Te jong voor blote buik
Een pareltje over
schilder Vermeer
Aai kan,
handen
verder
thuis
Portemonnee kan
naar het museum
wel stuk voor stuk wereldberoemd.
Het is dan ook niet gek dat het
Franse kunsttijdschrift DADA (voor
kinderen van 6 tot 106) vorige
maand een heel nummer aan hem
wijdde. Wat meteen te zien valt, is
dat de makers van DADA niet op
een dubbeltje wilden kijken om kin
deren een plezier te doen. Hun blad
ziet er prachtig uit: glimmend pa
pier, zwaar en stevig; met lekker
veel mooie plaatjes en alles vrolijk
van kleur. Snoeperig dus. En toch
ook met een boel te lezen.
De artikelen over de schilder, die
driehonderd jaar geleden al heel
populair was, zijn min of meer ge
fantaseerde verhaaltjes over zijn le
ven en manier van werken naast
perfect afgedrukte foto's van zijn
schilderijen. Nooit zware kost, wel
serieus en vlot verteld. Het Vermeer
nummer bevat ook nog enkele arti
kelen over beroemde 'nadoeners',
een paar kunstzinnige puzzels en
een stuk of wat tips om zelf met verf
aan de slag te gaan.
Een los nummer van DADA kost
12,50. Voor drie keer dat bedrag
heb je een abonnement van vijf
nummers. Je krijgt dan de eerder
verschenen nummers over Art Brut
(kunst van 'kinderen') en over Speel
goed met dat over Vermeer thuisge
stuurd.
Als je het zekere voor het onzekere
wilt, kun je je licht eerst eens opste
ken in de boekhandel.
Durf je te gokken, schrijf dan naar
DADA/Plint, Postbus 164, AD
Eindhoven. Bellen kan ook: 040-
2454001. Met 040-2465273 laat je je
fax je boodschap doen.
ARNHEM - Weg met de losse dubbeltjes in
je broekzak. Geen gezoek meer naar een los
kwartje in je jaszak. De tijden van rinkelend
kleingeld 1 ijken voorgoed voorbij
Gepast betalen doen we over een paar maan
den met de chipknip. Echt een goed woord,
waar je je tong op kunt breken. De afgelopen
maanden heeft de chipknip proefgedraaid in
Arnhem. Daar was het plastic betaalpasje
zo'n succes, dat de banken deze zomer de
chipknip landelijk willen invoeren.
„Via de pinautomaat kun je de chipknip vol-
tanken met geld", legt Paul van Kaam van
de Rabobank Goes uit. „Vervolgens kun je je
betalingen doen in de winkel. Even de chip
knip door de gleuf van dë automaat halen en
hup, je hebt betaald. Handig voor de -winke
lier, maai* ook voor de klant. Geen gehannes
meer met klein geld, dat je bovendien ook
nog eens kunt verliezen".
Het is duidelijk, de portemonnees kunnen
naar het museum. De mogelijkheden van de
chipknip lijken eindeloos. Je kunt er straks
ook je buskaartje mee betalen. En de par
keerwachter hoeft geen parkeermeters meer
te legen. Parkeergeld betaal je voortaan met
je chipknip.
Zelfs je nummer van je biebpas kan op de
chipknip vermeld worden. En ais je chipknip
dreigt 'uit te drogen', dan tank je hem weer
vol.
Fooi
Voor het zover is, moeten alle pinautomaten
worden aangepast. Een enorme klus, die de
ze zomer geklaard moet zijn.
Het wordt wennen met de nieuwe manier
van betalen. Hoe geef je de orgelman een
fooi? En wat stop je in de kerk in de collecte-
zak? En collecteren voor een goed doel? Gaat
dat voortaan met een draagbare pinauto
maat? Wie het weet mag het zeggen. Een
ding is zeker. Met de chipknip is iedereen in
het vervolg letterlijk platzak!
PZC krullebak
16e JAARGANG - NUMMER 3 DINSDAG 12 MAART 1996
KLOETINGE - Een voetbal
trainer die zelden in de
kleedkamer komt. Dat lijkt
gek, maar voor Wisse de Kok
is het een heilige regel. Wis
se traint al zo'n jaar of tien
de meisjes en dames van
voetbalclub Kloetinge.
„Ik wacht netjes buiten de
kleedkamer, totdat alle'mei
den zijn omgekleed. Dan ge
ven ze me een seintje en dan
pas ga ik naar binnen voor
de wedstrijdbespreking. Zo
voorkom je een heleboel
praatjes en narigheid".
Steeds vaker blijken kinde
ren last te hebben van trai
ners en leraren, die hun han
den niet' thuis kunnen hou
den. Ze worden betast en ge
pakt op plaatsen, waar dat
niet hoort. Ontucht. En dat
is strafbaar. Onlangs be
schuldigden drie judoka's
hun trainer hiervan. Wisse
de Kok kent die verhalen.
„Je moet als trainer sowieso
je fatsoen houden. Ik heb
wat dat betreft goede afspra
ken met de meisjes. Ook bin
nen de damescommissie van
de club komen zulke dingen
ter sprake".
