de land- Van werknemers werd in en tuinbouw in 1979 4% onderbetaald Geen toetsingskriteria Wet Agrarisch Grondverkeer vóór juli 1982 Minister De Koning aan Vaste Commissie der Tweede Kamer: 3 ontwerpen Wetgevingsprogramma Landbouwstruktuurbeleid Kwaliteit Meer sierteelt Voorontwerp plantenziektenwet voor advies Studie-middag voor de stierenmesterij. Uit onderzoek Ministerie Sociale Zaken blijkt: De inwerkingtreding van de algemene maatregelen van bestuur waarin de toelatingskriteria i.v.m. de Wet agrarisch grondverkeer zijn opge nomen, wordt niet voor juli 1982 verwacht. De ontwerp-toetsingskriteria zijn 14 oktober j.l. aan diverse instanties om advies voorgelegd. De advisering hieromtrent neemt meer tijd dan voorzien. Dit o.m. blijkt uit notities die minister J. de Koning (landbouw en visserij) heeft gezonden aan de Vaste Commissie voor landbouw en visserij der Tweede Kamer ten behoeve van het mondelinge overleg op 3 februari a.s. Ten aanzien van de voorgestelde kriteria deelt de bewindsman mede, dat de beweging van het grondprijs- peil voor landbouwgronden sinds begin 1980 neerwaarts is gericht.. Deze dalende beweging vertoont echter geen vloeiend verloop; er zijn ook prijsstabilisaties en -stijgingen voorgekomen. Het marktbeeld wordt gekenmerkt door onzekerheid bij de marktpartijen. Het marktbeeld wordt gekenmerkt door onzekerheid bij de marktpartijen. Daarnaast ne men zowel kopers als verkopers een afwachtende houding aan. De reeds plaatsgevonden autonome prijsdaling geeft naar zijn mening echter nog immer een prijsniveau te zien, dat hij naar de omstandigheden te hoog acht. Het niveau van de grondprijzen dient immers mede in relatie te worden gebracht met de opbrengsten, kosten en financie- ringsstrukturen in de landbouw. De ze vertonen geen rooskleurig beeld. De nog immer te hoog geachte prij zen en de autonome neerwaartse ontwikkeling als uitgangspunten ge ven hem aanleiding terughoudend heid bij het stellen van toetsingskri teria voor de verwervers van land bouwgrond te betrachten. Hij heeft daarom gekozen voor ,een lichte toetsing. De op 14 oktober 1981 door hem voor advies verstuurde toetsingskriteria zijn neergelegd in drie afzonderlijke ontwerpen van algemene maatrege len van bestuur. Deze maatregelen hebben onderscheidenlijk betrekking op: de vervreemding van landbouw gronden, gronden waarop de bos bouw wordt uitgeoefend uitge zonderd; de vervreemding van landbouw gronden, indien de verwerver vee handelaar of trainer van draf- en renpaarden is; de pacht van landbouwgronden (op grond van de Pachtwet). De betrokken algemene maatregelen van bestuur zullen aan de beide Ka mer der Staten Generaal worden voorgelegd. Hij zegt de Kamer toe de ontvangen adviezen en zijn reaktie daarop te zullen opnemen in de No ta's van toelichting van de respektie- ve algemene maatregelen van be stuur. Een tweede notitie geeft een korte uiteenzetting van de overige wetge ving die voor een aantal belangrijke beleidsterreinen op stapel staat. Mi nister De Koning verklaart hierin te verwachten dat deze regeerperiode de wetgeving betreffende de inrich ting en het beheer van het landelijke gebied zal kunnen worden afgerond. Voorts verklaart de bewindsman in het hoofdstuk inzake de wetgeving m.b.t. planten en dieren de benade ring uit het verleden om met het welzijn van dieren, vooral rekening te houden, indien daardoor de pro- duktiviteit kon worden verbeterd, te beperken. Hij is van mening dat het welzijn van dieren als een op zichzelf staand doel dient te worden nage streefd, Daarvoor is een nieuw wet telijk kader noodzakelijk. Een tweede reden waarom de zorg voor het dier zijn bijzondere aandacht heeft, is de zogenaamde