caravan-rai 12 t/m 18 dec. 1965 1970 1971 1972 1973 19?; A LHOEWEL ook de caravanfabrikanten ook met stij- ging van de grondstoffenprijzen te kampen hebben waardoor de prijzen van caravans de laatste twee jaar iets gestegen zijn (van 1971 t m juni 1974 met 19%). Daarnaast zijn er typen in eenvoudiger uitvoering ge komen die weer tegen een lagere prijs worden aange boden. Zo is de laagst geprijsde vouwwagen de Erka Corvette van ƒ2.365;de j; >edkoopste toercaravan de huifkar-model van de firma De Roeck van 2.990,en de goedkoopste stacaravan eveneens van de firma De Roeck voor 7.990,Overigens worden de keuzemoge- A LS dit blad in de bus valt is de bekende jaarlijkse Caravan R A I alweer van start gegaan. Gelukkig zoals de voorzitter van het uitvoerend comité de heer F. de Witte onlangs kon konstateren, onder wat plezieriger omstandigheden dan het vorig jaar. Toen stonden we aan het begin van de ..energiecrisis' Overigens is ,,de klap'' van benzinedistributie en zond gsrijverbod voor de caravanindustrie bijzone!^, zwaar aangekomen Het be zoekcijfer kwam niet hoger o n 29.500, terwijl normaal zeker op 60 a 70.000 gerekend mag worden. Vanzelf sprekend hebben ook de verkopen onder de omstandig heden geleden. Al vrij spoedig, in het voorjaar is ech ter een herstel ingetreden, hetgeen niet wil zeggen, dat er geen moeilijkheden zijn geweest en hier en daar nog wel zijn. Maar de branche als geheel heeft zich, sneller dan verwacht werd goed hersteld. In 1973 zijn er onge veer 35.000 caravans verkocht, voor dit jaar wordt een schatting van 30.000 aangehouden, een daling van ongeveer veertien procent. Een teruggang, die in dezelf de orde van grootte ligt als die in de auto-branche. Een vermindering waarvan het, zo merkt de heer De Witte op, niet zeker is, dat deze vermindering geheel op reke ning van de oliesituatie komt. Vorig jaar heb ik u een aantal veranderingen op de caravanmarkt geschetst. De latste jaren is er een zekere stabilisatie opgetreden op het niveau van ongeveer 35.000 caravans per jaar en in zo'n marktsituatie zijn schommelingen, naar boven en naar beneden, te verwachten. De grote groei die we in de zestiger jaren hebben ge had, heeft plaats gemaakt voor een toestand waarin ver vanging geleidelijk aan belangrijker gaat worden. Ver vanging, omdat bijvoorbeeld de gezinsomstandigheden zijn veranderd of omdat men meer ruimte of meer com fort wenst. Net als bij een auto begint men vaak met een eenvoudig model caravan om dan later op een duurder en comfortabeler type over te gaan. Voor de naaste toekomst worden dan ook weinig wij zigingen in dit marktbeeld verwacht en wordt de ver koop liggend tussen de 30 en 40.000 eenheden per jaar geraamd. Een verwachting die de heer De Witte baseert op de behoefte, waaraan de caravan voor een groot aan tal mensen voldoet. De behoefte aan vrijheid en onafhan kelijkheid, de behoefte om er uit te zijn, om in de natuur te zijn. Eigenlijk is caravannen mede een antwoord op de stedebouw van de afgelopen decennia. De mensen worden in doosjes hoog boven de grond opgeborgen, en daarom nemen ze in het weekend de caravan, waarin de menselijke schaal weer wordt teruggevonden. Dat is, mede de psychologische achtergrond van het caravan nen. 10.000 stuks 35.000 35.000 35.000 3_K800 V5W V®? V55? 30.000 nere accessoires. Deze opstelling resulteert in een be drag van ca. ƒ10.500,nodig voor aankoop waarover (zo nodig) renteverlies en afschrijving moeten worden be rekend. Bewust heeft de R.A.I. een middenklasse caravan ge kozen, die volledig geschikt is voor gezinsgebruik. Hier door wordt immers een redelijke vergelijking mogelijk met andere vormen van recreatie als het huren van een zomerhuisje of een autovakantie in een bungalow in het buitenland, of een vliegvakantie. Deze cijfers zijn gemak kelijk te vinden in de brochure voor het seizen 1975 van de grote touroperators en toeristenorganisaties. GLOBALE KOSTENBEGROTING vierpersoons caravan (ultimo 1974) Vaste kosten bij aanschaffing - aanschafprijs ingerichte wagen - voorzieningen als kachel, koelkast, voortent - kleine accessoires - restwaarde na acht jaar 8.500,- 1.900,- 100,- ƒ10.500,- 3.000,- 7.500,- jaarlijkse kosten - afschrijving (in acht jaar) - renteverlies - extra voorzieningen auto - grote- en smeerbeurten - allrisk-verzekering - belasting (motorrijtuigenbelasting) - batterijen, gaskousjes e.d - winterstalling - extra benzine trekkende auto .T\-. 