a Deze week. ONS COMMENTAAR (Vervolg van pagina 1) steld mag worden met het inkomen van een zelf standige. Die moet veelal een bedrijf voeren en modern houden, de risico's hiervoor dragen en voorts een aantal sociale maatregelen, waaronder de oudedagsvoorziening, zelf treffen. De aankon diging van deze studie lijkt dan ook voor de land en tuinbouw een belangrijke zaak. Uit de mededeling van de Minister van Finan ciën valt evenwel niet op te maken in hoeverre deze verhouding loontrekkendezelfstandige in de andere E. E. G-landen onderdeel van deze studie zal uitmaken. Het hoeft geen betoog hoezeer juist ook op deze Wik over de nauwe landsgrens moet worden aan gedrongen. De geheel andere belastingstructuur voor het land- en tuinbouwbedrijf in de overige E. E. G.-lan den betekent voor de Nederlandse boer en tuin der een zodanige concurrentie dat de gedachte aan gelijke kansen in de E.E.G. naar het rijk der fabelen moet worden verwezen. Afgezien hiervan zal men, evenmin als bij de B.T.W. het geval was, niet voorbij kunnen gaan aan de noodzaak van harmonisatie die de E. E. G. nu eenmaal meebrengt. Wat ons huiverig maakt is het feit dat het hier een studie betreft. Wordt er eerst een tijdlang op de ongelijkheid gestudeerd om dan pas eens over maatregelen te gaan denken? ("WERIGENS is het verwonderlijk dat de Minis- ter van Landbouw in zijn Memorie van Toe lichting over deze voorgenomen studie niets ver meldt. Het argument dat belastingkwesties het ter rein van de Minister van Financiën zijn gaat, dach ten wij, nauwelijks op. Dit gezien de specifieke problematiek der zelfstandigen die hier aan de orde wordt gesteld. Bovendien, deze zaak moet toch ook voor de Minister van Landbouw wel een hoge ur gentie hebben, zijn .verantwoordelijkheid" voor de toekomst van het land- en tuinbouwbedrijf in aanmerking nemende. Laten we hopen dat „Land bouw" in deze studie wel zijn inbreng zal geven en op grote spoed zal aandringen. Dat is hard nodig! AKKERBOUW OF VEEHOUDERIJ [~\E ministers van landbouw in de E. E. G. zijn weer bijeen geweest. Hoewel op het mo ment dat we deze regels schrijven nog niets over dit beraad bekend is, zal er nog wel geen gesprek over de prijzen zijn geweest. Dit overleg over de prijzen moet dan wel in één der volgende bijeen komsten plaatsvinden. Over het standpunt van het bedrijfsleven ten aanzien van de noodzaak van de verhoging der akkerbouwprijzen kan moeilijk verschil van me ning bestaan, zeker ook na het uitblijven van de verhoging van de tarweprijs vorig jaar. Daarnaast zal een blik op de rentabiliteitscijfers voldoende zijn om deze noodzaak van aanpassing der graan prijzen te onderstrepen. Ook op de situatie der „kleinere" produkten moet bij herhaling met grote klem worden gewezen. Terecht maakt men zich in veehouderijkring in ons land bezorgd over de aantrekkelijkheid van de veehouderij voor de akkerbouwers; niet alleen in Nederland maar vooral ook in de overige E. E. G.- landen! Indien een goede aanpassing van het akfcai»» bouwbeleid zou uitblijven is deze omschakeling niet denkbeeldig. Minister Lardinois waarschuwde onlangs voor omschakeling van de akkerbouwer op de rundveehouderij. Hij &an gelukkig meehelpen dit te voorkomen! FRUITTEELT f)E fruitteelt is een bedrijfstak, waarvoor wel in het bijzonder geldt, dat men op dit mo ment door een dieptepunt gaat. De stemming on der de fruittelers (trouwens niet alleen onder deze ondernemers) is navenant. Het feit dat steeds meer bedrijven, die bij eerlijk spel in de E. E. G. een goe de concurrentiekracht zouden hebben, in moeilijk heden komen doet de noodzaak van overbruggings maatregelen steeds meer toenemen. De gedachten omtrent het vinden van fondsen voor deze overbruggingsmaatregelen die onder de telers wel gehoord worden, zouden hoge Haagse ambtenaren van schrik doen opspringen. Hoewel dat laatste wel eens nodig lijkt, willen wij ons desondanks beperken door te wijzen op de moge lijkheid het Borgstellingsfonds een andere taak te geven. Wat minder tijd kost is uit het Ontwikkelings fonds putten. De vraag is dan welke maatregel in deze situatie geëigend zou zijn. Wij vragen ons af of er naast de sanering van oude