<^Oocr de ürouw NOG EENS CANADA Erf en akker 16 onder redaktie van de Bond van Plattelandsvrouwen Voor Zeeland en Brabant: Els Deurloo Markt 1 Tholen Tel. 01660-504 Mevr. M. KAKEBEEKEOCHTMAN TUST'taking Dad and Mom around" was het motto, waaronder onze Canadese zoon ons meenam naar alle goede vrienden, die daar in zijn omgeving wo nen. En zo stapten wij, meestal onaangekondigd binnen bij emigranten in allerlei variaties: sommigen waren ruim twintig jaar geleden als jonge mensen naar Canada ge trokken, hun kinderen voelen zich al helemaal Canadees. Anderen waren er, die nog jong en kersvers uit Holland enkele jaren geleden met hun farm begonnen. Ook ont moetten wij een echtpaar, waarvan de vrouw in de jaren '50 als kind al met haar ouders was meegekomen naar het nieuwe vaderland. Hartverwarmend waren de gastvrijheid en gulheid, waarmee wij overal ontvangen werden. Altijd werden wij getracteerd op eigen gebakken cake en koekjes, want een Canadese plattelandsvrouw vindt het een schande om koekjes uit een winkel te presenteren. Het gebeurde ook wel eens, dat de heerlijkste geuren nog uit de keu ken kwamen, terwijl wij onze eerste kop koffie dronken. ,,ie hebt immers altijd een rol deeg in de koelkast lig gen, die hoef je alleen maar te snijden en in de oven te leggen", merkte onze jonge gastvrouw, hele dagen werkzaam als analyste in do naburige stad, rustig op. Terwijl de mannen praatten over de landbouw in Ca nada en de landbouw in Holland, luisterde ik naar wat hun vrouwen mij vertelden over het leven daar, over de kinderen, de scholen, de jeugdclubs, de vrouwenvereni gingen. Degenen, die wij ontmoetten hadden weinig moeite ge had zich aan te te passen. Allen waren de eerste tijd in Canada bijzonder hartelijk opgevangen, waardoor zij er zich spoedig thuis voelden. In de stad is dat wel anders, was de ervaring van haar, die voor haar trouwen nog een baan in Edmonton had gehad. Gevraagd welke raad zij zou geven aan jonge mensen, die willen emigreren: „Sa men met je man optrekken, zoveel mogelijk samen wer ken, dan voel je je minder eenzaam en het maakt het leven op de boerderij veel mooier". Holland heeft een warme plek in ieders hart, er zijn nog de familiebanden en het blijft je geboorteland. Maar geen van allen zou meer voorgoed terug willen, de bevolkingsdichtheid, de noodzakelijke verboden en vergunningen lijkt hen die de ruimte en vrijheid van Canada gewend zijn, benauwend toe! De ouderen zien er ook meer toekomstmogelijkhe den voor hun kinderen! ONDERWIJS rzijn wel kleuterscholen in de wat grotere plaat sen, maar wil je je kinderen daar heen laten gaan. dan moeten zij met de auto gebracht en weer ge haald worden en dat dan nog maar voor een paar uur tjes, hetzij in de morgen of in de middag. Vandaar dat de meeste kleintjes thuis blijven tot hun zesde jaar. Het kinderprogramma op de televisie „Sesame street" voorziet dan ook wel in een behoefte. Iedere morgen wordt in deze uitzending een uurlang op speelse wijze lesgegeven in letters, cijfers, getallen, namen van die ren, kleuren en dergelijke. Er wordt veel naar dit pro gramma gekeken door de kleuters en het is een goede voorbereiding op de school. (In Frankrijk, Duitsland en de Scandinavische landen loopt Sesame Street ook al enige jaren. (In ons land is men erover bezig). De schooljaren zijn in de volgende perioden inge deeld: le. 2e 3e leerjaar: primary; 4e, 5e, 6e leerjaar: elementary; 7e, 8e 9e leerjaar: Junior High School; 10e, 11e, 12e leerjaar: Senior High School. Op de elementary school worden verschillende vak ken dooor verschillende leerkrachten onderwezen ieder heeft dus zijn specialisatie; zoals wij dat in Ne derland pas bij het voortgezet