IEUWS UIT BRUSSEL KNLC K0MMENTAAR whi Brusselse aktie: tegen E.G.-landbouwbeleid H et begint erop te lijken dat men in Brussel een permanente aktie gaat voeren tegen het landbouwbeleid, zoals dat door Mansholt en Lardinois werd gevoerd. De rumoerige verkoop van roomboter aan kommunistische landen en het verlagen van de inkomens van veehouders zijn daar enkele symptonen van. De wijze waarop men nu is begonnen de pers te informeren doet ons bijna het woord "hetze" gebruiken. Wat is het geval? De Europese Commissie geeft een blad voor journalisten uit dat wekelijks achtergrond informatie geeft. In "Euroforum" van enkele weken geleden, let wel uitgegeven door Brussel zelf, wordt kennelijk een geheel nieuwe aanpak van het landbouw beleid uit de doeken gedaan. Volgen shet Verdrag van Rome heeft dan beleid ten doel: M inister van der Stee lijkt er niet afkerig van om in te stem men met een heffing op de produktie van melk. Deze "straf M et het aanbieden aan het parlement van de struktuurvisies die vanuit de landbouw en bosbouw als bouwstenen voor de een week eerder uitgebrachte Nota Landelijke Gebieden hebben ge diend, lijkt nu uiteindelijk het pakket visies en nota's over land bouw, landschap en natuur zo ongeveer rond te zijn. Dat is dan ook hard nodig. Wan' zo langzamerhand is er, dunkt me, nog nauwelijks iemand die door dit woud van nota's kan heenzien. Wij hebben getracht om eens alle nota's, die de laatste paar jaar zijn verschenen, op een rij te zetten en komen dan, er waar schijnlijk nog een paar vergetend, tot de volgende opsomming: (Van onze correspondent in Brussel agrariërs en hun werknemers een redelijk inkomen te verschaf fen de konsument te garanderen dat er voldoende voedsel wordt geproduceerd, maar geen grote overschotten ervoor te zorgen dat de landbouwproduktie zo rationeel moge lijk wordt. "Euroforum" voegt daar echter een nieuwe doelstelling aan toe: "Ondersteuning in de gehele gemeenschap, van de inflatiebe- strijding" zo lezen wij. Ra ra hoe kan dat? Is 't aanpakken van de algemene prijsstijging waarmee onze samenleving kampt, nu werkelijk de vierde doelstelling geworden van de gemeen schappelijke politiek voor de landbouw? Hoe moeten wij deze "voorlichting" verstaan? Prijsakkoord IN^aandag en dinsdag hebben de ministers van landbouw voor de tweede keer, om maar in de woorden van minister van der Stee te blijven: "Aan de prijsvoorstellen geroken". Daarmee is veel gezegd. Er is nog in het geheel niet onderhandeld. Dinsdag en woensdag a.s. debatteert het Europees Parlement twee dagen over de boeren en de tuinders. Vrijdagochtend beginnen de ministers van landbouw vervolgens hun - wie weet - laatste ronde. Zit er een akkoord in de lucht dan zal dat vermoedelijk in de loop van zondag 27 maart tot stand komen. De kans daarop acht minister van der Stee iets groter dan 50%. Het zit er dus in dat'na Pasen het overleg voort gezet moet worden. In België zijn er inmiddels vervroegde verkiezingen achter de rug, zodat de mi nister van landbouw daar, Lavens, waarschijnlijk weer met voorkeursstemmen is herkozen als volksvertegenwoordiger. Eind april is C.D.A.voorman Fons van der Stee echter op het verkiezingspad. Dat zal het voor hem moeilijk maken akkoord te gaan met gemiddelde prijsverhogingen in de orde van grootte van 4,5'tot 5%. Zonder aftrek van de melkheffing wel te ver staan. Twee weken geleden schreven we dat het interessant zou wor den te registreren of de harde afwijzende taal van de Neder landse. Belgische en de Duitse minister deze week herhaald zou worden. Minister van der Stee is intussen