KNLC Over oude oogst en nieuwe prijzen Auto- aktualiteiten Remmen zijn beter dan u denkt Met welke verlichting rijden? Top-tien verkeersovertredingen Slippen: hoe komt dat? 6 DECEMBERVERGADERING LANDBOU W-COMITÉ De nieuwe prijsvoorstellen van de E.E.G.-commissie voor 1975/76 vormden vanzelfsprekend een hoofdpunt van de agenda van de vergadering van het hoofdbestuur van het Kon. Nederlands Landbouw-Comité op 3 decem ber j.l. Vergelijkende met het COPA-voorstel moest het hoofdbestuur met grote teleurstelling constateren dat de Commissie met haar gemiddeld 9 daarbij ver ten ach ter blijft. Een ander hoofdpunt was even vanzelfsprekend: de ellende met de oogst in deze uitzonderlijk natte herfst. Met. de jaarwisseling gaat een nieuwe tweejarige zit tingsperiode van de leden van alle (hoofd)afdelingen en commissies van het Landbouwschap in en dus was de herbenoeming van K.N.L.C.-vertegenwoordigers aan de orde. Een ander organisatorisch punt dat ter sprake kwam was de structuur van het Nederlands landbouw organisatiewezen. Dit punt zal echter nog verder door het dagelijks bestuur worden bekeken. We horen nogal eens na een aanrijding dat de chauf feur als oorzaak opgeeft: „ik ben door m'n rem getrapt", waarmee hij dan aangeeft dat de remmen het op het fatale moment niet zouden hebben gedaan. Direct daar na blijken bij een proef meestal de remmen weer uitste kend te werken, en ook na een totale demontage blijken er geen afwijkingen aan het remsysteem op te merken. Wanneer dan het ongeval nader wordt geanaliseerd, dan blijkt bijna altijd dat de remmen ook tijdens de aanrij ding wel gewerkt zullen hebben, maar dat de chauffeur onvoldoende afstand heeft gehouden en er niet mee heeft gerekend dat vooral luchtremmen, hoewel kort, toch een zekere tijd nodig hebben om volledig in werking te ko men. En met de afstand die het voertuig aflegt in de bekende schrikseconde, vooral als de snelheid hoog is, houdt menigeen onvoldoende rekening. Ook de banden kunnen op een wat glad wegdek niet direct die „grip" hebben die men zou wensen. Voorts is het menselijk ge voel voor vertraging bedrieglijk, zeker als de aanvangs- snelheid hoog is. Stadslicht (zonder groot- of dimlicht) mag bij donker alleen binnen de bebouwde kom worden gebruikt indien de openbare verlichting voldoende is. Stadslichten en/of dimlichten zijn verplicht zowel bin nen als buiten de bebouwde kom gedurende de scheme ring of overdag bij onvoldoende daglicht (donker weer of hevige regen), bij dichte mist of sneeuwval overdag is zowel binnen als buiten de bebouwde kom groot- of dimlicht verplicht, alléén stadslicht is dan verboden. Tegen deze voorschriften wordt veel gezondigd. In alle gevallen, waarin met stadslicht mag worden gere den is ook dimlicht geoorloofd. Wij adviseren iedereen dit dimlicht dan ook te ge bruiken; men maakt zijn auto hierdoor beter en eerder zichtbaar dan met alleen stadslicht. Dimlicht is nooit verboden. Rijden met groot licht is al leen verboden in de volgende gevallen: binnen de bebouwde kom, indien de openbare straat verlichting voldoende is; buiten de bebouwde kom, indien door aaneengesloten verlichting de weg over voldoende afstand is te over zien; bij tegenkomen van andere weggebruikers en boten en treinen terzijde van de weg; bij het op korte afstand volgen van een ander voer tuig; overdag bij voldoende daglicht, tenzij bij dichte mist of sneeuwval. PERSONALIA De heer