Hoe te handelen bij schade?
Landbouwwegverkeer
en de
veiligheid
Wanneer wij het aantal schadeformulieren zien dat
onvolledig of onjuist ingevuld op gezette tijden bij de
schadeafdeling binnenkomt, dan lijkt het ons nuttig
om bij de gehele gang van zaken, dus vanaf het mo
ment dat de schade ontstaat tot aan het ogenblik
dat deze wordt afgewikkeld, enkele kanttekeningen
te plaatsen.
TOEDRACHT ONGEVAL
IN de eerste plaats zijn er de „eenvoudige" schade
gevallen zoals veiforijzelde voorruiten en aan
rijdingen waarbij geen tegenpartij betrokken is. Ook
bij een dergelijke schade is het wel van belang dat
u tijd, plaats en omstandigheden invult en eveneens
een duidelijke omschrijving van het gebeurde geeft.
Wij kunnen in zo'n geval uit, omschrijvingen als
„geslipt", „weggeschoven", „paal niet gezien" of
soms helemaal geen omschrijving uiteraard niets wij
zer worden. Om de zaak vlot te kunnen afwikkelen
dienen wij toch op zijn minst over een duidelijk
beeld van de toedracht te beschikken. Wij vragen dit
niet alleen ten behoeve van de statistiek of uit mis
plaatste nieuwsgierigheid.
Overigens willen wij hier nog aantekenen, dat
met een telefonische schademelding niet voorkomen
kan worden, dat een schadeformulier moet worden
ingevuld! Jammer, maar een schriftelijke melding
moet ook dan nog gebeuren!
POCES-VEEBAAL
WANNEER wel een tegenpartij in het spel is, die
bovendien naar uw mening ook nog aanspra
kelijk zou kunnen zijn voor het ontstaan van de
schade, dan is het zaak om al direkt na de botsing
handelend op te treden. Nadat u geïnformeerd heeft
naar eventuele gekneusde ribben etc., vraagt u in één
adem verder naar de naam, het adres en de woon
plaats, terwijl u tevens de verzekeringsmaatschappij
en het polisnummer noteert.
Als de schade aanzienlijk is, boven de 1.000,of
er zijn gewonden of de tegenpartij is een buitenlan
der dan laat u de politie proces-verbaal opmaken. In
dit geval mag u zich niet storen aan eventuele toe
zeggingen van de tegenpartij met de bedoeling de
politie er buiten te houden. Het gaat er in zo'n ge
val niet om de tegenpartij een proces-verbaal aan de
broek te doen, maar wel om een redelijke kans te
maken, dat uw schade betaald wordt! En aan mon
delinge toezeggingen van de tegenpartij hebt u dan
niets. Zijn maatschappij zal zich n.l. niets aantrek
ken van mondelinge toezeggingen. Wat dan ook vrij
veel voorkomt is dit, dat onze verzekerde, mede op
grond van mondelinge toezeggingen, van mening is,
dat zijn schade gemakkelijk is te verhalen bij de ver
zekeringsmaatschappijen van de tegenpartij. Indien
dan later blijkt dat bedoelde maatschappij niet ge
negen is de schade te vergoeden omdat hun verze
kerde de toedracht van het ongeval toch iets anders
heeft voorgedragen, is Leiden in last! Meestal heeft
verzekerde dan ook geen getuigen, althans verzuimd
deze te noteren en heeft een civiele procedure ook
geen zin.
Wie dan de schuld krijgt van deze onzalige afloop
is niet zo moeilijk te raden; dat zijn wij, uw eigen
verzekeringsmaatschappij! Die krijgt dan in de schoe
nen geschoven niet voldoende actief te zijn geweest
met het verhaal van de schade. Inplaats van de hand
in eigen boezem te steken, druft men nog een ander
de schuld te geven!
Bij schades beneden 1.000,kan het eveneens
zin hebben de politie er bij te roepen. Meestal wordt
dan geen proces-verbaal, maar wel een rapport op
gemaakt.
Het noteren van namen en adressen van eventuele
getuigen is in gevallen waar geen proces-verbaal of
rapport jvordt opgemaakt van het grootste belang.
Bij thuiskomst zet u zich dan, gewapend met deze
gegevens, aan het zo volledig mogelijk invullen van
het schadeformulier, waarbij vooral een juiste toe-
drachtsomschrijving en een situatieschets zeer ver
helderend werken.
'Ook vermelding van de weersomstandigheden en
de toestand van het wegdek kunnen de schadekor-
respondent meer houvast geven op de vaak toch al
zo glibberige weg die tot het verhalen van de scha
de moet leiden.
HET WAARBORGFONDS
MOTORVERKEER
EEN aparte categorie vormt ook de parkeerschade.
