l"D£R l/J DL uLPi^. DE WET ACHTER U f* inrtifp vieecr 4 KI6E, 11 CARAVAN R.A.I. - FEITEN EN CIJFERS TENTOONSTELLINGSDAGEN: De Caravan R.A.I. internationale tentoonstel ling van toer- en sta-carvans, vouwwagens, onderdelen en toebehoren wordt gehouden van donderdag 12 tot en met woensdag 18 de cember in het R.A.I.-gebouw in Amsterdam. OPENINGSTIJDEN: Dagelijks van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur; zondag van 10 tot 17 uur. TOEGANGSPRIJS: ƒ5,-. OPPERVLAKTE: De tentoonstelling beslaat alle hallen van het R.A.I.-gebouw; de netto oppervlakte is ruim 30.000 m- (vorig jaar 28.000 m2); bruto opper vlakte 50.000, m-. AANTAL EXPOSANTEN: 133 (vorig jaar 124). AANTAL MODELLEN CARAVANS: 580 (vorig jaar 500). LANDEN VAN HERKOMST VAN DE CARAVANS: 12 te weten: België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ier ?nd, Italië, Joego slavië, Nederland, Oo:t-Duitsland, West-Duits- land, Zweden. CRÈCHE: Tijdens de tentoonstelling is dagelijks van 10 tot 17 uur een kindercrèche geopend; deze be vindt zich onder de eerste balconstand in de Europahal. VERBINDINGEN MET DE R.A.I.: komen, kunnen op de volgende wijze het snelst het R.A.I.-gebouw bereiken: he? R.A.I.-gebouw berekien: UIT DE RICHTING UTRECHT slaat men direct na het passeren van de verkeersbrug over de Amstel links af. Men bevindt zich dan op de Kennedylaan, die op het Europaplein eindigt. UIT DE RICHTING DEN HAAG komt men in de hoofdstad aan op de Amstelveenseweg. Van de afrit van de Rijksweg komend slaat men linksaf deze weg op. Vervolgens gaat men weer linksaf de De Boelenlaan op. Deze volgt men tot het einde bij het Esso Motor Hotel, waar men linksaf de Europa Boulevard op gaat tot he? Europaplein. DE TREIN VANAF CENTRAAL STATION met tramlijn 4, die zijn eindpunt heeft op het Europa plein. wing is gelaten. De kosten voor een staanplaats variëren namelijk tamelijk sterk, omdat ze afhankelijk zijn van de plaats en ligging van de camping en vooral van de tech nische voorzieningen, als riolering, waterzuivering en electriciteitsaansluiting, ligging aan water, terwijl ook al lerlei recreatiemogelijkheden op het terrein zelf steeds meer geld vragen etc.; waar naar zijn geld, is zeker van toepassing. Dientengevolge lopen de prijzen van een vaste of seizoenplaats uiteen van 350,tot ƒ1.200, a 1.500,per jaar of seizoen, gemiddeld 750,Voor al de laatste jaren zijn deze campingkosten opgelopen. mien die de 1 november-wet voor velen met zich mee bracht. T"}E twee belangrijkste kostengroepen, die van de ca- ravan zelf (in totaal 1.650,en voor de vaste staanplaats een gemiddelde van 750,geven, in totaal een bedrag van 2.400,>-7- per jaar. Uit een recent onder zoek van N.V. v/h Nederlandse Stichting voor Statistiek is vastgesteld dat een caravan gemiddeld 54 dagen per jaar wordt gebruikt, d.w.z. voor de vakanties en een rela tief groot aantal weekends in het voor- en naseizoen. Uitgaande van dit gemiddeld aantal caravandagen (54 da gen) bedragen de kosten per dag ƒ1.650,54 31,Hierbij dient nog rekening te worden gehouden met het bedrag voor de staanplaats die kan variëren van ƒ350,tot ƒ1.500,per jaar, hetgeen neerkomt bij 350 54 of 6,50 per dag en bij 1.500,54 op 28,per dag. Bij vergelijking van de dagprijs blijkt dat het hebben van een caravan een relatief goedkoop vakantiealterna tief is. Goedkoop, wanneer men bedenkt dat men behalve een stuk vrijheid om op een eigen wijze vakantie te hou den, ook een eigen bezit verwerft, een soort investering in