onderwijs kennen. Het hele onderwijssysteem is er sterk opgericht de leerlin gen op te voeden tot zelfstandigheid. Op de junior en senior high school werkt men met verplichte en facultatieve vakken. Tot de verplichte behoren vanzelfsprekend rekenen, taal, wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis. Maar ,.home econo mics" (koken, naaien, handwerken, handenarbeid), Frans, ook deelname aan schoolorkest of koor zijn b.v. facultatieve vakken. Zelfstudie wordt gestimuleerd doordat de mogelijk heid bestaat om extra uren les te nemen ia bepaalde vakken of een schriftelijke curus te volgen in een vak, waarin je zwak bent of waarin je extra hard wil op schieten om later meer tijd te hebben voor een ander vak. Dat je ook les kunt krijgen in „leadership", een opleiding tot het leiding geven aan sportclubs, was voor mij een heel nieuw gezichtspunt. Een schoolbestuur, ieder jaar uit en door de leerlin gen gekozen, waarin behalve president, secretaris, pen ningmeester ook afgevaardigden met speciale taken en klassevertegenwoordigers zitting hebben, vergadert eenmaal per twee weken met de leerkrachten. Zij heb ben tot jaak de zorg voor het schoolgebouw, het orga niseren van wedstrijden en feestelijke schoolavonden en trachten daar geld voor bij elkaar te brengen door b.v. verkoop van allerlei artikelen. Dit is een eerste aanzet om te leren organiseren op de junior high school. Op de senior high school funktioneert een leer- lingenraad als overlegorgaan tussen leerlingen en vol wassen schoolbestuur. Aan het eind van de junior high „Schoon siert topaas het elegante, - ravenzwart kapsel van een vrouw. Maar blijder schitteren diamanten op bloemen in de morgendauw". A. ZÖNDERTUIS school wordt een tentamen gedaan en moeten de leer lingen een keuzepakket samenstellen, afhankelijk van de richting, die zij uit willen gaan. Om toegelaten te worden tot de University moet men „100 credits" hebben in drie jaar. Aan ieder vak wordt n.l. een bepaalde puntenwaarde toegekend, b.v. Engels 5, wiskunde 5, aardrijkskunde 3, geschiedenis 3 enz. Wil je dus na de senior high school verder gaan stu deren op de university, dan moet je met de samenstel ling van je keuzepakket daar al rekening mee houden. Een andere mogelijkheid is de „technical school", waar men opgeleid kan worden voor diëtiste of tand artsassistente, maar ook voor alle vakken, die hier op L.T.S. of M.T.S. worden onderwezen. Aan de University kun je studeren voor physio- thërapeute of muzieklerares. Het is dus niet helemaal te vergelijken met onze universiteit, mij dunkt meer met hogere beroepsopleiding. (Slot volgt.) OOK HUISHOUDBOEKJE IN DE KNEL De agrarische commissie van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen vertegenwoordigen de de agrarische leden in de Bond, is ernstig ver ontrust over de zeer slechte inkomenssituatie in land- en tuinbouw. De agrarische commissie on dersteunt ten volle de wensen die door U en het landbouwschap naar voren zijn gebracht en is van mening dat de huidige situatie in land- en tuinbouw vereist dat hieraan wordt voldaan. Zo luidt de tekst van het telegram dat de agrarische commissie re centelijk aan de drie Centrale Landbouworganisa ties heeft gestuurd. Desgevraagd deelde mevr. E. MarisKoster uit Zaamslag (zij is voorzitster van de agrarische commissie) mee tot het schrijven van dit telegram te zijn gekomen o.m. n.a.v. verschillen de telefonische en mondelinge contacten met boe rinnen. Uit die gesprekken is gebleken hoe ernstig de situatie veelal ligt. Immers de moeilijkheden in de land- en tuinbouw zijn ook dluidelijk merkbaar in de huishoudbeurs van de veelal jonge boerin. De machine, die aangeschaft of