Xztr, 2e SECRETARIS V De prijsvoorstellen Europese Commissie 1975/1976 Ook laarzen aan bij het Ministerie van Landbouw Op weg naar ge-indexeerde landbouwprijzen 3 De Europese Commissie heeft op 27 november 1974 overeenstemming bereikt over de volgende voorstellen Voorstel C.O.P.A. Voorstel C.O.P.A. harde tarwe 8% 20 zachte tarwe richtprijs interventieprijs 10% 9% 15% gerst richtprijs interventieprijs 10% 10% 15% rogge richtprijs interventieprijs CM CM 15% mais richtprijs interventieprijs 11 11% 15% rijst richtprijs interventieprijs 8% 6% 20% suikerbieten minimumprijs p~r 1 februari Ï9~5 per 1 juf! 1975 8% 8% 20% koolzaad richtprijs interventieprijs 11% 11 20% gedroogde groenvoeders vlas zaaizaad appels, peren groenten en ander fruit melk rundvlees steunbedrag van 6,30 naar 8,r.e./ton steunbedrag steunbedrag referentiep rijs referentieprijs richtprijs per 1 febr. 1975 per 1 sept. 1975 oriëntatieprijs interventieprijs permanente interventieprijs varkensvlees basisprijs 12% 10% 9% 11 6% 4% 7% 4,5% 0 11% 15% 13% 15% Niet alleen Z.-W.-Nederland blijkt met wateroverlast te kampen te hebben maar zelfs het Ministerie van Landbouw in Den Haag. Door de zware en overvloedige regenval de laatste tijd blijkt de afwatering van de binnenparkeerplaats van het ministerie totaal onvoldoende te zijn zodat pompen er aan te pas moesten komen om de zaak enigszins droog en begaanbaar te krijgen. De enige oplossing is, zo schrijft de personeelskrant van het ministerie, een verbeterd afwa teringssysteem. Daar bemoeit nu één van de Wageningse onderzoekinstellingen, het Instituut voor Cultuurtechniek en Waterhuishouding, zidh mee. Een probleem dat gemakke lijker op te lossen zal zijn dan dat van de wateroverlast in het Zuid-Westen! Daarbij moet er rekening mee gehouden worden dat de Europese Cie een vermindering ineens van monetair- compenserende bedragen wordt voorgesteld aan het be gin van de betrokken produktieseizoenen. Dit met dien verstande dat deze vermindering voor melk in twee fasen wordt uitgevoerd n.l. per 1 februari en 1 september en voor suiker per 1 februari en 1 juli 1975. Deze vermindering zou worden: Duitsland 5 (3 2 voor melk ep suiker). Benelux 2.76 (in 2 gelijke fasen voor melk en suiker). Frankrijk 3.5 (tijdstip in nader overleg met Fran se regering). Ook laarzen aan bij het Ministerie van Landbouw. De Maatschappij tot bevordering van Landbouw, tuinbouw en veeteelt in Zeeland en Noord-Brabant (ZLM) roept sollicitanten op voor de funktie van Deze funktie omvat in overleg en na taakverdeling met de secretaris-penningmeester algemeen secretariaatswerk ten behoeve van het bestuur, het verzorgen en onderhou den van contacten met de leden in kring- en afdelingsverband en de vertegenwoordiging van de Organisatie in de externe relaties. In deze funktie wordt een grote mate van zelfstandigheid gevraagd. Verdere perspectie ven zijn niet uitgesloten. VEREISTEN opleiding op academisch niveau goede uitdrukkingsvaardigheid in woord en geschrift goede contactuele eigenschappen SALARIS afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring STANDPLAATS Goes DATUM VAN INDIENSTTREDING 1 maart 1975 of indien mogelijk eerder Schriftelijke sollicitaties binnen 14 dagen na het verschijnen van dit blad te richten aan het bestuur van de ZLM, Landbouwhuis, Grote Markt 28, Postbus 46 te Goes. (Vervolg- van pagina 1) vele bedrijven zijn kom ente verkeren en de enorme spanningen die dat in vele gezinnen heeft. Dat er niet meteen een tot in alle details uitgewerkte regeling op tafel ligt, is logisch. Dat deze minister var land- en tuinbouw en dit kabinet evenwel niet de besluit vaardigheid en de moed konden opbrengen om op zeer korte termijn een in grote lijnen vastgestelde regeling zoals door het georganiseerde bedrijfsleven is voorge steld, af te kondigen getuigt helaas niet van een slag vaardig beleid. Wij hopen nu in elk geval dat in de loop van deze week aan alle onzekerheid een einde komt en dat de regering door het instellen van een „schadevergoedingsregelinc wateroverlast", waar alle getroffen bedrijven gebruik var kunnen maken, de rampsituatie daadwerkelijk onder kend. Een rampsituatie die zich overigens niet tot de akker bouw beperkt, maar die ook vele veehouders voor wel haast onoplosbare problemen stelt doordat slechts eer beperkt gedeelte van de ruwvoederwinning