Xztr,
2e SECRETARIS
V
De prijsvoorstellen
Europese Commissie
1975/1976
Ook laarzen aan bij het
Ministerie van Landbouw
Op weg naar ge-indexeerde
landbouwprijzen
3
De Europese Commissie heeft op 27 november 1974
overeenstemming bereikt over de volgende voorstellen
Voorstel
C.O.P.A.
Voorstel
C.O.P.A.
harde tarwe
8%
20
zachte tarwe
richtprijs
interventieprijs
10%
9%
15%
gerst
richtprijs
interventieprijs
10%
10%
15%
rogge
richtprijs
interventieprijs
CM CM
15%
mais
richtprijs
interventieprijs
11
11%
15%
rijst
richtprijs
interventieprijs
8%
6%
20%
suikerbieten
minimumprijs
p~r 1 februari Ï9~5
per 1 juf! 1975
8%
8%
20%
koolzaad
richtprijs
interventieprijs
11%
11
20%
gedroogde
groenvoeders
vlas
zaaizaad
appels, peren
groenten en
ander fruit
melk
rundvlees
steunbedrag van
6,30 naar 8,r.e./ton
steunbedrag
steunbedrag
referentiep rijs
referentieprijs
richtprijs
per 1 febr. 1975
per 1 sept. 1975
oriëntatieprijs
interventieprijs
permanente
interventieprijs
varkensvlees basisprijs
12%
10%
9%
11
6%
4%
7%
4,5%
0
11%
15%
13%
15%
Niet alleen Z.-W.-Nederland blijkt met wateroverlast te
kampen te hebben maar zelfs het Ministerie van Landbouw
in Den Haag. Door de zware en overvloedige regenval de
laatste tijd blijkt de afwatering van de binnenparkeerplaats
van het ministerie totaal onvoldoende te zijn zodat pompen
er aan te pas moesten komen om de zaak enigszins droog
en begaanbaar te krijgen. De enige oplossing is, zo schrijft
de personeelskrant van het ministerie, een verbeterd afwa
teringssysteem. Daar bemoeit nu één van de Wageningse
onderzoekinstellingen, het Instituut voor Cultuurtechniek en
Waterhuishouding, zidh mee. Een probleem dat gemakke
lijker op te lossen zal zijn dan dat van de wateroverlast in
het Zuid-Westen!
Daarbij moet er rekening mee gehouden worden dat
de Europese Cie een vermindering ineens van monetair-
compenserende bedragen wordt voorgesteld aan het be
gin van de betrokken produktieseizoenen.
Dit met dien verstande dat deze vermindering voor
melk in twee fasen wordt uitgevoerd n.l. per 1 februari
en 1 september en voor suiker per 1 februari en 1 juli
1975. Deze vermindering zou worden:
Duitsland 5 (3 2 voor melk ep suiker).
Benelux 2.76 (in 2 gelijke fasen voor melk en
suiker).
Frankrijk 3.5 (tijdstip in nader overleg met Fran
se regering).
Ook laarzen aan bij het Ministerie van Landbouw.
De Maatschappij tot bevordering van Landbouw, tuinbouw en veeteelt in Zeeland en
Noord-Brabant (ZLM)
roept sollicitanten op voor de funktie van
Deze funktie omvat in overleg en na taakverdeling met de secretaris-penningmeester
algemeen secretariaatswerk ten behoeve van het bestuur, het verzorgen en onderhou
den van contacten met de leden in kring- en afdelingsverband en de vertegenwoordiging
van de Organisatie in de externe relaties.
In deze funktie wordt een grote mate van zelfstandigheid gevraagd. Verdere perspectie
ven zijn niet uitgesloten.
VEREISTEN opleiding op academisch niveau
goede uitdrukkingsvaardigheid in woord en
geschrift
goede contactuele eigenschappen
SALARIS afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring
STANDPLAATS Goes
DATUM VAN INDIENSTTREDING 1 maart 1975 of indien mogelijk eerder
Schriftelijke sollicitaties binnen 14 dagen na het verschijnen van dit blad te richten aan
het bestuur van de ZLM, Landbouwhuis, Grote Markt 28, Postbus 46 te Goes.
(Vervolg- van pagina 1)
vele bedrijven zijn kom ente verkeren en de enorme
spanningen die dat in vele gezinnen heeft.
Dat er niet meteen een tot in alle details uitgewerkte
regeling op tafel ligt, is logisch. Dat deze minister var
land- en tuinbouw en dit kabinet evenwel niet de besluit
vaardigheid en de moed konden opbrengen om op zeer
korte termijn een in grote lijnen vastgestelde regeling
zoals door het georganiseerde bedrijfsleven is voorge
steld, af te kondigen getuigt helaas niet van een slag
vaardig beleid.
Wij hopen nu in elk geval dat in de loop van deze week
aan alle onzekerheid een einde komt en dat de regering
door het instellen van een „schadevergoedingsregelinc
wateroverlast", waar alle getroffen bedrijven gebruik var
kunnen maken, de rampsituatie daadwerkelijk onder
kend.
