De aardappel, het ei van Columbus om te vermageren Nederlandse aardappel Bintje ontmoet op West-Duitse markt steeds meer konkurrentie D eze uitspraak is, hoe kan het anders, afkomstig van ir. van Ar- kel, direkteur van het Nederlands Voorlichtings Instituut voor aardappelen. Hij opende een rij van sprekers, die alle iets over de aardappel te zeggen hadden, tij dens de feestelijke maaltijd ter gelegenheid van de prijsuitrei king van de nationale aardappel- sauswedstrijd in Romantisch Restaurant "De Prins te Paard" te Maarssen. Mevrouw Els Dijkstra van het Voorlichtings Bureau voor de Voeding is het volledig met de heer van Arkel eens, zij zegt: "Een gezonde voeding le vert alle voedingsstoffen, die het lichaam nodig heeft. Aardappels kunnen daarbij niet worden ge mist. Het huidige voedingspa troon van de Nederlander moet worden omgebogen. We moeten meer brood, aardappelen, peul vruchten, graanprodukten, groenten en fruit eten en minder volvette zuivelprodukten, vet vlees, margarine en suiker. Ac teur en kookhobbyïst met een grote "K" Henk Molenberg en kulinair journaliste Wina Bom prezen de aardappel om zijn veelzijdigheid als het om variatie gaat. De Nederlandse konsument Kwaliteit en kontrole behoeven alle aandacht "Ackergold" Beeldmerk Daling gebruik Kwaliteit Uitgekeken.... Naar een betere keuze uit onze vroege aardappelen Verwerking aardappelen neemt jaarlijks toe kan wat dat betreft nog veel leren van de Engelsen en de Duitsers, die regelmatig op 9 en 8 verschil lende manieren aardappelen klaarmaken, terwijl de Neder lander maar 4 bereidingswijzen kent, die regelmatig terugkeren. Het is nog maar kortgeleden dat de Nederlander heeft ontdekt dat aardappels qua voedingswaarde nodig zijn, terwijl onze ekonomie ze qua exportwaarde niet kan ontberen. Niet dikmakend Aardappels zijn een gezond niet dikmakend voedingsmiddel, dat veel goedkoper is dan zijn kon- kurrenten rijst, spaghetti, maca roni en brood. Ook een export waarde van 1,7 miljard gulden mag er zijn. Aardappelen zijn een hoeksteen van onze agrarische export, die jaarlijks meer devie zen in het laatje brengt dan ons aardgas. Ook in de derde wereld wint de aardappel steeds meer terrein. Dit is een goede zaak voor het gezond maken van de ont- wikkelingsekonomiën en bestrij ding van de honger door voed selgebrek. Hoofdprijs Tijdens het hoofdgerecht reikte ir. M. van de Top. de voorzitter van het Nederlands Voorlichtings Instituut voor aardappelen en aardappelprodukten de hoofd prijs van 1000 gulden uit voor de winnende saus aan Mevrouw Katinka Huiskamp uit Oegst- geest (op de foto links Kok Thie- len, rechts Kok Andriessen). Het idee van de aardappelsauswed- strijd was afkomstig van Me vrouw Els Dijkstra van het Voor lichtings Bureau voor de Voe ding, die ons van harte aanbe veelt eens iets anders over de aardappelen te doen dan die dik ke vetmakende jus. Het lijkt erop dat de gedegen en riante positie van onze konsump- tieaardappel op de West-Duitse markt in toenemende mate onder druk komt te staan. Dat is ons o.m. gebleken uit gesprekken met enige ter zake deskundigen bij West-Duitse instellingen en ook met medewerkers van het Nederlands Instituut voor Afzetbevordering van Akkerbouw- produkten. Uit een klein aantal vraaggesprekken op markten in Ber lijn, Hannover en Bonn vingen wij daarnaast geluiden op van huisvrou wen en handelaren waaruit een zeke re "Bintje-moeheid" spreekt. Het gaat hierbij om een voor de Ne derlandse teler en handelaar zeer belangrijke zaak. Dat spreekt wan neer men weet dat van oogstjaar 1980 ruim 700.000 ton aardappelen door Nederland naar West-Duits- land zijn verkocht. Liefst 90% hier van