boomgaar den (moet dit trouwens niet op Europees niveau gebeuren?) niet een verlichting van de inves- teringslast mogelijk is voor de bedrijven die in bij voorbeeld de laatste 10 jaar hebben geïnvesteerd. Laat men er in Den Haag eens goed en snel over denken. Aan „Principiën-Reiterei" hebben we ïn noodsituaties niets. Pr. VERGADERING ZEEUWSE PROVINCIALE RAAD VOOR DE BEDRIJFSONTWIKKELING IN DE LANDBOUW De 38e vergadering van de Provinciale Raad voor de Bedrijfsontwikkeling zal in de geschiedenis van de Raad voortleven als een van een bijzonder karak ter. Zij werd namelijk goeddeels besteed aan een gesprek met prof. dr. ir. J. F. van Riemsdijk over het door hem voorgestane stelsel van verlaagde prijzen FINANCIËLE POSITIE ZELFSTANDIGEN Meermalen is in deze kolommen gewezen op de noodzaak boeren, tuinders en andere zelfstan digen verlichting van belastingen toe te staan. Men fs op het eerste gezicht dan wel aangenaam ver rast door de verklaring dat de verhouding van de positie van zelfstandigen tot die van loontrekken- den de „bijzondere aandacht" van het kabinet zal krijgen. Maar eerst moet nog onderzocht worden of er wel van een onevenwichtigheid in de behande ling van beide groepen door de belastingdienst 6prake isl Waarom er apart bij gezegd wordt, dat ook de zelfstandigen in de land- en tuinbouw in deze studie worden betrokken begrijpen wij niet. Zijn boeren en tuinders misschien een bijzonder soort zelfstan digen en spreekt het niet vanzelf dat deze er ook bij horen? Str. ONEVENWICHTIG VOORZICHTIG Dit jaar is voor het eerst de meerjarenplanning In de miljoenennota opgenomen. Daar is al eens vaker over gesproken, maar nu zijn er ditmaal bepaalde cijfers genoemd. Het betreft enerzijds uitgaven die op basis van het salarispeil mei 1968 nu al vastgesteld zijn voor 1969, 1970 en 1971. In deze lijst staat wat Landbouw en Visserij betreft het landbouwonderwijs voor resp. 161, 175 en 182 miljoen gulden. Anderzijds heeft men voor andere moeilijker grijpbare posten ramingen gemaakt, o.a. wat het tekort, op het L. E. F. betreft resp. 242, 325 en 325 miljoen gulden. Wat te zeggen van de positie van de landbouw In deze voorzichtige-begroting-voor-een-evenwich- tige groei? Hoe graag hadden wij gezien dat het kabinet met evenveel stelligheid als b.v. vóór de ombudsman zich had uitgesproken voor lastenver lichting voor zelfstandigen, dus zonder vooraf gaande studie. Hoe graag hadden wij dit punt op één lijn gesteld gezien met de belastingverlaging aan de voet of de belasting-aanpassing. Waarom geen woord van begrip, laat staan maatregelen, met betrekking tot het concurrentienadeel voor Ne derlandse boeren en tuinders in de E. E. G., wat belastingen en sociale voorzieningen aangaat? We vinden het kabinet wat al te voorzichtig. En als de vakcentralen zich beklagen over oneven wichtigheid ten nadele van de werknemers, dan hebben de kleinere zelfstandige ondernemers daar minstens evenveel recht toe! Str. van de produkten met ha-toeslagen ter kompensatie van het verlaagde inkomen voor de boer. Niet zozeer omdat de Raad het tot zijn taak rekent zich met het prijsbeleid bezig te houden, veel meer om een goed inzicht te krijgen in deze ingewikkelde materie. Daar aan voldeed de gedachtenwisseling ruimschoots. Er werden nogal vraagtekens geplaatst achter de prak tische uitvoerbaarheid van het door de hoogleraar gepropageerde systeem; in die eerste plaats met be trekking tot de werkgelegenheid voor hen die de landbouw verlaten. Eén van de doeleinden van het toeslagenstelsel is namelijk 't vertrek uit de landbouw te bevorderen ter verbetering van de struktuur van de overblijvende bedrijven. Daarom zouden dan ook de toeslagen in beginsel slechts voor de huidige boe- rengeneratie gelden. Voorts werd de bereidheid in twijfel getrokken tot het financieren van het hoge be drag dat de toeslagen zullen vergen nu de bereidheid tot de financiering yan overschotten weerstanden ontmoet. Ook het neveneffekt van de daling van de hogere arbeidsinkomens, zoals uit de getoonde gra fieken bleek, werd ongunstig geacht omdiat hiermede feitelijk goed ondernemerschap wordt gestraft. De Raad was verheugd dat prof. Van