l"D£R
l/J DL
uLPi^.
DE WET ACHTER U
f* inrtifp
vieecr
4
KI6E,
11
CARAVAN R.A.I. - FEITEN EN CIJFERS
TENTOONSTELLINGSDAGEN:
De Caravan R.A.I. internationale tentoonstel
ling van toer- en sta-carvans, vouwwagens,
onderdelen en toebehoren wordt gehouden
van donderdag 12 tot en met woensdag 18 de
cember in het R.A.I.-gebouw in Amsterdam.
OPENINGSTIJDEN:
Dagelijks van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur;
zondag van 10 tot 17 uur.
TOEGANGSPRIJS:
ƒ5,-.
OPPERVLAKTE:
De tentoonstelling beslaat alle hallen van het
R.A.I.-gebouw; de netto oppervlakte is ruim
30.000 m- (vorig jaar 28.000 m2); bruto opper
vlakte 50.000, m-.
AANTAL EXPOSANTEN:
133 (vorig jaar 124).
AANTAL MODELLEN CARAVANS:
580 (vorig jaar 500).
LANDEN VAN HERKOMST VAN DE CARAVANS:
12 te weten: België, Denemarken, Finland,
Frankrijk, Groot-Brittannië, Ier ?nd, Italië, Joego
slavië, Nederland, Oo:t-Duitsland, West-Duits-
land, Zweden.
CRÈCHE:
Tijdens de tentoonstelling is dagelijks van 10
tot 17 uur een kindercrèche geopend; deze be
vindt zich onder de eerste balconstand in de
Europahal.
VERBINDINGEN MET DE R.A.I.:
komen, kunnen op de volgende wijze het snelst
het R.A.I.-gebouw bereiken:
he? R.A.I.-gebouw berekien:
UIT DE RICHTING UTRECHT slaat men direct
na het passeren van de verkeersbrug over de
Amstel links af. Men bevindt zich dan op de
Kennedylaan, die op het Europaplein eindigt.
UIT DE RICHTING DEN HAAG komt men in de
hoofdstad aan op de Amstelveenseweg. Van
de afrit van de Rijksweg komend slaat men
linksaf deze weg op. Vervolgens gaat men weer
linksaf de De Boelenlaan op. Deze volgt men
tot het einde bij het Esso Motor Hotel, waar
men linksaf de Europa Boulevard op gaat tot
he? Europaplein.
DE TREIN VANAF CENTRAAL STATION met
tramlijn 4, die zijn eindpunt heeft op het Europa
plein.
wing is gelaten. De kosten voor een staanplaats variëren
namelijk tamelijk sterk, omdat ze afhankelijk zijn van de
plaats en ligging van de camping en vooral van de tech
nische voorzieningen, als riolering, waterzuivering en
electriciteitsaansluiting, ligging aan water, terwijl ook al
lerlei recreatiemogelijkheden op het terrein zelf steeds
meer geld vragen etc.; waar naar zijn geld, is zeker van
toepassing. Dientengevolge lopen de prijzen van een
vaste of seizoenplaats uiteen van 350,tot ƒ1.200,
a 1.500,per jaar of seizoen, gemiddeld 750,Voor
al de laatste jaren zijn deze campingkosten opgelopen.
mien die de 1 november-wet voor velen met zich mee bracht.
T"}E twee belangrijkste kostengroepen, die van de ca-
ravan zelf (in totaal 1.650,en voor de vaste
staanplaats een gemiddelde van 750,geven, in totaal
een bedrag van 2.400,>-7- per jaar. Uit een recent onder
zoek van N.V. v/h Nederlandse Stichting voor Statistiek
is vastgesteld dat een caravan gemiddeld 54 dagen per
jaar wordt gebruikt, d.w.z. voor de vakanties en een rela
tief groot aantal weekends in het voor- en naseizoen.
Uitgaande van dit gemiddeld aantal caravandagen (54 da
gen) bedragen de kosten per dag ƒ1.650,54
31,Hierbij dient nog rekening te worden gehouden
met het bedrag voor de staanplaats die kan variëren van
ƒ350,tot ƒ1.500,per jaar, hetgeen neerkomt bij
350 54 of 6,50 per dag en bij 1.500,54 op
28,per dag.
Bij vergelijking van de dagprijs blijkt dat het hebben
van een caravan een relatief goedkoop vakantiealterna
tief is. Goedkoop, wanneer men bedenkt dat men behalve
een stuk vrijheid om op een eigen wijze vakantie te hou
den, ook een eigen bezit verwerft, een soort investering
in een vrije tijdsbesteding. Het is echter veelal de vrij
heid door de caravan, die op een gegeven moment voor
velen belangrijker is dan elk rekensommetje ook!
