T\)
'(III
X
No. 10.
Vrijdag 7 September 1945
1e Jaargang
mm*
W J
V Jij
J EISBI
mm
LsssgÉlsaÉbl
nmm
mmm
isaaasi
mmi
imas|
l
Uitgave van de Particuliere Synode van de Gereformeerde
Kerken in Zeeland.
HET GEBEURDE IN DE CLASIS AXEL.
Een vreemde gevolgtrekking.
SfiflSBIs
1 EEa|
■BB!
■Eli
BSlBiS!
liaaiEB
9iBBBES|KS93EI
peaaj
Hi»
5assisl
B««i
IkiBiii
KIEIB1SS
nai
BBöE
SIB
JpillBIBBIII
BBS
IBll
ISSSB9
■""■UIIM"8»
giiiSilblaifSl
IHIBBII
■■BR
■■si
BIIEBI
Abonnementsprijsp.er halfjaar bipvooruitbetaling f 2,
Afzonderlijke nummers 9 cent. Advertentiën 20 cent
per regel.
Berichten, Opgaven Predikbeurten enz. tot Dinsdagmorgen
te zenden aan de Drukkers Littooij Olthoff, Spanjaard
straat, Middelburg. Telefoon 2438. Gironummer 42280.
Hoofdredacteur: Dr N. J. HOMMES. Redacteuren: Dsjoh. BOOIJ,
Ds W. M LE COINTRE, Ds A A. OOSTENBRINK en Ds.
J. A. TIEMENS.
Drukkerij LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
Weest mede Mijne navolgers, broeders
Phil. 3 17.
Wij zijn vrij
Vrij, maar niet losbandig.
Vrij in Christus, eit daarom juist knechten
des Allerhoogsten.
Vrij als kinderen Gods, in 's Vaders huis
en dienst.
Vrij als kinderen, die gehoorzaamheid ge
leerd hebben.
Vrij van de vloek der wet, maar die kuunen
zeggen Uw geboden zijn niet zwaar
Vrij en blij, naar het lied van Ps. 119
Dan wandel ik vol moed op ruimer baan,
Omdat mijn ziel gezocht heeft Uw bevelen
Wij zijn vrij, en toch navolgers
Navolgers Gods, Efeze 5:1;
En navolgers van PauluS Philipp. 1:16.
Het een sluit het andere niet uit, want
Paulus zegt in 1 Thess. 1:6: En gij zijt
onze navolgers en des Heeren
En in 1 Corinthe 11:1 zegt hij Weest
Mijne navolgers, gelijk ook ik van Christus
Dus navolgers Gods, en ook navolgers van
den apostel Gods
En wat bedoelt de apostel nu met dat
navolgen
Laten wij eerst zeggen, wat hij niet wil.
Paulus wil geen slaven maken, geen ja
broers kweeken, geen blinde volgelingen zien
Geen kinderen, die aan de leiband loopen
geen onzelfstandige menschen, geen lijdelijke
Christenen
Dit alles komt niet overeen met de vrijheid,
waarmee Christus ons heeft vrijgemaakt
Paulus noemt onsbroedersVan een ge
zin, van een huis, broeders in den Heere
Broeders in het geloofKinderen van één
Vader
Wat wil de apostel dan
Hij zegtWeest mede mijne navolgers
En dan bedoelt hijzijt ijverig en getrouw
in uw ambt, gelijk gij het van mij weet;
en in de tweede plaats lijdt verdrukkingen,
gelijk hij in 1 Thess. 1 5 zegtgij zijt onze
navolgers in den Heere, het woord aangeno
men hebbende in veel verdrukkingen met
blijdschap des H. Geestes.
kJeen, zij behoeven niet precies zoo te leven
als Paulus, stel je voor, hij was ongehuwd,
als alle jongelingen zoo handelen, zou de kerk
uitsterven. Paulns liet zich geen tractement
uitbetalen, stel je voor, dat zulks nog heden
ten dage gewoonte werd.
De apostel, die de dogmatische stukken van
rechtvaarcjigmaking en heiligmaking heeft uit
eengezet iri Philipp. 3, gaat ook nog iets
zeggen van de ethiek, van den Wandel en wil
wijzen op den slechten, goddeloozen wandel
van lieden, die 't kruis van Christus verachten,
wier God hun buik isZoo gaan ze naar
't verderf. Naar de hel
Daartegenover roept hij liefdevol
Zijt mijn navolgers, broeders
Gij kent mij in mijn werk, ik zit er voor
in de gevangenis laat ook uw trouw, uw
ijver blijken, en ontziet geen moeite, en zijt
niet bezorgd als de vijand vast aanrukt
Wij zijn vrij, maar niet losbandig
Wij leven niet voor onszelf in egoïsme en
zelfverzorgingGij zijt in uw ambt, in het
algemeene ambt der geioovigen. als man, als
vrouw, als heer, als knecht.
Juist in 1945 zullen wij allenhard moeten
werken, als christenen voorop.
De kerk moet een voorbeeld geven
Trouw in 't werk, in 't ambt, in de roeping,
en niet bang om er ook eens wat voor te
lijden.
