Hoe te handelen bij schade? Landbouwwegverkeer en de veiligheid Wanneer wij het aantal schadeformulieren zien dat onvolledig of onjuist ingevuld op gezette tijden bij de schadeafdeling binnenkomt, dan lijkt het ons nuttig om bij de gehele gang van zaken, dus vanaf het mo ment dat de schade ontstaat tot aan het ogenblik dat deze wordt afgewikkeld, enkele kanttekeningen te plaatsen. TOEDRACHT ONGEVAL IN de eerste plaats zijn er de „eenvoudige" schade gevallen zoals veiforijzelde voorruiten en aan rijdingen waarbij geen tegenpartij betrokken is. Ook bij een dergelijke schade is het wel van belang dat u tijd, plaats en omstandigheden invult en eveneens een duidelijke omschrijving van het gebeurde geeft. Wij kunnen in zo'n geval uit, omschrijvingen als „geslipt", „weggeschoven", „paal niet gezien" of soms helemaal geen omschrijving uiteraard niets wij zer worden. Om de zaak vlot te kunnen afwikkelen dienen wij toch op zijn minst over een duidelijk beeld van de toedracht te beschikken. Wij vragen dit niet alleen ten behoeve van de statistiek of uit mis plaatste nieuwsgierigheid. Overigens willen wij hier nog aantekenen, dat met een telefonische schademelding niet voorkomen kan worden, dat een schadeformulier moet worden ingevuld! Jammer, maar een schriftelijke melding moet ook dan nog gebeuren! POCES-VEEBAAL WANNEER wel een tegenpartij in het spel is, die bovendien naar uw mening ook nog aanspra kelijk zou kunnen zijn voor het ontstaan van de schade, dan is het zaak om al direkt na de botsing handelend op te treden. Nadat u geïnformeerd heeft naar eventuele gekneusde ribben etc., vraagt u in één adem verder naar de naam, het adres en de woon plaats, terwijl u tevens de verzekeringsmaatschappij en het polisnummer noteert. Als de schade aanzienlijk is, boven de 1.000,of er zijn gewonden of de tegenpartij is een buitenlan der dan laat u de politie proces-verbaal opmaken. In dit geval mag u zich niet storen aan eventuele toe zeggingen van de tegenpartij met de bedoeling de politie er buiten te houden. Het gaat er in zo'n ge val niet om de tegenpartij een proces-verbaal aan de broek te doen, maar wel om een redelijke kans te maken, dat uw schade betaald wordt! En aan mon delinge toezeggingen van de tegenpartij hebt u dan niets. Zijn maatschappij zal zich n.l. niets aantrek ken van mondelinge toezeggingen. Wat dan ook vrij veel voorkomt is dit, dat onze verzekerde, mede op grond van mondelinge toezeggingen, van mening is, dat zijn schade gemakkelijk is te verhalen bij de ver zekeringsmaatschappijen van de tegenpartij. Indien dan later blijkt dat bedoelde maatschappij niet ge negen is de schade te vergoeden omdat hun verze kerde de toedracht van het ongeval toch iets anders heeft voorgedragen, is Leiden in last! Meestal heeft verzekerde dan ook geen getuigen, althans verzuimd deze te noteren en heeft een civiele procedure ook geen zin. Wie dan de schuld krijgt van deze onzalige afloop is niet zo moeilijk te raden; dat zijn wij, uw eigen verzekeringsmaatschappij! Die krijgt dan in de schoe nen geschoven niet voldoende actief te zijn geweest met het verhaal van de schade. Inplaats van de hand in eigen boezem te steken, druft men nog een ander de schuld te geven! Bij schades beneden 1.000,kan het eveneens zin hebben de politie er bij te roepen. Meestal wordt dan geen proces-verbaal, maar wel een rapport op gemaakt. Het noteren van namen en adressen van eventuele getuigen is in gevallen waar geen proces-verbaal of rapport jvordt opgemaakt van het grootste belang. Bij thuiskomst zet u zich dan, gewapend met deze gegevens, aan het zo volledig mogelijk invullen van het schadeformulier, waarbij vooral een juiste toe- drachtsomschrijving en een situatieschets zeer ver helderend werken. 