KNLC
Over oude oogst
en nieuwe prijzen
Auto-
aktualiteiten
Remmen zijn beter dan u denkt
Met welke verlichting rijden?
Top-tien verkeersovertredingen
Slippen: hoe komt dat?
6
DECEMBERVERGADERING
LANDBOU W-COMITÉ
De nieuwe prijsvoorstellen van de E.E.G.-commissie
voor 1975/76 vormden vanzelfsprekend een hoofdpunt
van de agenda van de vergadering van het hoofdbestuur
van het Kon. Nederlands Landbouw-Comité op 3 decem
ber j.l. Vergelijkende met het COPA-voorstel moest het
hoofdbestuur met grote teleurstelling constateren dat de
Commissie met haar gemiddeld 9 daarbij ver ten ach
ter blijft. Een ander hoofdpunt was even vanzelfsprekend:
de ellende met de oogst in deze uitzonderlijk natte herfst.
Met. de jaarwisseling gaat een nieuwe tweejarige zit
tingsperiode van de leden van alle (hoofd)afdelingen en
commissies van het Landbouwschap in en dus was de
herbenoeming van K.N.L.C.-vertegenwoordigers aan de
orde. Een ander organisatorisch punt dat ter sprake
kwam was de structuur van het Nederlands landbouw
organisatiewezen. Dit punt zal echter nog verder door het
dagelijks bestuur worden bekeken.
We horen nogal eens na een aanrijding dat de chauf
feur als oorzaak opgeeft: „ik ben door m'n rem getrapt",
waarmee hij dan aangeeft dat de remmen het op het
fatale moment niet zouden hebben gedaan. Direct daar
na blijken bij een proef meestal de remmen weer uitste
kend te werken, en ook na een totale demontage blijken
er geen afwijkingen aan het remsysteem op te merken.
Wanneer dan het ongeval nader wordt geanaliseerd, dan
blijkt bijna altijd dat de remmen ook tijdens de aanrij
ding wel gewerkt zullen hebben, maar dat de chauffeur
onvoldoende afstand heeft gehouden en er niet mee heeft
gerekend dat vooral luchtremmen, hoewel kort, toch een
zekere tijd nodig hebben om volledig in werking te ko
men. En met de afstand die het voertuig aflegt in de
bekende schrikseconde, vooral als de snelheid hoog is,
houdt menigeen onvoldoende rekening. Ook de banden
kunnen op een wat glad wegdek niet direct die „grip"
hebben die men zou wensen. Voorts is het menselijk ge
voel voor vertraging bedrieglijk, zeker als de aanvangs-
snelheid hoog is.
Stadslicht (zonder groot- of dimlicht) mag bij donker
alleen binnen de bebouwde kom worden gebruikt indien
de openbare verlichting voldoende is.
Stadslichten en/of dimlichten zijn verplicht zowel bin
nen als buiten de bebouwde kom gedurende de scheme
ring of overdag bij onvoldoende daglicht (donker weer
of hevige regen), bij dichte mist of sneeuwval overdag
is zowel binnen als buiten de bebouwde kom groot- of
dimlicht verplicht, alléén stadslicht is dan verboden.
Tegen deze voorschriften wordt veel gezondigd. In
alle gevallen, waarin met stadslicht mag worden gere
den is ook dimlicht geoorloofd.
Wij adviseren iedereen dit dimlicht dan ook te ge
bruiken; men maakt zijn auto hierdoor beter en eerder
zichtbaar dan met alleen stadslicht.
Dimlicht is nooit verboden. Rijden met groot licht is al
leen verboden in de volgende gevallen:
binnen de bebouwde kom, indien de openbare straat
verlichting voldoende is;
buiten de bebouwde kom, indien door aaneengesloten
verlichting de weg over voldoende afstand is te over
zien;
bij tegenkomen van andere weggebruikers en boten
en treinen terzijde van de weg;
bij het op korte afstand volgen van een ander voer
tuig;
overdag bij voldoende daglicht, tenzij bij dichte mist
of sneeuwval.