gerealiseerd kan worden. Het is absoluut noodzakelijk dat ook vooi deze bedrijven een regeling getroffen dient te worden bijvoorbeeld door het tegen gereduceerde prijs beschik baar stellen van vervangend voer. LUTEIJN. de markt niet altijd de naam van de koper of verkoper bekend is. Dan kan die niet worden vermeld en de boek houding wordt daardoor niet onbruikbaar voor de winst berekening. Er doen zich echter ook andere gevallen voor en dan kan er wel eens geschil ontstaan. tjET is een vaste regel dat een ondernemer die be- drijfskosten wil aftrekken tegenover de fiscus moet bewijzen dat hij die kosten ook werkelijk heeft ge maakt. Dit bewijs moet als regel geleverd worden, aan de hand van een goede boekhouding. Een boekhouding die materieel betrouwbaar is, zoals dat meestal wordt gezegd. Wil een boekhouding goed zijn dan moet die regelmatig worden bijgehouden. De posten moeten voorzien zijn van omschrijvingen, waaruit de aard van de uitgaaf blijkt. Het spreekt vanzelf dat ook de naam van de persoon of in stelling aan wie een betaling gedaan is, uit de boekhou ding moet blijken. Dat vanzelfsprekende is toch ook geen regel zonder uitzondering. Het is duidelijk dat b.v. bij de veehandel op fN zo'n geval moest het Gerechtshof te Arnhem uit spraak doen. Het geval waarover het ging was, wat de feiten betreft, erg eenvoudig. Helaas staat het ook niet op zichzelf. Het ging over een bakker die, naasst zijn bakkerij ook nog een kruideniersbedrijf dreef. Behalve de bakker en zijn vrouw, werkten in de winkels ook nog 2 winkelmeis jes. Op drukke dagen, in de weekends en voor feestdagen konden die het werk niet aan. Dan werden er „noodhul pen" aangetrokken. Dat waren meestal getrouwde vrou wen die wel wilden komen werken, maar de bakker mocht hun loon niet mei hun naam in zijn administratie vermelden. Als dat gebeurde, kwamen ze niet. De bakker zette het loon van de noodhulpen, in totaal over 1971 f 1.968,48, dus geen groot bedrag, op zijn loon- staat en droeg er loonbelasting en premie A.O.W./A.W.W. over af. Namen vermelde hij niet. Alleen het woord „noodhulpen" en het bedrag Hij trok het loonbedrag wel af bij de berekening van zijn winst. T\E inspecteur wilde deze kostenpost niet accepteren. Volgens hem stond niet vast dat de bakker dit be drag als bedrijfsuitgaven werkelijk had uitgegeven. De bakker kon, volgens hem, gemakkelijk bewijzen dat de lonen werkelijk aan „noodhulpen" betaald waren door hun namen te noemen. Dat toas nu juist wat voor de bak ker, in zijn omstandigheden een te zware opgave was, want dat zou tot gevolg hebben dat de helpers niet meer zouden komen. Het Gerechtshof te Arnhem had begrip voor zijn moei lijkheden. De bakker voerde een goede boekhouding. Dan in een bedrijf als dit op drukke dagen helpers aangetrok ken moeten worden is algemeen bekend. Dat hun loor dan wordt geboekt zonder dat hun naam wordt vermela maakt opzichzelf de boekhouding niet onbetrouwbaar. De bakker mocht du$ het loon aftrekken voor zijn winstberekening! T j IT deze uitspraak moet men natuurlijk niet afleiden U dat men het wel vermelden van namen in een boek houding niet zo nauw hoeft te nemen. Het ging hier om een betrekkelijk klein bedrag en om omstandigheden waarvan iedereen weet, dat ze bestaan. Niemand is daar gelukkig mee, de bakker zal dat ook niet zijn geweest, maar zijn klanten moeten geholpen wor den en daarvoor doet men wat men kan. Deze soort gevallen doen zich wel meer voor. Dikwijls gebeurt het waarschijnlijk nog uit onkunde. Men gaat als noodhulp werken, verdient een klein bedrag en vreest dat men alles, of in ieder geval het grootste gedeelte, naar de belasting moet brengen. Dat wil men niet en dus moet het zwart! Men vergeet dan dat een gehuwde vrouw over haar arbeidsinkomsten pas als zij in een jaar meer dan f 1.500,netto verdient, belasting gaat betalen. De mini mum vaste kostenaftrek lag voor 1973 en 1974 op f 200, Dat betekent dat men bij f 1.700,bruto nog niets be taalt dan A.O.W./A.W.W.-premie en wat inhoudingen voor de sociale wetten. En die zal de baas dan nog wel voor zijn rekening nemen. Het is dus niet alleen zo dat „Zwart" altijd al verwerpelijk is, maar men verdient er nog niets mee ook! Men maakt het alleen een ander moei lijk, al bedoeld men dat dan misschien niet! PAAUWE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 3