gerepareerd moet worden gaat vóór. Dat de manifestatie in Utrecht een zuiver mannen-aangelegenheid was wil niet be tekenen dat het de boerinnen niet zo veel interes seert. Maar de aanwezigheid van kinderen, de zorg voor hef: vee of ander noodzakelijk werk dat op de boer derij moest doorgaan belette de boerin mee te gaan. Dan zijn er natuurlijk ook enkelen die minder sympathiek tegenover deze manier van actievoeren stonden. Het telegram is verzonden namens de agrarische commissie die de agrarische leden in de Bond ver tegenwoordigt. Dit betekent in procenten uitgedrukt een getal van 30 (althans voor Zeeland). We zijn op het ogenblik weer een stukje pure bush aan het ontwortelen en wegkappen, om plaats te maken voor het terrein waar straks de opleidingsschool moet verrijzen. Nu gaat dat hier gemakkelijk. Zou je in Nederland een vierkante meter natuurschoon gaan kappen voor een school, dan zou er een orkaan van protesten opsteken. Maar hier hebben' we nog zoveel natuur, dat we er voorlopig rustig weer een stukje van op kunnen ruimen. Met vlijmscherpe hakmessen worden de cactusen, de struiken en de bomen afgehakt. We doen dat een beetje primitief, met de hand. Maar de twee buldozers die we hier hebben, vertegenwoordigen alleen nog waarde als oud-ijzer. Alleen oud-ijzerboeren zijn hier niet. Daarom hebben we ze nog en worden ze ook ddt jaar weer zonder blikken of blozen toegevoegd aan de inventarislijst. Met een bulldozer zouden we in één dag kunnen doen waar we nu dagen over werken. Nu verdienen er dagelijks een stuk of vijf kerels er een stevige boterham aan. Voor de somma van twee gulden per dag manoevreren ze voorzich tig op hun blote voeten tussen de doorns en de vlijmscherpe punten van struiken en die cactussen. Na twee dagen moest ik er al eentje naar het hospitaal brengen omdat een punt van een cactus dwars door zijn hand heen gedrongen was. Maar we hebben een begin gemaakt met de school. Er is al lang over gepraat, en gepraat, en nog eens gepraat, tot we het hier in Hola beu werden! Want dat praten vindt voornamelijk plaats in Nairobi. Toen de hoofd-ingenieur uit Nairobi hier was, vorige week, en we voorzichtig informeerden wanneer ze zouden beginnen, wist dó goede man een gepijnigde glimlach op zijn lippen te brengen, en zei vermoeid, als je wist met welke andere problemen we worstelen, dan zou je die affaire van die school als een wisse-wasje beschouwen! Maar begin zelf maar, zei hij. Hij had de plannen bij zich. De andere dag al zijn we begonnen met het uitzetten van het terrein. Naast het gebouwencomplex moet er ook nog een soort van demonstratie-akker van twintig gemeet bij komen. Maar nogmaals, we hebben ruimte genoeg! Kaijumbi, de manager, heeft me gevraagd om rond de school en de gebouwen, die ondermeer slaapzalen, kantine en eetzaal omvatten, fraaie beplantingen aan te brengen. Dat hij dlat aan mij vroeg is niet verwonderlijk, want na zeven jaar verblijf in Hola is ons huis een visitekaartje geworden voor de familie die er woont. Hierin is de traditie, die zowel Corry a<ls ik van huis uit hebben meegekregen, voort gezet. We zyn nog niet zo ver, maar het kan mooi worden! En als alles er eenmaal staat dan kan de school gaan funktioneren. Hier moeten de mensen opgeleid worden, die over een paar jaren gaan werken op het nieuwe irrigatie- project, hier veertig kilometer vandaan. Ik moet hier o.a. trekkerchauffeurs af gaan leveren. We kunnen ze hier hele maal gereed maken voor hun nieuwe taak op het andere Schrijfkouter en Rodgers Makevo, kontroleren de vorderingen van het werk aan het terrein van de nieuwe trainingsschool project, want het werk dat ze hier gaan leren zal identiek zijn aan het werk