aan een zekere ver soepeling begonnen. Sprak hij enkele weken geleden nog over onaanvaardbaar, nu noemt hij de voorstellen enkele procenten te laag. Hij heeft toestemming van de regering om voor een hoger percentage te vechten. Hoe hoog? Antwoord van de minister:"Dat kan ik niet zeggen. Het zou niet tactisch zijn". Tweede vraag: "Vijf procent gemiddeld?" De minister: "U schat niet slecht. Meer kan ik er niet van zeggen". Europees parlement 2^. an de vooravond van het debat van het Europees parlement stelde de landbouwkommissie afgelopen woensdag voor om de prijzen met gemiddeld tenminste 5% te verhogen. Dit hebben we te danken aan de Nederlandse Christen-Democraat Jan de Koning. De Deen Kofoed had een ontwerp-voorstel gemaakt, waarin het parlement akkoord ging met de voorgestelde 3% van Gundelach. Een voorstel tot wijziging van Nederlandse zijde haalde in de Commissie een meerderheid. Het debat in Lu xemburg moet leren of de meerderheid van de Europese volks vertegenwoordiging nu ook met "gemiddeld tenminste met 5%" akkoord gaat. Het Europees parlement heeft zoals bekend een adviserende taak. Dat we van de meeste Europeanen niet al te veel steun mogen verwachten leert onderstaande schets van de situatie in de di verse landen. De Benelux en de Bondsrepubliek West-Duitsland willen beslist meer dan 3% prijsverhoging. De Belgische minister van landbouw, Lavens, heeft zich in eerste instantie zelfs vier kant achter de eis van het C.O.P.A. (7,4%) opgesteld. In de Benelux zouden de veehouders, wanneer de voorstellen onge wijzigd worden aanvaard, geen enkele prijsverhoging krijgen. Vooral in het van de zomer totaal verdorde Luxemburg hebben zij een bijzonder slecht jaar achter de rug. Iets anders liggen de zaken toch wel bij onze buren aan de Oostzijde. Gaan Gundelach's plannen door, dan zou daar de melkprijs met enkele procenten zakken. (3% prijsverhoging mi nus 2,8% afbraak m.c.b. en min 2,5% melkheffing). Minister Ertl schijnt met een prijsbevriezing - met 0% verhoging dus - ak koord te willen gaan, mits de andere landen ook op dat bijzon der lage niveau willen gaan zitten. De Duitsers kunnen dit zich permitteren, omdat zij de laatste jaren met voor ons ongekend lage kostenstijgingen gekonfronteerd worden. Groot-Brittanië. Als gevolg van het 3%-plan; de afbraak van de m.c.b. met 8% en de extra prijsverhoging voortvloeiend uit de toetreding tot de Gemeenschap, krijgen de boeren hier ongeveer 15%. Dat vindt de regering in Londen meer dan genoeg. Ook Frankrijk zit in een tamelijk komfortabele positie. Daar hebben ze nog 15% prijsverhoging (afbraak m.c.b.) in kas, zodat de Gunde- lach-ronde van 3% niet onaanvaardbaar is. Voor Italië geldt in grote lijnen hetzelfde. Ierland heeft ook nog wat m.c.b.'s achter de hand om de boeren tevreden te stellen. De Denen, ook pas drie jaar bij de Ge meenschap, redeneren als onze ministers uit de zestiger-jaren: "Voor alles moet de Europese landbouwpolitiek overeind blij ven". Ook zij zijn met Gundelach's plannen niet ontevreden. Melkheffing akkoord port" maakt het immers mogelijk om het ambitieuze melkplan van Lardinois alsnog uit te voeren. Dat is in het belang van onze veehouders. Al was het maar omdat de konsumptie wordt ges timuleerd en de produktie wordt beperkt. De Nederlandse minister zal er dus op aan sturen, zo lijkt ons, om de heffing doorgang te doen vinden, mits tegelijk de melk prijs met evenveel procenten méér stijgt dan Commissaris Gundelach nu voorstelt. De lezer voelt het al. De heffing, waar de Franse regering de afgelopen herfst nog zo fel tegen was, komt