Snor van
Vier rokken is
meer dan genoeg
Een land van overkanten
Leuk voor de vakanties
Fans over de
hele wereld
2
DINSDA ,F
„Zeven rokken droegen ze vroeger, in de
winter nog wel meer. Daar begin ik niet aan,
vier is meer dan genoeg," zegt Evelien Bakker
(14) uit Yerseke. Evelien is net als haar broer
William (12) en hun ouders actief betrokken
bij de klederdrachtvereniging Ons Boerengoed
uit Kruiningen.
Regelmatig verkleden zij zich in de Zeeuwse
dracht van vroeger. William: „Zo houden we
het in stand, en het is leuk om te doen."
In huize Bakker is Zeeuwse klederdracht aan
wezig van alle tijden. De favoriete kleding van
Evelien is die van rond 1850: „Daar zit nog
lekker veel kleur in. Zo rond 1880 kwamen er
strengere dominees, en is er veel veranderd in
Zomaar
We hoorden dat
een echte Zeeuw
hier is vanaf
zijn eerste schreeuw
en daarna
zijn hele leven
ook in Zeeland
is gebleven.
Wat inhoudt dat
mijn vriendje Murad
als dat waar is
onmiskenbaar
dus geen Turks
maar een echt
Zeeuws
exemplaar is.
Marina van den Boogaar,
Bonje een Zeeuw omdat je in Zeeland-woont? Of alleen als je er geboren
bent? Of alleen als je vader, groot- en overgrootvader er geboren zijn?
Wat is eigenlijk een Zeeuw?
Aad de Klerk is consulent regionale geschiedbeoefening in Zeeland, of
zoals hij zelf zegt: „Ik ben een -handels-reiziger in geschiedenis, ik
probeer de plaatselijke geschiedenis-aan de man te brengen."
Zanglessen
Het succes komt niet helemaal
uit de lucht vallen. Marion zingt
al jaren. Solo, als Cheyenne en in
diverse rockbands in Zeeland.
Ook treedt ze regelmatig op als
zangeres bij de jazzband The New
Orpheans. Ervaring genoeg dus.
Maar ervaring alleen is niet vol
doende.
„Ik begon als klein meisje met
playback".legt ze uit. „Daarna ga
je live zingen. Maar om goed te
worden moet je zanglessen
nemen. Drie jaar lang heb ik
zanglessen gevolgd bij een zang
pedagoge. Eindeloze riedeltjes
zingen en vooral veel aandacht
voor de ademhalingstechniek. Die
is bij 't zingen heel belangrijk."
Luisteren
Naast het oude repertoire van
2 Unlimited wordt er ook al
gewerkt aan een nieuwe cd.
„Zonder rap, maar wel met
liedjes gericht op het luisteren,"
vertelt Marion. Welke nummers
het gaan worden is op dit moment
nog niet bekend.
„Maar waarschijnlijk komt er
een nummer op met mijn tekst:
I'm ready.
Succes is niet te voorspellen.
Maar een megahit zou natuurlijk
grandioos zijn weet ook Marion.
Van TMF naar MTV. Videoclips.
Gouden cd's. Optredens over de
hele wereld. Gillende fans, overal
camera's en natuurlijk stapels
brieven.
Marion ligt er niet wakker van.
„Leuk toch, niet dan? Gewoon
blijven doen kost mij als Zeeuwse
geen moeite. Thuis blijf ik die ik
ben: Marion van Iwaarden."
Salim Berzazel: Zeeuwse bolus is lekker.
foto Ruben Oreel
Salim Berrazel (13) is geboren in
Vlissingen en hij woont er nog
steeds. Toch voelt hij zich geen
Zeeuw, hij voelt zich Marokkaan. Dat
komt omdat zijn vader en moeder
daar vandaan komen en zijn familie
daar woont.
„We hebben nog steeds een huis in
Marokko, daar wonen we in de
zomervakantie. We blijven er zes
weken", vertelt Salim. „We gaan dan
naar het strand of lopen door de
bergen".
Het leven in Marokko is natuurlijk
anders dan in Nederland. Het land
ligt immers in Afrika, dus er is al
^een temperatuurverschil. „Het is er
heel warm", zegt ook Salim. „En de
mensen leven er meer op straat.
Buiten zijn ook kraampjes. Ik ga er
heel laat naar bed, omdat iedereen
tot laat op straat is."
Salim heeft nog een Marokkaans
paspoort, maar dat zal veranderen
zodra hij zestien is. „Ik blijf later ook
gewoon in Nederland wonen. Marok
ko is leuk voor de vakanties maar in
Nederland is het gewoon beter. Beter
werk en zo."
Thuis, in Vlissingen, praat Salim
Nederlands en Marokkaans door
elkaar. Marokkaans tegen z'n ouders
en Nederlands tegen z'n broer.
Zeeuwse bolus
Er zijn niet veel spullen meer die
aan de Marokkaanse achtergrond
herinneren.