hormoonaf faire. Niet genoeg kan worden bena drukt hoe kwetsbaar de afzet van on ze dierlijke produkten met name in het buitenland is, wanneer niet een gezond en kwalitatief hoogwaardig dierlijk produkt kan worden gegaran deerd. Tevens moet uit een oogpunt van volksgezondheid aan levensmid delen van dierlijke oorsprong, zoals vlees, melk en eieren, de eis worden gesteld, dat zij vrij zijn van schade lijke residuen. Dit vereist een zeer grote behoedzaamheid bij het toe passen van diergeneesmiddelen, evenals een rigoureuze kontrole op de aanwezigheid van schadelijke stoffen in dieren en dierlijke produkten. Op het gebied van de gezondheids zorg voor dieren zijn reeds enige tijd wettelijke maatregelen in voorberei ding. Mede dankzij de door zijn ambtsvoorganger ontplooide initia tieven is hij in staat om op zeer korte termijn met een afgerond pakket van maatregelen te komen. volgens de Wet Minimumloon het volwassenloon pas bij 23 jaar moet worden betaald. Daarnaast zijn de jeugdloonpercentages van de c.a.o.'s hoger dan die van de Wet Mini mumloon. Wie zich strikt houdt aan de Wet Minimumloon voldoet in veel geval len niet aan de c.a.o. Wie de c.a.o. naleeft is nooit in strijd met de wet Minimumloon. Het is dus zaak de naleving van de c.a.o.'s nog eens na drukkelijk onder de aandacht te brengen. Deze c.a.o.'s en de loon- kranten, waarin tussentijdse wijzi gingen worden gepubliceerd zijn voor ieder verkrijgbaar via zijn or ganisatie of via het Landbouwschap. Netto-loon Blijkens het onderzoek van de Loontechnische Dienst is een be langrijke oorzaak van de onderbeta ling dat netto-lonen worden over eengekomen. De netto-brutobereke- ning wordt veelal overgelaten aan een boekhouder of administratie kantoor, zodat werkgever en werk nemer hierop geen zicht hebben. In dit verband wordt nog eens herin nerd aan het voorschrift in de meeste c.a.o.'s om de werknemer een loon- specifikatie te verstrekken, zodat hij zijn bruto-loon en de daarop toege paste inhoudingen kent. Werkgevers kunnen hiertoe een instruktie geven aan hun boekhouder of administra tiekantoor. Dispensatie Ook wordt er nog eens op gewezen dat betaling van een lager loon dan Minister De Koning wil een aantal negatieve tendenzen in de huidige landbouw zoals een toenemend aan tal nevenberoepers, te grote afhanr kelijkheid van de individuele agra riër en een groeiende overkapaciteit bij niet-grondgebonden sektoren tegengaan d.m.v. een Landbouwves- tigingswet. Hem staat een algemene wet voor ogen, zodat per sektor kan worden bezien in hoeverre een vesti gingsregeling wenselijk is. Hij is voornemens in de loop van dit jaar een voorontwerp hierover aan de betreffende bedrijfslichamen en be langenorganisaties om advies te zen den. De kwaliteit van agrarische produk ten zal ook de komende jaren sterk de aandacht krijgen binnen het be leid van het departement van land bouw en visserij. Dit komt ook tot uitdrukking in de verdere uitbouw en nadere' invulling van de regelge ving in het kader van de Landbouw- kwaliteitswet. Minister De Koning verwacht dat dit jaar en in de loop van volgend jaar Landbouwkwaliteitsbesluiten tot stand zullen komen voor verwerkte groenten en fruit, babyvoedingspro- dukten, poedervormige melkpro- dukten, bepaalde kokswaren en snacks, vis en visprodukten, schar relvarkens en vloeibare melkpro- dukten. Of voor de zogenaamde al ternatieve groenten en fruit een re geling tot standJcan komen, hangt in belangrijke mate af van de moge lijkheid om met de verschillende groeperingen die'zich met de pro- duktie en afzet van deze produkten volgens de c.a.o. en/of de Wet Mini mumloon aan werknemers die door ziekte of gebreken niet tot een nor male