J. B. Becu te Groede, die wegens het naderen van de 65-jarige leeftijd, aftreedt als voorzitter van de ZLM was voor het laatst als hoofdbestuurslid aanwezig. De voorzitter dankte hem bijzonder hartelijk voor de be kwame en trouwe wijze waarop hij zich steeds ten volle inzette voor de behartiging van de landbouwbelangen. Voor het overgrote deel werden de namens het K.N.L.C. zittende leden en plaatsvervangende leden van de (hoofd)afdelingen en commissies van het Landbouw schap door het hoofdbestuur opnieuw aangewezen. Dat was ook het geval in de tuinbouwsector, waar nu in het Landbouwschap een nieuwe opzet van kracht wordt, die aan de afzonderlijke produktencommissies wat meer zelfstandigheid geeft; de nieuwe éne, gecombineerde, hoofdafdeling zal bestaan uit personen. uit de afdelingen. In de hoofdafdeling Akkerbouw ontstaat een vacature door het terugtrekken van de heer Becu. In zijn plaats werd als lid aangewezen de heer G. P. A. van Nieuwen- huyzen te Heiningen. In de commissie Zuiderzeepolders trad de heer J. Butijn af; hij zal worden opgevolgd door de heer J. Th. Keur te Nagele. De heer mr. J. F. G. Schlingemann te Goes heeft we gens tijdgebrek door zijn benoeming tot Eerste-Kamer- lid ontslag gevraagd uit zijn functie als vice-president buitenland van het K.N.L.C. Het hoofdbestuur verleende dit, hem grote dank brengende voor het op deze post verrichte vele, goede werk in het belang van de Neder landse land- en tuinbouw. OOGSTRAMP Aan de hand van de laatste cijfers over de nog in Z.W.-'Nederland in de grond zittende (en wegrottende?) gewassen sprak het hoofdbestuur over deze trieste oogst- situatie. Meer dan de helft van de aardappelen, n.l. 16.000 ha, zit er nog, als ook nog 2.000 ha uien. Deze kunnen wel zo goed als verloren worden beschouwd. Aan de Volgens een onderzoek van het Algemeen Dagblad is het aantal bekeuringen dat per dag door de politie wordt uitgedeeld gemiddeld 6000. Uit de gegevens van enkele politiekorpsen werd door het Algemeen Dagblad een top tien opgemaakt van de meest voorkomende verkeers overtredingen. Daaruit blijkt dat het vooral de maximum snelheid is waar veel chauffeurs moeite mee hebben. Maar ook het zich niet storen aan verkeersborden staat zeer hoog genoteerd. Hieronder volgt de top-tien, zoals het Algemeen Dag blad die heeft samengesteld: 1. Snelheidsovertredingen 21,6 2. Borden negeren 19,2 3. Technische gebreken 11,5 E.V.O. VERKEERSVOORLICHTING Al met al genoeg redenen, die de chauffer de indruk hebben gegeven dat de remmen niet werkten. Uit recent gepubliceerde cijfers van de Duitse politie bleek bij 80,7 van de ongevallen dat de chauffeur de schuldige was, slechts in 1,5 van de gevallen lag aan het gebeurde een fout in de auto ten grondslag, waarbij 0,4 voor rekening van de reminstallatie kwam, bijna allemaal als gevolg van fouten in het onderhoud of knoeien aan het remsysteem. Hieruit laat zich als advies afleiden: Wees attent op de benodigde remweg, rijdt niet te dicht achter een voorligger, houdt u aan de voorgeschreven snelheid. Pas deze aan als het regent, want het is afschrikwek kend hoe snel grote vrachtwagencombinaties omgeven door een wolk van water gedurende de laatste langdu rige regenperiode op de 2e of 3e baan van een autosnel weg beheerst rijdende personenwagens voorbij schoten. En verwaarloos ook het onderhoud niet. Tenslotte nog ies over mistlichten. Deze zijn niet ver plicht. Zij mogen