'n Hele hijs op kapotte knieën Blijven zitten is niet dansen Hele kick als ze naar je kijken Als Potter er maar op staat Uurtje zingen, meer mag niet 4. Arend Kooman icht. ïder- ;hrij- boek. rvol- ïlofte abij- lóruk erin seen ngen :voe- ders. later ader- keen Ivan Alles SCHRIJVER wat hij kwijt wil staat al in zijn boek. Daarin leer je hem kennen als een jon gen voor wie niets onmogelijk is. En ook met een enorm doorzettingsver mogen. Als hij tijdens een vakantie in een zwemparadijs kinderen schreeuwend en joelend van de waterglijbaan ziet komen, wil hij nog maar één ding. Maar wat voor al die kinderen een fluitje van een cent is, is voor hem een hele hijs. Om boven te komen moet hij eerst een stenen trap met. grindtegels en dan nog eens een steile trap op... en dat op zijn knieën, want lopen kan hij al vanaf zijn geboorte niet. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is vertelt hij hoe hij met kapot te knieën en doodsbenauwd toch bo ven komt... en weer beneden: 'Ik kijk omhoog. Daar zwaait de badmeester. Ik steek mijn hand op. Ik kom er weer aan hoor! Nooit meer zwemmen. Al leen nog maar glijen.' Alles kan (ƒ24,90) is een bijzonder boek. Zeker lezen. o O X O cn co Van toen ik heel klein was wilde ik al dans en toneel doen. Wat het leukste is weet ik nog niet want tot nu I toe heb ik alleen nog maar gedanst, f De grote wens voor het nieuwe jaar j van Gwendolyn Zwaving (13) uit Oost - burg is de dans- en toneel school in Brugge. Haar - tweede wens: „Een goed paasrapport, want als ik blijf zitten mag ik er niet naar toe!" Nu volgt Gwendolyn twee uur per week balletles in Oostburg. „Toen ik nog maar vier was ben ik begonnen |met jazzballet, maar nu vind ik klas- Isiek ballet wel leuk. Jazz gaat heel I snel, klassiek is veel rustiger en lang hamer. Je moetje wel goed in kunnen We hebben de rector van de Dikke Toren gegooid en kwamen daar- na Carlos uit Sicilië tegen die ons de fijne kneepjes van het gangstervak I heeft geleerd. Helaas zijn we ook nog voor een paai* jaar in een Engelse ge C/5 D C/5 CC 3 O J LU LU vangems beland. Marian Pankow (14) en Nelleke Romijn 14) vertellen over hun tonee- j lervaringen bij De Ambitie van het I Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel. Samen met ongeveer vijftien anderen volgen ze een toneelcursus. De cursus I is verdeeld over drie blokken. Elk jaar, in de winter, komt er een blok aan de beurt. Dit jaar heeft de groep het eer- ste blok improvisatie afgerond. C Marian en Nelleke hebben in 1994 mee- gedaan aan het Cultureel Jongeren Festival in Goes, en hopen dit jaar Wat de overeenkomst is tussen Beatrix Potter en Saskia de Kerf (10) uit Hulst is al snel duidelijk: „Ze j hield erg veel van konijntjes, ze had er een, waar ze brieven mee schreef," zegt Saskia. „Mijn lievelingsknuffel is ook <3 N CC konijn. Die is ge kocht voordat ik gebo- ren werd." Beatrix Potter is de beroemde schrijfster en tekenares van kinder- boeken. Ze is in de vorige eeuw in En- geland geboren. „Ze woonde op het platteland," weet Saskia. „Zo ver van alles af dat ze niet naar school kon en thuis les kreeg. Ze had dus alle tijd om te schrijven en te tekenen." Toen Saskia de afgelopen zomer met haar ouders, broer en zus op vakantie .in Engeland was kwamen ze in het «'Beatrix Potter winkeltje' in Glouces- I' ter. Ze herinnerde zich gelijk het boek- Ze houdt van popmuziek. Ze draait ook regelmatig Bach, Mahler en Schubert. Maar uitzonderlijk is dat Priscilla van der Feen (12) uit Middel- burg ook klassieke liederen zingt. En dat al vanaf haar achtste. „Waarom? Ik vind j dat ge- woon heel mooi, al- tijd al. Willem Mieras, Ruben Oreel en Charles Strijd Q LU -I LU LU C/5 C/5 -I CO Mijn allereerste liedje was 'Heiderussler' zegt ze. „Dan zong ik mee. In het begin klonk het nog een beetje simpel weetje wel. Maar ja, nog een liedje, nog een liedje. Het ging best 5 goed." Nu is de hele familie muzikaal, maar intussen moet pa Van der Feen toch eerst flink studeren om zijn dochter op de piano