betreft het ras Bintje. De "aanvallen" komen uit diverse richtingen en het is soms moeilijk er een juist inzicht in te krijgen. Zeker is in ieder geval dat bijvoorbeeld lan den als België en Frankrijk zich toe nemende inspanningen getroosten om een plaats te veroveren op de enorme konsumptieaardappelmarkt die West-Duitsland nu eenmaal is. Van meer betekenis nog is de aktie "Ackergold" die sinds enige jaren met kracht door het eigen West- Duitse CMA wordt gevoerd. Dat het deze organisatie, die de verkoop van Duitse agrarische produkten wil be vorderen, ernst is met het promoten middels "Ackergold" van de eigen Duitse aardappel, blijkt wel uit het feit dat het budget, van vorig jaar 1,1 miljoen DM, voor 1982 is verhoogd naar 3 miljoen DM. Gaat het bij "Ackergold" (een merk dat een be paalde kwaliteit bij Duitse aardap pelen wil garanderen nog om open lijke konkurrentieverhoudingen, ook op andere minder fraaie wijzen wordt de toch nog altijd zeer krach tige positie van onze Bintje onder graven. Zo kan de huisvrouw in West-Duits land op de markt "Bintje aus Hol land" kopen die wel uit Holland ko men maar in bulk zijn opgekocht door Westduitsers. Na door onze ooster buren ook te zijn gesorteerd in grote en kleine maten voor respektievelijk industrie en konsumptieaardappelen komt de kleine maat dan op de markt. Op de kwaliteit van laatstgenoemd produkt heeft onze Plantenziekten- kundige Dienst in het geheel geen kontrole. Op de verpakking staat wel "Bintje aus Holland". Ditzelfde geldt voor Bintjes die in Frankrijk, België of West-Duitsland zelf worden ge teeld en op de markt gebracht in de bekende Bintje-zakken. Tegen deze praktijken valt niet veel te doen. Wel hebben ze geleid tot het door ons land ingevoerde beeldmerk, liet zgn. "Mo lentje". Van iedere zak versierd met dit molentje mag worden aangeno men dat de inhoud ervan echt uit Holland komt. Daarmee is een be paalde garantie verkregen. Water dicht is ze echter niet. Aan de naam van ons Bintje doet ook niet goed dat uit een onderzoek vorig jaar is gebleken dat 30% van de naar West-Duitsland geleverde aardap pelen (waaronder voor een zeer be langrijk deel ons Bintje) niet als soortecht werden aangevoerd en verkocht. Het spreekt voor zich dat dit bij de West Duitse huisvrouw veelvuldig leidt tot teleurstelling. Daarnaast speelt nog een andere ontwikkeling een belangrijke rol: de daling van het gebruik van kon sumptieaardappelen per hoofd van de bevolking in West-Duitsland. Bintje aus Holland klopt niet altijd.. Deze daalde bijvoorbeeld van 86,0 kg in 1979/1980 tot 82,6 kg in 1980/1981 (inklusief de aardappelen voor chips enz.). Dr. G. Graf van de centrale markt- en prijsberichten voor produkten van de landbouw te Bonn is van mening dat deze ont wikkeling nog lang niet ten einde is. "De opkomst van allerlei specialitei ten als groenten, salades, rijst enz.enz. zal ten koste gaan van de aardappel. Hij verwacht dat de 27% van de konsumptieaardappelteelt, die nu naar de frites- en chipsindus trie gaat, in de komende jaren zal oplopen tot 50% of meer. Hier ziet hij goede mogelijkheden voor Bintje die naar zijn oordeel nog meer specifiek voor dat doel zou moeten worden verbouwd. Bintjes' kansen als konsumptieaardappel slaat hij niet hoog aan gezien de ma tige smaak- en kookeigenschappen. De heer Graf meent bovendien dat de kwaliteit van Bintje als konsump tieaardappel de laatste jaren minder is geworden en zegt te hebben ge- konstateerd dat de Duitse producent en handelaar dit hebben opgemerkt en hierop hebben ingespeeld met een zij het minder goed ogende maar kwalitatief dan toch beter smakende aardappel. "Wat wij gekonstateerd hebben", zo