950,- p.m. 200,- 75,- 100,- 20,- 35,- 150,- 120,- lijkheden, afhankelijk van het meer of minder goed ge vuld zijn van de eigen portemonnaie, steeds groter. In de toercaravans ligt de grootste keus in de prijs klasse tussen de ƒ6 7.000,bij de stacaravans in de categorie ƒ13 tot 14.000,Maar luxe uitvoeringen in prijzen die boven de 20 tot 25.000,liggen zijn vooral in de stacaravansector geen uitschieters! 1.650,- Wat de post „renteverlies" betreft, is men in het al gemeen evenals bij een particuliere auto of andere duurzame gebruiksgoederen niet gewoon deze in de kostencalculatie op te nemen. De afschrijving wel: reke ning houdend met een (in 't algemeen vrij hoge) restwaar de van tenminste 3.000,- na acht jaar, dan bedraagt de Er is ook een economisch financiële achtergrond. De caravan is een recreatiemiddel en concurreert dus met andere aanbiedingen op de vakantiemarkt. Maar van die andere aanbiedingen, of het nu een vliegreis naar Span je of een gehuurd huisje op de Veluwe is, houdt men na afloop mets meer over dan herinneringen of hoog stens een leuke dia-avond Een beetje simpel gezegd: men betaalt voor een afgepaste portie vakantievreugde Bij een caravan is er echter sprak van investeren. Er moet één keer een groter bedrag uitgegeven worden en daarvoor is via financiering ook wel een oplossing te vinden om vele jaren te kunnen genieten Met nog het bijkomend voordeel van de mogelijkheid om er weekenden uit te kunnen breken. DE CARAVAN-VAKANTIE-ALTERNATIEF AA EER mensen op vakantie met minder geld op zak. Wordt dat het vakantiepatroon voor de komende jaren. Wanneer er althans van uitgegaan wordt dat de economische recessie aanhoudt. De alom stijgende prij zen ook in de sector van het vakantie houden dwingen tot aanpassing en in veel gevallen tot bezuini ging! Anderzijds neemt het aantal vakantiegangers in ons land verder toe. In de periode 19701973 steeg het to taal aantal vakanties (van vijf of meer dagen) met een kleine 10 procent, en ook in het afgelopen seizoen was er nog een lichte stijging. Er zijn echter wel wat verschui vingen: het is vooral de korte vakantie, de zgn. verblijfs- recreatie, die steeds meer ,,in" raakt. Het gevolg is dat er in verhouding ook meer Nederlanders in het egien land blijven of direct over de grens gaan! In 1973 werden in Nederland weer meer zomervakan ties doorgebracht in de caravan dan in voorgaande jaren. Uit het CBS-vakantie-onderzoek bleek dat 23 procent van de vakanties in Nederland in een caravan of vouwwagen worden doorgebracht, tegen 20 pet. in 1971 en 17 pet. in 1970. Zomerhuisjes en bungalows vormen met 28 pro cent het belangrijkste vakantieverblijf, terwijl (tent)huis met 21 pet. en hotel en pension met 11 pet. eveneens van betekenis zijn. Hoe gaan deze verhoudingen liggen, nu als gevolg van de naweeën van de brandstofcrisis autorijden zoveel duur der is geworden? Zal er bezuinigd worden als het vakan tiebudget verder onder druk komt van hogere treintarie- ven, in prijs verhoogde vliegvakanties en verder geste gen prijzen van bungalows en appartementen. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. T*\E R.A.I. vereniging heeft een rekensommetje ge- maakt en getracht de kosten van het caravange- bruik te becijferen. Daarbij is uitgegaan van een mid denklasse caravan van ca. ƒ8.500,nieuwwaarde. Bij deze aanschaffingsprijs moet een bedrag van ƒ1.500, 2.000,worden geteld voor een verdere uitrusting van de wagen met bijv. kachel, koelkast, voortent en klei afschrijving ca. ƒ950,per jaar. De eerste post op deze kostenbegroting. Evenals bij de auto wordt onderscheid gemaakt tus sen vaste en variabele kosten. De laatstgenoemde zijn zoals bekend afhankelijk van de mate waarin gebruik wordt gemaakt van de caravan, bijv. extra benzine auto en daggeld voor het staan op een camping. De opstel ling van de vaste en variabele kosten resulteert in een totaal van ƒ1.650,waarbij de kosten van een vaste standplaats en/of campinggeld nog buiten de beschou- De oplossing die Dik Bruynesteyn bedacht voor de problem en die d< IC

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 10