te kunnen blijven begeleiden. Haar niveau is behoorlijk hoog. Ze kent al zeker 25 moeilijke liederen uit het hoofd en heeft zelfs al een paar keer -• opgetreden. Afgelopen vrijdag had ze - zelfs een zeer succesvol solo-optreden. Het is ongelooflijk dat er zoveel moois uit zo'n keeltje kan komen. Priscilla spannen; er mag niet gepraat worden en het is best wel streng. Maar ik doe het hartstikke graag, ik wil er mijn be roep van maken." Zo'n les gaat dan ook heel serieus: „Eerst doen we opwarmoefeningen, want je moet altijd langzaam begin nen. Daarna doen we de pirouettes: een halve of hele draai op één been. De rest van de les zijn we bezig met het leren van een bepaalde dans. Het kan heel lang duren voor je een dans echt goed kunt uitvoeren." Jammer voor Gwendolyn dat dans geen vak op haar school, het Zwincol lege, is. Dan zou ze vast een goed cijfer op haar paasrapport hebben. Gwendolyn: „Maar ik begrijp wel dat je het niet echt nodig hebt voor je eind examen en ik zie het ook niet zo dat al die jongens zouden moeten dansen. Je kunt dat niet verplichten." weer mee te doen. „Het geeft een enor me kick als iedereen naar je zit te kij ken. Vooral als er ook nog leraren in de zaal zitten." De leraren van het Professor Zeeman college zullen dit jaar ook nog op een andere manier van de dames horen. „We zullen er ons voor inzetten dat er op onze school aan een toneelstuk wordt gewerkt. Eén waarbij leerlingen de hoofdrollen vertolken, en niet de le raren, zoals het afgelopen jaar." De ambities van de beide meiden rei ken in de toekomst over de Zeeuwse provinciegrenzen heen. Marian: „Ik heb er zowat alles voor over om naai' de toneelschool te gaan. Ik zou er zelfs een andere school voor afbreken. Het allerliefste wil ik naar Amsterdam, maar als ik toegelaten word in Maas tricht, ben ik ook erg blij." Nelleke is wat voorzichtiger: „Ik zou er veel voor over willen hebben, maar ik zorg er voor dat ik ook nog op een andere ma nier mijn brood kan verdienen." je waar haar moeder vroeger uit voor las: „Over Jozefien Kwebbeleend en die twee stoute muisjes." Nu spaart ze alles wat met Beatrix Potter te maken heeft. Niet alleen de boekjes, maar ook boekenleggers, zeepjes, bekers, borduurkaarten, pop petjes en video's. En net als Beatrix te kent Saskia: „Natuurlijk veel konijnen en de figuren uit haar boeken. Maar ik verzin ook zelf bijfiguren, die nog niet bestaan." Ze hoopt de volgende zomervakantie weer in Engeland door te brengen: „Als ik daar zou wonen zou ik echt al les kunnen sparen, want niet alle boe ken zijn in het Nederlands vertaald. En ik ben ook nog op zoek naar een glazen servies." Op de school van Saskia, de Willibror- dusschool in Hulst, wordt elke maand een mooie vitrinekast als museum in gericht. De komende maand is de ver zameling van Saskia te bewonderen. „Behalve mijn konijneknuffel, want die slaapt altijd bij me." kan erg hoog zingen. Een echt talent, vond ook de zangpedagoge van wie ze nu al anderhalfjaar les heeft. „Met les gaat het sneller" zegt ze, „en dat is leuk. Daarvoor zong ik gewoon. Nu leer ik ademtechnieken en zo en zij haalt er ook foutjes uit, zoals de uit spraak." Ze kiest haar liederen zelf, door naar CD's te luisteren. Klassieke liederen zijn eigenlijk de pop van een paar hon derdjaar terug. Vaak heel romantisch, meestal in het Frans of Duits. Niet ge makkelijk, maar ze zingt ze of ze hele dagen niks anders doet. Priscilla: „Je mag maar één uur per dag oefenen, an ders gaat je stem achteruit. Zonder zuivere stem ben je niks." Dat bete kent ook: nooit gillen, schreeuwen, hard zingen. „Bij een beetje kou gelijk een sjaal om en oppassen voor harde geluiden. Want perfect horen is net zo belangrijk als je stem. In de disco dus niet bij de boxen." Haar liefste wens? „Later naar het con servatorium en dit jaar meedoen aan het Prinses Christina Concours voor scholieren in Den Bosch." Alleen mee doen? „Nee, winnen natuurlijk!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1995 | | pagina 3