Wennen aan de wisselstroom dynamo Bestel uw CAO O EDURENDE de laatste jaren is één van de be- langrijkste verbeteringen in de elektrische in stallatie van automobielen, de inmiddels vrij algemene toepassing van een wisselstroomdynamo als vervan ger van de tot dan gebruikte gelijkstroomdynamo. Het is verheugend te constateren, dat ook de fabrikanten van landbouwtrekkers de voordelen van dit dynamo type beseffen en er eveneens toe overgaan, de trek kers van dit apparaat te voorzien. Hoewel elektrotech niek voor velen een wat duister en weinig populair onderwerp vormt, wordt in het navolgende getracht enkele voor iedere gebruiker nuttige wetenswaardig heden uiteen te zetten. Wisselstroomdynamo's en de daarbij behorende regelapparatuur zijn in het alge meen kwetsbaarder dan de ouderwetse gelijkstroom dynamo en regelaar. Onoordeelkundige behandeling leidt snel tot min of meer ernstige beschadiging, ter wijl de reparatiekosten evenredig hoog zullen zijn. Wij ontlenen een en ander aan Shell en de Landbouw" van mei '72. voornaamste eigenschappen van de wisselstroom dynamo liggen aanzienlijk gunstiger dan die van zijn voorganger. Het geleverde elektrische vermogen is groot in verhouding tot de omvang en het gewicht, en in plaats van een collector en koolborstels heeft de wisselstroomdynamo ononderbroken ringen met be trekkelijk lichte sleepcontracten, waardoor borstelslij- tage minimaal is en hogere toerentallen toelaatbaar zijn. Een ander voordeel is dat reeds bij stationair draaiende motor laadstroom geleverd wordt. Bij de gelijkstroomdynamo vindt de eigenlijke stroomopwekking plaats in de windingen van het an ker en verzorgen de in het dynamohuis aangebrachte veldwikkelingen het magnetisch veld. Wanneer veel laadstroom wordt geleverd, zal deze laadstroom in het anker warmte ontwikkelen. De beperkte moge lijkheid tot afkoelen van het anker stelt dan ook een grens aan de te leveren laadstroomsterkte. Daarnaast is de afname van de laadstroom via koolborstels van wege hun weerstand en de aan de collector optre dende vonkvorming in elektrisch opzicht niet ideaal. De in de ankerwikkelingen opgewekte wisselstroom wordt met behulp van de collector in een (pulseren de) gelijkstroom omgezet, omdat wisselstroom nu eenmaal niet in staat is een accu op te laden. Voor de gelijkrichting zijn er nu betere oplossingen voorhan den dan de aan slijtage onderhevige collector. Het dynamohuis moet van ijzer zijn om een voldoende krachtig magnetisch veld te kunnen verzorgen; he laas is ijzer zwaar en een slechte warmtegeleider. DEZ1ET men de wisselstroomdynamo, dan valt op dat de veldwikkelingen en de wikkelingen waar in de stroom wordt opgewekt, van plaats zijn ver wisseld. Op afb. 2 is duidelijk te zien dat de wikke lingen dwars op de as zijn geplaatst, in tegenstelling tot die op het anker van de gelijkstroorrrdynamo, afb. 3. Bovendien is het verschil in draaddikte goed waar te nemen; alleen de in verhouding tot de laadstroom geringe veldstroom behoeft aan de met dun draad gewikkelde spoel op het anker te worden toegevoerd, terwijl ompolen van de laadstroom, die in aan de bin nenzijde van het dynamohuis aangebrachte spoelen wordt opgewekt, plaats vindt door middel van meest al ook in het huis gemonteerde gelijkrichters, ofwel diodes. Deze diodes laten de stroom steeds slechts in één richting door; door een aantal diodes op een be paalde manier te verbinden wordt een zeer goede ge lijkrichting