Aai over de bol
Omgaan en sporten met el
kaar. Aanraken is bijna niet
té voorkomen. „Natuurlijk
niet", zegt. Wisse. „Maar we
moeten ook oppassen, dat we
niet gaan overdrijven. Bij
een kampioenschap maken
we met elkaar een vreugde
dans. Armen om elkaar een
en dan maar huppelen. Je
geeft iemand wel eens een
aai over de bol of een schou
derklopje. En als de emoties
hoog oplopen, dan troost je
wel eens iemand. Zulke din
gen moeten kunnen en daar
moet niemand wat achter
zoeken".
Anders wordt het, als ie
mand zogenaamd per onge
luk een kleedkamer binnen
stapt. Om 'een bal te zoeken'.
„Dat ligt er dan duimendik
bovenop", zegt Wisse.
Roddelen
Toch kun je, ondanks alle
voorzichtigheid problemen
niet altijd voorkomen. „Te
gen roddelen en zwartmaken
begin je niets", zegt Wisse.
„Een verhaal is gauw ver
teld en het bewijs is vaak
moeilijk te leveren. Als trai
ner ben je echter dan wel be
schadigd. Je goede naam ben
je - soms onterecht - kwijt".
Wisse heeft slechts een ad
vies: „Zorg voor een open re
latie en ga op een sportieve
en normale manier met el
kaar om. Dan blijft iedereen
plezier beleven aan de sport.
En dat is tenslotte de bedoe
ling, nietwaar?"
DEN HAAG - Wat tot en met 2 juni
niet. meer hoeft te kosten dan een re
tourtje Den Haag plus twee tientjes
entree, kost daarna een put geld en
minstens een jaar en een dag. Geen
wonder dat 350.000 kunstliefheb
bers als de wiedeweerga per telefoon
een kaartje bestelden voor een ten
toonstelling waar ze anders een reis
voor hadden moeten maken van Am
sterdam naar Berlijn, Brunswijk,
Den Haag, Dublin, Edinburgh, Lon
den, Parijs, New York en Washing
ton.
De paar schilderijen van één van de
beroemdste Nederlandse schilders
die musea daar ieder hebben, han
gen nu drie maanden met zijn
tweeëntwintigen bij elkaar in het
Mauritshuis in Den Haag.
Wie die schilder is voor wie zoveel
mensen alle moeite over hebben om
naar binnen te kunnen? Johannes
Vermeer, geboren in Delft in 1632,
en gestorven toen hij 43 was. Hij
maakte slechts 35 schilderijen maar
voor volwassenen, zijn trendy
en niet duur.
De andere is van de bekende
kindermerken die in boetiekjes
wordt verkocht. Deze kleding
heeft veel extra's zoals strikjes,
sierranden en aparte zakken.
Alles is goed afgewerkt en
daardoor heel wat duurder.
Twee kasten vol
De tweeling Charissa en Asma
ra Kunst (11) uit Middelburg
gaat goedgekleed. Zij houden
van kleding en weten wat er in
de mode is. „Het liefst draag ik
kleding die op school nog niet
gedragen wordt," zegt Charissa.
Niet dat ze de mode klakkeloos
volgen. Kleding van laksto'f bij
voorbeeld - een topper dit jaar
- laten zij in de winkels han
gen. Daar houden ze niet van.
Hun ouders zijn niet altijd even
blij met de modebewuste mei
den. Asmara weet ook wel
waarom: „De kleren die wij
leuk vinden zijn erg duur!"
Meestal gaat het gezin na het
storten van de kinderbijslag op
pad naar H M in Vlissingen.
Daar slagen ze het best, al ko
pen ze ook in andere winkels.
Charissa koopt daarnaast ook
wel eens wat van haar zakgeld.
Ze mogen zelf kiezen, maar
voor sommige kleding vindt
hun moeder ze nog te jong.
„Pas als ik dertien ben mag ik
een blote buik", zegt Charissa
met spijt in haar stem.
Soms zeuren ze wel eens om
nog een mooie merktrui, maar
eigenlijk vinden ze dat ze wel
genoeg kleren hebben: „Twee
kasten vol!"
MIDDELBURG - Heb jij een
navelbreuk, blubberbuik of ha
ren op je onderrug? Dat kun je
dan allemaal mooi laten zien
deze zomer, want de mode
schrijft blote buiken voor! Korte
truitjes, topjes en nieuwe heup
broeken. Hopelijk wordt het een
warme zomer. De kleuren zijn
fel: appelgroen, oranje, knalroze
en geel. Voor een stoere outfit
gecombineerd met zwart. Ver
der veel ruitjes en opvallende
ritsen.
Er zijn grofweg twee modestij
len te ontdekken. De ene vind
je in winkels als C A, CoolCat
en H M. Zij volgen de mode
Charissa (links) en Asmara showen hun modieuze kleding
foto Dirkjan Gjeltema.
f-,
:'jT