Wie bezorgd is voor zijn ir-actement of
boterham, voor zijn salon of rust, die zal geen
pluimpje van Paulus kunnen verwachten.
Van alle zijden roept men U
Overal klinkt hetZijt onze volgelingen
Er moet, zoo heet het, komen een eenheid
van vakbeweging, een volkseenheid of ge
meenschap, alleen maarmen zegt er niet
achter: broeders! Wel collega's of medeburger
of medestrijder, maar nietbroeders v
Dit doet Paulus wel.
Omdat hij uitgaat van 't geloof
Hij roept de belijders van den Christus op,
de broeders van hetzelfde huis
Want hij wil werken voor God den Vader!
Paulus is geen humanist, die een mensche-
lijke samenleving bouwt, hij bouwt aan het
Koninkrijk Gods, onder den gouden scepter
van Christus.
En daarom roept hij u op om mee te doen
tot uw eeuwig welzijn
Is er dan in Gods algemeene genade ook
geen arbeidslust en trouw en offervaardigheid
Gelukkig ja En gij zult het waardeeren
Zeg daarvan nu geen leelijke woorden.
Ik heb liever een trouwe knecht dan een
trage.
Alleen wees voorzichtig in uw leven.
Wees niet tevreden met een doosje ijver
en een gulle handgij zijt Paulus' broeders,
en daarom zult gij uw *ambtstrouw en uw
offer vrijwillig en in 't geloof geven tot Gods
eer
Dan heeft uw hart er den zegen van, en
ook zoo alleen helpt gij uw naaste het best
Samenwerking moet er zijn, ook in de
nieuwe maatschappij, maar niet anderen moeten
tot u zeggenvolgt ons na gij zult als
Christenen, als belijders van Jezus' naam,
moeten roepen: zijt onze navolgers
Maar dan moet gij ook iets van Panlus'
trouw en van Paulus' offer toonen.
Nieuwdorp. Ds E. BEUKEMA.
In de Reformatie van 17 Aug. wordt onder Kerk
nieuws de volgende voorstelling "gegeven van wat. er
op de Classis Axel is voorgevallen: v
„Op de vergadering van de Classis Axel' (Synodo-
cratisch verband) was de mededeeling van de Kerk
van Hoek, dat zij het leerbesluit 1942 inzake het Zaad
des Verbonds en de daaruit voortvloeiende schorsingen
en afzettingen niet voor vast en bondig kan houden,
benevens het voorstel van dezelfde Kerk, dat de
Classis datzelfde zou uitspreken.
Reeds bij de Constitueering vdn de Classisvergade-
ring werd bezwaar gemaakt tegen de toelating van
de afgevaardigden van Hoek. Daar echter de inge
diende credentiebrief gelijk was aan die van de
andere Kerken van de Classis, kon die niet-toelating
niet doorgaan.
Toen daarna punt één van Hoek's voorstel, het niet
voor vast en bondig houden van het leerbesluit voor
noemd, in behandeling kwam, volgde een breed debat.
Punt één werd verworpen met 10 tegen 6 stemmen.
(Voor stemenden de afgevaardigden van Axel, Hoek
en Zoutespui.)
Nadat die 6 afgevaardigden, benevens Ds. Post ver
klaard hadden', zich niet te conformeeren diende de
praeses, Ds. Tiemens van Aardenburg, het. voorstel in,
dat ,de Classis zou uitspreken, dat de basis voor
verdere samenwerking was verbroken en daarom den
'afgevaardigden verzocht werd heen te gaan.
Dit werd met 10 stemmen aangenomen (de 6 niet-
zich conformeerden onthielden zich van stemming.
Toen Ds. Francke van Hoek na de aanneming van
dit besluit het' woord vroeg, zei de praeses: „Ik kan
U het woord niet meer geven; U kunt alleen maar
heengaan. Vóór de aanneming is van de zijde der
zich-niet-conformeerenden gezegd, dat de wegsturing
inhoudt, dat deze 3 kerken buiten het verband worden
geplaatst, waaruit blijkt, dat voor Kerken, die staan
op den grondslag vpn de 3 Form, van Eenigheid geen
plaats meer is in het oude verband.
Daarop gingen de afgevaardigden van Axel (Ds.
Zemel en br. Goossen), van Hoek (Ds ^Francke en
br. Joh. J. Dieleman) en van Zoutespui (Ds. Sollie
en br. Boeye), benevens Ds. Post van Axel (advi-
seerend lid der Classis) heen..
Dat beteekent dus, dat die 3 Kerken uit het ver
band zijn gezet."
Tot zoover het verslag in de Reformatie.
Ds. Tiemens zendt mij het volgende ter opname
onder den titel:
Door de dagbladpers is een bericht de wereld inge
stuurd over de scheuring in de classis Axel, Na een
korte omschrijving van wat ter classikale vergadering
voorgevallen is, eindigt het bericht met de mededeeling,
dat de afgevaardigden van Axel, Hoek en Zoutespui,
benevens Ds. Post de vergadering verlieten, „maar
niet nadat zij opgemerkt hadden dat wegzending be-
teekende het plaatsen van deze kerken buiten het kerk
verband, wat de praeses inderdaad ook toegaf." Aan