slechts worden gebruikt bij dichte mist of sneeuwval en dan nog slechts als het groot- of dim licht niet brand. Een mist achterlicht tenslotte mag alleen worden ge bruikt buiten de bebouwde kom als het zicht minder dan 50 m bedraagt als gevolg van dichte mist, sneeuwval of andere omstandigheden in het bijzonder van atmosferi sche aard. 8.000 ha nog niet gerooide suikerbieten wordt verder ge werkt, maar een deel daarvan loopt wel gevaar. Met in stemming wordt kennisgenomen van de plannen van de suikerindustrie om nog een of twee fabrieken wat langer te laten doordraaien. Ernstige ontstemming heerste in het hoofdbestuur op het wegblijven van een gunstige reactie van de Minister van Landbouw op de aandrang van de landbouworgani saties en van de Tweede Kamer om verdergaande hulp te verstrekken. Wat onlangs als bijzondere maatregel in het kader van de rijksgroepsregeling zelfstandigen werd aan gekondigd is totaal onvoldoende en laat ongeveer de helft van de getroffen boeren aan hun lot over. Gevraagd is om een schadevergoeding over alle niet gerooide hecta ren, overigens niet alleen in het Z.W. De omvang van de ramp rechtvaardigt deze bijzondere hulp. Het is vooral ook zaak dat de Minister een snelle beslissing neemt, zo dat daarmee bij de verdere inzet van vrijwilligers en militairen rekening kan worden gehouden. Wat de laatstgenoemde groepen helpers betreft, meen de het hoofdbestuur dat hun de bijzondere erkentelijk heid van de landbouw moet worden betuigd! BEDRIJFSONTWIKKELING Het hoofdbestuur sprak zijn misnoegen uit over de in de landbouwbegroting 1975 opgenomen inkrimping van de provinciale overheidsdiensten voor de bedrijfs ontwikkeling, juist nu, ook door de Minister, een zich uitbreidend werkterrein voor deze diensten wordt ge constateerd. Verder hadden de voorstellen over de bedrijfsverzor- ging bij arbeidsongeschiktheid de aandacht van het hoofd bestuur. Gehoopt werd dat in deze, vooral voor de vee houderij zo belangrijke zaak, spoedig een bijdragerege ling tot stand komt. Aan verbetering van de beëindi gingsregeling, waarover door het Landbouwschap een rapport werd opgesteld zal volgens het hoofdbestuur eveneens met spoed voortgewerkt moeten worden. 4. Door rood licht rijden of lopen 11,1% 5. Gladde banden 6,4% 6. Fout parkeren 5,2% 7. Geen kentekenbewijs in auto 4,7% 8. Geen licht of stadslicht bij mist 3,6% 9. Snelheidsovertredingen met bromfiets 2,8% 10. Voorrangsfouten 1,4% I Het totaal aantal bekeuringen per jaar is 2,2 miljoen. Dit wil zeggen dat de gemiddelde Nederlander (ook be jaarden en baby's) één keer in de ruim zes jaar een bon krijgt. Het jaargetijde waarin menigeen een enkele maal met zijn auto in een slip raakt staat weer voor de deur. Een slip is niet altijd te voorkomen. Toch is het ge wenst eens stil te staan bij de omstandigheden die de kans op onnodig slippen vergroten. Wellicht steekt u er iets van op en kunt u een aantal oorzaken nog wegnemen voor het zover is. SLIP IS AFHANKELIJK VAN: AUTO rijgedrag over - neutraal - onderstuur ONDERDELEN VAN AUTO schokdempers remmen besturing BANDEN soort profiel profieldiepte rubbersamenstelling uniforme montage bandenspanning/belasting bandafmeting/wagengewicht WEG- EN WEERSOMSTANDIGHEDEN het soort wegdek regen, sneeuw, ijzel, vorst waterfilm op de weg RIJDER snelheid waarmee u rijdt stuurmanskunst voldoende afstand bewaren

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 6