Het is een vervelende ervaring om na enkele
uren prettig passagieren bij de terugkomst dat de
auto beschadigd is zonder dat de dader zijn visite
kaartje heeft achtergelaten.
Zonder al te veel optimisme te wekken, willen wij
er toch op wijzen dat het in bepaalde gevallen mo
gelijk is om bij het Waarborgfonds Motorverkeer een
claim in te dienen wanneer door een onbekende der
de schade aan uw motorvoertuig wordt toegebracht.
Het Waarborgfonds keert echter alleen uit als vast
staat dat de schade door een ander motorvoertuig is
toegebracht. Hierin schuilt nu echter de moeilijkheid!
Want wanneer staat dit vast? In het algemeen kan
gesteld worden dat zulks het geval is als twee on
partijdige getuigen de aanrijding zagen gebeuren en
hiervan een schriftelijke verklaring overleggen.
Een tweede mogelijkheid is de politie in te scha
kelen. Als deze aan de hand van eventuele sporen
op uw auto konstateert dat de schade door een mo
torrijtuig moet zijn toegebracht en dit in een proces
verbaal ook positief stelt is een claim bij het Waar
borgfonds met succes te bekronen. Deze regeling
geldt echter niet in gevallen waar de schade beneden
de grens van f 150,blijft.
TENSLOTTE
PEN schadegeval is, zelfs alleen bij materiële
schade, een uiterst nare zaak. Wij hebben hier
voor begrip en wij trachten dan ook hieraan zoveel
mogelijk tegemoet te komen door in ieder geval de
financiële kant zo vlug mogelijk af te wikkelen. U
kunt de afwikkeling van schadegevallen nog be
spoedigen door in ieder geval uw schadeformulier zo
duidelijk en volledig mogelijk in te vullen. En eerlijk
gezegd, dat is echt niet moeilijk. Alle vragen staan
reeds op het formulier. U behoeft er slechts korte,
maar wel duidelijke, antwoorden achter te zetten.
Maar als het even kan, moet u trachten geen
schadeformulier nodig te hebben! Dat is altijd nog
het eenvoudigst en voor ons ook bijzonder prettig!
J. DE LANGE.
TVE bietencampagne is weer begonnen. De trac-
toren met één of meer aanhangwagens, gela-
den met bieten, bevinden zich weer op de weg. Vol
gens onze ervaringen verkeren deze tractoren en wa
gens meestal in redelijke tot goede, soms zelf zeer
goede staat van onderhoud. Echter bevinden zich
ook bietentreinen op de weg, zeker wat verder in
het seizoen, welke niet aan redelijke eisen voldoen.
De verlichting is bijvoorbeeld een punt waar nog
al eens wat aan schort. Het is niet te tolereren dat de
koplampen een flauw licht uitstralen, te vergelijken
met een klein petroleumpitje. Oorzaak: 'bemodderde
koplampglazen, slecht massacontact, of een electri-
sche bedrading welke deze benaming eigenlijk niet
verdient, enz.
Hetzelfde doet zich voor bij de achterverlichtting
en de clignoteurs. Dat is echter wel bijzonder ge
vaarlijk. Houdt u de glazen van achterlichten, stop
lampen en clignoteurs toch goed schoon en zorgt U
ervoor dat er een juist gloeilamp inzit, zodat de be
treffende lampen een helder rood of oranje licht uit
stralen! In de eerste plaats beschermt U zichzelf
hiermede, maar ook uw medeweggebruikers zullen
U dankbaar zyn!
CCHENKT U vooral aandacht aan de verlichtings-
balken van de aanhangwagen (s) en de ka
bels. Sommige balken zien er zodanig uit, dat het
ltfkt of ze zojuist uit het land zijn opgegraven!
Schenkt U ook eens uw aandacht aan de trek-
dissels, koppelingspennen en wielen. Zijn de schar-
nierbouten van de dissel gezekerd? Kunnen de kop
pelingspennen er niet uitschokken, wanneer U met
de lege wagens naar de akker rijdt? Kan er geen
wiel met of zonder naaf aflopen door losse wielmoe-
ren of het ontbreken van een splitpen?
Het landbouwbedrijf is uiteraard een vrij ruw be
drijf, zodat het materiaal meer dan gewone aandacht
dient te krijgen!
VEILIGHEID.
TENSLOTTE spreekt het vanzelf dat U de tractor
en de wagen (s) van losse grond en modder
ontdoet, alvorens U de weg oprijdt.
Wij zijn ons er van bewust, dat wij misschien een
open deur intrappen, doch heus, geachte lezers, er
zijn al zoveel vreselijke ongelukken gebeurd door
die vette Zeeuwse klei.
TECHNO.