'Ook vermelding van de weersomstandigheden en de toestand van het wegdek kunnen de schadekor- respondent meer houvast geven op de vaak toch al zo glibberige weg die tot het verhalen van de scha de moet leiden. HET WAARBORGFONDS MOTORVERKEER EEN aparte categorie vormt ook de parkeerschade. Het is een vervelende ervaring om na enkele uren prettig passagieren bij de terugkomst dat de auto beschadigd is zonder dat de dader zijn visite kaartje heeft achtergelaten. Zonder al te veel optimisme te wekken, willen wij er toch op wijzen dat het in bepaalde gevallen mo gelijk is om bij het Waarborgfonds Motorverkeer een claim in te dienen wanneer door een onbekende der de schade aan uw motorvoertuig wordt toegebracht. Het Waarborgfonds keert echter alleen uit als vast staat dat de schade door een ander motorvoertuig is toegebracht. Hierin schuilt nu echter de moeilijkheid! Want wanneer staat dit vast? In het algemeen kan gesteld worden dat zulks het geval is als twee on partijdige getuigen de aanrijding zagen gebeuren en hiervan een schriftelijke verklaring overleggen. Een tweede mogelijkheid is de politie in te scha kelen. Als deze aan de hand van eventuele sporen op uw auto konstateert dat de schade door een mo torrijtuig moet zijn toegebracht en dit in een proces verbaal ook positief stelt is een claim bij het Waar borgfonds met succes te bekronen. Deze regeling geldt echter niet in gevallen waar de schade beneden de grens van f 150,blijft. TENSLOTTE PEN schadegeval is, zelfs alleen bij materiële schade, een uiterst nare zaak. Wij hebben hier voor begrip en wij trachten dan ook hieraan zoveel mogelijk tegemoet te komen door in ieder geval de financiële kant zo vlug mogelijk af te wikkelen. U kunt de afwikkeling van schadegevallen nog be spoedigen door in ieder geval uw schadeformulier zo duidelijk en volledig mogelijk in te vullen. En eerlijk gezegd, dat is echt niet moeilijk. Alle vragen staan reeds op het formulier. U behoeft er slechts korte, maar wel duidelijke, antwoorden achter te zetten. Maar als het even kan, moet u trachten geen schadeformulier nodig te hebben! Dat is altijd nog het eenvoudigst en voor ons ook bijzonder prettig! J. DE LANGE. TVE bietencampagne is weer begonnen. De trac- toren met één of meer aanhangwagens, gela- den met bieten, bevinden zich weer op de weg. Vol gens onze ervaringen verkeren deze tractoren en wa gens meestal in redelijke tot goede, soms zelf zeer goede staat van onderhoud. Echter bevinden zich ook bietentreinen op de weg, zeker wat verder in het seizoen, welke niet aan redelijke eisen voldoen. De verlichting is bijvoorbeeld een punt waar nog al eens wat aan schort. Het is niet te tolereren dat de koplampen een flauw licht uitstralen, te vergelijken met een klein petroleumpitje. Oorzaak: 'bemodderde koplampglazen, slecht massacontact, of een electri- sche bedrading welke deze benaming eigenlijk niet verdient, enz. Hetzelfde doet zich voor bij de achterverlichtting en de clignoteurs. Dat is echter wel bijzonder ge vaarlijk. Houdt u de glazen van achterlichten, stop lampen en clignoteurs toch goed schoon en zorgt U ervoor dat er een juist gloeilamp inzit, zodat de be treffende lampen een helder rood of oranje licht uit stralen! In de eerste plaats beschermt U zichzelf hiermede, maar ook uw medeweggebruikers zullen U dankbaar zyn! CCHENKT U vooral aandacht aan de verlichtings- balken van de aanhangwagen (s) en de ka bels. Sommige balken zien er zodanig uit, dat het ltfkt of ze zojuist uit het land zijn opgegraven! Schenkt U ook eens uw aandacht aan de trek- dissels, koppelingspennen en wielen. Zijn de schar- nierbouten van de dissel gezekerd? Kunnen de kop pelingspennen er niet uitschokken, wanneer U met de lege wagens naar de akker rijdt? Kan er geen wiel met of zonder naaf aflopen door losse wielmoe- ren of het ontbreken van een splitpen? Het landbouwbedrijf is uiteraard een vrij ruw be drijf, zodat het materiaal meer dan gewone aandacht dient te krijgen! VEILIGHEID. TENSLOTTE spreekt het vanzelf dat U de tractor en de wagen (s) van losse grond en modder ontdoet, alvorens U de weg oprijdt. Wij zijn ons er van bewust, dat wij misschien een open deur intrappen, doch heus, geachte lezers, er zijn al zoveel vreselijke ongelukken gebeurd door die vette Zeeuwse klei. TECHNO.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 4