er dan toch. En ze kost "ons" op basis van de huidige voorstellen althans "niets". "Voor alles moeten wij ervoor zorgen dat het evenwicht op de zuivelmarkt wordt hersteld", aldus herhaalt een Nederlandse woordvoerder in Brussel. Een onderdeel van Lardinois' plan kreeg deze week extra aan dacht. De ministers spraken over een suggestie uit Den Haag om op een eenvoudige en goedkope manier af te komen van het overschot aan mager melkpoeder. Het gaat om jaarlijks onge veer 800.000 ton. Ons land, België en Denemarken willen poe der gesubsidieerd aan de varkenshouders en andere agrariërs verkopen. In plaats van soja-krachtvoer zouden die dan mager melkpoeder gaan vervoederen. Het niet langer opslaan, maar meteen in het veevoer verwerken zou volgens Haagse becijferingen de E.G.-kas jaarlijks 510 miljoen aan opslagkosten besparen. "Geen van de ministers is er tegen", aldus van der Stee. Hij sluit niet uit dat op den duur vee- en varkenshouders worden gehol pen bij het rechtstreeks vervoederen van ondermelk. "De ver spilling van energie en investeringen als gevolg van de voeder- fabricage kunnen we immers missen". De bewindslieden hebben zich ook nog over enkele andere zaken gebogen. Besluiten van betekenis zijn niet genomen. Wel is van Nederlandse zijde verzet aangetekend tegen een moge lijke verhoging van de interventieprijs voor rund- en varkens vlees. Voor de suiker is de Nederlandse delegatie voorzichtig met grotere prijsverhogingen dan de Commissie voor ogen heeft. Kritiek konsument krankzinning genoemd (van onze Brusselse korrespondent) Minister van der Stee heeft in Brussel korte metten gemaakt met de kritieken van de verenigde konsumentenorganisaties op het Europees bouwbeleid. Hij had ook geen goed woord over voor felle aanvallen van Britse zijde. "Krankzinnig", zo was zijn eerste reaktie. De federatie van Europese konsumentenbonden had dinsdag een gesprek met de voorzitter van de Raad van Ministers, de Brit John Silkin. Mevrouw Fransen uit Den Haag, voorzitter van de Nederlandse konsumentenbond voerde de Europese dele gatie aan. Zij vroeg met klem om af te zien van iedere prijsverho ging voor produkten waarvan er een overschot bestaat: zuivel, granen, suiker. Verder moet een einde gemaakt worden aan de gesubsidieerde verkoop van overschotten aan niet bij de Europese Gemeenschap aangesloten landen. Onze konsument heeft daar veel meer recht op, aldus de konsumentenfederatie. Mevrouw Fransen toonde tenslotte wel enig begrip voor de positie van de agrariërs. Volgens haar, voor zover zij produkjen leveren waarvoor niet voldoende vraag is, via 't sociaal en regionaal beleid worden opgevangen. Minister van der Stee, inhakend op deze geluiden: "Die kritici weten, als zij tenminste even nadenken, zelf wel beter. De boer heeft grote investeringen gedaan. Of de prijs nu wel of niet met enkele procenten verhoogd wordt, het maakt op de produk- tie-hoeveelheden weinig uit. De verkoop van overtollige roomboter aan landen buiten de Gemeenschap is veel goedkoper dan gesub sidieerde afzet hier. Overschotten van meer dan enkele procenten, zoals in de zuivel nu bestaan, zijn echter niet te tolereren. Daar zullen wij dus al het mogelijke tegen moeten ondernemen Groene visies nota landschapsparken; nota nationale parken; nota relatie landbouw, natuur en landschap; nota landinrichting; ontwerpbe schikking beheersovereenkomsten; ontwerpbeschikking onder- houdsovereenkomsten landschapselementen; nota landelijke gebieden; nota landbouwverkenningen; struktuurvisie landbouw; struktuurvisie op het bos en bosbouw; visie