rj
ir
'ïifr
i2 IJL
bib!
jJ
llil
No. 13.
Vrijdag 2*8 September 1945
1e Jaargang
linn
nam
mini
""I
Imin
i,
liimii
""I
mm
sin mini
bllllll
mult
mini
...i
!mm
Uitgave van de Particuliere Synode van de Gereformeerde
Kerken in Zeeland.
VERKOELENDE LIEFDE.
Ds. W. M. LE COINTRE 25 JAAR
DIENAAR DES WOORDS.
BEGINSELNARCOSE OF OVERGANG
DER ZEVEN AMSTERDAMSCHE
PREDIKANTEN NAAR DE S.D.A.P.
iiai
IIGIill
lllllll
bibI
lllllll
IBBl
HSIIIgjj
Abonnementsprijs: per halfjaar bij vooruitbetaling f2,
Afzonderlijke nummers 9 cent. Advertentiën 20 cent
per regel.
Berichten, Opgaven Predikbeurten enz. tot Dinsdagmorgen
te zenden aan de Drukkers Littooij Olthoff, Spanjaard
straat, Middelburg. Telefoon 2438. Gironummer, 42280.
Hoofdredacteur: Dr N. J. HOMMES. Redacteuren: Dsjoh. BOOIJ,
Ds W. M LE COINTRE, Ds A. A. OOSTENBRINK en Ds.
J. A. TIEMENS.
Drukkerij LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
En omdat de ongerechtigheid vermenig
vuldigd zal worden, zoo zal de liefde van
velen verkonden.
Mattheüs 2412.
De liefde neemt een centrale, koninklijke
plaats in het Koninkrijk Gods in.
Doe alles, doch zonder liefde, en ge doet
niets.
Doe het geringe, maar met liefde, en ge
doet iets belangrijks.
De liefde geeft aan alles geur en glans.
Hoe verontrustend, wanneer de liefde gaat
kwijnen, gaat verkillen
En toch dat vreeselijkë zal eenmaal ge
schieden: de liefde verkoelend onder invloed
van de stijgende ongerechtigheid.
Jezus zegtEn omdat de ongerechtigheid,
de wetsverachting vermenigvuldigd zal wor
den, zoo zal de liefde van velen (eigenlijk
van de meesten, van de groote massa) ver
koelen.
In een lange, aangrijpende rede spreekt de
Heiland over de toekomende dingen.
Op èlk gebied profeteert Christus
zal de menschheid breken met de beginselen
van recht en wet. Het zedenbederf zal in de
wereld welig tieren. Revolutionaire machten
zullen op staalkundig en sociaal gebied al
wat vroeger vaststond omverstooten.
Allerwege zal men zich onttrekken aan het
goddelijk gezag der wet:
En behalve dit allesverkillende liefde bij
de meesten-ten gevolge van de toenemende
ongerechtigheid.
De wetsverachting, de ongerechtigheid
groeiend.
Daar moest tegenover staangroeiende
liefde. Zij behoorde haar kracht te vermenig
vuldigen om die ongerechtigheid te overwin
nen.
Maarde liefde inzinkend, verflauwend,
kwijnend.
Worden we niet benauwd, wanneer we zien
in hoeveel kringen tegenwoordig met recht
en wet, met gezag, en orde wordt gespot?
De nieuwe orde is verdwenen,maar nu
wordt zelfs alle orde, alle tucht over boord
geworpen.
Is niet een van de bedenkelijkste symptomen
van onzen tijd de verregaande zelfzucht van
den modernen mensch
Menschverheerlijking, grootheidswaanzin
overal.
Onze tijd kent een grooten mensch en een
kleinen God.
De bandeloosheid, de wetsverkrachting
neemt toe.
Wat zullen wij daartegenover plaatsen
Stervende liefde Een, nu ja nog wel het
zelfde doen als vroeger, maar 't niet meer
doen met dezelfde warmte, met dezelfde toe
wijding als vroeger.
Ons leven heeft eenmaal een bepaalde rich
ting gekregen en we blijven nu maar hetzelfde
leven voortzetten, uiterlijk, doch innèrlijk zijn
we veranderd, zijn we verkild.