arbeidsprestatie in staat zijn, slechts is toegestaan na verkregen toestemming. Deze toestemming moet worden aangevraagd bij de Sociale Commissie van de Geweste lijke Raden van het Landbouw schap. Na het verstrijken van het termijn die bij de toestemming wordt gesteld, moet verlenging worden aangevraagd. Aanzien land- en tuinbouw Afgezien van de omvang van het ver schijnsel, is het duidelijk dat elke on derbetaling moet worden tegenge gaan. Men doet hiermee mensen te kort en handelt in strijd met de wet, maar bovendien schaadt men het aanzien van de bedrijfstak en men bemoeilijkt daardoor de personeels voorziening. Een ander punt is dat er momenteel geen straf staat op het niet naleven van de Wet Minimumloon. Een werknemer kan deze naleving alleen vorderen via gerechtelijke stappen, ook met terugwerkende kracht. Het invoeren van een strafsanktie is overigens een regelmatig terugke rend punt van diskussic. Het is dui delijk dat naarmate onderbetaling meer voorkomt, dat de druk in de richting van een strafsanktie zal toe nemen. Laten wij voorkomen dat de land- en tuinbouw tot het toenemen van deze druk mede aanleiding geeft. Afd. Sociale Zaken LANDBOUWSCHAP Ledenvergadering N.F.O. Zeeland/West Nrd. Brabant Op de Algemene Ledenvergadering van de N.F.O. Kring Zee land/W.N.B. d.d. dinsdag 2 maart 1982 te Kapelle zal de heer dr. ir. S.J. Wertheim, medewerker van het Proefstation te Wilhelminadorp een inleiding houden over: "Resultaten van het onderzoek met eroeiregula- toren". bezighouden tot enigszins uniforme kriteria te komen voor de bepaling, wat wel en wat niet als een alterna tieve produktiewijze kan worden be schouwd. De noodzaak om voor bepaalde an dere produktgroepen (bijvoorbeeld pluimvee) kwaliteitsregelingen ter bevordering van de afzet tot stand te brengen, wordt nog onderzocht. Een wijziging van de Landbouw- kwaliteitswet, tenslotte is ook reeds enige tijd in voorbereiding. Het is, gezien het helaas toenemende aantal gevallen waarin verontreini ging van bodem of viswater gekon- stateerd wordt, gewenst over de juri dische basis te beschikken om, bij voorbeeld de teelt van bepaalde ge wassen op ernstig verontreinigde grond te verbieden om daarmee de van die grond afkomstige produkten van de markt te weren. Eind vorig jaar is een ontwerp voor een nieuwe Meststoffenwet om ad vies aan de betrokken organisaties toegestuurd. Met name in verband met de onge wenste gevolgen voor de bodem vruchtbaarheid, de gewaskwaliteit en het milieu bij overmatig gebruik van meststoffen is het gewenst het ge bruik aan bepaalde beperkingen te kunnen onderwerpen. Verder komt het advies aan de orde dat de Nationale Raad voor Land bouwkundig Onderzoek (NRLO) medio 1981 op verzoek van de mi nister van landbouw en visserij heeft uitgebracht. Daarin wordt er o.m. voor gepleit binnen de plantaardige produktie het onderzoek ten behoe ve van boomteelt, sierteelt en gras land te bevorderen ten koste van on derzoek m.b.t. granen. Binnen het thema verwerking en marktvoorzie- ning zal de sierteelt meer kapaciteit moeten krijgen ten koste van klas sieke akker- en tuinbouwprodukten. Een aantal thema's dient, volgens de Raad, bijzondere aandacht te krij gen. Dit zijn o.m.: vormen van land bouw met bijzondere doelstelling, agrarische gebieden onder stedelijke druk en welzijn dieren. Minister drs. J. de Koning (land bouw en visserij) heeft op 13 ja nuari 1982 een voorontwerp voor een nieuwe plantenziektenwet voor advies naar de betrokken in stellingen en organisaties gezon den. Het voorontwerp zal de bestaan de Plantenziektenwet moeten gaan vervangen. Deze is sterk verouderd en bevat in wezen niet meer voldoende juridische basis voor het beleid. Op