
De directeur speelt een belangrijke
rol. Die moet actief stimuleren en
een goede sfeer scheppen.
Annemiek v. d. Hoek en Marleen Va
renkamp uit groep 7 van De Helger-
zeeschool uit Scharendijke zijn dik
tevreden over hun muziekles.
Annemiek: „We tekenen wel eens op
muziek en dan moet je zelf de kleu
ren kiezen. Droevig of vrolijk, warm
of koud."
En Marleen vult aan: „We zingen
ook wel met vier groepen in canon.
En we maken fantasieliedjes met ra
re woorden, die niks betekenen."
Ook noten lezen, ritme klappen en
met kerst een schoolkoorgebeuren
in Scharendijke. Daar wordt maat
gehouden!