„We doen thuis nog wat aan de
Ramadan", zegt Salim. „Maar ik doe
het niet meer."
Het eten is misschien nog wel
Marokkaans, al eten ze gewoon
Hollands brood. En...Salim neemt
regelmatig een Zeeuwse bolus mee
naar school. Want die vindt hij
lekker
Het kan raar lopen. Zo af en toe
knijpt Marion van Iwaarden (21)
zichzelf eens in de arm. 't Is echt
waai": zij wordt de helft van de ge
heel vernieuwde 2 Unlimited.
Een jaar geleden stopte het oude
duo en de muziekmaatschappij
ging op zoek naar nieuw talent.
„Er waren meer dan honderd
kandidaten," vertelt Kruiningse
Marion. „Samen met Romy werd
ik uitgekozen om het nieuwe
duo 2 Unlimited te worden."
Vanaf die dag stond Marions
wereldje ineens op z'n kop. Niet
meer elke dag naar het waren
huis om te werken, maar hupsa-
kee, zo recht de studio in.
„We zijn druk bezig om alle oude
nummers in te studeren," zegt ze.
„Die willen de fans graag horen."
En die fans zitten over de hele
wereld. „We hebben al opgetre
den in Dubai en in Rusland.
Bovendien ben ik naar Londen
geweest om kleren uit te zoeken
en om danspasjes in te studeren."
Weet hi| antwoord op de vier vragen?
„Je kunt niet of nauwelijks over Zeeuwen spreken," zegt hij, „want
Zeeland is een land van overkanten met natuurlijke barrières tussen
de verschillende gebieden. Je hoort daarom vaker over iemand van
Walcheren, Beveland of Zeeuws-Vlaanderen dan over Zeeuwen."
De vraag wat en wie Zeeuwen zijn leeft al heel lang, Weet Aad: „In 1769
schreef het Zeeuws genootschap een prijsvraag uit met deze vraag. Ook
deed men onderzoek naar het voorkomen van Zeeuwen. De conclusie
was dat Zeeuwen klein en donker zijn en een korte, brede schedel
hebben. Dat kwam door de invloed van de Spaanse soldaten, die hier
vroeger kwamen."
Smeltkroes
Al pratend over de vroegere bewoners heeft hij het over een smeltkroes:
„Onze voorouders kwamen uit allerlei richtingen. Behalve uit Spanje
kwamen er in de zestiende eeuw grote groepen uit de Walen en uit
Frankrijk. Vervolgens uit Duitsland en Zwitserland en ook kooplieden
uit Salzburg zochten hier een bestaan. Na de val van Antwerpen in
1585 vluchtten talloze Antwerpenaren, onder wie veel Joden, naar de
andere kant van de Schelde. En tot in deze eeuw haalden boeren goed
kope arbeidskrachten van over de grens."
Over de oorsprong van het woord Zeeland weet Aad ook nog iets:
„De naam Zeeland duikt pas rond 1200 op als verzamelnaam voor een
groep eilanden. Vanaf dan kun je dus ook van Zeelanders of Zeeuwen
spreken. Maar er is .ook sprake van een oude duistere volksstam clie
hier al in de achtste,eeuw woonde. Die mensen kwamen uit Sleeswijk-
Holstein en werden Sneven genoemd.-Misschien komt daar het woord
Zeeuwen vandaan."
Weten we nu wie en wat de Zeeuwen zijn?
„Het is misschien net hoe je het zelf ervaartzegt Aad.
Kan het nog Zeeuwser? Ringrijden tijdens de
kermis op een Walchers dorp. Dat is de hobby
van Coen Minderhoud (15) uit Domburg. Zo'n
twee jaar geleden deed hij voor het eerst mee
aan een wedstrijd.
Coen: „Eerst paste ik altijd op een paard bij het
ringsteken. Na de wedstrijd mocht ik dan wel
eens over de baan rijden, dat beviel me erg
goed."
Omdat Coen geen eigen paard heeft, bereidt hij
zich op speciale wijze op de wedstrijden voor.
Coen: „Met een groepje kinderen oefenen we
door lopend te ringrijden. Meestal oefenen we in
de straat, 's Zomers trainen we op het strand.
Soms steken we de ring fietsend. Van het lopend
ringrijden leer je het meest."
Ringrijden is geen goedkope sport. Zeker niet als
je een paard moet huren en soms ook nog met de
•-
veewagen naar de jui
brengen. Coen: „Ven ilk
ook nog inschrijfgeld
den worden verreden
ik dan huren."
Op de wedstrijddag
veren. De haren van
ingevlochten en de vie
worden gebracht. Om
in de baan aanwezig
den.
Rituelen
Coen: „Om half acht
ringlijders mogen de
ring te steken. De
eind van de dag om de
Het oude volksvemia; in
hti
obi
ai
Coen Minderhoud: dertig keer proberen om de ring te steken.