Riemsdijk T\E miljoenennota is verschenen en de Minis- ter van Financiën heeft zijn visie gegeven op het wel en wee dat in 1969 het Nederlandse volk te wachten staat. Hij was bepaald niet pessi mistisch. Reeds eerder had de president van de Nederlandse Bankprofessor Jelle Zijlstra, zijn mening bekend gemaakt. Het lopende jaar is een stap gezet op de weg naar economisch evenwicht. Een overschot op de betalingsbalans lijkt waar schijnlijk. De ontwikkelingen zijn gunstiger dan aanvankelijk werd verwacht. De beurs was reeds vooruitgelopen op deze me dedelingen van onze voornaamste financiële ex perts. Dit viel af te leiden uit de koersen van de effecten. Deze bewegen zich ongeveer op het hoog ste punt van de laatste 10 jaren. En de beurs heeft een goede neus! Uit het saldo dat de begroting voor 1969 aan geeft zou de leek niet direct een gunstige verwach ting afleiden. Het begrotingstekort bedraagt n.l. 2.540.000.000, dit is kort gezegd 21/!miljard of on geveer 10 van de ontvangsten van de Staat in 1969, die 23 f2 miljard bedragen. 2NDIEN U zich afvraagt waar dit geld van daan komt geeft de begroting daar ook ant- woord op. Het kan interessant zijn dit te weten en daarom de cijfers (in miljoenen guldens) Omzetbelasting 5.450 Loonbelasting 5.175 Inkomstenbelasting 5.000 Vennootschapsbelasting 2.475 Benzineaccijns 1.325 Tabaksaccijns 960 Invoerrechten 860 Motorrijtuigenbelasting 580 Bier, wijn, alcohol 530 Dividendbelasting 385 bereid was geweest in zijn midden te verkeren, en bracht zijn waardering hiervoor tot uitdrukking door het aanbieden van het boekwerk „Van nabij en verre", door de voorzitter. Rentabiliteit landbouwvoorlichting. In vijf gemeen ten in Michigan werkte gedurende vijf jaar slechts één voorlichter per 100 boeren, terwijl dit in vijf kon- trole-gemeenten slechts één op de ca. 1000 boeren was. Deze extra voorlichting kostte 117 per bedrijf per jaar. Hierdoor steeg in de experimentele dorpen gedurende de proefperiode het netto inkomen per be drijf per jaar met 312 meer dan in de kontrole- dorpen. Gedurende de proefperiode zijn deze verschil len regelmatig gestegen, totdat zij het laatste jaar 708 per bedrijf bedroegen. Deze publikatie die in het Landbouwkundig Tijdr schrift van augustus j.l. verscheen trof de Raad bij zonder, vooral nu een verdere beperking van het voorlichtingsapparaat hier te lande in het voornemen ligt. Opgemerkt werd dat het belangwekkend zou zijn in ons land een soortgelijk vergelijkend onderzoek uit te voeren. Borgstellingsfondsaangelegenheden. In de Borgstel- lingsfondskommissie uit de Raad werden 10 aanvra gen behandeld, waarvan evenwel slechts 4 tot een bedrag van 60.000 werden goedgekeurd en bijge volg 6 aanvragen werden afgewezen. Verbruiksbelasting personenauto's 300 Vermogensbelasting295 Registratie- en zegelrecht285 Ulieacdjns279 Successierecht235 Suiker accijns105 Diversen90 Achter elk genoemd getal moeten dus zes nul len gedacht worden. Op belastinggebied is er niet veel soulaas te verwachten. De B. T. W. treedt per 1 januari in werking en deze belasting wordt meteen de koploper wat de opbrengst betreft. Voorts komt er per 111969 een verlaging van inkomstenbelasting voor de lagere inkomens. £EN van de belangrijkste mededelingen vin den wij wel dat de totale belastingdruk stijgt tot 28,1 van het nationaal inkomen. Een verdere stijging van de druk in de komende jaren ligt in de lijn der verwachtingen. Wij behoeven ons dus geen illusies te maken! Wat met de ene hand wordt gegeven zal met de andere worden teruggenomen. Het totaal beno digde moet er komen en het totaal bedrag stijgt jaar voor jaar. Men vraagt zich af hoe lang dit kan blijven voortgaan. Er zijn inderdaad gigantische taken, die van enorme betekenis zijn voor ons volksleven. Onderwijs vraagt 6,7 miljard, sociale voorzieningen 3,2 miljard, verkeer en waterstaat 2,6 miljard, volkshuisvesting 2,4 miljard enz. Het is prachtig wat er zp al gebeurt maar alles moet ook worden opgebracht! En wat voor elke huishouding geldt, geldt ook voor onze volkshuisvesting, het uitgaven- peil kan ook te hoog worden opgevoerd! PA AU WE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 3