landschapsbouw; struktuurvisie natuur- en landschapsbehoud en struktuurvisie op de openluchtrekreatie. Voorwaar een indrukwekkende reeks. Maar waar het uiteindelijk voor ons als boeren en tuinders na tuurlijk om gaat, is of al dit geschrijf van nota's uiteindelijk ook tot een voor land- en tuinbouw aanvaardbaar daadwerkelijk overheidsbeleid zal leiden. Landbouwbeleid in toekomst E'en aantal grote lijnen ten aanzien van de verwachte ontwik keling, zoals in de struktuurvisie landbouw worden aangegeven, komen vrij goed overeen met de verwachtingen die er binnen het landbouwbedrijfsleven zelf heersen. De teruggang van het aantal arbeidskrachten en het aantal bedrijven mag dan in cijfers uit- is in feite ook wat de nota aangeeft en niet zoals sommige persmedia suggereren als zouden er nog vele tienduizenden boe ren moeten verdwijnen. Overigens moeten we wel beseffen dat als we de grote groep van blijvende middenbedrijven wat meer ruimte willen geven, een zekere natuurlijke afvloeiing onmisbaar is. Middenbedrijf meer stimuleren D at juist het doorsnee middenbedrijf wat meer aan bod moet komen bij allerlei struktuurverbeterende maatregelen, is een vi sie van het Ministerie van Landbouw die wij. volledig delen. Alleen is 't zo jammer van dit uitgangspunt in de beleids- uitwerking zo weinig meer is terug te vinden. De gedachte dat alleen met een aanpassing en accentverschuiving van het huidige E.G.-struktuurbeleid de middenbedrijven geholpen kunnen wor den, delen wij niet. Alleen een meer globaal beleid van investe ringspremies, gericht op een meer geleidelijk verlopende bedrijf sontwikkeling, zal bij deze groep bedrijven werkelijk aanslaan. Dat hebben de ervaringen met de regelingen particulier cultuur technische werken en verbetering agrarische bedrijfsgebouwen wel geleerd. Permanente invoering van beide regelingen geeft de middenbedrijven ongetwijfeld de meeste mogelijkheden. Ook het uitgangspunt dat het boereninkomen in de eerste plaats "uit de markt moet komen", is het onze. Helaas ook hier valt bij wat dieper graven te konstateren dat uiteindelijk het "geloof' in het markt- en prijsbeleid maar beperkt lijkt en toch verder de weg naar meer direkte inkomensondersteunende toeslagen wordt in geslagen. Tenslotte speelt natuurlijk de relatie landbouwlandschap ook door deze "groene visies" heen; zonder overigens veel nieuwe gezichtspunten op te leveren. Juist op dit gebied wordt het nu toch de hoogste tijd dat er na alle gepraat ook snel wat konkreets uit de bus komt. Tijdens het werkbezoek van het K.N.L.C.-dage- lijks bestuur aan de Achterhoek hebben we vorige week maar al te duidelijk begrepen dat men het eindeloze gepraat en getouw trek beu is. Men wil gewoon weten waar men aan toe is. Waarbi j het duidelijk is dat te omvangrijke belemmeringen, ook met een beheersvergoeding, worden afgewezen. Het gaat de boeren immers in dit kader om heel wat meer dan alleen maar geld. Luteijn. gedrukt en in de publiciteit nog extra aangedikt, voor de ko mende 15 jaar spectaculair lijken. In de praktijk kan iedereen dagelijks om zich heen konstateren dat het aantal toetredende jonge boeren en tuinders nu eenmaal kleiner is dan het aantal bedrijfshoofden wat er mee stopt, in verband met de leeftijd,. Met andere woorden de terugloop van het aantal arbeidskrachten en bedrijven vindt bijna geheel langs de natuurlijke weg plaats. Dat Er zijn een groot aantal groene nota's verschenen waarin duide lijk hier en daar voor bepaalde gebieden een beknotting van de landbouwontwikkeling te vinden is.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 7