Reisimpressies uit Canada en U.S.A. 1179 VRIJDAG 31 DECEMBER 1965 Rijke dracht bij de Golden Delicious, tot midden in de boom. Met 20 stutpalen per boom. Een cactusaanplant. De vruchten ervan worden gegeten. Een stralende zon bescheen een land, als een dambord in vierkante stukken verdeeld, waarvan geen twee vlakken aan elkaar gelijk waren in kleur en op elk vlak hadden kleine kleuters een heel klein poppenboerderijtje neergezet; mooie vierkante stukken met zijn groene boompjes, af gewisseld met in zwad liggende korenvelden, vele koeien op malsgroene weiden en dat alles afge wisseld met kale heuvels en hier en daar een sneeuwtop. Heel dit machtig mooie land door sneden met, ook uit de lucht eindeloos lijkende kaarsrechte wegen, met als enige dissonant in dit uitgekiende patroon, zo hier en daar een zich ner gens van aantrekkende kronkelende rivier! Dat was de staat Washington die we vanuit het laag- vliegende vliegtuig te zien kregen, "er we er goed erg in hebben, landen we al in Portland. Enkele minuten hebben we maar om over te stappen. Maar 't is geen eenvoudige zaak om in zo'n groot en uitgestrekt gebouw, waar zoveel luchtvaart maatschappijen hun eigen hal hebben, het juiste te vinden. Op het allerlaatste moment brengen ze ons er, en weinige minuten later zitten we alweer in de lucht. Een heel grote jet, waar zeker 130 mensen in zitten. Wat is het toch lastig als je de taal niet spreekt, want ook in San Francisco is het heel moeilijk om de employé's duidelijk te maken dat we niet onmiddellijk naar het hotel gebracht wensten te worden, maar moesten wachten op de groep Ne derlanders waar wij verder de trip door de V. S. mee zullen maken. Hoewel van goede wille, verliep de conversatie maar lastig totdat een hele lange en hele zwarte neger op een paar dames afschoot, en de jongste meebracht dieNederlands sprak. Zij bracht haar moeder naar 't vliegtuig om naar Holland te gaan. Toen was de zaak gauw bekeken en hielpen ze ons door telefoneren en naar andere afdelingen brengen tot eindelijk, van weet ik waar, de bus met Hollanders aankwam! SAN FRANCISCO, de stad waar ieder wel eens van gehoord heeft. Een naam, die klinkt als een sprookje. Een stad, lie voor ons als Zeeuwen, die eerste avond inderdaad sprookjesachtig aan deed. Eén zee van de allerfelste en allerkleurigste reclame, die je volkomen kan overzien omdat de stad gebouwd is op twee zeer steile en lange heu vels. Van de top naar beneden en daar rechthoekig oplopende kaarsrechte straten en van links naar rechts en van voor naar achter. De stad lijkt te leven door al die bewegende reclame. Hoewel in meerdere steden, zoals bijvoorbeeld Luik en Brussel, waar ook behoorlijk hellende stra ten voorkomen, spant Frisco op dat gebied toch wel de kroon. Zó zelfs dat in de steilste straten de tram door een kabel in de grond naar boven wordt ge trokken Stoppen kan deze tram op de hellingen niet, alleen op de platte kruispunten. Dat de zware bussen en vrachtwagens dat wèl kunnen is mij een raadsel In de 18e eeuw is de stad door de Spanjaarden gebouwd, waarvan nu nog vele overblijfselen zijn. Een heel mooi park is er bij de stad, waarvan het bijzondere is, dat het 40 jaar geleden met enorme kosten voor bevloeiing is aangelegd op een kale zandheuvel, die uit de Oceaan was opgewaaid en waarop niets wilde groeien, bloemen, klok en tropische kas San Francisco is door een grote aardbeving in 1906 getroffen, waar de brandweren van de gehele Verenigde Staten aan te pas kwamen. De „Golden Gate"-brug valt van een afstand ge zien wel wat tegen, maar van dichtbij blijkt het toch wel een wonder van techniek te zijn. De zink- stukken voor de peilers, die 1200 meter uit elkaar liggen, werden door Werkendammers gelegd De kabels, waar de brug aan opgehangen is, heb ben een middellijn van 80 cm. De Hollanders kun je gewoon niet kwijtraken, waar je ook komt In Sant José, waar we ontvangen werden in een grote machinefabriek, waar ze letterlijk alle ma chines vervaardigen, plus insecticides en plastic, moest een Nederlands meisje ons een film van het bedrijf tonen. Hoog gewaardeerde arbeidskrachten. 2530.000 man personeelmaar zonder koffie of iets dergelijks sta je na elke ontvangst of bezichti ging, hier weer op straat. In Watsonville, waar een groot verpakkingscen trum van groente en fruit is, zagen wij een veld sla (meer andijvie, die ;e elke dag in grove stuk ken vóór je diner voorgezet krijgt) van 80 ha, die men juist aan 't oogsten was. Een grote groep men sen, allen met een auto, was juist aan 't andere eind bezig de sla te steken en direct in kartonnen dozen te verpakken. Ze wordt twee rijen naast el kaar geteeld met een greppeltje voor bevloeien tussen de bedden. Twee zulke teelten per seizoen. Prima vlakke en vruchtbare grond. Sla wordt direct met doos en al op lorries in grote lange ketels gereden (honderden tegelijk), gekoeld en over transportbanden van xh km tot in de met ijs gekoelde wagons getransporteerd en zo over de gehele Verenigde Staten gedistribueerd. Ook selderij, steeds met de sla opgediend, wordt op dezelfde manier verpakt en verzonden, evenals wortelen en bonen en