basis van de Plantenziekten wet kunnen maatregelen voor bescherming van de gezondheid van planten worden opgelegd, kan de invoer van aangetast plantenmateriaal worden tegen gegaan en worden de met het oog op de export vereiste gezond heidscertificaten verstrekt. Het ligt in de verwachting dat de ontwerp-plantenziektcnwet in de loop van dit jaar aan de Kamer zal worden aangeboden. OP DONDERDAG 11 FEBRUARI 1982 zal in Hotel Rest. "De Caisson" te Kapelle een studiemiddag worden gehouden voor stierenmesters. Op het programma staan o.m.: Beschouwing over de stierenvlees- produktie door Dhr. P. Knipscheer, directeur Hendrix' voeders. Dr C. Holzhauer, dierenarts bij de Provinciale Gezondheidsdienst voor dieren in Gelderland. "Opfokziekten en het griepprobleem in de stieren mesterij". Ir. J. v. Oers, hoofd sektor rundvlees Hendrix' voeders. "Aktualiteiten in de voeding voor vleesstieren", o.a. voederadditieven (monensin), eiwitnormen en diskus- sie. Voor toegangkaarten tel. 01103- 1283. De Loontechnische Dienst van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft vorig jaar een rapport uitgebracht over de na leving van de Wet Minimumloon in de land- en tuinbouw. Het rapport was gebaseerd op een onderzoek in 1980 en had betrekking op de situatie in oktober 1979. Bij het onderzoek is nagegaan hoeveel werk nemers onder het minimumloon worden betaald en hoeveel werknemers een loon verdienen, precies gelijk aan het minimum. In de land- en tuinbouw werd volgens het onderzoek 4% van de werknemers onder het minimum betaald en ruim 4% precies volgens het minimum. Voor het totale bedrijfsleven bedragen deze percentages ongeveer 1,5 en 15. Hoewel de onderbetaling in de land en tuinbouw dus duidelijk groter is dan in het hele bedrijfsleven is het percentage werknemers dat meer dan het minimum verdient in onze bedrijfstak aanzienlijk hoger. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de on derbetaalden tekort wordt gedaan en dat dit in strijd is met de wet. Hoewel het moeilijk voor te stellen is dat 4van de werknemers, dit zijn ruim 2000 personen, genoegen neemt met een loon dat blijkens het onderzoek gemiddeld bijna 17% onder het wet telijk minimum ligt, is de opzet van het onderzoek zodanig geweest dat tegen deze uitkomst moeilijk iets in te brengen is. Uit het onderzoek blijkt verder dat de onderbetaling vooral voorkomt bij buitenlanders, vrouwen, partti mers en gezinsleden. Wat de gezinsleden betreft moet er rekening mee worden gehouden dat er in de meeste gevallen speciale af spraken zijn naast het officiële loon. Maar wanneer de gezinsleden buiten beschouwing worden gelaten heeft dit slechts weinig invloed op het to taalbeeld. Voorts zijn er sterke regionale ver schillen met als ongunstige uitschie ters de provincies Limburg, Overijs sel, Noord-Holland en Utrecht, ter wijl Drente en Zeeland in gunstige zin duidelijk afwijken van het ge middelde. Ook zijn er duidelijke verschillen per c.a.o.-gebied. Akker en weidebouw en veehouderij en tuinbouw hebben de hoogste per centages onderbetaalden. Bedrijfs- verzorgingsdiensten, tuinzaadbedrij- ven, boomkwekerij en landbouw- ambachten de laagste. Naleving c.a.o. Het bovenstaande heeft betrekking op de naleving van de Wet Mini mumloon. Van belang is dat nog eens de aandacht er op wordt geves tigd dat in de agrarische sektor in de diverse c.a.o.'s Ionen zijn overeenge komen die voor de meeste werkne mers boven het wettelijk minimum liggen. In een aantal c.a.o.'s is het loon voor de volwassen ongeschool den gelijk aan het wettelijk mini mum, maar ook 22-jarigen zijn vol wassen in de zin van de c.a.o., terwijl

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 4