verkregen, terwijl zo'n combinatie tevens de automatische schakelaar, bekend van de bij de ge lijkstroomdynamo behorende regelaar, overbodig maakt. VE2EIL meer nog dan voor de gelijkstroomdynamo geldt voor de wisselstroomdynamo, dat repara ties en afstellingen door een deskundige vakman moeten worden uitgevoerd. Storingen kunnen echter grotendeels worden voorkomen door de volgende re gels in acht te nemien: 1. Verkeerd aansluiten van de accu kan de diodes vernielen! Alvorens de accu los te nemen dient u er goed op te letten hoe de aansluitdraden zijn bevestigd, opdat u deze bij opnieuw aansluiten van de accu niet verwisselt. 2. Wanneer u de accu wilt verwijderen, of om wel ke andere reden dan ook een of beide accuklem men wilt losmaken, doe dit dan nooit terwijl de motor draait. Zet de motor af en maak altijd eerst de massaklem los. Dit geldt ook als u dra den van de dynamo of spanningsregelaar wilt losnemen. 3. Wanneer u bemerkt dat draden zijn gebroken of losgeraakt, herstelt u dit dan alleen als u er ze ker van bent daarbij geen draden met elkaar te verwisselen. 4. Laat de mjotor nooit draaien zonder dat een accu is aangesloten. 5. Zorg ervoor dat de V-snaar goed gespannen blijft: controleer deze regelmatig op beschadigin gen en slijtage. 6. Verwijder overmatig vuil en aanslag van het dy namohuis; goede koeling blijft dan gewaarborgd. 7. Om elk risico te vermijden dient u, ook bij ge bruik van een gewone acculader, de massaklem van de accupool los te nemen. 8. Gebruik een acculader nooit als starthulp. 9. Wanneer u een snellader gebruikt dient u in elk geval beide accuklemmen los te nemen. 10. Wanneer aan de trekker (auto) gelast moet wor den, dient eerst de bedrading van dynamo en regelaar te worden losgemaakt. Als deze aanwijzingen in acht worden genomen, zal de wisselstroomdynamo ongetwijfeld gedurende vele jaren en met een minimum aan onderhoud, zijn zware taak naar behoren blijven vervullen. KAMPEREN OP DE BOERDERIJ 7. Burgemeester en wethouders kunnen bevoegd worden verklaard vergunning te verlenen voor het plaatsen van tenten of caravans anders dan op erven bij boerderijen en buitenplaatsen zon der dat hiertoe een planologische maatregel is getroffen. Deze vergunning kan bijvoorbeeld no dig zijn voor het plaatsen van een beperkt aantal caravans of tenten in boomgaarden, teneinde het rooien hiervan te voorkomen. Met het plaatsen van tenten of caravans in boomgaarden moet overigens grote voorzichtigheid worden betracht. Wij zullen het op prijs stellen indien een dergelijke vergunning alleen met instemming van ons col lege zal worden afgegeven. 8. Het genieten van recreatief buitenverblijf, als hiervoren bedoeld, dient alleen in de periode 1 april tot 1 oktober mogelijk te zijn. Naar onze mening behoeft niet op bezwaren te stuiten in dien caravans (al dan niet mobiel) en tenten het gehele seizoen blijven staan. Verwijdering vóór 1 oktober zal echter in alle gevallen dienen plaats te vinden. 9. Het toezicht op cfe naleving van de op het indi vidueel kamperen betrekking hebbende gemeente lijke voorschriften is een belangrijk aspect. Wij vragen hiervoor uw bijzondere aandacht. Het is, zoals vermeld, in het verleden meerdere malen voorgekomen, dat het verspreid plaatsen van ten ten of caravans de totstandkoming van klande- stiene kampeerbedrijven tot gevolg had. 10. Teneinde een inzicht te krijgen in de omvang van het individueel kamperen zullen wij het op prijs stellen indien de gemeentebesturen ons zullen informeren over de afgegeven vergunningen tot individueel kamperen. Wij zullen gaarne de vol gende gegevens vernemen: naam van de vergunninghouder, situering van de boerderij (het landhuis), aantal caravans en/of tenten, waarvoor vergunning is afgegeven. 