'n Hele hijs op
kapotte knieën
Blijven zitten
is niet dansen
Hele kick als ze
naar je kijken
Als Potter er
maar op staat
Uurtje zingen,
meer mag niet
4. Arend Kooman
icht.
ïder-
;hrij-
boek.
rvol-
ïlofte
abij-
lóruk
erin
seen
ngen
:voe-
ders.
later
ader-
keen
Ivan
Alles
SCHRIJVER
wat hij kwijt wil staat al in zijn boek.
Daarin leer je hem kennen als een jon
gen voor wie niets onmogelijk is. En
ook met een enorm doorzettingsver
mogen.
Als hij tijdens een vakantie in een
zwemparadijs kinderen schreeuwend
en joelend van de waterglijbaan ziet
komen, wil hij nog maar één ding.
Maar wat voor al die kinderen een
fluitje van een cent is, is voor hem een
hele hijs. Om boven te komen moet hij
eerst een stenen trap met. grindtegels
en dan nog eens een steile trap op... en
dat op zijn knieën, want lopen kan hij
al vanaf zijn geboorte niet.
Alsof het de gewoonste zaak van de
wereld is vertelt hij hoe hij met kapot
te knieën en doodsbenauwd toch bo
ven komt... en weer beneden: 'Ik kijk
omhoog. Daar zwaait de badmeester.
Ik steek mijn hand op. Ik kom er weer
aan hoor! Nooit meer zwemmen. Al
leen nog maar glijen.'
Alles kan (ƒ24,90) is een bijzonder
boek. Zeker lezen.
o
O
X
O
cn
co
Van toen ik heel klein was wilde ik
al dans en toneel doen. Wat het
leukste is weet ik nog niet want tot nu
I toe heb ik alleen nog maar gedanst,
f De grote wens voor het nieuwe jaar
j van Gwendolyn Zwaving (13) uit Oost
- burg is de
dans- en
toneel
school in
Brugge.
Haar
- tweede wens: „Een goed paasrapport,
want als ik blijf zitten mag ik er niet
naar toe!"
Nu volgt Gwendolyn twee uur per
week balletles in Oostburg. „Toen ik
nog maar vier was ben ik begonnen
|met jazzballet, maar nu vind ik klas-
Isiek ballet wel leuk. Jazz gaat heel
I snel, klassiek is veel rustiger en lang
hamer. Je moetje wel goed in kunnen
We hebben de rector van de Dikke
Toren gegooid en kwamen daar-
na Carlos uit Sicilië tegen die ons de
fijne kneepjes van het gangstervak
I heeft geleerd. Helaas zijn we ook nog
voor een paai* jaar in een Engelse ge
C/5
D
C/5
CC
3
O
J
LU
LU
vangems
beland.
Marian
Pankow
(14) en
Nelleke
Romijn 14) vertellen over hun tonee-
j lervaringen bij De Ambitie van het
I Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel.
Samen met ongeveer vijftien anderen
volgen ze een toneelcursus. De cursus
I is verdeeld over drie blokken. Elk jaar,
in de winter, komt er een blok aan de
beurt. Dit jaar heeft de groep het eer-
ste blok improvisatie afgerond.
C Marian en Nelleke hebben in 1994 mee-
gedaan aan het Cultureel Jongeren
Festival in Goes, en hopen dit jaar
Wat de overeenkomst is tussen
Beatrix Potter en Saskia de Kerf
(10) uit Hulst is al snel duidelijk: „Ze
j hield erg veel van konijntjes, ze had er
een, waar ze brieven mee schreef," zegt
Saskia. „Mijn lievelingsknuffel is ook
<3
N
CC
konijn.
Die is ge
kocht
voordat
ik gebo-
ren
werd." Beatrix Potter is de beroemde
schrijfster en tekenares van kinder-
boeken. Ze is in de vorige eeuw in En-
geland geboren.
„Ze woonde op het platteland," weet
Saskia. „Zo ver van alles af dat ze niet
naar school kon en thuis les kreeg. Ze
had dus alle tijd om te schrijven en te
tekenen."
Toen Saskia de afgelopen zomer met
haar ouders, broer en zus op vakantie
.in Engeland was kwamen ze in het
«'Beatrix Potter winkeltje' in Glouces-
I' ter. Ze herinnerde zich gelijk het boek-
Ze houdt van popmuziek. Ze draait
ook regelmatig Bach, Mahler en
Schubert. Maar uitzonderlijk is dat
Priscilla van der Feen (12) uit Middel-
burg ook klassieke liederen zingt. En
dat al vanaf haar achtste. „Waarom?
Ik vind
j dat ge-
woon
heel
mooi, al-
tijd al.
Willem Mieras, Ruben Oreel en Charles Strijd
Q
LU
-I
LU
LU
C/5
C/5
-I
CO
Mijn allereerste liedje was
'Heiderussler' zegt ze. „Dan zong ik
mee. In het begin klonk het nog een
beetje simpel weetje wel. Maar ja, nog
een liedje, nog een liedje. Het ging best
5 goed."
