caravan-rai
12 t/m 18 dec.
1965 1970
1971
1972
1973
19?;
A LHOEWEL ook de caravanfabrikanten ook met stij-
ging van de grondstoffenprijzen te kampen hebben
waardoor de prijzen van caravans de laatste twee jaar
iets gestegen zijn (van 1971 t m juni 1974 met 19%).
Daarnaast zijn er typen in eenvoudiger uitvoering ge
komen die weer tegen een lagere prijs worden aange
boden. Zo is de laagst geprijsde vouwwagen de Erka
Corvette van ƒ2.365;de j; >edkoopste toercaravan de
huifkar-model van de firma De Roeck van 2.990,en
de goedkoopste stacaravan eveneens van de firma De
Roeck voor 7.990,Overigens worden de keuzemoge-
A LS dit blad in de bus valt is de bekende jaarlijkse
Caravan R A I alweer van start gegaan. Gelukkig
zoals de voorzitter van het uitvoerend comité de heer F.
de Witte onlangs kon konstateren, onder wat plezieriger
omstandigheden dan het vorig jaar. Toen stonden we
aan het begin van de ..energiecrisis' Overigens is ,,de
klap'' van benzinedistributie en zond gsrijverbod voor de
caravanindustrie bijzone!^, zwaar aangekomen Het be
zoekcijfer kwam niet hoger o n 29.500, terwijl normaal
zeker op 60 a 70.000 gerekend mag worden. Vanzelf
sprekend hebben ook de verkopen onder de omstandig
heden geleden. Al vrij spoedig, in het voorjaar is ech
ter een herstel ingetreden, hetgeen niet wil zeggen, dat
er geen moeilijkheden zijn geweest en hier en daar nog
wel zijn. Maar de branche als geheel heeft zich, sneller
dan verwacht werd goed hersteld. In 1973 zijn er onge
veer 35.000 caravans verkocht, voor dit jaar wordt een
schatting van 30.000 aangehouden, een daling van
ongeveer veertien procent. Een teruggang, die in dezelf
de orde van grootte ligt als die in de auto-branche. Een
vermindering waarvan het, zo merkt de heer De Witte
op, niet zeker is, dat deze vermindering geheel op reke
ning van de oliesituatie komt. Vorig jaar heb ik u een
aantal veranderingen op de caravanmarkt geschetst. De
latste jaren is er een zekere stabilisatie opgetreden
op het niveau van ongeveer 35.000 caravans per jaar
en in zo'n marktsituatie zijn schommelingen, naar boven
en naar beneden, te verwachten.
De grote groei die we in de zestiger jaren hebben ge
had, heeft plaats gemaakt voor een toestand waarin ver
vanging geleidelijk aan belangrijker gaat worden. Ver
vanging, omdat bijvoorbeeld de gezinsomstandigheden
zijn veranderd of omdat men meer ruimte of meer com
fort wenst. Net als bij een auto begint men vaak met een
eenvoudig model caravan om dan later op een duurder
en comfortabeler type over te gaan.
Voor de naaste toekomst worden dan ook weinig wij
zigingen in dit marktbeeld verwacht en wordt de ver
koop liggend tussen de 30 en 40.000 eenheden per jaar
geraamd. Een verwachting die de heer De Witte baseert
op de behoefte, waaraan de caravan voor een groot aan
tal mensen voldoet. De behoefte aan vrijheid en onafhan
kelijkheid, de behoefte om er uit te zijn, om in de natuur
te zijn. Eigenlijk is caravannen mede een antwoord op
de stedebouw van de afgelopen decennia. De mensen
worden in doosjes hoog boven de grond opgeborgen,
en daarom nemen ze in het weekend de caravan, waarin
de menselijke schaal weer wordt teruggevonden. Dat is,
mede de psychologische achtergrond van het caravan
nen.
10.000 stuks
35.000 35.000 35.000
3_K800 V5W V®? V55? 30.000
nere accessoires. Deze opstelling resulteert in een be
drag van ca. ƒ10.500,nodig voor aankoop waarover
(zo nodig) renteverlies en afschrijving moeten worden be
rekend.
Bewust heeft de R.A.I. een middenklasse caravan ge
kozen, die volledig geschikt is voor gezinsgebruik. Hier
door wordt immers een redelijke vergelijking mogelijk
met andere vormen van recreatie als het huren van een
zomerhuisje of een autovakantie in een bungalow in het
buitenland, of een vliegvakantie. Deze cijfers zijn gemak
kelijk te vinden in de brochure voor het seizen 1975 van
de grote touroperators en toeristenorganisaties.
GLOBALE KOSTENBEGROTING
vierpersoons caravan (ultimo 1974)
Vaste kosten bij aanschaffing
- aanschafprijs ingerichte wagen
- voorzieningen als kachel, koelkast, voortent
- kleine accessoires
- restwaarde na acht jaar
8.500,-
1.900,-
100,-
ƒ10.500,-
3.000,-
7.500,-
jaarlijkse kosten
- afschrijving (in acht jaar)
- renteverlies
- extra voorzieningen auto
- grote- en smeerbeurten
- allrisk-verzekering
- belasting (motorrijtuigenbelasting)
- batterijen, gaskousjes e.d
- winterstalling
- extra benzine trekkende auto .T\-.