KIJKEN EN KOPEN OP DE CARAVAN R.AJ.
De belangstellende bezoeker, wellicht aspirant
koper, wacht ook op deze Caravan R.A.L Geen ge
makkelijke taak om tol een gerichte keus te komen
in de veelheid van de getoonde caravans, modellen,
prijsklassen enz. Door de veelheid waaruit moet
worden gekozen is de kans groot dat door de bo
men het bos niet meer wordt gezien. Onder meer
de A.N.W.B. kan hierbij goede diensten bewijzen.
Aan de hand van een brochure „Caravan 75", waar
in een groot aantal technische en andere wetens
waardigheden over toer- en stacaravans, hef-, klap-
en vouwwagens zijn verwerkt beschikt men over een
groot aantal gegevens om de keus te kunnen be
palen. Bij de Technische Voorlichting van de A.N.
W.B. kan men ook terecht voor objektieve aankoop
adviezen. Voordat er een beslissing genomen wordt
is het. de moeite waard zich goed te laten informe
ren en voorlichten. Uiteindelijk is de keus toch zelf
aan U!
TREKHAAK (arh 16 w.v.r.)
totaal
gewicht
MINDER DAN r=rr
750 KG: r^JJ^
Geen voorschrif
voor trekhaak 1/ L5 Ji,
Letterlijke tekst WV.R. bij ANWB verkrijgbaar op inlichtingenblad (0845)
MEER DAN
750 KG:
Typegoedgekeurde
trekhaak
VERLICHTING
Plaatje met
typegoedkeuring
Front A- 2 voorlichten wit art.84 w.v.r)
Achter: B - 2 achterlichtenrood art.84 wvr)
C - 2 stoplichten, rood of oranje (art.77 wvr')
D - 2 richtingaanwijzers, rood of oranje (art.78')
E 7 .2 lengte-driehoeken, rood (art.84 wvr)
(Voor moten: zie het wegenverkeersreglementw.v.r)
Trekhaak moet typegoedkeuring
hebben als totaalgewicht aan - I
hanger meer is cfan 750 kg.
(art 16 w.v.r.)
Haak mag nummer -
plaat niet gedeeltelijk
af dekken.Zo nodig num
merplaat verplaatsen.
DOKUMENT (arM6w.vr.)
MINDER DAN 750KG: v A
Geen Registratiebewijs; j
slechts Identiteitsbewijs \J/'
REMMEN
REM VERPLICHT S
REM NIET VERPLICHT
MEER DAN 750 KG
1. Typegoedkeuring Rijksdienst
voor het Wegverkeer
Informeerbij importeur
bij Rijksdienstv.
h Wegverkeer
bij ANWB
2. Registratie bewijs ver-plicht;
levering via handelaar.
Totaal-gewicht:
caravangewicht
plus bagage én
inventaris enz.
Rem verplicht als geladen
aanhanger zwaarder is dan
de helft van gewicht van lege
auto of zwaarder dan 75Ö~kg.
RECHTER BUITENSPIEGEL:
dit doorzicht beperkt wordt... isrechter-
AFMETINGEN ar f.65 w.v.r
(EXTRA RICHTINGAANWIJZERS
(art\78w.vr)
maximum
1,80 m
max.2,50m
B wegen 2,20m)
Zwitserland 2,10m
of met beperkingen 2,20m
Noorwegen 2,20m
maximum 8 m.
(Zwitserland 6,50 m of
met beperkingen 7 m)
LOS BREEKREM INRICHTING
(Handrembreekkabel) arf\67w.v.r.
HULPKOPPELING (arK67wvr.)
Ongeremde aanhanger of aanhanger .zonder handrembneek-
kabel moet extra vei I igheid="hulpkoppel irrg hebben (totT5T)04<g
leeg gewicht* laadvermogen).
De ANWB heeft op duidelijke èn overzichtelijke wijze nog eens in
bovenstaande tekeningen in bééld gebracht waaraan, de auto, trek-
Breekkabel rukt handrem vast
indien caravan los'zou breken
haak en caravan volgens de wettelijke voorschriften dient te vol
doen. De aandacht wordt hierbij gevestigd op een belangrijke wij
ziging van zeer recente datum. Het is n.l. nu niet meer verplicht
om een rechter zijspiegel te hebben als de auto voorzien is van
een trekhaak. Zo1n extra spiegel is nu uitsluitend vereist als
het zicht door de caravan onvoldoende is. (zie tekening).