11. Het verdient aanbeveling, dat vergunningen voor individueel kamperen per seizoen worden ver leend. Hierdoor kan de ontwikkeling het beste in de hand worden gehouden. IN 1976 WEER TWEE MILJOEN BOEREN MINDER Volgens berekeningen van de Europese Commissie zullen de komende vier jaar ongeveer twee miljoen arbeidskrachten uit de landbouw vertrekken. Er zijn nu nog 10 miljoen mensen in de landbouw werkzaam, in 1950 waren dat er ruim 20 miljoen. De landbouwbevolking liep van 1950 tot 1965 het meest terug in Luxemburg. In de landen van de Ge meenschap was de daling als volgt: Luxemburg 42 Frankrijk 38 België 41,5% Nederland 33,5% Duitsland 40 Italië 29,5 De leeftijd van de huidige landbouwers ligt vrij hoog. Het aantal werknemers van 40 jaar en ouder is in Nederland bijvoorbeeld 57 en in België zelfs 76%. Het vertrek uit de landbouw gaat gepaard met een verandering van de bedrijfsstructuur; het aantal be drijven met meer dan 20 ha stijgt, al zijn er nog veel bedrijven tussen de 10 en 20 ha. Van de ongeveer twee miljoen mensen die de ko mende jaren weer uit de landbouw zullen vertrekken, is een groot deel ouder dan 55 jaar. De hervormingen in de landbouw leiden er echter ook toe, dat veel jon gere boeren naar ander werk omzien. Voor deze jonge boeren zullen van 1972 tot 1976 ongeveer 600.000 arbeidsplaatsen in de industrie of in het dienstenverkeer moeten worden gevonden. Ongeveer 300.000 zullen moeten komen in over wegend agrarische streken ,waar de industrie- en dienstensektor is achtergebleven. Om deze ontwikke ling goed op te vangen is volgens de Europese Com missie tussenkomst van de overheid noodzakelijk. Afgezien van de structuurverbeteringspremie, die sommige van de jongere landbouwarbeiders zullen ontvangen (de categoriën boven de 55 jaar krijgen een pensioen) moeten zij worden gesteund bij hun nieuwe opleiding en wederaanpassing. Volgens de eerste ramingen zal het gemeenschappelijk beleid tot steun aan deze wederaanpassing, dat nationale maat regelen vervangt, betrekking hebben op 20 tot 30 van de landbouwers, die een nieuw beroep moeten kiezen. v. d. W. Binnenkort zullen de C.A.O. voor de landbouw en voor de tuinbouw kontraktjaar 1972-1973 in druk ver krijgbaar zijn. Leden werkgevers die het op prijs stellen een exemplaar van één van deze CA.O.'s te ontvangen dienen daartoe, door het invullen van nevenstaande strook, dit op te geven aan: Secretariaat afd. Werkgevers- en Sociale Zaken der ZLM Postbus 46 Goes Deze opgave gaarne zo spoedig (mogelijk, maar in elk geval voor 1 juni a.s. (in enveloppe) inzenden! Na het verschijnen van de resp. C.A.O.'s volgt zo spoedig moge lijk toezending daarvan. Indien geen aanvrage wordt in gediend, wordt verondersteld, dat het betrokken lid werkgever geen belangstelling voor toezending van de nieuwe C.A.O. heeft! A. Ondergetekende, lid ZLM, Naam: Adres: Plaats: Verzoekt toezending van: Aan Secretariaat ZLM afd. Werkgevers- en Sociale Zaken, Postbus 46, Goes. C.A.O. 1972-1973 Landbouw Nederland CA.O. 1972-1973 Tuinbouw Zeeland C.A.O. 1972-1973 Tuinbouw Noord-Brabant

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 4