Een rampsituatie die zich overigens niet tot de akker
bouw beperkt, maar die ook vele veehouders voor wel
haast onoplosbare problemen stelt doordat slechts eer
beperkt gedeelte van de ruwvoederwinning gerealiseerd
kan worden. Het is absoluut noodzakelijk dat ook vooi
deze bedrijven een regeling getroffen dient te worden
bijvoorbeeld door het tegen gereduceerde prijs beschik
baar stellen van vervangend voer.
LUTEIJN.
de markt niet altijd de naam van de koper of verkoper
bekend is. Dan kan die niet worden vermeld en de boek
houding wordt daardoor niet onbruikbaar voor de winst
berekening. Er doen zich echter ook andere gevallen voor
en dan kan er wel eens geschil ontstaan.
tjET is een vaste regel dat een ondernemer die be-
drijfskosten wil aftrekken tegenover de fiscus
moet bewijzen dat hij die kosten ook werkelijk heeft ge
maakt. Dit bewijs moet als regel geleverd worden, aan de
hand van een goede boekhouding. Een boekhouding die
materieel betrouwbaar is, zoals dat meestal wordt gezegd.
Wil een boekhouding goed zijn dan moet die regelmatig
worden bijgehouden. De posten moeten voorzien zijn van
omschrijvingen, waaruit de aard van de uitgaaf blijkt. Het
spreekt vanzelf dat ook de naam van de persoon of in
stelling aan wie een betaling gedaan is, uit de boekhou
ding moet blijken.
Dat vanzelfsprekende is toch ook geen regel zonder
uitzondering. Het is duidelijk dat b.v. bij de veehandel op
fN zo'n geval moest het Gerechtshof te Arnhem uit
spraak doen. Het geval waarover het ging was, wat
de feiten betreft, erg eenvoudig. Helaas staat het ook niet
op zichzelf.
Het ging over een bakker die, naasst zijn bakkerij ook
nog een kruideniersbedrijf dreef. Behalve de bakker en
zijn vrouw, werkten in de winkels ook nog 2 winkelmeis
jes. Op drukke dagen, in de weekends en voor feestdagen
konden die het werk niet aan. Dan werden er „noodhul
pen" aangetrokken. Dat waren meestal getrouwde vrou
wen die wel wilden komen werken, maar de bakker
mocht hun loon niet mei hun naam in zijn administratie
vermelden. Als dat gebeurde, kwamen ze niet.
De bakker zette het loon van de noodhulpen, in totaal
over 1971 f 1.968,48, dus geen groot bedrag, op zijn loon-
staat en droeg er loonbelasting en premie A.O.W./A.W.W.
over af. Namen vermelde hij niet. Alleen het woord
„noodhulpen" en het bedrag Hij trok het loonbedrag
wel af bij de berekening van zijn winst.
T\E inspecteur wilde deze kostenpost niet accepteren.
Volgens hem stond niet vast dat de bakker dit be
drag als bedrijfsuitgaven werkelijk had uitgegeven. De
bakker kon, volgens hem, gemakkelijk bewijzen dat de
lonen werkelijk aan „noodhulpen" betaald waren door
hun namen te noemen. Dat toas nu juist wat voor de bak
ker, in zijn omstandigheden een te zware opgave was,
want dat zou tot gevolg hebben dat de helpers niet meer
zouden komen.
Het Gerechtshof te Arnhem had begrip voor zijn moei
lijkheden. De bakker voerde een goede boekhouding. Dan
in een bedrijf als dit op drukke dagen helpers aangetrok
ken moeten worden is algemeen bekend. Dat hun loor
dan wordt geboekt zonder dat hun naam wordt vermela
maakt opzichzelf de boekhouding niet onbetrouwbaar.
De bakker mocht du$ het loon aftrekken voor zijn
winstberekening!
T j IT deze uitspraak moet men natuurlijk niet afleiden
U dat men het wel vermelden van namen in een boek
houding niet zo nauw hoeft te nemen. Het ging hier om
een betrekkelijk klein bedrag en om omstandigheden
waarvan iedereen weet, dat ze bestaan.
Niemand is daar gelukkig mee, de bakker zal dat ook
niet zijn geweest, maar zijn klanten moeten geholpen wor
den en daarvoor doet men wat men kan.
Deze soort gevallen doen zich wel meer voor. Dikwijls
gebeurt het waarschijnlijk nog uit onkunde. Men gaat als
noodhulp werken, verdient een klein bedrag en vreest
dat men alles, of in ieder geval het grootste gedeelte, naar
de belasting moet brengen. Dat wil men niet en dus moet
het zwart!
Men vergeet dan dat een gehuwde vrouw over haar
arbeidsinkomsten pas als zij in een jaar meer dan
f 1.500,netto verdient, belasting gaat betalen. De mini
mum vaste kostenaftrek lag voor 1973 en 1974 op f 200,
Dat betekent dat men bij f 1.700,bruto nog niets be
taalt dan A.O.W./A.W.W.-premie en wat inhoudingen
voor de sociale wetten. En die zal de baas dan nog wel
voor zijn rekening nemen. Het is dus niet alleen zo dat
„Zwart" altijd al verwerpelijk is, maar men verdient er
nog niets mee ook! Men maakt het alleen een ander moei
lijk, al bedoeld men dat dan misschien niet!
PAAUWE.