Ge moet er eens opletten hoeveel oudere
menschen zich gaan onttrekken aan den ar
beid in Gods Koninkrijk, omdat ze gedesil
lusioneerd zijn.
Toch is die liefdeverkilling, hoe verklaar
baar ook, niet te rechtvaardigen.
Dit woord is niet bedoeld om als een
donker noodlot ons leven te beheerschen en
te benauwen. Het is een waarschuwing. En
wie volharden zal, ook in de liefde, tot het
einde, die zal zalig worden.
Wie niet lief heeft maakt reeds nu zijn
eigen leven arm en leeg en ongelukkig.
De zegenende ziel wordt overvloedig ver
kwikt en die den ander laaft wordt ook zelf
gelaafd.
Wilt ge uw liefde bewaren leef in ge
meenschap met Hem, die Zijn liefde niet
verloren heeft, hoewel de ongerechtigheid
onmeedoogend op Hem is aangevallen
Toen de ongerechtigheid tegen Jezus toe
nam, nam ook zijn liefde in kracht toe.
In den weg van Ievensberooving kwam Zijn
liefde tot de rijkste ontplooiing.
Golgotha toppunt van ongerechtigheid:
de liefde wordt vermoord.
Golgotha glanspunt van liefde de liefde
triumfeert.
Onze liefde groeit alleen, wanneer onze
gemeenschap met Jezus Christus toeneemt.
Blijft in Hem, die ons heeft liefgehad en
gij zult in Zijne liefde blijven.
Een klein vuur wordt door den stormwind
nog kleiner.
Een groot vuur wordt door den stormwind
nog grooter.
De stormwind der ongerechtigheid blussche
uw liefde niet uit, maar blaze haar machtig
aan.
Dan blijkt 'tde liefde verdraagt alle
dingen, want zij zoekt zichzelve niet.
Z. A. B. W. M. K.
A.s. Woensdag 3 Oct. hoopt Ds. Ie Cointre te ge
denken hoe hij voor 25 jaar bevestigd werd in het
„wondere ambt" van Dienaar des Woords te Wou-
brugge.
25 jaar beteekent in een menschenleven een groot
kwantum. Het is een bizonder voorrecht 25 jaar bij
eenzelfde patroon te hebben gediend, aan eenzelfde
zaak verbonden te zijn geweest. Zulk een feit wordt
in het maatschappelijk leven allerwege passend her
dacht. Directie, personeel, collega's komen dan samen
om den jubilaris geluk te wenschen. Wij voelen allen
dat dit waarde heeft. Indien het achterwege bleef, zou
het als een leemte gevoeld worden.
Niet anders in de Kerk.
Zij" is wel geen zaak met directie en personeel. Zij
is veel meer. Zij is de gemeenschap der. geloovigen
met Christus als Koning.
In deze gemeenschap 25 jaar te- hebben mogen
dienen als predikant, is wel een bijzondere eere.
Hier is de lof ook betamelijk.
Niet ad maiorem gloriam hominis, maar Dei!
Niet om den mensch te verheffen, maar om God
te verheerlijken, den Gever aller gaven.
Zoo willen wij als Kerken in Zeeland ook mee in
stemmen met onzen lof en dank.
Wij doen het met vrijmoedigheid en vreugde.
Immers van deze 25 jaar bracht Ds. Ie Cointre
bijna 21 jaar door in Bergen op Zoom, waar hij 23
November 1924 door zijn voorganger Ds. v. der Kooy
werd bevestigd.
Bergen op Zoom dat beteekent in nauw rapport met
Zeeland en de Zeeuwsche Kerken.
Een weinig contact met Bergen op Zoom en men
weet dat Ds. Ie Cointre daar een plaats inneemt met
eere en waardeering.
Veel en breed heeft hij daar gewerkt.
Zijn pittig en actief karakter kon ziclï daar volop
ontplooien.
Drie jaar na zijn komst "staat er een nieuwe kerk,
die er zijn macj, wat stijl betreft!