een vrije tijdsbesteding. Het is echter veelal de vrij heid door de caravan, die op een gegeven moment voor velen belangrijker is dan elk rekensommetje ook! KIJKEN EN KOPEN OP DE CARAVAN R.AJ. De belangstellende bezoeker, wellicht aspirant koper, wacht ook op deze Caravan R.A.L Geen ge makkelijke taak om tol een gerichte keus te komen in de veelheid van de getoonde caravans, modellen, prijsklassen enz. Door de veelheid waaruit moet worden gekozen is de kans groot dat door de bo men het bos niet meer wordt gezien. Onder meer de A.N.W.B. kan hierbij goede diensten bewijzen. Aan de hand van een brochure „Caravan 75", waar in een groot aantal technische en andere wetens waardigheden over toer- en stacaravans, hef-, klap- en vouwwagens zijn verwerkt beschikt men over een groot aantal gegevens om de keus te kunnen be palen. Bij de Technische Voorlichting van de A.N. W.B. kan men ook terecht voor objektieve aankoop adviezen. Voordat er een beslissing genomen wordt is het. de moeite waard zich goed te laten informe ren en voorlichten. Uiteindelijk is de keus toch zelf aan U! TREKHAAK (arh 16 w.v.r.) totaal gewicht MINDER DAN r=rr 750 KG: r^JJ^ Geen voorschrif voor trekhaak 1/ L5 Ji, Letterlijke tekst WV.R. bij ANWB verkrijgbaar op inlichtingenblad (0845) MEER DAN 750 KG: Typegoedgekeurde trekhaak VERLICHTING Plaatje met typegoedkeuring Front A- 2 voorlichten wit art.84 w.v.r) Achter: B - 2 achterlichtenrood art.84 wvr) C - 2 stoplichten, rood of oranje (art.77 wvr') D - 2 richtingaanwijzers, rood of oranje (art.78') E 7 .2 lengte-driehoeken, rood (art.84 wvr) (Voor moten: zie het wegenverkeersreglementw.v.r) Trekhaak moet typegoedkeuring hebben als totaalgewicht aan - I hanger meer is cfan 750 kg. (art 16 w.v.r.) Haak mag nummer - plaat niet gedeeltelijk af dekken.Zo nodig num merplaat verplaatsen. DOKUMENT (arM6w.vr.) MINDER DAN 750KG: v A Geen Registratiebewijs; j slechts Identiteitsbewijs \J/' REMMEN REM VERPLICHT S REM NIET VERPLICHT MEER DAN 750 KG 1. Typegoedkeuring Rijksdienst voor het Wegverkeer Informeerbij importeur bij Rijksdienstv. h Wegverkeer bij ANWB 2. Registratie bewijs ver-plicht; levering via handelaar. Totaal-gewicht: caravangewicht plus bagage én inventaris enz. Rem verplicht als geladen aanhanger zwaarder is dan de helft van gewicht van lege auto of zwaarder dan 75Ö~kg. RECHTER BUITENSPIEGEL: dit doorzicht beperkt wordt... isrechter- AFMETINGEN ar f.65 w.v.r (EXTRA RICHTINGAANWIJZERS (art\78w.vr) maximum 1,80 m max.2,50m B wegen 2,20m) Zwitserland 2,10m of met beperkingen 2,20m Noorwegen 2,20m maximum 8 m. (Zwitserland 6,50 m of met beperkingen 7 m) LOS BREEKREM INRICHTING (Handrembreekkabel) arf\67w.v.r. HULPKOPPELING (arK67wvr.) Ongeremde aanhanger of aanhanger .zonder handrembneek- kabel moet extra vei I igheid="hulpkoppel irrg hebben (totT5T)04<g leeg gewicht* laadvermogen). De ANWB heeft op duidelijke èn overzichtelijke wijze nog eens in bovenstaande tekeningen in bééld gebracht waaraan, de auto, trek- Breekkabel rukt handrem vast indien caravan los'zou breken haak en caravan volgens de wettelijke voorschriften dient te vol doen. De aandacht wordt hierbij gevestigd op een belangrijke wij ziging van zeer recente datum. Het is n.l. nu niet meer verplicht om een rechter zijspiegel te hebben als de auto voorzien is van een trekhaak. Zo1n extra spiegel is nu uitsluitend vereist als het zicht door de caravan onvoldoende is. (zie tekening).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 11