950,-
p.m.
200,-
75,-
100,-
20,-
35,-
150,-
120,-
lijkheden, afhankelijk van het meer of minder goed ge
vuld zijn van de eigen portemonnaie, steeds groter.
In de toercaravans ligt de grootste keus in de prijs
klasse tussen de ƒ6 7.000,bij de stacaravans in de
categorie ƒ13 tot 14.000,Maar luxe uitvoeringen in
prijzen die boven de 20 tot 25.000,liggen zijn vooral
in de stacaravansector geen uitschieters!
1.650,-
Wat de post „renteverlies" betreft, is men in het al
gemeen evenals bij een particuliere auto of andere
duurzame gebruiksgoederen niet gewoon deze in de
kostencalculatie op te nemen. De afschrijving wel: reke
ning houdend met een (in 't algemeen vrij hoge) restwaar
de van tenminste 3.000,- na acht jaar, dan bedraagt de
Er is ook een economisch financiële achtergrond. De
caravan is een recreatiemiddel en concurreert dus met
andere aanbiedingen op de vakantiemarkt. Maar van die
andere aanbiedingen, of het nu een vliegreis naar Span
je of een gehuurd huisje op de Veluwe is, houdt men
na afloop mets meer over dan herinneringen of hoog
stens een leuke dia-avond Een beetje simpel gezegd:
men betaalt voor een afgepaste portie vakantievreugde
Bij een caravan is er echter sprak van investeren. Er moet
één keer een groter bedrag uitgegeven worden en
daarvoor is via financiering ook wel een oplossing te
vinden om vele jaren te kunnen genieten Met nog
het bijkomend voordeel van de mogelijkheid om er
weekenden uit te kunnen breken.
DE CARAVAN-VAKANTIE-ALTERNATIEF
AA EER mensen op vakantie met minder geld op zak.
Wordt dat het vakantiepatroon voor de komende
jaren. Wanneer er althans van uitgegaan wordt dat de
economische recessie aanhoudt. De alom stijgende prij
zen ook in de sector van het vakantie houden
dwingen tot aanpassing en in veel gevallen tot bezuini
ging!
Anderzijds neemt het aantal vakantiegangers in ons
land verder toe. In de periode 19701973 steeg het to
taal aantal vakanties (van vijf of meer dagen) met een
kleine 10 procent, en ook in het afgelopen seizoen was
er nog een lichte stijging. Er zijn echter wel wat verschui
vingen: het is vooral de korte vakantie, de zgn. verblijfs-
recreatie, die steeds meer ,,in" raakt. Het gevolg is dat
er in verhouding ook meer Nederlanders in het egien
land blijven of direct over de grens gaan!
In 1973 werden in Nederland weer meer zomervakan
ties doorgebracht in de caravan dan in voorgaande jaren.
Uit het CBS-vakantie-onderzoek bleek dat 23 procent van
de vakanties in Nederland in een caravan of vouwwagen
worden doorgebracht, tegen 20 pet. in 1971 en 17 pet.
in 1970. Zomerhuisjes en bungalows vormen met 28 pro
cent het belangrijkste vakantieverblijf, terwijl (tent)huis
met 21 pet. en hotel en pension met 11 pet. eveneens
van betekenis zijn.
Hoe gaan deze verhoudingen liggen, nu als gevolg van
de naweeën van de brandstofcrisis autorijden zoveel duur
der is geworden? Zal er bezuinigd worden als het vakan
tiebudget verder onder druk komt van hogere treintarie-
ven, in prijs verhoogde vliegvakanties en verder geste
gen prijzen van bungalows en appartementen. Het moet
uit de lengte of uit de breedte komen.
T*\E R.A.I. vereniging heeft een rekensommetje ge-
maakt en getracht de kosten van het caravange-
bruik te becijferen. Daarbij is uitgegaan van een mid
denklasse caravan van ca. ƒ8.500,nieuwwaarde. Bij
deze aanschaffingsprijs moet een bedrag van ƒ1.500,
2.000,worden geteld voor een verdere uitrusting
van de wagen met bijv. kachel, koelkast, voortent en klei
afschrijving ca. ƒ950,per jaar. De eerste post op deze
kostenbegroting.
Evenals bij de auto wordt onderscheid gemaakt tus
sen vaste en variabele kosten. De laatstgenoemde zijn
zoals bekend afhankelijk van de mate waarin gebruik
wordt gemaakt van de caravan, bijv. extra benzine auto
en daggeld voor het staan op een camping. De opstel
ling van de vaste en variabele kosten resulteert in een
totaal van ƒ1.650,waarbij de kosten van een vaste
standplaats en/of campinggeld nog buiten de beschou-
De oplossing die Dik Bruynesteyn bedacht voor de problem en die d<
IC