wat ze daar moeten gaan doen. Dit geldt eveneens voor de landbouwvoorlichters, de waterbeheerders en managers. Op dit Tana-irrigatie-project is alles wat ze daar ook moeten weten, vandaar dat Hola ook is aangewe zen tot trainingcentre. Nergens andier in Kenya hadden ze dit opleidingswerk zo effiënt kunnen laten verlopen, als hier. Zo kan het verkeren dat dit kleine project met zijn uitstekende resultaten, nu min of meer de moeder wordt van het nieuwe. Om een indruk te kunnen krijgen hoe we het beste zo'n opleiding gaan aanpakken heb ik de gelegenheid gehad om afgelopen zomer een maand mee te lopen op de landbouw- mechanüsatieschool te Schoondijke. Nu moet u niet denken dat wij hier in Hola ook een dergelijke school op gaan zet ten. Want myn eerste indruk van de school in Schoondijke was indrukwekkend. De variëteit aan materiaal dat daar be schikbaar is, kan hier natuprlijk niet. Maar dat is ook n'n1 nodig, want onze aktiviteiten liggen op een veel kleiner vlak. Wat we hier moeten hebben, zijn jongens die behoorlijk met een trekker om kunnen gaan. En vooral ook met dat gene wat er achter hangt. Want velen hier vinden zich zelf al een hele kei als ze in staat zijn om het stuur vast te houden en uit de sloot te blijven! De taak van trekkerchauf feur hier komt voornamelijk neer op het ploegen en het zaaiklaar-onaken van het land. Nu is ploegen een heel belangrijke zaak .overal ter wereld, maar zeer zeker op land dat geïrrigeerd moet worden. Het liefst zouden we wentelploegen hebben, want met de rond gaande ploegen die we nu hebben, worden nogal eens grove fouten gemaakt als het op begin en eindvoren aankomt. Nu komt het ook op de methode aan hoe je die mannen aanpakt. Op het ogenblik hebben we hier heel wat tijdelijke chauf feurs, die het grootste gedeelte van het jaar de apen van hun akkertjes langs de rivier wegjagen, en een maand of vier kamen ploegen. De meeste van die goedlachse jongens zetten hun „handtekening" met een vingerafdruk en lopen al op leeftijd. Om daar nog mee in een klaslokaal te gaan zit ten zal niet meer meevallen. We hebben ze nogal eens bij el kaar geroepen voor we ginnen ploegen. Maar een uitleg van een uurtje of anderhalf, vonden ze al zó vervelend, dat het gros luid snurkend uiting gaf van hun belangstelling. En an deren hadden helemaal niet geluisterd. Maar toen het vragenuurtje aanbrak, waren ze plotseling ontzettend geïnteresseerd of ze dit jaar ook weer een over all kregen. En waren er nieuwe waterzakken? Want die van vorig jaar lekten als een zeef, en met die stoffige toestand harsten ze van de dorst. Aan die jongens zal de school wel niet besteed zijn. Maar we houden ze trouw aan voorlopig, want zonder dat groepje mannen kwamen we hier nooit met het werk klaar. De nieuwe lichting eohter voor het grote project, moet qua leeftijd wel jonger zijn en als het kan tenminste lagere school hebben gehad. Maar de bereidwilligheid om te werken, die breng je er met een schoolopleiding ook niet in. Overigens kunnen we tijdens de opleiding die ook één ploegseizoen op dit schema inhoudt, al wel zien wat voor vlees we in de kuip hebben. En het mooie van het geval is, dat we het zelf voor het zeggen hebben. Jongens die met een witte broek, een overhemd met een vouw op de rug en een zonnebril op, alles kan, maar niks wil, hebben we weinig op dit werk, en hier zich komen aanmelden, daar kijken we bij voorbaat al zeer argwanend tegen aan. Aan een trekkerchauffeur, die die zal dan ook onverwijld thuis bij zijn moeder of vrouw matjes kunnen gaan vlechten. Maar voorlopig zien we eerst de school maar eens ge bouwd te krijgen! SCHRIJFKOUTER

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 16