Voor Zeeland, dat zoo merkwaardig traag is ge
weest in goede kerkbouw, een blijvend appèl.
Ds. Ie Cointre's arbeid was veelzijdig.
Wij stippen even aan, arbeid onder militairen (zelf
veldprediker, nu gen. dep. voor de geestelijke ver
zorging der militairen), reclasseering, arbeid in Davos.
Principieel, maar niet eng, zoodat hij ook in Brabantia
nostra door de Roomsche geestelijkheid wordt ge
waardeerd.
Bizonder willen wij hier vermelden de vele arbeid
in breeder verband in onze Kerken verricht.
*Ds. Ie Cointre heeft, het vertrouwen der Zeeuwsche
Kerken verworven. Reeds jaren aaneen vaardigen zij
hem af naar de Provinciale en Generale Synodes.
Wat een.arbeid, met name de laatste jaren, daaraan
verbonden is geweest, weten alleen de ingewijden.
Wij gedenken dit alles dankbaar en hopen dat het
God behagen moge Ds. Ie Cointre nog vele jaren voor
Bergen op Zoom en Zeeland te sparen.
In de chaos en het tumult, dat we nu in onze kerken
meemaken, zijn wé bizonder dankbaar in Ds. Ie Cointre
een Synódefiguur te hebben, die koers houdt in de
lijn der vaderen.
Niet minder waardeeren wij hem als mederedacteur
van de Zeeuwsche Kerkbode.
Ds. Ie Cointre is een man met een pittig tempera
ment, een scherp blik op menschen en toestanden, een
puntige methode van spreken.
Wie hem hoort, krijgt muziek in syncopen!
Men kan een dominé en zijn werk met alles-v<jrge-
lïjken en men heeft dat gédaan en doet het nog.
Men vergelijkt een dominé en zijn werk met een
wrijfpaal, een voetveeg, een kladblaadje, zelfs met
spinazie!
Ond^r alle vergelijkingen is die vail Paulus nog de
beste: „een schat in aarden vaten".
Wij zijn overtuigd dat onze Bergensche collega de
Paulinische vergelijking ook prefereert.
Laat mij ter karakteriseering uit de wereld van de
muziek een vergelijking nemen.
Was ik musicus-componist en zou ik een compositie
op dezen jubileerenden collega gaan schrijven,-dan zou
ik die noemen: Intocht van den kleinen gladiator!
Ja, Ds. Ie Cointre is 25 jaar lang een zwaardvechter
geweest. Niet zoo, gelijk er. op traden in het Collos-
seum te Rome.
25 jaar een strijder met het zwaard des Geestes,
dat is het Woord Gods'.
Daarvoor zijn wij dankbaar en verheugd als Zeeuw
sche Kerken en wij roepen Kerk en Dienaar des
Woords toe:
- Berg op Zoom, houd U vroom!
Wij gedenken dankbaar met U den intocht van den
kleinen gladiator!
M. N. J. H.
VI.
De Amsterdamsche predikanten spelen een zeer ge
vaarlijk en oppervlakkig spel door mee te zingen in
het koor van vele „Nieuw-Nederland-bouwers", die
meenen dat alles hier in Nederland mooi zal worden',
als we eerst maar verlost zijn van die onzalige anti
these-gedachte. Zonder dat dan verder ook maar met
één woord nader wordt aangeduid of omschreven wat
men met „antithese-gedachte" bedoelt, wordt tegen
haar eèn ernstige dubbele beschuldiging ingebracht.
Zij wordt des doods schuldig verklaart, omdat zij de
Kerk vervreemdt van de zakelijke verhoudingen der
werkelijkheid en het vertrouwen in de bovenpartijdige
strekking van het Evangelie bij het volk ondermijnt.
Indien deze zware beschuldigingen waar zijn, dan zou
wij erkennen het volmondig de antithese ge
dachte inderdaad des doods schuldig zijn, want dan
zou zij werkelijk een ramp zijn en precies het tegen
deel van wat zij naar onze overtuiging is en wil leeren
aan het volk. Maar daarom te meer is het een ernstige