Nu is de hele familie muzikaal, maar
intussen moet pa Van der Feen toch
eerst flink studeren om zijn dochter op
de piano te kunnen blijven begeleiden.
Haar niveau is behoorlijk hoog. Ze
kent al zeker 25 moeilijke liederen uit
het hoofd en heeft zelfs al een paar keer
-• opgetreden. Afgelopen vrijdag had ze
- zelfs een zeer succesvol solo-optreden.
Het is ongelooflijk dat er zoveel moois
uit zo'n keeltje kan komen. Priscilla
spannen; er mag niet gepraat worden
en het is best wel streng. Maar ik doe
het hartstikke graag, ik wil er mijn be
roep van maken."
Zo'n les gaat dan ook heel serieus:
„Eerst doen we opwarmoefeningen,
want je moet altijd langzaam begin
nen. Daarna doen we de pirouettes:
een halve of hele draai op één been. De
rest van de les zijn we bezig met het
leren van een bepaalde dans. Het kan
heel lang duren voor je een dans echt
goed kunt uitvoeren."
Jammer voor Gwendolyn dat dans
geen vak op haar school, het Zwincol
lege, is. Dan zou ze vast een goed cijfer
op haar paasrapport hebben.
Gwendolyn: „Maar ik begrijp wel dat
je het niet echt nodig hebt voor je eind
examen en ik zie het ook niet zo dat al
die jongens zouden moeten dansen. Je
kunt dat niet verplichten."
weer mee te doen. „Het geeft een enor
me kick als iedereen naar je zit te kij
ken. Vooral als er ook nog leraren in de
zaal zitten."
De leraren van het Professor Zeeman
college zullen dit jaar ook nog op een
andere manier van de dames horen.
„We zullen er ons voor inzetten dat er
op onze school aan een toneelstuk
wordt gewerkt. Eén waarbij leerlingen
de hoofdrollen vertolken, en niet de le
raren, zoals het afgelopen jaar."
De ambities van de beide meiden rei
ken in de toekomst over de Zeeuwse
provinciegrenzen heen. Marian: „Ik
heb er zowat alles voor over om naai' de
toneelschool te gaan. Ik zou er zelfs
een andere school voor afbreken. Het
allerliefste wil ik naar Amsterdam,
maar als ik toegelaten word in Maas
tricht, ben ik ook erg blij." Nelleke is
wat voorzichtiger: „Ik zou er veel voor
over willen hebben, maar ik zorg er
voor dat ik ook nog op een andere ma
nier mijn brood kan verdienen."
je waar haar moeder vroeger uit voor
las: „Over Jozefien Kwebbeleend en
die twee stoute muisjes."
Nu spaart ze alles wat met Beatrix
Potter te maken heeft. Niet alleen de
boekjes, maar ook boekenleggers,
zeepjes, bekers, borduurkaarten, pop
petjes en video's. En net als Beatrix te
kent Saskia: „Natuurlijk veel konijnen
en de figuren uit haar boeken. Maar ik
verzin ook zelf bijfiguren, die nog niet
bestaan."
Ze hoopt de volgende zomervakantie
weer in Engeland door te brengen:
„Als ik daar zou wonen zou ik echt al
les kunnen sparen, want niet alle boe
ken zijn in het Nederlands vertaald. En
ik ben ook nog op zoek naar een glazen
servies."
Op de school van Saskia, de Willibror-
dusschool in Hulst, wordt elke maand
een mooie vitrinekast als museum in
gericht. De komende maand is de ver
zameling van Saskia te bewonderen.
„Behalve mijn konijneknuffel, want
die slaapt altijd bij me."
kan erg hoog zingen. Een echt talent,
vond ook de zangpedagoge van wie ze
nu al anderhalfjaar les heeft. „Met les
gaat het sneller" zegt ze, „en dat is
leuk. Daarvoor zong ik gewoon. Nu
leer ik ademtechnieken en zo en zij
haalt er ook foutjes uit, zoals de uit
spraak."
Ze kiest haar liederen zelf, door naar
CD's te luisteren. Klassieke liederen
zijn eigenlijk de pop van een paar hon
derdjaar terug. Vaak heel romantisch,
meestal in het Frans of Duits. Niet ge
makkelijk, maar ze zingt ze of ze hele
dagen niks anders doet. Priscilla: „Je
mag maar één uur per dag oefenen, an
ders gaat je stem achteruit. Zonder
zuivere stem ben je niks." Dat bete
kent ook: nooit gillen, schreeuwen,
hard zingen. „Bij een beetje kou gelijk
een sjaal om en oppassen voor harde
geluiden. Want perfect horen is net zo
belangrijk als je stem. In de disco dus
niet bij de boxen."
Haar liefste wens? „Later naar het con
servatorium en dit jaar meedoen aan
het Prinses Christina Concours voor
scholieren in Den Bosch." Alleen mee
doen? „Nee, winnen natuurlijk!"