tomaten. EINDELIJK ook eens een van de beroemde boomgaarden van Californië bezichtigd. De verwachtingen waren vanzelfsprekend nogal hoog gespannen. We zagen echter grote en kleine bomen, half en hele dode, met stof en spint en bruin verdroogde bladeren op kleine hellingen, waar je helemaal geen overzicht van kunt krijgen. Zijn we daar vanuit Holland zo'n reis voor gaan maken? Teleurstelling op dit punt bij allen, die er belang stelling voor hadden. Vele andere bedrijven gaven hetzelfde beeld. Ook de beroemde spur-typen, die dan weer op zaailing of MM 106 staan, wekken enige wrevel op. Alleen de enkele goed beregende percelen steken er mooi boven uit. Maar wat wil je ook in een warme zomer, waar het 5 maanden lang niet re gent? Alles lijdt onder een chronisch water-tekort en de druivenboompjes zyn net kleine bessenstruikjes. De beroemde tomaten liggen als aardbeien plat op de droge grond Kleine tomaten zijn het, zo te zien Een grote cactus-aanplant is iets dat we nog niet eerder zagen. Rijen, 2 meters uit elkaar, met forse grote planten, weinig water nodig, veel vruchten er aan, die in rijpe toestand (rood-paarse kleur) ge geten worden, smaken ietwat vijgachtig. Wat we (gelukkig!) in Walcheren missen is de enorme reclameborden aan de kant van de straten. Dat is zó erg, vooral in Californië, dat niemand er zelfs meer naar kijkt. Daarbij is de ene reclame al schreeuwender dan de andere en ook de verlichte reclame in de stad doet bijna hinderlijk aan. Ook de zeer vele bovengrondse wegen aan de ingang van de stad, 2 banen boven elkaar, doen erg vreemd aan. Van een afstand gezien is het zó'n wirwar van pijlers met wegdekken, dat het je ge woon tegenstaat, als je het ziet. Toch valt het erg mee in 't gebruik en noodzake lijk is het in elk geval in dit land, waar auto's zo iets als onkruid zijn. Op elk open pleicje, waar dan ook, „groeit" een auto Stalling ervan is een pro bleem dat opgelost wordt met garages van acht verdiepingen. Ik dacht, dat appels drogen alleen door mijn moeder gedaan werd, vroeger, toen ik nog klein was (ik vond ze nog lekker, ook Maar dat bleek een vergissing te zijn, want in Sebastopol bezochten we een drogerij. Vele vrouwen aan lange aanvoer- goten, die vol appels zwemmen. Ze bedienden elk drie schilmachines, die automatisch schilden en klokhuizen uithaalden, dan de appels sneden en de stukjes weer op bruine plekjes of schilletjes controleerden, waarna de stukjes in een zwavelbad werden gedompeld en naar de droogkamers werden vervoerd, waar ze met houten harken omgewerkt worden. Een mooi blank produkt maar een ze nuwachtig werk voor de vrouwen. Voor het eerst een goed fruitbedrijf gezien, groot 15 ha, niet beregend of bevloeid, flinke neerslag in de winter. Ruime beplanting maar geweldig veel goede vruchten per boom, doorplukken 24 maal I Erg stoffige vruchten, die allemaal gepoetst wor den eer ze verpakt worden op het bedrijf. Plusmi nus 20 stutpalen per boom, die me wel erg hin derlijk lijken. Overdadige maaltijden voorgezet, waar veel van ovérschiet, ook vlees. Duizenden en nog eens dui zenden ondervoeden zouden met de overschotten van hier geholpen zijn! 't Geeft toch een wrange nasmaak aan een fijne maaltijd. Op zaterdagmiddag nog een appelmoesfabriek ge zien. Onder enorm lawaai werken weer vele vrou wen bij hun drie schilrpparaten, om die maar steeds weer van nieuwe appels te voorzien. Gron dige controle na 't schillen, gekookt en fijn ge maakt, en daarna met zuigapparaten de laatste bruine dingetjes er uit gezogen. Ingeblikt, ge koeld en verpakt (wat een ontstellend lange weg moet een produkt toch afleggen) en opgeslagen om verzonden te worden. Transportbanden van naar schatting 500 meter in de fabriek vanaf het lege busje tot het verpakte produkt! Grote houten tanks bij de fabriek waar de azijn uit de schillen en klokhuizen in bewaard worden, evenals het appel sap uit de kleinere en misvormde appels. DE trip door Californië is hiermede afgelopen, want vanavond vliegen we nog naar Portland in Oregon en per bus verder naar Hood River waar we weer enige dagen vertoeven. Onderweg nog een paar foto's gemaakt van een koeienfarm, waarvan het bijzondere alleen is, dat er nergens een groen sprietje is te vinden op de hellingen en alle voer van ver aangevoerd moet worden Een dure ge schiedenis, maar melk is hier ook een duur produkt en kost 89 dollarcenten ƒ3) voor een kartonnen verpakking van lVa liter. Daar het nog licht was, een indruk gekregen van de enorme startbanen tot tegen het water van de baai aan en de niet minder enorme hallen van het vliegveld, die enkele kilometers beslaan. Elk mo ment landt of daalt er dan ook een vliegtuig van ergens uit dit grote land en uit de wereld. Vanuit de „Jet", gevuld met 150 mensen, zien we twee grote bosbranden die de afgelopen dagen reeds 130.000 acre vernield hebben. Hoe kom je ook in die oneindige beboste rotsen met blussingsmate- riaal op de plaats van de ramp? Heel kleine hef- schroefvliegtuigjes zijn overal gestationeerd om de branden te kunnen opsporen. (Wordt vervolgd.) W. ROELSE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1965 | | pagina 19