PERSONALIA
De heer J. B. Becu te Groede, die wegens het naderen
van de 65-jarige leeftijd, aftreedt als voorzitter van de
ZLM was voor het laatst als hoofdbestuurslid aanwezig.
De voorzitter dankte hem bijzonder hartelijk voor de be
kwame en trouwe wijze waarop hij zich steeds ten volle
inzette voor de behartiging van de landbouwbelangen.
Voor het overgrote deel werden de namens het K.N.L.C.
zittende leden en plaatsvervangende leden van de
(hoofd)afdelingen en commissies van het Landbouw
schap door het hoofdbestuur opnieuw aangewezen. Dat
was ook het geval in de tuinbouwsector, waar nu in het
Landbouwschap een nieuwe opzet van kracht wordt, die
aan de afzonderlijke produktencommissies wat meer
zelfstandigheid geeft; de nieuwe éne, gecombineerde,
hoofdafdeling zal bestaan uit personen. uit de afdelingen.
In de hoofdafdeling Akkerbouw ontstaat een vacature
door het terugtrekken van de heer Becu. In zijn plaats
werd als lid aangewezen de heer G. P. A. van Nieuwen-
huyzen te Heiningen. In de commissie Zuiderzeepolders
trad de heer J. Butijn af; hij zal worden opgevolgd door
de heer J. Th. Keur te Nagele.
De heer mr. J. F. G. Schlingemann te Goes heeft we
gens tijdgebrek door zijn benoeming tot Eerste-Kamer-
lid ontslag gevraagd uit zijn functie als vice-president
buitenland van het K.N.L.C. Het hoofdbestuur verleende
dit, hem grote dank brengende voor het op deze post
verrichte vele, goede werk in het belang van de Neder
landse land- en tuinbouw.
OOGSTRAMP
Aan de hand van de laatste cijfers over de nog in
Z.W.-'Nederland in de grond zittende (en wegrottende?)
gewassen sprak het hoofdbestuur over deze trieste oogst-
situatie. Meer dan de helft van de aardappelen, n.l. 16.000
ha, zit er nog, als ook nog 2.000 ha uien. Deze kunnen
wel zo goed als verloren worden beschouwd. Aan de
Volgens een onderzoek van het Algemeen Dagblad is
het aantal bekeuringen dat per dag door de politie wordt
uitgedeeld gemiddeld 6000. Uit de gegevens van enkele
politiekorpsen werd door het Algemeen Dagblad een top
tien opgemaakt van de meest voorkomende verkeers
overtredingen. Daaruit blijkt dat het vooral de maximum
snelheid is waar veel chauffeurs moeite mee hebben. Maar
ook het zich niet storen aan verkeersborden staat zeer
hoog genoteerd.
Hieronder volgt de top-tien, zoals het Algemeen Dag
blad die heeft samengesteld:
1. Snelheidsovertredingen 21,6
2. Borden negeren 19,2
3. Technische gebreken 11,5
E.V.O. VERKEERSVOORLICHTING
Al met al genoeg redenen, die de chauffer de indruk
hebben gegeven dat de remmen niet werkten.
Uit recent gepubliceerde cijfers van de Duitse politie
bleek bij 80,7 van de ongevallen dat de chauffeur de
schuldige was, slechts in 1,5 van de gevallen lag aan
het gebeurde een fout in de auto ten grondslag, waarbij
0,4 voor rekening van de reminstallatie kwam, bijna
allemaal als gevolg van fouten in het onderhoud of
knoeien aan het remsysteem.
Hieruit laat zich als advies afleiden:
Wees attent op de benodigde remweg, rijdt niet te dicht
achter een voorligger, houdt u aan de voorgeschreven
snelheid.
Pas deze aan als het regent, want het is afschrikwek
kend hoe snel grote vrachtwagencombinaties omgeven
door een wolk van water gedurende de laatste langdu
rige regenperiode op de 2e of 3e baan van een autosnel
weg beheerst rijdende personenwagens voorbij schoten.
En verwaarloos ook het onderhoud niet.
Tenslotte nog ies over mistlichten. Deze zijn niet ver
plicht. Zij mogen slechts worden gebruikt bij dichte mist
of sneeuwval en dan nog slechts als het groot- of dim
licht niet brand.