zegt deze West Duitse statistikus "is dat vooral kleine Bint jes naar de eetsektor gaan, wel goed verpakt is en er goed uitziet maar uiteindelijk op tafel tegenvalt. Men moet in Holland goed op de markt letten" zegt hij "en met betere kwali teit komen nu de konkurrentiestrijd steeds heviger wordt. En kwaliteit hebben jullie genoeg in huis....". Tenslotte voorziet hij nog een pro bleem: de tijd waarbinnen de Neder landse handel zijn aardappel kan af zetten wordt korter wanneer over af zienbare tijd uit de zuidelijke landen (Spanje) vroege aardappelen op de West Duitse markt worden gebracht. Problemen die Nederland best het hoofd zal kunnen bieden mits men een kwalitatief hoogwaardig produkt kan blijven aanvoeren. "Vooral ook met jullie uitstekend gestruktureerd produktie- en afzetapparaat" moet dat kunnen, aldus de heer Günther Graf. Ook de heer C. Gold, redakteur van "Kartoffel Wirtschaft" in Hannover (een tijdschrift dat zich uitsluitend richt op alle aardappelhandelaren in West-Duitsland) prijst de struktuur van onze produktie en afzet. Wat dat betreft is hij tamelijk skeptisch t.o.v. de aktie "Ackergold" Volgens hem zijn de Duitse telers en handelaren nog onvoldoende gedisciplineerd om dat tot een groot sukses te maken. Bovendien wachten de Duitse boe ren zijns inziens ieder jaar weer te lang met het op de markt brengen van hun produkt. "Hoewel", zo zegt hij, "het aandeel van de Nederlandse aardappel in de totale West-Duitse import nog steeds toeneemt, heb ik wel de indruk dat men op Bintje uitgekeken raakt. De innerlijke kwaliteit voldoet niet meer aan de wens van veel Duitse vrou wen". Naar zijn mening moeten de Hollanders met een kwalitatief bete re Bintje komen of met een andere konsumptieaardappel die meer past bij de huidige, tamelijk diverse, smaakeisen en aanwendingsmoge lijkheden van de aardappel. Met de door ons land toegepaste promotie technieken moet dat volgens hem ze ker slagen. J. Wierenga Hoewel de keuze uit onze vroege aardappelrassen niet zo groot is, kan het toch wel van belang zijn om hierover meer voorlichting te geven. Naast de overbekende rassen Eersteling en Doré, is ook het ras de Lekkerlander in op gang. Het voordeel van de Eersteling is de vroegheid. De kwaliteit is goed, maar deze aardappel is zeer vatbaar voor phytophthora in loof en knol en geeft bij latere rooidatum in vergelijking met andere rassen geen hoge kg-op- brengst. De Doré is een week later rooi- baar dan de Eersteling en is min der gevoelig voor aardappelziek te. Vooral de knollen blijven lan ger gezond. Wel moet regelmatig worden gespoten. De Lekkerlander is nog een be trekkelijk nieuw ras, maar heeft een zeer snelle opkomst beleefd Dit ras met zijn hoge opbrengst, zijn mooie knolvorm en zijn lek kere smaak, wordt door de kon sument gunstig beoordeeld. Bovendien is de Lekkerlander in het geheel niet vatbaar voor aardappelziekte en behoeft daar tegen niet te worden gesproeid. Gezien de bijzonder goede ei genschappen, beslaat er geen twijfel of dit ras zal een belang rijke plaats innemen bij de vroege aardappelteelt. Het Produktschap voor Aardappelen maakt bekend dat in december 1981 door de industrieën 73.000 ton aard appelen is verwerkt tot pommes fri tes, puree, chips en andere konsump- tieprodukten. De verwerking in het gehele jaar 1981 wordt vastgesteld op 822.000 ton. In 1980 was de verwerkte hoeveelheid 757.000 ton tegen 648.000 ton in 1979 en 602.000 ton in 1978. De export en import van aardappel- konsumptieprodukten omgerekend tot verse aardappelen komen over een met resp. totaal in 1981 591.500 ton en 45.500 ton. 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 13