Een mist achterlicht tenslotte mag alleen worden ge
bruikt buiten de bebouwde kom als het zicht minder dan
50 m bedraagt als gevolg van dichte mist, sneeuwval of
andere omstandigheden in het bijzonder van atmosferi
sche aard.
8.000 ha nog niet gerooide suikerbieten wordt verder ge
werkt, maar een deel daarvan loopt wel gevaar. Met in
stemming wordt kennisgenomen van de plannen van de
suikerindustrie om nog een of twee fabrieken wat langer
te laten doordraaien.
Ernstige ontstemming heerste in het hoofdbestuur op
het wegblijven van een gunstige reactie van de Minister
van Landbouw op de aandrang van de landbouworgani
saties en van de Tweede Kamer om verdergaande hulp te
verstrekken. Wat onlangs als bijzondere maatregel in het
kader van de rijksgroepsregeling zelfstandigen werd aan
gekondigd is totaal onvoldoende en laat ongeveer de helft
van de getroffen boeren aan hun lot over. Gevraagd is
om een schadevergoeding over alle niet gerooide hecta
ren, overigens niet alleen in het Z.W. De omvang van de
ramp rechtvaardigt deze bijzondere hulp. Het is vooral
ook zaak dat de Minister een snelle beslissing neemt, zo
dat daarmee bij de verdere inzet van vrijwilligers en
militairen rekening kan worden gehouden.
Wat de laatstgenoemde groepen helpers betreft, meen
de het hoofdbestuur dat hun de bijzondere erkentelijk
heid van de landbouw moet worden betuigd!
BEDRIJFSONTWIKKELING
Het hoofdbestuur sprak zijn misnoegen uit over de
in de landbouwbegroting 1975 opgenomen inkrimping
van de provinciale overheidsdiensten voor de bedrijfs
ontwikkeling, juist nu, ook door de Minister, een zich
uitbreidend werkterrein voor deze diensten wordt ge
constateerd.
Verder hadden de voorstellen over de bedrijfsverzor-
ging bij arbeidsongeschiktheid de aandacht van het hoofd
bestuur. Gehoopt werd dat in deze, vooral voor de vee
houderij zo belangrijke zaak, spoedig een bijdragerege
ling tot stand komt. Aan verbetering van de beëindi
gingsregeling, waarover door het Landbouwschap een
rapport werd opgesteld zal volgens het hoofdbestuur
eveneens met spoed voortgewerkt moeten worden.
4.
Door rood licht rijden of lopen
11,1%
5.
Gladde banden
6,4%
6.
Fout parkeren
5,2%
7.
Geen kentekenbewijs in auto
4,7%
8.
Geen licht of stadslicht bij mist
3,6%
9.
Snelheidsovertredingen met bromfiets
2,8%
10.
Voorrangsfouten
1,4%
I
Het totaal aantal bekeuringen per jaar is 2,2 miljoen.
Dit wil zeggen dat de gemiddelde Nederlander (ook be
jaarden en baby's) één keer in de ruim zes jaar een
bon krijgt.
Het jaargetijde waarin menigeen een enkele maal met
zijn auto in een slip raakt staat weer voor de deur.
Een slip is niet altijd te voorkomen. Toch is het ge
wenst eens stil te staan bij de omstandigheden die de
kans op onnodig slippen vergroten. Wellicht steekt u er
iets van op en kunt u een aantal oorzaken nog wegnemen
voor het zover is.
SLIP IS AFHANKELIJK VAN:
AUTO
rijgedrag
over - neutraal - onderstuur
ONDERDELEN VAN AUTO
schokdempers
remmen
besturing
BANDEN
soort profiel
profieldiepte
rubbersamenstelling
uniforme montage
bandenspanning/belasting
bandafmeting/wagengewicht
WEG- EN WEERSOMSTANDIGHEDEN
het soort wegdek
regen, sneeuw, ijzel, vorst
waterfilm op de weg
RIJDER
snelheid waarmee u rijdt
stuurmanskunst
voldoende afstand bewaren